Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540i:n avain ei mene virtalukkoon pohjaan asti, apua kaivataan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuomo L.
    Newbiemmer
    • Mar 2012
    • 9
    • Espoo

    E39 540i:n avain ei mene virtalukkoon pohjaan asti, apua kaivataan.

    Ikävä aloittaa foorumille postailu näissä merkeissä... Tuossa pari päivää sitten kun olisi pitänyt taas lähteä autolla (E39 540i vm.1999) liikenteeseen, en saanut avainta virtalukkoon kokonaan, vaan avaimesta noin sentin verran jäi menemättä sisään. Lopputulos on tietenkin se, ettei avainta saa käännettyä mihinkään virtalukon asennoista.

    Yritin heilutella rattia joka suuntaan, jos olisi rattilukosta kiinni, ja kokeilin avaimen laittoa hieman eri kulmista ja eri tavoin nitkutella sitä virtalukossa varmaan puolisen tuntia tuloksetta. Lukkoöljyä en uskaltanut vielä laittaa sinne, kun tulin lukeneeksi mersu-foorumilta, että vanhan lukon öljyäminen saattaa ja onkin joissain tapauksissa vain pahentanut lukon haittalevyjen jumitilaa tjsp.

    Mikähän neuvoksi, kun jotta lukkosylinterin saisi irti tarkempaa tutkailua varten, pitäisi ilmeisesti saada avain sisään kokonaan ja avain käännettyä ykkösasentoon, jolloin lukkosylinterin saisi vapautettua klemmarilla siitä pienestä reiästä painamalla?

    Onko lukkosylinteriä mahdollista irroittaa ilman väkivaltaa tapauksessani, ja miten tämä tapahtuisi? Ei huvittaisi hinauttaa autoa johonkin Laakkoselle fiksattavaksi ja maksaa hunajaa lystistä, jos sylinterin saisi omin avuin irti, silloin voisin tilata ja asentaa uuden sylinterin itse. Autoon on vaihdettu virtalukon pohja kolme viikkoa sitten Laakkosen toimesta, voisiko sillä olla mitään vaikutusta asiaan? En muuten löytänyt haulla ketään, jolla olisi ollut vastaavanlaista ongelmaa.

    Edittiä: Autosta oli myös akku tyhjentynyt kokonaan, kun tänään kävin autoa katsomassa, eli akku on tyhjentynyt sen jälkeen kun virtalukko- ongelma ilmeni. Voisiko näillä asioilla olla jokin yhteys?
    Last edited by Tuomo L.; 04-11-2012, 15:16. Reason: Lisätty tieto tyhjentyneestä akusta.
  • sonikk
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 1664
    • Kerava

    #2
    Kyllä mä veisin auton ensin sinne Laakkoselle ennen kuin alkaisin enempää turaamaan, vittuilematta ja asiallisesti pyydät että tutkivat onko syy-yhteyttä tuohon virtalukon pohjan vaihtoon. Nostat metelin vasta kun kiistävät.

    Comment

    • Tuomo L.
      Newbiemmer
      • Mar 2012
      • 9
      • Espoo

      #3
      Räpelsin juuri reilun tunnin ajan lukkosylinterin kanssa ja sain kuin sainkin sen ulos autosta. Pienen "elektroniikka"ruuvarin käyttö pelasti, sain painettua yhden pahasti jumiutuneen haittalevyn alas, niin että sain avaimen pohjaan asti, sen jälkeen homma sujuikin näiden ohjeiden mukaan: http://www.scribd.com/doc/89305251/B...-Lock-Cylinder

      Noissa ohjeissa tosin ei mainittu, että alamuovissakin on muovinen proppu, joka kannattaa kaivaa ruuvarilla ulos sen jälkeen kun on ruuvannut siinä kiinni olleen ruuvin ensin irti. Muovisuojia sai nykiä vähän joka suuntaan ruuvarilla kammeten ennen kuin irtosivat. Ja kannattaa tosiaan käyttää pientä kuusiokoloavainta (1,5mm riittää) lukkosylinterissä olevan reiän sörkkimiseen, sujui paljon paremmin kuin klemmarilla, jolla ensin yritin. Lukkoa sai "hiukan" aikaa veivailla ykkösasennossa samalla kuin tökki kuusikololla, ennen kuin sain lukitussalvan avautumaan, ei ollut mikään yksi-painallus-ja-sillä-selvä homma näin ensimmäisellä kerralla.

      Nyt sitten kiikuttelen sylinterin korjattavaksi Kalliossa sijaitsevaan Auto-avaimeen, jota kaveri suositteli asiansa osaavana autolukkoliikkeenä. Ei pitäisi ilmeisesti maksaa montaa kymppiä. Päivittelen myöhemmin miten kävi.

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3452
        • Janakkala

        #4
        Originally posted by Tuomo L. View Post
        Nyt sitten kiikuttelen sylinterin korjattavaksi Kalliossa sijaitsevaan Auto-avaimeen, jota kaveri suositteli asiansa osaavana autolukkoliikkeenä. Ei pitäisi ilmeisesti maksaa montaa kymppiä. Päivittelen myöhemmin miten kävi.
        Minä taasen suosittelisin tilaamaan ihan uuden virtalukkosylinterin. Maksaa 81€, joten ei todellakaan kannata vanhaa kulunutta ruveta elvyttämään.
        (Tosin siinä on noin viikon toimitusaika kun se tulee koodattuna osana suoraan alkuperäiselle avaimelle)
        Last edited by Spetke; 05-11-2012, 07:43. Reason: hinta tarkistettu 81€
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • Tuomo L.
          Newbiemmer
          • Mar 2012
          • 9
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Spetke View Post
          Minä taasen suosittelisin tilaamaan ihan uuden virtalukkosylinterin. Maksaa 81€, joten ei todellakaan kannata vanhaa kulunutta ruveta elvyttämään.
          (Tosin siinä on noin viikon toimitusaika kun se tulee koodattuna osana suoraan alkuperäiselle avaimelle)
          Sain lukkosylinterin takaisin huollosta (korjattiin päivässä), sisusta uusittiin täysin, joten se on aika lailla uutta vastaava ja hintaa tuli 45€ lukkoöljyputelin kera. Sanoisin tällä hetkellä, että kyllä kannatti kuitenkin, tosin aika näyttää miten kauan tuo kestää. Avain menee nyt huomattavasti sulavammin pesään, ja kääntyy myös paljon smuutimmin eri asentoihin. Auto-avaimen duunari kertoi, että edellinen omistaja oli tunkenut lukkopesän täyteen vaseliinia, mikä ihmeen päähänpisto lie sekin ollut...

          Laitoin sylinterin ja täyteen ladatun akun takaisin autoon, ja nyt pelittää taas ok:sti, tosin akkulaturi näytti ajotietokoneen jännitetestillä 12,8-13,0 volttia tyhjäkäynnillä, joten pitänee hommata uusi laturi... Bimmerfestin foorumeilla joku kertoi, että volttien pitäisi kunnossa olevalla laturilla pyöriä 13,7v tienoilla.

          Sivuhuomautus: akun takaisin kytkemisen jälkeen alkoi taas varashälyttimen sireeni, joka ei ollut toiminut vähään aikaa, toimia. Aika henkimaailman juttuja nää E39 viat, ei voi muuta sanoa!

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3452
            • Janakkala

            #6
            Originally posted by Tuomo L. View Post
            akkulaturi näytti ajotietokoneen jännitetestillä 12,8-13,0 volttia tyhjäkäynnillä, joten pitänee hommata uusi laturi... Bimmerfestin foorumeilla joku kertoi, että volttien pitäisi kunnossa olevalla laturilla pyöriä 13,7v tienoilla.
            Älä nyt minkään ajotietokone testin perusteella lähde vielä laturia uusimaan.
            Mittaristo testi tuntuu muutenkin näyttävän ½v liian vähän.
            Mittaa latausjännite yleismittarilla vaikka suoraan akun navoilta ja vertailuksi vielä vaikka konehuoneen virran anto/otto paikoista.
            Mittaa joutokäynnillä ilman kulutuslaitteita ja sitten kuorman kanssa ja vertaa tuloksia, tee sama homma vaikka kierroksilla 2000-300rpm.
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • Tuomo L.
              Newbiemmer
              • Mar 2012
              • 9
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Spetke View Post
              Älä nyt minkään ajotietokone testin perusteella lähde vielä laturia uusimaan..
              Joo en mä vielä ryntää laturiostoksille, pitää testaa viel yleismittarilla tolla kuvailemallas tavalla. En tiennytkään, et se jännitetesti voi heittää puolella voltilla, se on melkosen iso heitto. Kiitos tästä tiedosta, ni en anna liikaa painoarvoa niille tuloksille.

              Testasin akun jännitteen autosta ulkona kun olin ladannut sen täyteen ja mittari anto 12,9v. Seuraavan kerran mittasin akun autoon asennettuna ja mittari näytti 12,55v. Tein vielä virtavuotojen varalta testin, eli auto seiso reilu parikyt minsaa paikoillaan, yksityiskohdat niinku netissä neuvotaan. Ekan minuutin ajan virrankulutus oli 5,5 A eli melkosesti, sit kulutus laski parilla ampeerilla ja lepotilaan vaivuttuaan tulos oli 0,03 A, mikä lienee ihan normaalin rajoissa vielä.

              Edit: Eli nää testasin aiemmin ku auto ei ollut käynnissä, auton käynnissä ollessa en oo viel mittaillu mitään.
              Last edited by Tuomo L.; 07-11-2012, 13:09. Reason: Selvennetty vikaa kappaletta.

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                #8
                Yleismittareissakin voi olla melkoisia heittoja.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by Antsah View Post
                  Yleismittareissakin voi olla melkoisia heittoja.
                  Millaisia on tullut vastaan?
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎