Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oikea laturi e39 525i -02

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • corex
    Bimmer Rookie
    • Mar 2008
    • 36
    • Hellsinki

    Oikea laturi e39 525i -02

    Homma on sellainen, että vanha laturi minkä purin pois autosta on valeo 50/80A valmistusvuodelta 95 leiman mukaan ja auto -02. Mutta runkonumerolla realOEM antaa joko 90A 12317501687 tai 120A 12317501599.

    Nyt kun selailen netistä käytettyjä latureita niin tuota Valeon 50/80A ei oikein löydy. Voisiko joku joka voisi antaa faktaa noista latureiden sopivuudesta?

    Edit: tuli tilattu laturi 90A joka runkonumeron mukaan pitäisi sopia
    Last edited by corex; 11-11-2012, 21:08.
    E46 Compact 316Ti M54B25
  • julli75
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 302
    • lpr

    #2
    eiköhän toi 90A laturi kuulu kyseiseen malliin kun tota 80A valeota on käytetty enemmänkin e36 koppasten teini autojen laturina.:think
    itse laittaisin mielelläni vaikka 120A laturin jos autossa vähääkään enemmän sähköllä toimivia laitteita.

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      #3
      Itse vaihdoin alkuvuodesta laturin ja tuollainen 90A versio siellä oli orkkiksena. Samanlainen 90A tuli sitten tilalle, mutta tehdaskunnostettu.

      Comment

      • corex
        Bimmer Rookie
        • Mar 2008
        • 36
        • Hellsinki

        #4
        Täytyy nyt toivoa, että tilamaani käytetty laturi sopii paikalle.
        E46 Compact 316Ti M54B25

        Comment

        • sonikk
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 1664
          • Kerava

          #5
          Kysytäänpä vielä tässä ketjussa, eli mistä noita latureita kannattaa metsästää? Onko iso hintaero uudessa ja tehdaskunnostetussa?

          Alkoi pari päivää sitten E39 oireilla niin että käynnistyksen jälkeen jää hetkeksi akkuvalo palamaan. Akkutesti oli ok, mutta lataus nousi 14V vasta kun hieman kaasutteli startin jälkeen. Ei kyllä tippunut enää takaisin kun kerran nousi. Koko laturi vaihtoon vai tä?

          Comment

          • Dani
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 3847
            • Espoo

            #6
            Originally posted by sonikk View Post
            mutta lataus nousi 14V vasta kun hieman kaasutteli startin jälkeen. Ei kyllä tippunut enää takaisin kun kerran nousi. Koko laturi vaihtoon vai tä?
            Mites mulla tuli heti mieleen että hihna olis vaihtovalmis?

            http://www.varaosahaku.fi/?link=list...111&pc1=120&vc[0]=111106100&vcx=1538&pc[0]=120103100
            sigpic
            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

            Comment

            • sonikk
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 1664
              • Kerava

              #7
              Niin..se olis tietty helvetin hyvä mutta ei ainakaan kuullosta että luistais yhtään joten pahoin pelkään.

              Comment

              • väiski525
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2010
                • 2572
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by sonikk View Post
                Kysytäänpä vielä tässä ketjussa, eli mistä noita latureita kannattaa metsästää? Onko iso hintaero uudessa ja tehdaskunnostetussa?

                Alkoi pari päivää sitten E39 oireilla niin että käynnistyksen jälkeen jää hetkeksi akkuvalo palamaan. Akkutesti oli ok, mutta lataus nousi 14V vasta kun hieman kaasutteli startin jälkeen. Ei kyllä tippunut enää takaisin kun kerran nousi. Koko laturi vaihtoon vai tä?
                mä ostin omaan exään boschin kiinankopion joku alle 300e, tattarisuon lähellä, olikohan joku autosähkö tai vastaava firman nimi. se eka jonka sieltä sain, oli joku halvempi ja hajos 2kk, mut sit sain takuuseen ton "laadukkaamman tarvikelaturin" nii se sit kesti hyvin. ja otin 120a sen 90 tilalle. huvikseen kysyin autosalvasta paljon olisi maksanut laturi, mut jäi ostamatta oli meinaan lähes 4 numeroinen summa orkkislaturi..

                edit: niinja sitä valeon laturiin joka oli kiinni, nii jännitteensäädin olisi maksanut melkein saman verran kun tuo uusi laturi..
                - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                - MB s205 220cdi -15
                - Volvo s80 2.5t -07
                - mb s211 280cdi -08
                - e46 320i -03
                - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                - e46 320d Individual "m-sport" -04
                - e39 525i -01

                Comment

                • Dani
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2007
                  • 3847
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by sonikk View Post
                  Niin..se olis tietty helvetin hyvä mutta ei ainakaan kuullosta että luistais yhtään joten pahoin pelkään.
                  Millon hihna on viimeks vaihdettu?
                  Mietin vaan sitä että jos vanha kulahtanut hihna joka halkeilee jo, niin joka tapauksessa hihna pitää vaihtaa niin vaihda se ennen kun hommaat uuden laturin ja kato mitä tapahtuu.

                  INPA:lla vois vähän katsella mitä livedata kertoo jännitteistä kun käynnistää auton jne.
                  sigpic
                  Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by sonikk View Post
                    Kysytäänpä vielä tässä ketjussa, eli mistä noita latureita kannattaa metsästää? Onko iso hintaero uudessa ja tehdaskunnostetussa?

                    Alkoi pari päivää sitten E39 oireilla niin että käynnistyksen jälkeen jää hetkeksi akkuvalo palamaan. Akkutesti oli ok, mutta lataus nousi 14V vasta kun hieman kaasutteli startin jälkeen. Ei kyllä tippunut enää takaisin kun kerran nousi. Koko laturi vaihtoon vai tä?
                    Juuri samalla tavalla se alkoi omakin laturi hajoamaan. Hetken päästä ei enään auta edes se kaasuttelu vaan latauksen merkkivalo palaa kokoajan. Jännitteensäädin/hiilipaketti maksaa melkein tosiaan saman kuin tuo tehdaskunnostettu laturi. Yleensä noissa latureissa tahtoo olla se vastinpintakin niin urilla ettei niitä hiiliä kannata enään alkaa uusimaan.

                    Samalla tavalla meni -03 320d:stä myös laturi pari vuotta sitten.

                    Jotain 250e tietämillä maksoi Elstockin tehdaskunnostettu. Oisko 6kk ollu nyt paikallaan.
                    Last edited by Antsah; 12-11-2012, 21:53.

                    Comment

                    • Antsah
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1776
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Dani View Post
                      Millon hihna on viimeks vaihdettu?
                      Mietin vaan sitä että jos vanha kulahtanut hihna joka halkeilee jo, niin joka tapauksessa hihna pitää vaihtaa niin vaihda se ennen kun hommaat uuden laturin ja kato mitä tapahtuu.

                      INPA:lla vois vähän katsella mitä livedata kertoo jännitteistä kun käynnistää auton jne.
                      Kyllä sen näkee heti kun katsoo konehuoneeseen, että pyöriikö laturi. Jos se hihna luistaa niin yleensä kyllä myös kuuluu.

                      Comment

                      • sonikk
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 1664
                        • Kerava

                        #12
                        Onko Ja-Elektron kauppaamista latureista kokemusta http://www.jaoy.com/autosahko.php ?

                        Tuolta saisi parilla sadalla mutta duunikaveri sanoi että Fjoordiin vasta kolmas laturi toimi kun oli tuolta hommannut. :think

                        Comment

                        • sonikk
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 1664
                          • Kerava

                          #13
                          Spämmätään taas..

                          Jos pelkkä jännitteensäädin (2) on kaputt niin miten se oireilee?

                          Vaatiiko sen vaihto koko laturin irroituksen vai saako ton muovikopan (osa 3) irti laturi paikoillaan?

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            #14
                            Muovikopan irroituksen vaatii. Varmaan onnistuu ehkä laturi paikoillaankin, mutta taitaa samalla vaivalla olla helpompi ottaa laturi irti ja sitten irroittaa tuo muovikoppa ja säädinpaketti. Samalla sitten näkee miten syvät urat siellä vastinpinnassa on johon hiilet koskevat. Omassa oli ainakin sellaiset urat, että tarvikeliikkeessä sanoivat heti, että ei kannata alkaa uusimaan enään hiili/säädin pakettia.

                            Sinne konehuoneeseen saa laturin luo mukavasti tilaa kun ottaa ilmaputsarikotelon pois. Vinkkasin johonkin toiseen ketjuun myös, että tuo laturille tuleva jäähdytysputki oli laturin päästä omassa ainakin ihan täynnä lehtiä sun muuta paskaa joten kannattaa sekin sitten putsailla.
                            Last edited by Antsah; 13-11-2012, 17:45.

                            Comment

                            • corex
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2008
                              • 36
                              • Hellsinki

                              #15
                              Laturi tuli tilattua purkaamolta valeo 50/90a ja nyt hyvin toimii ainakin koeajon aikana. Itse maksoin 120e ja asensin itse. Pelkkä säädin ois maksanut saman verran kuin käytetty laturi.

                              Takakannen sekä säätimen saa paikallaan irrotettua mikäli peukalo ei kasva keskellä kämmentä.
                              E46 Compact 316Ti M54B25

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎