Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varoitus!! Vettä jarrutehostimessa---> Moottoririkko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tume
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 250
    • Helsinki

    Varoitus!! Vettä jarrutehostimessa---> Moottoririkko

    Moro!

    Varmaan monelle tuttuakin juttua, mutta varoitellaan kuitenkin jos vaikka jollekin ihan uutta asiaa. Eli E39:ssä jarrutehostinhan on poterossa jonka pohjalla on vedenpoistoreiät, jotka tukkeutuessaan aiheuttavat veden pääsyn tehostimeen. Moni täällä foorumillakin on valitellut em. syystä jäätyviä jarruja talvisin. Pahimmillaan tuo voi kuitenkin johtaa siihen että vesi päätyy alipaineletkun kautta moottoriin tuhoisin seurauksin. Tuli tuossa hommattua tuo sigun konevikainen 535ia, ja tuhon aiheuttajaksi paljastui juuri koneeseen kyseistä reittiä päätynyt vesi. Jälki oli semmoista että saman tien tarkististin muustakin kalustosta vedenpoistoreiät huolella, ja ajattelin kirjoittaa varoituksen tännekin!
    Attached Files
    Last edited by Tume; 14-11-2012, 21:48. Reason: Kuvan lisäys
    F11 530xd M-sport -16, E39 530i M-sport -01, Manta A 2.4 -74

    Ex: 5x F1X, 10× E6X, 8× E39, 2× E36, 2× E34
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by Tume View Post
    Moro!

    Varmaan monelle tuttuakin juttua, mutta varoitellaan kuitenkin jos vaikka jollekin ihan uutta asiaa. Eli E39:ssä jarrutehostinhan on poterossa jonka pohjalla on vedenpoistoreiät, jotka tukkeutuessaan aiheuttavat veden pääsyn tehostimeen. Moni täällä foorumillakin on valitellut em. syystä jäätyviä jarruja talvisin. Pahimmillaan tuo voi kuitenkin johtaa siihen että vesi päätyy alipaineletkun kautta moottoriin tuhoisin seurauksin. Tuli tuossa hommattua tuo sigun konevikainen 535ia, ja tuhon aiheuttajaksi paljastui juuri koneeseen kyseistä reittiä päätynyt vesi. Jälki oli semmoista että saman tien tarkististin muustakin kalustosta vedenpoistoreiät huolella, ja ajattelin kirjoittaa varoituksen tännekin!
    Syy miksi vesi ylipäätään kerääntyy tuonne alas ei suinkaan ole niiden alimpien vedenpoistoreikien tukkeentuminen, vaan ongelman syy ja tukos löytyy paljon ylempää, raitisilmakotelon ja lokasuojan liitoksen aukon tukkiutumisesta. Kas kun se vesi ei edes mene sinne alas saakka jos se pääsisi poistumaan jo lokasuojan reunan aukosta kuten tehdas on sen suunnitellut.

    Ja sitäpaitsi tämä mainitsemani poistoaukko on paljon helpompi pitää avoinna, ei tartte poistaa kuin raitisilmasuodattimen kansi, niin jo pääsee putsaamaan nämä aukot. Kun taas tuo alin potero paljastuu vasta kun koko suodatinkotelo poistetaan.

    Että asiat tärkeysjärjestyksessä, hyvät herrat
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • Tume
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 250
      • Helsinki

      #3
      Itse en tuudittautuisi siihen että jos raitisilmakotelon aukot on puhtaat niin ongelmaa ei ole. Kyllä sinne alapoteroon vettä pääsee varsinkin kovemmalla sateella, pääseehän sinne ne lehdet ja muutkin roinat jostain. Mutta tietysti ne kaikki röörit pitää olla auki, alimmat reiät on kuitenkin ne jotka sen katastrofin voi aiheuttaa.
      F11 530xd M-sport -16, E39 530i M-sport -01, Manta A 2.4 -74

      Ex: 5x F1X, 10× E6X, 8× E39, 2× E36, 2× E34

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Raitisilmakoppa on myös helppo asentaa väärin, jolloin tuulilasilta valuva vesi menee kaikki tuonne poteroon alas...
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Lapa735ia
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2007
          • 303
          • Martinniemi

          #5
          Originally posted by Cell View Post
          Raitisilmakoppa on myös helppo asentaa väärin, jolloin tuulilasilta valuva vesi menee kaikki tuonne poteroon alas...
          Juurikin näin.
          Omassa autossa oli ostaessa tehostaja täynnä vettä, joka jäätyi heti eka pakkasella.
          Syynä oli juuri väärin asennettu kotelo. Sen jälkeen kun kotelot laitoin oikein paikoilleen, ei minulla ainakaan ole tuonne poteroon enää vettä kertynyt.
          E39 525 TDSA touring
          Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

          Comment

          • merbau
            Bimmer Rookie
            • Jun 2010
            • 130
            • Pälkäne

            #6
            Originally posted by Tume View Post
            Itse en tuudittautuisi siihen että jos raitisilmakotelon aukot on puhtaat niin ongelmaa ei ole. Kyllä sinne alapoteroon vettä pääsee varsinkin kovemmalla sateella, pääseehän sinne ne lehdet ja muutkin roinat jostain. Mutta tietysti ne kaikki röörit pitää olla auki, alimmat reiät on kuitenkin ne jotka sen katastrofin voi aiheuttaa.
            Omassa tänään kurnutti tuo tehostin, ja vettähän siellä kotelon pohjalla oli. Jatkohoidossa pitää varautua tehostimen vaihtohommiin.

            Mutta ne vedenpoistoreiät:

            Miten nuo reiät jatkossa voi parhaiten pitää auki, pääseekö sinne näkemään jostain alta käsin? Reikä on ilmeisesti kotelon oikealla puolella, kun sinne se vesi tuntui viimein löytävän tiensä. Aika täyttä näytti olevan, niin täyttä ettei päältä kyllä mitään reikää näe.

            Tänään rassasin ensihoitona pulloharjalla tehostimen kotelon pohjaa, ja imin vedet imurilla pois. Kaatelin kotelon pohjalle vähän lisää vettä, harjausta ja imurointia niin kauan kun likaa tuli. Toivotaan että pysyy reiät auki ja kotelokin kuivana.

            Sitten toiseksi alipaineletku: Clavurionin vinkeissä muualla tällä palstalla ehdoteltiin veden imemistä pois tehostimesta, tarpeen vaatiessa isopropanolilla avitettuna. Nyt tuo homma toppasi siihen, etten saanut millään tuota alipaineletkua irti. Letku kyllä pyöri liittimessä, mutta ei irronnut, ja sitten loppui rohkeus. Pitääkö tehostin irrottaa, ennen kuin ko. toimenpidettä voi suorittaa?
            540iA -00 M-sport
            Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              #7
              Raitisilmakotelosta pieni valutuskumi ja isompi tyhjennysreikä lokarin sisään, painailmalla puhaltaa ne auki. Myös kotelon alapuolinen potero on helpoin puhdistaa ihan vain paineilmalla puhaltamalla.

              Kuten edellä todettu kotelon väärä kasaus usein tuo ongelman esiin. Asentaessa kotelon tuulilasin puoleinen ulkoreuna pitää ensin asentaa tuulilasin alamuovin alle. Jos tuota ei tee ajatuksella, kotelo jää helposti siihen tuulilasin alamuovin etupuolelle ja tuulilasilta valuva vesi pääsee suoraan alamuovin ja kotelon välisestä saumasta alapoteroon.

              Jos vesi on jo päässyt tehostimen sisään, niin ainut oikea ratkaisu on uusi tehostin. Tyhjennystä ja alkoholilla veden sitomista voi toki käyttää, mutta vain ensiapuna.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • duuk
                Moderator
                • Dec 2006
                • 10512
                • Saaressa

                #8
                Originally posted by merbau View Post
                Omassa tänään kurnutti tuo tehostin, ja vettähän siellä kotelon pohjalla oli. Jatkohoidossa pitää varautua tehostimen vaihtohommiin.

                Mutta ne vedenpoistoreiät:

                Miten nuo reiät jatkossa voi parhaiten pitää auki, pääseekö sinne näkemään jostain alta käsin? Reikä on ilmeisesti kotelon oikealla puolella, kun sinne se vesi tuntui viimein löytävän tiensä. Aika täyttä näytti olevan, niin täyttä ettei päältä kyllä mitään reikää näe.

                Tänään rassasin ensihoitona pulloharjalla tehostimen kotelon pohjaa, ja imin vedet imurilla pois. Kaatelin kotelon pohjalle vähän lisää vettä, harjausta ja imurointia niin kauan kun likaa tuli. Toivotaan että pysyy reiät auki ja kotelokin kuivana.

                Sitten toiseksi alipaineletku: Clavurionin vinkeissä muualla tällä palstalla ehdoteltiin veden imemistä pois tehostimesta, tarpeen vaatiessa isopropanolilla avitettuna. Nyt tuo homma toppasi siihen, etten saanut millään tuota alipaineletkua irti. Letku kyllä pyöri liittimessä, mutta ei irronnut, ja sitten loppui rohkeus. Pitääkö tehostin irrottaa, ennen kuin ko. toimenpidettä voi suorittaa?
                En suosittele tarviketta.. Meidän taloudessa se aiheutti sellasen 1½ vuoden korjaamokierroksen.. Lopputulos http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...1&postcount=26

                duke's garage:
                Suzuki R50
                E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                S38 S54 S62

                instagram: _duuk

                Comment

                • Lapa735ia
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2007
                  • 303
                  • Martinniemi

                  #9
                  Originally posted by merbau View Post
                  Sitten toiseksi alipaineletku: Clavurionin vinkeissä muualla tällä palstalla ehdoteltiin veden imemistä pois tehostimesta, tarpeen vaatiessa isopropanolilla avitettuna. Nyt tuo homma toppasi siihen, etten saanut millään tuota alipaineletkua irti. Letku kyllä pyöri liittimessä, mutta ei irronnut, ja sitten loppui rohkeus. Pitääkö tehostin irrottaa, ennen kuin ko. toimenpidettä voi suorittaa?
                  Kyllä se pitäisi kampeamalla siitä irrota. Helvetin tiukka se oli itselläkin ottaa pois ja meinasi usko loppua kesken.
                  E39 525 TDSA touring
                  Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

                  Comment

                  • heijani
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 220
                    • Turku

                    #10
                    Hemmetin hyvä ketju. Tuohon omaani vaihdoin ilmanputsarin tuossa vähän aikaa sitten ja täytyy kyllä heti tänään tarkistaa tuliko tuo raitisilmansuodattimen kotelo oikein paikalleen.
                    BMW e61 525dA 2006
                    ex BMW e39 530dT 2000
                    ex Volvo V70 2.4T AWD :think
                    ex BMW e39 540iA sedan 1999
                    ex BMW e28 520i Bavaria 1987
                    ex BMW e46 316i sedan 2000

                    Comment

                    • merbau
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2010
                      • 130
                      • Pälkäne

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Kuten edellä todettu kotelon väärä kasaus usein tuo ongelman esiin. Asentaessa kotelon tuulilasin puoleinen ulkoreuna pitää ensin asentaa tuulilasin alamuovin alle. Jos tuota ei tee ajatuksella, kotelo jää helposti siihen tuulilasin alamuovin etupuolelle ja tuulilasilta valuva vesi pääsee suoraan alamuovin ja kotelon välisestä saumasta alapoteroon.
                      Jep. Näinhän se menee, ja minulla oli juuri väärin asennettu (mutta peiliin pitää katsoa syyllistä etsiessä). Ongelmaa taitaa vielä pahentaa se, että joudun parkkeeraamaan hiukan ylämäkeen, jolloin vesi suorastaan hakeutuu tuonne alempaan koteloon.

                      Oppirahoja tulee näemmä matkan varrella makseltua.
                      540iA -00 M-sport
                      Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

                      Comment

                      • Temes87
                        Bimmer Rookie
                        • May 2009
                        • 194
                        • Etelä

                        #12
                        Ilmeneeköhän tällaisia ongelmia E46 mallissa?
                        itsellä on nyt kylmemmillä ilmoilla alkanut ääntää jarrut!
                        Halpa BMW diesel manuaali haussa! MAX 5000e
                        Ex. BMW E39 525dAT '01
                        Ex. BMW E46 320dA M-Sport2 '03
                        Ex. BMW E39 525dAT '03
                        Ex. BMW E46 320dT '01
                        Ex. BMW E36 325Ci '94
                        Ex. BMW E36 318i '91
                        + 12kpl muita merkkejä

                        Comment

                        • AT_VARE
                          Newbiemmer
                          • Aug 2011
                          • 21
                          • ..........

                          #13
                          530 da Touringissa vedenpoistoaukot aivan tukkeessa. Oli jo kompostoituminenkin aika pitkällä. Hyvä vinkki tämä, kiitosta vaan!

                          Comment

                          • ss-works
                            Newbiemmer
                            • May 2011
                            • 18
                            • Karjaa

                            #14
                            Originally posted by Tume View Post
                            Moro!

                            Varmaan monelle tuttuakin juttua, mutta varoitellaan kuitenkin jos vaikka jollekin ihan uutta asiaa. Eli E39:ssä jarrutehostinhan on poterossa jonka pohjalla on vedenpoistoreiät, jotka tukkeutuessaan aiheuttavat veden pääsyn tehostimeen. Moni täällä foorumillakin on valitellut em. syystä jäätyviä jarruja talvisin. Pahimmillaan tuo voi kuitenkin johtaa siihen että vesi päätyy alipaineletkun kautta moottoriin tuhoisin seurauksin. Tuli tuossa hommattua tuo sigun konevikainen 535ia, ja tuhon aiheuttajaksi paljastui juuri koneeseen kyseistä reittiä päätynyt vesi. Jälki oli semmoista että saman tien tarkististin muustakin kalustosta vedenpoistoreiät huolella, ja ajattelin kirjoittaa varoituksen tännekin!
                            anteeksi jos kysyn,mutta miten tuo vesi voi rikkoa moottorin..?

                            Comment

                            • beemers
                              BTCF Member
                              • Oct 2005
                              • 5136
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by ss-works View Post
                              anteeksi jos kysyn,mutta miten tuo vesi voi rikkoa moottorin..?
                              alipaine imee veden tehostimesta männän päälle ja kiertokanget mutkalle on yks vaihtoehto kai.

                              E36Ticompact -95 HELLROT
                              -: orava : connection-

                              EX:E30///M3 replica Tic
                              EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎