Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d ei käynnisty!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aslakki
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2008
    • 359
    • Kuusamo

    #16
    Eli minun ymmärryksen mukaan virtalukon pohja ja sulake kunnossa. Mittaile vielä se ajonestoboksi, että Pin 2 tulee ja Pin 1 lähtee jännite. http://wds.spaghetticoder.org/en/zinfo/SX1659B.htm
    Last edited by Aslakki; 22-11-2012, 16:16.
    E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

    Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

    Comment

    • racingred
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 256

      #17
      Virtaavain asento 1: jännite pin: 2,5,6,7.

      Virtaavain asento 2: jännite pin: 2,3,5,6,7

      Virtaavain asento 3: jännite pin: 2,3,5,6,7,8

      Pin 1:een ei tule jännitettä, mutta ei siihen tule johtoakaan. Kaikkiin johdollisiin paikkoihin siis tulee jännite ylläolevan kaavan mukaan.

      Tämä on siis virtalukon pohjaan tuleva 11-napainen musta liitin, jossa on pikalukko kyljessä.
      Last edited by racingred; 22-11-2012, 16:56.

      Comment

      • racingred
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 256

        #18
        Lisätään vielä: startille tulee jännite siihen paksuun kaapeliin akulta, (+) napa siis. Mutta avaimen 3. eli starttausasennossa startin solenoidin kumpaankaan pieneen johtoon ei tule jännitettä. Eli näihin herätteisiinhän pitäisi tulla jännite, kun startataan. Eli starttauskäskyä ei tule startille, vaikka se virtalukolta lähteekin?

        Comment

        • Aslakki
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2008
          • 359
          • Kuusamo

          #19
          Virtalukonpohjan ja startin välissä on vielä se ajonestoboksi (EWS) jonka liitinkuvan laitoin tuossa viimeksi, 13 pinninen liitin eli tämä http://wds.spaghetticoder.org/en/zinfo/SX1659B.htm, mittaa vielä sen liittimen jännitteet startti asennossa, että Pin 2:een tulee ja Pin 1:sta lähtee jännite. Tässä EWS boksin kaavio http://wds.spaghetticoder.org/en/svg...39.svg?m=e3902. EWS boksi löytyy ratin vasemmalta puolelta pienen säilytyslokeron alta. Tämän näköinen tupakkiaskin kokonen palikka http://wds.spaghetticoder.org/en/zinfo/E39_EA836D.htm.
          Solenoidin tehtävä on kytkeä päävirta suoraan akulta starttimoottorille. Jos solenoidi ei kytke päävirtaa startille auto ei käynnisty

          Tässä vielä koko systeemi virtalukon pohjasta startille
          Attached Files
          Last edited by Aslakki; 22-11-2012, 17:12.
          E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

          Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

          Comment

          • racingred
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 256

            #20
            Tarkoitatko tuolla mittaamisella nyt virtalukkoa vai EWS:ää? Mulla on virtalukolla 11-napainen liitin, jonka jännitteistä olen tuonne laittanut. Otan EWS:n nyt esiin ja katsotaan mitä sieltä löytyy. Mutta siis virtalukon liittimessä ei minulla ole pin 1:ssä johtoa eikä jännitettä.

            Comment

            • racingred
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 256

              #21
              Joo nyt mittasin EWS:n liittimen jännitteet pin 1 ja 2 kohdista, eli mihin ne paksuimmat johdot tulevat. Ei jännitettä kummassakaan. Siis liitin EWS:ään kytkettynä.


              Huomasin myös jalkatilassa 10A:n sulakepaikan johdon välissä, jossa oli 10A sulake, mikä oli palanut. Vaihdoin siihen uuden 10A sulakkeen ja kun koitin startata, sulake paloi heti. Mikähän sulkae tämä sitten on??

              Comment

              • racingred
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2006
                • 256

                #22
                Vika Selvisi!


                Eli vika oli tuossa 10A:n sulakkeessa, joka paloi startatessa. Vaihdoin vielä uuden 10A:n sulakkeen ja nyt toimii auto. Eli muilla ongelman kanssa ihmetteleville: Sulake löytyy EWS:lle menevästä johtonipusta. Kannataa tarkistaa ennenkuin alkaa vaihtaa EWS:ää.

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #23
                  Mikähän sulake tuo nyt oikein on? Ei siellä tehtaalta lähtiessä tainnut tuollaista olla.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • racingred
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 256

                    #24
                    Siitä en tiedä onko ollut tehtaalta lähtiessä vai ei. Minustakin aika erikoista, että tuolla johtonipun keskellä sulakepaikka, mutta niin vain oli minun autossa. Ja tarkemmin en ehtinyt tutkailla, kun oli kiire saada auto pelaamaan.

                    ps. Clavurion. Onnistuuko sulla webaston koodaukset ja pikselivikojen korjaukset mittaristo/radio yms.. Laita mulle vaikka privaa, niin mulla vois olla töitä sulle. Koitin itse laittaa sinulle, mutta boxi oli täynnä.

                    Comment

                    • Stake
                      Newbiemmer
                      • Nov 2012
                      • 27
                      • Loviisa

                      #25
                      Täällä myös samankaltaista ongelmaa yritetty ratkoa pari päivää, eli virta-avaimesta virrat tulee normaalisti päälle , mutta ei pyöritä starttia. Tutkittu sulakkeet = ehjät ja mitattu EWS-liittimeltä starttiasennossa pinnit 1 ja 2, tästä ei tule sähköä läpi. Lisäksi Inpalta saatu EWS vikakoodit:
                      15 power on reset
                      19 toleration of changing code increased with key #1
                      48 key number 3 not valid because of wrong identification
                      49 key number 3 not valid because of wrong password

                      Yritetty on myös EWS/DDE synkkausta, mutta antaa jonkun virheilmoituksen eikä onnistu.
                      Lisäksi Inpalla avaimen kohdalla numero ja salasanat vaihtuvat kokoajan, onko tämä normaalia?
                      Eli voiko syy olla avaimessa vai viallisessa EWS-boxissa? Itsellä on nyt konstit ja hermot loppu eli apua tartteis. :think

                      Comment

                      • Tuomas S
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2012
                        • 65
                        • jarvenpaa

                        #26
                        Jatketaas tähän vielä vähän: Itellä 530d 3/2001, ja ei starttaa lämpimänä. Saattaa hörähtää mutta sammuu saman tien. Yleensä joku 0,5-1 h odottelu auttaa jonka jälkeen starttaa normaalisti. Tehot koneessa tallella ja käy tosi nätisti. Vikakoodit luettu, ja antaa hehkuista ja sähköflektistä vikailmoituksen. (tuon hehkuvian kyllä huomaa ilman testeriäkin jos laittaa pakkasesta käyntiin ilman webastoa, käy hetken neljällä tai viidellä) Olisiko ideoita? Auto kyllä lähtee kohta korjaamolle, joten eiköhän siellä viimeistään tuu kuntoon.

                        Comment

                        • Gurko
                          Newbiemmer
                          • Mar 2010
                          • 27
                          • Finland

                          #27
                          Originally posted by Stake View Post
                          Täällä myös samankaltaista ongelmaa yritetty ratkoa pari päivää, eli virta-avaimesta virrat tulee normaalisti päälle , mutta ei pyöritä starttia. Tutkittu sulakkeet = ehjät ja mitattu EWS-liittimeltä starttiasennossa pinnit 1 ja 2, tästä ei tule sähköä läpi. Lisäksi Inpalta saatu EWS vikakoodit:
                          15 power on reset
                          19 toleration of changing code increased with key #1
                          48 key number 3 not valid because of wrong identification
                          49 key number 3 not valid because of wrong password

                          Yritetty on myös EWS/DDE synkkausta, mutta antaa jonkun virheilmoituksen eikä onnistu.
                          Lisäksi Inpalla avaimen kohdalla numero ja salasanat vaihtuvat kokoajan, onko tämä normaalia?
                          Eli voiko syy olla avaimessa vai viallisessa EWS-boxissa? Itsellä on nyt konstit ja hermot loppu eli apua tartteis. :think
                          Samat vaivat itellä Vm 2000 530da, eli silloin tällöin ei tee mitään avaimesta vääntämllä ja bmw scannerilla löytyy viat dde:stä error electronic engine immobiliser (ews) ja EWS:stä Toleration of Changing code increased key 0. Tekee tuota avaimesta riippumatta. Oikein mukavaa ajella kun ei tiedä starttaako kun sammuuttaa. Pakko pitää impaa ja bmw scanneria mukana että tohtii pysähtyä. Viat kun kuittaa niin taas toimii muutaman päivän. Mistähän tätäkin vikaa etsis?
                          Last edited by Gurko; 20-02-2019, 20:03.

                          Comment

                          • Gurko
                            Newbiemmer
                            • Mar 2010
                            • 27
                            • Finland

                            #28
                            Originally posted by Gurko View Post
                            Samat vaivat itellä Vm 2000 530da, eli silloin tällöin ei tee mitään avaimesta vääntämllä ja bmw scannerilla löytyy viat dde:stä error electronic engine immobiliser (ews) ja EWS:stä Toleration of Changing code increased key 0. Tekee tuota avaimesta riippumatta. Oikein mukavaa ajella kun ei tiedä starttaako kun sammuuttaa. Pakko pitää impaa ja bmw scanneria mukana että tohtii pysähtyä. Viat kun kuittaa niin taas toimii muutaman päivän. Mistähän tätäkin vikaa etsis?
                            Vika sen kun pahenee, viikakoodit joutuu kuitata kiihtyvällä tahdilla. Yritin myös ajaa eri avaimilla, mutta sillä ei ollut vaikutusta samat tempput tekee avaimesta riippumatta. Vinkkejä otetaan vastaa mikäö avuksi.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎