Alkanu 528ia -99 täristää välillä kylmänä ja ikään kuin vähän "pompottaa" 90-110 vauhdissa ja joskus täristää aavistuksen jarruttaessa.. pahin tärinä ja ratin ravistelu katoaa noin 5min aamu ajelun jälkeen, mutta nypytys/pompotus jatkuu.. vähän ku ois esim. 20" matalat kumit alla ja jokainen tien kivi tuntuu ajossa.. kesä ja nyt talvi renkaat on 16" orkkikset ja sama homma molemmilla.. 5000km sit auto oli huollossa ja neljä apu rungon puslaa laitettiin taakse, sekä yks tukivarsi. Auto toimikin hetken hienosti kunnes tärinät alkoi.. Alustassa ei huollossa mitään kummaa todettu.. Mistäköhän vika tällä kertaa löytyis?? Auto on erilainen eri pävinä.. välillä menee suht ok ja välillä ajelee ja huopaa motarilla ja tuulessa..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 täristää ja pompottaa..
Collapse
X
-
Tuolle oireelle voi olla monia lähteitä, paljon tietoa löytyy ketjusta nimeltä 'e39 tutina syö miestä'. Omassa e39ssä on esiintynyt tärinää jarrutuksissa, ja sitten kesärenkailla 110 vauhdissa koko auton tutinaa. Tuo jarrutukseen liittyvä ratkesi etupään remontilla (mm alatukivarret), sekä jarrujen herkistelyllä ja putsailulla. Jälkimmäinen ongelma ratkesi kesärenkaiden vaihdolla. Nyt auto on kulkenut pari vuotta ilman tärinöitä ja tutinoita.
Comment
-
-
E39 tutinatopikki oli lukossa, joten kysytäänpä vaikka täällä.
Tuo -01 E39 Touring jää välillä tutisemaan/pompottamaan kovemman kiihdytyksen jälkeen.
Ei täristä kiihdyttäessä, mutta jos kiihdyttää rivakasti esim 0-110 ja jää ajelemaan tuota tasaista 110km/h vauhtia, niin tuntuu että perä pompottaa ja auto tutisee.
Jos ajelee tasaisesti esim vartin, niin ilmiö lievenee koko ajan ja lopulta häviää lähes kokonaan.
Kevyesti kiihdyttelemällä ilmenee huomattavasti lievempänä, mutta täysin tutinaton tuo ei ole.
Jos kovan kiihdytyksen jälkeen hölläilee kaupunkinopeuksiin, niin esim 40km/h ajaessakin perä pompottaa.
Jos risteyksessä kääntää ja kiihdyttää rivakasti, niin tuntuu että tärinä ilmenee sen jälkeen vielä selvemmin.
Kuskinpuolen eturenkaassa on hieman selkäheittoa, ja tämä tuntuu välillä ratissakin. Tuo mieto taustatutina voisi johtua tuosta, mutta mikä aiheuttaa tuon rankemmassa vedätyksessä aiheutuvan tutinan joka jää päälle?
Laitoin taakse parhaat vanteet ja renkaat, ja painotuskin on tarkistettu. Autossa on ollut 3 eri vannesarjaa, ja ongelma ilmenee kaikilla.
Osia on vaihdettu paljon.
- Alatukivarret eteen Lemförder
- Reaktiotangot eteen Lemförder
- Jarrulevyt ja palat joka nurkkaan, samalla putsailtu navan tasopinnat.
- Narinahelat Lemförder
- Takakelkan isot puslat, Meyle HD
- Aurauksensäätötangot taakse Lemförder
- Etuiskarit Sachs
- Toinen Kardaani purku-autosta. Myyjän mukaan se ei tutissut. Tämän vaihdolla hävisi kyllä 40-50km/h välinen tärinä kiihdytyksessä.
Renkaita nosturilla pyöritellessä vetoakselit ääntelevät jonkin verran. Voisikohan tuo olla niistä johtuvaa, vai olisiko kardaanin keskikannatin väsähtänyt - vai mistähän tuota vikaa lähtisi etsimään?
Vai vieläkö mennään rengas/vannelinjalle? Vanteet on orggis 16" ja rengastus 225/55r16 Linglongit.
Katsastuksessa eivät löydä mitään vikaa, mikä ei sinänsä yllätä.Last edited by MaxSound; 03-09-2016, 23:21.E39 525DA Touring -01, 540tkm
Comment
-
-
Mulla oli aikoinaan yksi 528iA joka teki juuri tuollaista satunnaista perän pompottelua, johon ei meinannut löytyä selitystä edes jupiterin kuiden asennoistakaan.... Lopulta perä teki yhden pompotuksen alkaessa todella oudon muljahduksen, josta osasin kääntää syyttävän silmäni vetoakseleihin. Lopulta tein sellaisen tempun että vaihdoin vasemman ja oikean vetarit keskenään toisinpäin (sama osanumero) ja ennen vaihtoa tuuttasin kunnolla uutta rasvaa sisään. Kaikki tutinat loppui siihen operaatioon.
Tällä samalla tempulla on myöhemmin moni muukin saanut takapään satunnaiset tutinat loppumaan.
Originally posted by MaxSound View PostE39 tutinatopikki oli lukossa, joten kysytäänpä vaikka täällä.
Tuo -00 E39 Touring jää välillä tutisemaan/pompottamaan kovemman kiihdytyksen jälkeen.
Ei täristä kiihdyttäessä, mutta jos kiihdyttää rivakasti esim 0-110 ja jää ajelemaan tuota tasaista 110km/h vauhtia, niin tuntuu että perä pompottaa ja auto tutisee.
Jos ajelee tasaisesti esim vartin, niin ilmiö lievenee koko ajan ja lopulta häviää lähes kokonaan.
Kevyesti kiihdyttelemällä ilmenee huomattavasti lievempänä, mutta täysin tutinaton tuo ei ole.
Jos kovan kiihdytyksen jälkeen hölläilee kaupunkinopeuksiin, niin esim 40km/h ajaessakin perä pompottaa.
Kuskinpuolen eturenkaassa on hieman selkäheittoa, ja tämä tuntuu välillä ratissakin. Tuo mieto taustatutina voisi johtua tuosta, mutta mikä aiheuttaa tuon rankemmassa vedätyksessä aiheutuvan tutinan joka jää päälle?
Laitoin taakse parhaat vanteet ja renkaat, ja painotuskin on tarkistettu. Autossa on ollut 3 eri vannesarjaa, ja ongelma ilmenee kaikilla.
Osia on vaihdettu paljon.
- Alatukivarret eteen Lemförder
- Reaktiotangot eteen Lemförder
- Jarrulevyt ja palat joka nurkkaan, samalla putsailtu navan tasopinnat.
- Narinahelat Lemförder
- Takakelkan isot puslat, Meyle HD
- Aurauksensäätötangot taakse Lemförder
- Etuiskarit Sachs
- Toinen Kardaani purku-autosta. Myyjän mukaan se ei tutissut. Tämän vaihdolla hävisi kyllä 40-50km/h välinen tärinä kiihdytyksessä.
Renkaita nosturilla pyöritellessä vetoakselit ääntelevät jonkin verran. Voisikohan tuo olla niistä johtuvaa, vai olisiko kardaanin keskikannatin väsähtänyt - vai mistähän tuota vikaa lähtisi etsimään?
Vai vieläkö mennään rengas/vannelinjalle? Vanteet on orggis 16" ja rengastus 225/55r16 Linglongit.
Katsastuksessa eivät löydä mitään vikaa, mikä ei sinänsä yllätä.
Comment
-
Comment