Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 täristää ja pompottaa..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hai nokka
    Newbiemmer
    • Jul 2012
    • 25
    • Sohvalla

    e39 täristää ja pompottaa..

    Alkanu 528ia -99 täristää välillä kylmänä ja ikään kuin vähän "pompottaa" 90-110 vauhdissa ja joskus täristää aavistuksen jarruttaessa.. pahin tärinä ja ratin ravistelu katoaa noin 5min aamu ajelun jälkeen, mutta nypytys/pompotus jatkuu.. vähän ku ois esim. 20" matalat kumit alla ja jokainen tien kivi tuntuu ajossa.. kesä ja nyt talvi renkaat on 16" orkkikset ja sama homma molemmilla.. 5000km sit auto oli huollossa ja neljä apu rungon puslaa laitettiin taakse, sekä yks tukivarsi. Auto toimikin hetken hienosti kunnes tärinät alkoi.. Alustassa ei huollossa mitään kummaa todettu.. Mistäköhän vika tällä kertaa löytyis?? Auto on erilainen eri pävinä.. välillä menee suht ok ja välillä ajelee ja huopaa motarilla ja tuulessa..
  • Tome
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 548
    • Joensuu

    #2
    Vika on melkoisella varmuudella renkaissa, jarruissa, reaktiotangon puslissa, jossain muussa nivelessä, vetareissa, kardaanissa tai ylipäätään auton alta löytyvässä osassa. Myös kuun asento ja tuulensuunta vaikuttaa oireisiin. Eiks nää ooki kivoja pelejä

    Comment

    • jouskari318is
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 215
      • Tampere

      #3
      Tuolle oireelle voi olla monia lähteitä, paljon tietoa löytyy ketjusta nimeltä 'e39 tutina syö miestä'. Omassa e39ssä on esiintynyt tärinää jarrutuksissa, ja sitten kesärenkailla 110 vauhdissa koko auton tutinaa. Tuo jarrutukseen liittyvä ratkesi etupään remontilla (mm alatukivarret), sekä jarrujen herkistelyllä ja putsailulla. Jälkimmäinen ongelma ratkesi kesärenkaiden vaihdolla. Nyt auto on kulkenut pari vuotta ilman tärinöitä ja tutinoita.

      Comment

      • MaxSound
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2009
        • 255
        • Kajaani

        #4
        E39 tutinatopikki oli lukossa, joten kysytäänpä vaikka täällä.

        Tuo -01 E39 Touring jää välillä tutisemaan/pompottamaan kovemman kiihdytyksen jälkeen.

        Ei täristä kiihdyttäessä, mutta jos kiihdyttää rivakasti esim 0-110 ja jää ajelemaan tuota tasaista 110km/h vauhtia, niin tuntuu että perä pompottaa ja auto tutisee.

        Jos ajelee tasaisesti esim vartin, niin ilmiö lievenee koko ajan ja lopulta häviää lähes kokonaan.

        Kevyesti kiihdyttelemällä ilmenee huomattavasti lievempänä, mutta täysin tutinaton tuo ei ole.

        Jos kovan kiihdytyksen jälkeen hölläilee kaupunkinopeuksiin, niin esim 40km/h ajaessakin perä pompottaa.

        Jos risteyksessä kääntää ja kiihdyttää rivakasti, niin tuntuu että tärinä ilmenee sen jälkeen vielä selvemmin.

        Kuskinpuolen eturenkaassa on hieman selkäheittoa, ja tämä tuntuu välillä ratissakin. Tuo mieto taustatutina voisi johtua tuosta, mutta mikä aiheuttaa tuon rankemmassa vedätyksessä aiheutuvan tutinan joka jää päälle?

        Laitoin taakse parhaat vanteet ja renkaat, ja painotuskin on tarkistettu. Autossa on ollut 3 eri vannesarjaa, ja ongelma ilmenee kaikilla.

        Osia on vaihdettu paljon.
        - Alatukivarret eteen Lemförder
        - Reaktiotangot eteen Lemförder
        - Jarrulevyt ja palat joka nurkkaan, samalla putsailtu navan tasopinnat.
        - Narinahelat Lemförder
        - Takakelkan isot puslat, Meyle HD
        - Aurauksensäätötangot taakse Lemförder
        - Etuiskarit Sachs
        - Toinen Kardaani purku-autosta. Myyjän mukaan se ei tutissut. Tämän vaihdolla hävisi kyllä 40-50km/h välinen tärinä kiihdytyksessä.


        Renkaita nosturilla pyöritellessä vetoakselit ääntelevät jonkin verran. Voisikohan tuo olla niistä johtuvaa, vai olisiko kardaanin keskikannatin väsähtänyt - vai mistähän tuota vikaa lähtisi etsimään?

        Vai vieläkö mennään rengas/vannelinjalle? Vanteet on orggis 16" ja rengastus 225/55r16 Linglongit.

        Katsastuksessa eivät löydä mitään vikaa, mikä ei sinänsä yllätä.
        Last edited by MaxSound; 03-09-2016, 23:21.
        E39 525DA Touring -01, 540tkm

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2324
          • Uusimaa

          #5
          Mulla oli aikoinaan yksi 528iA joka teki juuri tuollaista satunnaista perän pompottelua, johon ei meinannut löytyä selitystä edes jupiterin kuiden asennoistakaan.... Lopulta perä teki yhden pompotuksen alkaessa todella oudon muljahduksen, josta osasin kääntää syyttävän silmäni vetoakseleihin. Lopulta tein sellaisen tempun että vaihdoin vasemman ja oikean vetarit keskenään toisinpäin (sama osanumero) ja ennen vaihtoa tuuttasin kunnolla uutta rasvaa sisään. Kaikki tutinat loppui siihen operaatioon.

          Tällä samalla tempulla on myöhemmin moni muukin saanut takapään satunnaiset tutinat loppumaan.


          Originally posted by MaxSound View Post
          E39 tutinatopikki oli lukossa, joten kysytäänpä vaikka täällä.

          Tuo -00 E39 Touring jää välillä tutisemaan/pompottamaan kovemman kiihdytyksen jälkeen.

          Ei täristä kiihdyttäessä, mutta jos kiihdyttää rivakasti esim 0-110 ja jää ajelemaan tuota tasaista 110km/h vauhtia, niin tuntuu että perä pompottaa ja auto tutisee.

          Jos ajelee tasaisesti esim vartin, niin ilmiö lievenee koko ajan ja lopulta häviää lähes kokonaan.

          Kevyesti kiihdyttelemällä ilmenee huomattavasti lievempänä, mutta täysin tutinaton tuo ei ole.

          Jos kovan kiihdytyksen jälkeen hölläilee kaupunkinopeuksiin, niin esim 40km/h ajaessakin perä pompottaa.

          Kuskinpuolen eturenkaassa on hieman selkäheittoa, ja tämä tuntuu välillä ratissakin. Tuo mieto taustatutina voisi johtua tuosta, mutta mikä aiheuttaa tuon rankemmassa vedätyksessä aiheutuvan tutinan joka jää päälle?

          Laitoin taakse parhaat vanteet ja renkaat, ja painotuskin on tarkistettu. Autossa on ollut 3 eri vannesarjaa, ja ongelma ilmenee kaikilla.

          Osia on vaihdettu paljon.
          - Alatukivarret eteen Lemförder
          - Reaktiotangot eteen Lemförder
          - Jarrulevyt ja palat joka nurkkaan, samalla putsailtu navan tasopinnat.
          - Narinahelat Lemförder
          - Takakelkan isot puslat, Meyle HD
          - Aurauksensäätötangot taakse Lemförder
          - Etuiskarit Sachs
          - Toinen Kardaani purku-autosta. Myyjän mukaan se ei tutissut. Tämän vaihdolla hävisi kyllä 40-50km/h välinen tärinä kiihdytyksessä.


          Renkaita nosturilla pyöritellessä vetoakselit ääntelevät jonkin verran. Voisikohan tuo olla niistä johtuvaa, vai olisiko kardaanin keskikannatin väsähtänyt - vai mistähän tuota vikaa lähtisi etsimään?

          Vai vieläkö mennään rengas/vannelinjalle? Vanteet on orggis 16" ja rengastus 225/55r16 Linglongit.

          Katsastuksessa eivät löydä mitään vikaa, mikä ei sinänsä yllätä.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • MaxSound
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2009
            • 255
            • Kajaani

            #6
            Tämä on muuten tehnyt tuon saman muljahduksen pari kertaa, kun lähtee ohittamaan ja vedättää reilusti samalla kääntäen.

            Eli vetareista se voisi johtua? Kiitos !

            Saa toki muutakin ehdottaa, mikäli samoja oireita on ilmennyt muissa autoissa
            E39 525DA Touring -01, 540tkm

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎