Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525iA (M54B25) -02 tyhjäkäynnin ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jazzga
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2009
    • 306
    • Kouvola

    E39 525iA (M54B25) -02 tyhjäkäynnin ongelma

    Eli ongelmana on tyhjäkäynti lämpimänä P/N-asennossa. Kun auton jättää lämpimänä P:lle, menee vaihtelevasti noin 20-30 sekuntia ja mittaristoon syttyy moottorin vikavalo ja tuntuisi kun auto alkaisi käymään viidellä pytyllä. Omien kokeilujen perusteella tämä tapahtuu lähes joka kerta. Tämän jälkeen sammutus, heti käynnistys perään ja kaikki toimii normaalisti. D/R-asennossa autoa voi pitää jarrua vasten niin pitkään kun haluaa eikä ongelma ilmene. Tarpeeksi pitkällä ajelulla myös moottorin vikavalo sammuu.
    Vikakoodit on inpalla luettu ja sieltä tulee 243 burning fail cylinder 6 tms.

    Ja tosiaan, jos vaikka kylmänä auton laittaa käymään niin ainakin reilusti lämpömittarin sinisen alueen yli saa lämmetä ilman ongelmia (pidempään en ole kokeillut) Tehoja ei ole hukassa, kulutus on normaali eikä mitään nykimisiä tms. kierroksilla esiinny.

    Korjattua/Tarkastettua;puolien paikkaa yritetty vaihtaa, mutta koodi tulee aina samaan pyttyyn. Tulppa otettu irti ja todettu olevan kunnossa, eikä myöskään tulpanreiästä löytynyt öljyä, imusarjan tulpat on vaihdettu uusiin. DISAn toiminta tarkastettu. MAFfin piuhan kun ottaa irti niin tyhjäkäynti pelaa normaalisti
    Vaihdettua: kannenkopan tiiviste sekä öljynsuodattimen jalan tiiviste.

    Joskus jotain muuta asiaa etsiessä söörtsiä käyttäessäni muistaakseni löysin jonkun kirjoituksen tästä samaisesta ongelmasta mutta nyt en löydä sitä mistään...
    Ja tiedän myös että tämä ongelma voi olla "ihan mitä vaan" mutta ajattelin kuitenkin täältä kysyä jos jollakulla olisi ollut samaista ongelmaa?
    Last edited by jazzga; 22-08-2013, 17:44.
    olympiavolkkari
    EX-list
    E91 320d -06
    E46 328iA -98
    E39 523i M-Sport -01
    E36 325i -92
    E39 525iA -01
    E36 316i Mortal Compact -96
    + pari muuta
  • TFV
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 3080
    • Nurmijärvi

    #2
    Jospa se venttiliinkopan tiiviste päästää öljyä sinne 6-tulpan koloon.........
    ääh, minä puusilamä
    Last edited by TFV; 29-11-2012, 21:51. Reason: Sitä vaan ei tule huolella luettua
    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

    Comment

    • sonikk
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 1664
      • Kerava

      #3
      Vaihdoitko myös tulppien paikkaa? Tai sitten uudet suosiolla.

      Comment

      • jazzga
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2009
        • 306
        • Kouvola

        #4
        Originally posted by sonikk View Post
        Vaihdoitko myös tulppien paikkaa? Tai sitten uudet suosiolla.
        En vaihtanut kun pihalla tuli temuttua niin alko olla näpit jo vähän jäässä

        Josko sitä viikonloppuna sais auton lämpöseen halliin niin pääsisi tutkailemaan tarkemmin.
        olympiavolkkari
        EX-list
        E91 320d -06
        E46 328iA -98
        E39 523i M-Sport -01
        E36 325i -92
        E39 525iA -01
        E36 316i Mortal Compact -96
        + pari muuta

        Comment

        • M535iM
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 60
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by jazzga View Post
          Eli ongelmana on tyhjäkäynti lämpimänä P/N-asennossa. Kun auton jättää lämpimänä P:lle, menee vaihtelevasti noin 20-30 sekuntia ja mittaristoon syttyy moottorin vikavalo ja tuntuisi kun auto alkaisi käymään viidellä pytyllä. Omien kokeilujen perusteella tämä tapahtuu lähes joka kerta. Tämän jälkeen sammutus, heti käynnistys perään ja kaikki toimii normaalisti. D/R-asennossa autoa voi pitää jarrua vasten niin pitkään kun haluaa eikä ongelma ilmene. Tarpeeksi pitkällä ajelulla myös moottorin vikavalo sammuu.
          Vikakoodit on inpalla luettu ja sieltä tulee 243 burning fail cylinder 6 tms.

          Ja tosiaan, jos vaikka kylmänä auton laittaa käymään niin ainakin reilusti lämpömittarin sinisen alueen yli saa lämmetä ilman ongelmia (pidempään en ole kokeillut) Tehoja ei ole hukassa, kulutus on normaali eikä mitään nykimisiä tms. kierroksilla esiinny.

          Korjattua/Tarkastettua;puolien paikkaa yritetty vaihtaa, mutta koodi tulee aina samaan pyttyyn. Tulppa otettu irti ja todettu olevan kunnossa, eikä myöskään tulpanreiästä löytynyt öljyä, imusarjan tulpat on vaihdettu uusiin. DISAn toiminta tarkastettu.
          Tiedossa on pari vikaa, öljynsuodattimen jalan tiivistevuoto ja venttiilikopan tiivisteen vuoto mutta ei kai näissä voi tuohon vaikutusta olla?

          Joskus jotain muuta asiaa etsiessä söörtsiä käyttäessäni muistaakseni löysin jonkun kirjoituksen tästä samaisesta ongelmasta mutta nyt en löydä sitä mistään...
          Ja tiedän myös että tämä ongelma voi olla "ihan mitä vaan" mutta ajattelin kuitenkin täältä kysyä jos jollakulla olisi ollut samaista ongelmaa?
          Aikas samat viat oli myös minulla ja tuli vaihdettua osaa jos toista, viat poistuivat vasta kun sain sain vaihdettua kaikki huohotinletku systeemit, eli imuvuotoa veikkaan, ja se pahenee vaan ajan mittaan kun imuvuodot pahenee.
          316 -77 (1982->1986)
          325 -86 (1986->1987)
          m535i -86 (1987->2007)
          528it -01 (2007->

          Comment

          • jazzga
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2009
            • 306
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by M535iM View Post
            Aikas samat viat oli myös minulla ja tuli vaihdettua osaa jos toista, viat poistuivat vasta kun sain sain vaihdettua kaikki huohotinletku systeemit, eli imuvuotoa veikkaan, ja se pahenee vaan ajan mittaan kun imuvuodot pahenee.
            Joo ei oo hirveesti tälle tullu uhrattua aikaa kun ei oo yhtään pahentunut, ainakaan vielä. Näissä moteissa kun tuntuu että imupuolen ongelmia on aika paljon niin alkanut itsekkin miettimään että voisiko jostain sellaisesta tämä johtua.

            Ei se auta kun ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa tutkimaan..
            olympiavolkkari
            EX-list
            E91 320d -06
            E46 328iA -98
            E39 523i M-Sport -01
            E36 325i -92
            E39 525iA -01
            E36 316i Mortal Compact -96
            + pari muuta

            Comment

            • ESsej
              BTCF Member
              • May 2012
              • 144
              • Helsinki

              #7
              Itellä kanssa E39 525 iA -01 ja oli täysin sama ongelma. Autoon tehtiin kakkoshuolto jonka jälkeen herjas samallaista vikakoodia mutta kolmospyttyyn. Vaihdettiin autoon kaikki sytytyspuolat ja vika hävis. Noin kolme viikkoa sen jälkeen kävin pesemässä auton jonka jälkeen rupes tekemään samaa että syttyi tuo moottorin vikavalo ja kävi viidellä. Ajattelin että vien auton parkkiin kuivumaan yön yli ja koitan aamulla uusiksi. Aamulla käynnistin auton ja lähin heittää pinen lenkin ja auto käyttäytyi aivan normaalisti mutta vikavalo paloi vielä. Sen jälkeen kun sammutin auton ja käynnistin seuraavan kerran niin kävi taas kone vajaalla. Vaihdoin taas uuden puolan sinne kolmospyttyyn eikä ole sen jälkeen oireillut. Kävin itse schmiedmannilta hakemassa puolan ja maksoi sen 40€.

              Originally posted by jazzga View Post
              Eli ongelmana on tyhjäkäynti lämpimänä P/N-asennossa. Kun auton jättää lämpimänä P:lle, menee vaihtelevasti noin 20-30 sekuntia ja mittaristoon syttyy moottorin vikavalo ja tuntuisi kun auto alkaisi käymään viidellä pytyllä. Omien kokeilujen perusteella tämä tapahtuu lähes joka kerta. Tämän jälkeen sammutus, heti käynnistys perään ja kaikki toimii normaalisti. D/R-asennossa autoa voi pitää jarrua vasten niin pitkään kun haluaa eikä ongelma ilmene. Tarpeeksi pitkällä ajelulla myös moottorin vikavalo sammuu.
              Vikakoodit on inpalla luettu ja sieltä tulee 243 burning fail cylinder 6 tms.

              Ja tosiaan, jos vaikka kylmänä auton laittaa käymään niin ainakin reilusti lämpömittarin sinisen alueen yli saa lämmetä ilman ongelmia (pidempään en ole kokeillut) Tehoja ei ole hukassa, kulutus on normaali eikä mitään nykimisiä tms. kierroksilla esiinny.

              Korjattua/Tarkastettua;puolien paikkaa yritetty vaihtaa, mutta koodi tulee aina samaan pyttyyn. Tulppa otettu irti ja todettu olevan kunnossa, eikä myöskään tulpanreiästä löytynyt öljyä, imusarjan tulpat on vaihdettu uusiin. DISAn toiminta tarkastettu.
              Tiedossa on pari vikaa, öljynsuodattimen jalan tiivistevuoto ja venttiilikopan tiivisteen vuoto mutta ei kai näissä voi tuohon vaikutusta olla?

              Joskus jotain muuta asiaa etsiessä söörtsiä käyttäessäni muistaakseni löysin jonkun kirjoituksen tästä samaisesta ongelmasta mutta nyt en löydä sitä mistään...
              Ja tiedän myös että tämä ongelma voi olla "ihan mitä vaan" mutta ajattelin kuitenkin täältä kysyä jos jollakulla olisi ollut samaista ongelmaa?
              F87 M2 Alpinweiss 3 -17

              Comment

              • Fjord
                Newbiemmer
                • Sep 2011
                • 28
                • Rauma

                #8
                ihan samat oireet viime syksynä, 2 ja 6 pytyn puolat vaihdettiin, kun testeri kertoi. Nyt ilmeni sama ongelma, hain 4 puolaa lisää. Paikallisen korjaamon mukaan ei muita kuin Boschia kannata laittaa. Kyseessä M54B22 -03, ajettu 181 tkm

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7397
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by M535iM View Post
                  Aikas samat viat oli myös minulla ja tuli vaihdettua osaa jos toista, viat poistuivat vasta kun sain sain vaihdettua kaikki huohotinletku systeemit, eli imuvuotoa veikkaan, ja se pahenee vaan ajan mittaan kun imuvuodot pahenee.
                  Sama veikkaus mullakin, mutta asiahan on helppo tarkistaa kun katsoo miten ne seoskorjaukset kehittyy tyhjäkäynnillä P/N-vaihteilla suhteessa D/R-vaihteisiin. Mulla kun oli DISA rikki ja muutakin imuvuotoa vielä siihen päälle niin tyhjäkäynnillä nimenomaan tuli laihan seoksen vikakoodia ja välillä aina tippui joku pytty pois pelistä. Mulla näki ihan selvästi että kun ajossa heitti vapaalle niin seoskorjaus lähti kasvuun kunnes tuli maksimi vastaan ja sitten kohta vikavalo syttyikin.

                  En sano että ei vois olla muutakin, mutta eikös täällä joskus joku kertonut että noita puolia vaihdellaan näihin M52TU/M54-koneisiin yleensä ihan turhaa.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Bomb5
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 726
                    • Kivijärvi

                    #10
                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    En sano että ei vois olla muutakin, mutta eikös täällä joskus joku kertonut että noita puolia vaihdellaan näihin M52TU/M54-koneisiin yleensä ihan turhaa.
                    Näin on ainakin Hemi sanonut. Yleisin syy näiden koneiden käyntiongelmiin on imuvuoto. Imuvuodon yleisimmät syyt ovat: huohotin ja sen letkut, imuilmaputki, imusarjan päädyn tulpat, venttiilikopan tiiviste, disa, imusarjan tiiviste, muut alipaineletkut, ehkä jopa tässä järjestyksessä.

                    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                    Comment

                    • jazzga
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2009
                      • 306
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Sama veikkaus mullakin, mutta asiahan on helppo tarkistaa kun katsoo miten ne seoskorjaukset kehittyy tyhjäkäynnillä P/N-vaihteilla suhteessa D/R-vaihteisiin.
                      Tätä en ookkaan tajunnu kattoa. Mitäs arvoa sitä inpasta tässä kohtaa pitäs tuijottaa, lambdaintegrator tms.?
                      olympiavolkkari
                      EX-list
                      E91 320d -06
                      E46 328iA -98
                      E39 523i M-Sport -01
                      E36 325i -92
                      E39 525iA -01
                      E36 316i Mortal Compact -96
                      + pari muuta

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7397
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by jazzga View Post
                        Tätä en ookkaan tajunnu kattoa. Mitäs arvoa sitä inpasta tässä kohtaa pitäs tuijottaa, lambdaintegrator tms.?
                        Enhän mä muista kun en ole ite juuri inpan kanssa touhunnut. Mutta kyllä sen näkee jos joku siellä nousee nopeasti maksimiin tyhjäkäynnillä ilman kuormaa. Mulla oli vain kännykässä joku softa ja silläkin sen näkin OBD2-Bluetooth-mokkulan kautta helposti.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          #13
                          Originally posted by jazzga View Post
                          Tätä en ookkaan tajunnu kattoa. Mitäs arvoa sitä inpasta tässä kohtaa pitäs tuijottaa, lambdaintegrator tms.?
                          Lambda integrator-arvo kohoaa, jos on imuvuoto. Moottorin merkkivalo ilmeisesti syttyy, jos arvo menee tarpeeksi punaiselle. Itellä oli lievää imuvuotoa, jolloin tuo arvo lähellä punaista rajaa. Sain sen keskelle, kun uusin yhden alipaineletkun ja tiivisteen.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • jazzga
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2009
                            • 306
                            • Kouvola

                            #14
                            Originally posted by Bomb5 View Post
                            Lambda integrator-arvo kohoaa, jos on imuvuoto. Moottorin merkkivalo ilmeisesti syttyy, jos arvo menee tarpeeksi punaiselle. Itellä oli lievää imuvuotoa, jolloin tuo arvo lähellä punaista rajaa. Sain sen keskelle, kun uusin yhden alipaineletkun ja tiivisteen.
                            Tuli tossa aikasemmin tutkailtua ja siellä punasellahan ne molemmat arvot oli Kumma kyllä vaikka laittoi D/R-sisään niin ei sitten palautunut ainakaan tyhjäkäynnillä kohdilleen mutta ei merkkivalokaan syttynyt.

                            Myöskin kutospytyn rough-arvo oli aika pitkälle punasella eikä muittenkaan pyttyjen arvot ihan kohillaan ollut(ei punasella), tosin tässä kohtaa kun löi D/R:n sisään niin palautui sitten takaisin suunnilleen sinne mihin muutkin.
                            Ei kai auta kun alkaa letkuja tutkailemaan...

                            (unohin sitte ottaa screencapit, ois ollu helpompi tutkailla )
                            olympiavolkkari
                            EX-list
                            E91 320d -06
                            E46 328iA -98
                            E39 523i M-Sport -01
                            E36 325i -92
                            E39 525iA -01
                            E36 316i Mortal Compact -96
                            + pari muuta

                            Comment

                            • jazzga
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2009
                              • 306
                              • Kouvola

                              #15
                              Jaaha, kesä tullu ajeltua ja vika pysyny tismalleen samana. Nyt sen verran tuli tehtyä että tuli irrotettua maffi ja putsattua se sekä käyteltyä autoa maffin piuha irti jonka aikana tyhjäkäynti pelasi moitteetta.

                              Kertooko tämä nyt siitä että tämä pieni mutta erittäin ärsyttävä vika nyt sitten todellakin johtuu imuvuodosta? Oisko jopa mahdollista että imusarjan tiiviste vuotaisi kutospytyn kohdalta, vai onko liian kaukaa haettua:think

                              Sehän tässä ainakin itseäni ihmetyttää että jos sitä imuvuotoa todellakin on niin miksi ainut vikakoodi minkä kone antaa on tuo kutospytyn burning fail. Ja miksi auto pelaa sitten hyvin D:llä tyhjäkäynnillä sekä ajossa. :think
                              olympiavolkkari
                              EX-list
                              E91 320d -06
                              E46 328iA -98
                              E39 523i M-Sport -01
                              E36 325i -92
                              E39 525iA -01
                              E36 316i Mortal Compact -96
                              + pari muuta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎