Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auttakee E39 ABS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bob9
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 92
    • Leppävirta

    Auttakee E39 ABS

    Ongelma ABS/ASC valot palaa välillä ja välillä ei valot herkee palamasta kun peruuttaa ja kääntellee etu pyöriä. Tämän jälkeen valot sammuneena jonkin aikaa ja hetkenpääsätä palaa taas ennen tätä, kun jarruttaa vaikka kuiva asfaltti niin absi rupsuttaa vähän ja kohat loistaa valot taas.
    APUVA

    Oisko kellään clubilaisella pääkaupunkiseudulla mahdollista lukee mun autosta vika muisti ? Jotta vois ruveta korjailee koslaa. Kaikki anturit vaikuttas ehjiltä.

    Onko kellään kytkentä kaaviota abs kytkennästä?

    AAAApuva
    Last edited by bob9; 16-12-2004, 12:43.
  • jms-btcf
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 696
    • Tampere

    #2
    No mulla toimi kanssa just noin kun oli toinen etummainen abs-anturi sökö.
    e61 535d

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Piuha tai liitinvika absipiuhassa pyörällä. Liitin auki ja CRC:tä sekaan(musta tulitikkurasian näköinen loora jonka sisällä liitin). Jos vika ei poistu, piuha antureineen vaihtoon. ps.näitä löytyy takuukäytettynä muistaakseni minultakin.

      Comment

      • jartsa02
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 1131
        • Helsinki

        #4
        Mul oli toi vastaava vika kans tossa joku aika sitten päällä. Mä sain sen takas toimintaan kun vaan otin irti ja putsasin yhden antureista. Ensteks kylläkin yleismittarilla/oskilloskoopilla tutkin mistä anturista oli kyse, ettei turhaan tullut irroteltua niitä antureita, ne muoviosat meinaan irrotteassa hajoo hyvin helposti ..
        BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

        Comment

        • bob9
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 92
          • Leppävirta

          #5
          Paljon pitäs anturin ohmit olla jos kunnossa yleismittarilla mitattuna?
          Nii oliko jollain sitä kytkentä kaaviota jotta vois mitata konehuoneesta ne anturit?
          Last edited by bob9; 16-12-2004, 09:34.

          Comment

          • bob9
            Bimmer Rookie
            • Jul 2004
            • 92
            • Leppävirta

            #6
            Onnistuuko muuten takapyörien abs antureiden vaihto/puhdistus ilman jarrulevyn takana olevan peltilevyn irrottamista?

            Comment

            • jartsa02
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 1131
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by bob9
              Paljon pitäs anturin ohmit olla jos kunnossa yleismittarilla mitattuna?
              Nii oliko jollain sitä kytkentä kaaviota jotta vois mitata konehuoneesta ne anturit?
              Tais olla ohmit jotain 1.3 kOhm anturin piuhoista mitattuna. Sitten mittasin, että autolta tulee anturille n. 8 V jännitettä virta päällä, kun anturinliitin on irti. Tää ohmien/jännitteen mittaaminen ei mulla ainakaan kertonut mitään; kaikista sain samat tulokset, vaikka yksi antureista oli "pimeenä". Sitten tein sinne pyöräkotelonliittimen välille sellasen välipiuhan, jotta sain sen anturilinjan yhtenäiseksi vaikka se liitin oli auki (ne liittimen sisäpinnit oli sellaset tyyliin tietokoneen jumpperipiikit) ja näistä välipiuhoista kuorin pienet kohdat paljaaksi, jotta sain yleismittarin kiinni siihen anturipiuhojen rinnalle ja sitten laitoin virrat päälle. Tästä mittailin sitten sitä anturi signaalia silloin kun systeemi on yhtenäinen ja kun rengas oli ilmassa sitä pyörittämällä näki miten signaali muuttuu kun sitä pyörittelee. Hitaasti pyörittelemällä ja tuosta rinnalta mittaamalla DC-jännitteen, se vaihtelee n.5.5 V - 7.5V, pyörityksen mukaan. Sitten jos laittaa volttimittarin AC-alueelle ja pyöräyttää rengasta vähän nopeammin, niin toimiva anturi antaa siitä lukeman n. 0.9 V AC:ta. Sitten varmuuden vuoksi kaivoin tallin nurkasta oskilloskoopin ja katoin sitä signaalia ja se näyttää nätiltä sakara-aallolta. Tällasilla mittauksilla huomasin että kuskinpuolen etupyörän signaali "makaa" kokoajan siinä n. 5.5 voltissa, joten vika siis oli siellä. Sitten otin vain sen anturin auki, putsasin sen ja laitoin takas paikalleen ja sen jälkeen se toimi taas .. ja kojelaudan ABS/ASC-valot sammu kun lähti koeajolle. Mä mittasin noi siis sieltä pyörän sisälokkareiden luota olevasta liittimestä, en konehuoneesta.

              Mulla on kyllä sähkökaaviot tossa Bentleyn manuaalissa, mutta tässä jutussa on nyt vuosimallikohtaisia eroja, esim. mun 97-mallisessa ohjausboxi on kait hanskalokeron takana ja noita ei pääse konehuoneesta mittailemaan, kun taas ilm. 9/98 ohjausboxi muuttu siihen hydr.yksikön yhteyteen konehuoneessa. Tää edellä mainittu mittaus pätee siis ennen 9/98-mallisiin vehkeisiin, mutta mä uskon, vaikka muutoksia järjetelmään onkin tullut, että toi mittaus toimii uudemmissakin, koska vaikka osat siellä on vaihtunut, perusperiaate ei oo muuttunut miksikään.

              Tossa 9/98 suuressa E39-pamauksessa (jolloin maailma pysähtyi ja jonka jälkeen mikään ei enään ole ollut entisensä) BMW tekas uuden näppärän tyyppivian tähän ABS-systeemiin; toi uusi ABS-ohjausyksikkö oli susi ja niitä on noista noin vm. -99 autoista kärvähtänyt paljon ympäri maailmaa. Joten jos on kyseessä vm 99 auto, voi vika olla myös muualla kuin antureissa ..

              Originally posted by bob9
              Onnistuuko muuten takapyörien abs antureiden vaihto/puhdistus ilman jarrulevyn takana olevan peltilevyn irrottamista?
              Pitäs onnistua ..
              BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

              Comment

              • bob9
                Bimmer Rookie
                • Jul 2004
                • 92
                • Leppävirta

                #8
                Suuret kiitokset JARTSALLE.


                Auto On rekisteröity ainakin 22.5.98, joten siinä on siis ilmeisesti ohjausboxi hanska lokerossa.
                Vielä en ole kerennyt tarkastella missä ohjausboxi on. Joten missä kohti se boxi sijaitsee paljonko joutuu lokeroo purkamaan?

                Vielä kerran kiitosia Jartsalle!!!!!!!!!!

                Comment

                • zeizei
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 147
                  • Oulu

                  #9
                  Itse vaihdatin juuri eilen yhden ABS-anturin täällä Oulussa. Huollossa sanoivat, että juuri välillä 9/98 - X/00 antureissa on ollut heikkouksia E39:ssä. Uudet vaihdetut anturit ovat sitten kestäviä. Vielä 2 vanhaa anturia on, että n. 2x160€ menoerä on vielä tiedossa.
                  BMW X3 -15
                  BMW 530D -08
                  BMW 320D -99
                  BMW 525TDSA Touring -98
                  BMW 318IS -90

                  Comment

                  • jartsa02
                    BTCF Member
                    • Jun 2003
                    • 1131
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by bob9
                    Suuret kiitokset JARTSALLE.


                    Auto On rekisteröity ainakin 22.5.98, joten siinä on siis ilmeisesti ohjausboxi hanska lokerossa.
                    Vielä en ole kerennyt tarkastella missä ohjausboxi on. Joten missä kohti se boxi sijaitsee paljonko joutuu lokeroo purkamaan?

                    Vielä kerran kiitosia Jartsalle!!!!!!!!!!
                    Ilmeisesti hanskalokeron kansi täytyy ottaa irti, en oo kyllä varma kun en oo sitä boxia sieltä koskaan tutkinut. Voin tossa illalla tsekata Bentleystä ne pinnit mitkä menee eri antureille tosta boxin liittimestä ..
                    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9988
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by jartsa02
                      Mul oli toi vastaava vika kans tossa joku aika sitten päällä. Mä sain sen takas toimintaan kun vaan otin irti ja putsasin yhden antureista. Ensteks kylläkin yleismittarilla/oskilloskoopilla tutkin mistä anturista oli kyse, ettei turhaan tullut irroteltua niitä antureita, ne muoviosat meinaan irrotteassa hajoo hyvin helposti ..
                      Mitähän pitäisi ehjän anturin vastusarvo olla???

                      Comment

                      • bob9
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2004
                        • 92
                        • Leppävirta

                        #12
                        TÄSSÄ jartsan aiemmasta kommentista.

                        Tais olla ohmit jotain 1.3 kOhm anturin piuhoista mitattuna. Sitten mittasin, että autolta tulee anturille n. 8 V jännitettä virta päällä, kun anturinliitin on irti. Tää ohmien/jännitteen mittaaminen ei mulla ainakaan .....

                        Comment

                        • jartsa02
                          BTCF Member
                          • Jun 2003
                          • 1131
                          • Helsinki

                          #13
                          Kelasin tosta Bentleystä ne ABS-boxin pinnit mitkä menee noille antureille:

                          Right front speed sensor: pins 15, 16
                          Left front speed sensor: pins 12, 28
                          Right rear speed sensor: pins 30, 31
                          Left rear speed sensor: pins 13, 29
                          BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                          Comment

                          • bob9
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2004
                            • 92
                            • Leppävirta

                            #14
                            Jees eikun mittailemaan.

                            Kitooksia

                            Comment

                            • Sami
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 1332
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by bob9
                              Paljon pitäs anturin ohmit olla jos kunnossa yleismittarilla mitattuna?
                              Nii oliko jollain sitä kytkentä kaaviota jotta vois mitata konehuoneesta ne anturit?

                              Älkää menkö mittaamaan yleismittarilla niitä antureita kun voivat mennä rikki!!
                              Oskiloskooppi ainut mittausväline!!!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎