Kerro lisää jos tunnet rakenteen? Eikös siellä ole kitkalevy jolla lukitus tehdään? Kuluu muutenkin kilometrien aikana ja etenkin jos se lukittuu-aukeaa tiheämmin kuin normaalisti? Kuluuhan nuo turbiinit normaali ajossakin ja niitä joskus joudutaan vaihtamaan, etenkin dieseleissä.
Omassa on valitettavasti ollut kahtena kesänä väärä rengaskoko. Väärällä koolla ei meinaa tasakaasulla lukittaa turbiinia alle 85km/h vauhdissa, ja kun lukitsee niin ei meinaa irroittaa. Onhan niitä jos jonkinlaisia johtopäätöksiä, mutta ite en usko että väärärengaskoko hajottaa laatikkoa. kuulostaakin niin typerältä
Nyt kun on ilmeisesti taas pakolliset renkaiden haukkumiset saatu päätökseen, niin voidaan varmaan palata aiheeseen.
Eilen teki taas nykäyksen, tällä kertaa ~100 vauhdissa. Ja tällä kertaa olen 99% varma että lukko oli päällä jo ennen nykäystä sekä jälkeen nykäyksen. Tästä johtuen aloin vähän epäilemään omia kertomuksia tuosta nykäyksen liittymiseen lukon kytkeytymiseen, ehkäpä se ei olekkaan ollut turbiini, joka nykäyksen pitää. Vaan ehkäpä moottorista katoaa veto ~0,1 sekuntiksi? Paha sanoa, kun niin harvoin nykii niin ei osaa odottaa sitä. Kuitenkin ihmetyttää että jos se moottorista johtuu se nykäys, niin miksi se aina tulee tuolla 90-100 vauhdissa.
Ehkäpä se selviää joskus. Vikakoodit pitäis varmaan luetuttaa jos niistä selviäis jotain.
Nyt kun on ilmeisesti taas pakolliset renkaiden haukkumiset saatu päätökseen, niin voidaan varmaan palata aiheeseen.
Eilen teki taas nykäyksen, tällä kertaa ~100 vauhdissa. Ja tällä kertaa olen 99% varma että lukko oli päällä jo ennen nykäystä sekä jälkeen nykäyksen. Tästä johtuen aloin vähän epäilemään omia kertomuksia tuosta nykäyksen liittymiseen lukon kytkeytymiseen, ehkäpä se ei olekkaan ollut turbiini, joka nykäyksen pitää. Vaan ehkäpä moottorista katoaa veto ~0,1 sekuntiksi? Paha sanoa, kun niin harvoin nykii niin ei osaa odottaa sitä. Kuitenkin ihmetyttää että jos se moottorista johtuu se nykäys, niin miksi se aina tulee tuolla 90-100 vauhdissa.
Ehkäpä se selviää joskus. Vikakoodit pitäis varmaan luetuttaa jos niistä selviäis jotain.
Ei tässä nyt kukaan ole "rankaita haukkunut", vaan koska tuo rengaskoko ja nimenomaan pienemmän vierintäkehän väärä rengaskoko on useinkin näissä
se sylttytehdas, toki se rengaskoko on hyvä myös tietää.
Eli useimmiten se on kuitenkin se varsinainen ongelma ja usein kuitenkin myös se halvin tapa "korjata" nuo laatikon epäloogisuudet.
Tässä nyt kun on kyse kuitenkin vain ongelmaratkaisusta, niin eiköhän se pidä aloittaa niistä loogisimmista ja/tai halvimmista keinoista korjata ko.ongelma.
Eli, tähän siis kuitenkin vielä liittyen, joko olet pitänyt akunpiuhaa yön yli irti ja mikäli olet, muuttuiko mikään mihinkään suuntaan?
Ei tässä nyt kukaan ole "rankaita haukkunut", vaan koska tuo rengaskoko ja nimenomaan pienemmän vierintäkehän väärä rengaskoko on useinkin näissä
se sylttytehdas, toki se rengaskoko on hyvä myös tietää.
Eli useimmiten se on kuitenkin se varsinainen ongelma ja usein kuitenkin myös se halvin tapa "korjata" nuo laatikon epäloogisuudet.
Tässä nyt kun on kyse kuitenkin vain ongelmaratkaisusta, niin eiköhän se pidä aloittaa niistä loogisimmista ja/tai halvimmista keinoista korjata ko.ongelma.
Eli, tähän siis kuitenkin vielä liittyen, joko olet pitänyt akunpiuhaa yön yli irti ja mikäli olet, muuttuiko mikään mihinkään suuntaan?
Joo, toki jos renkaat ovat vääränkokoiset ja aiheuttaa sitäkautta vikoja, niin sitten korjataan vian aiheuttaja muuttamalla rengaskokoa.
Lähemmäs 50tkm ajettu samoilla kesä- ja talvirenkailla, jotka ovat keskenään erikokoiset, auto pelannut moitteetta molemmilla tähän asti, tuntuu kummalliselta jos yhtäkkiä "väärä" rengaskoko alkaisi aiheuttaa vikoja. Itse luulen, että saa olla aika suuri heitto, jotta autokin sen alkaa huomaamaan. Kuitenkin normaalista kulumisestakin johtuen halkaisija luonnollisesti muuttuu yli 15mm ja vierintäkehä tällöin jotain lähempi 50mm kai. Eikä ne käsittääkseni mitään vikoja aiheuta.
Mihin se muuten perustuu jos väärä rengaskoko aiheuttaa lootassa jotain toimimattomuutta? Eihän mikään muu muutu kuin auton todellinen nopeus. Kaikki pyörimisnopeudet pitäisi olla samoja. Toki lootan läpi menevä voima on erilainen eri rengaskoo'oilla, samassa auton luulemassa nopeudessa, eli mittarinopeudessa. Mutta onhan niitä mäkiäkin, ja vedetäänhän noilla kuormaakin.
En ole vielä pitänyt akun piuhaa irti, kun odottelen vastausta tähän:
Mitä tuo akunpiuhan irroitus tekee? Auto ollut kohta 2 vuotta enkä ole kertaakaan uskaltanut irrottaa (eikä tarvettakaan), kun ei näistä uusista nyky ufo autoista tiedä mitä tapahtuu kun piuhoja irrotteleee Ilmeisesti nollautuu jotain bokseja?
Ei siis tarvi käydä nollaamassa vikakoodeja tai räjähdä pägit tai mitään muutakan typerää akun piuhan irrotuksen ja kytkemisen jälkeen?
Nopealla googlauksella noista pitäisi pystyä akku irtikytkeä niinkuin normaalista autosta. Ajattelin, jos jollain olisi muuta tietoa tai huomautettavaa tuosta niin olisi hyvä tietää.
Mä vaihdoin pari viikkoa sitten vanteet+renkaat 235/45R17-> 225/55R16 ja käyttäytyminen muuttui hieman vaihteiston osalta, mielestäni parempaan suuntaan, tosin mulla oli varmasti kahdesta renkaasta runko paskana, selittäisi täristykset ja muut oireet.
Mulla on myös lokakuun puolessa välissä asennettu vaihteistoon turbiininlukitusta muuttava modi, ja se tuli uuteen EGS-boksiin. Tuossa yhteydessä mullekkin tuli sitä samaista nykäystä tuossa 80-90kmh vauhdissa. Johtui varmasti uudesta ohjelmasta ja sitten noista paskoista renkaista.
Nyt pari yötä sitten hokasin pitää kaapelin irti yön yli. Tuo tosiaankin nollasi
opittuja arvoja, sillä aamulla kun lähdin oli vaihtaminen ihan erilaista ja laatikko tuntui olevan hetken hukassa vaihtokohtien kanssa, mutta nyt 200km on ajettu tuon nollauksen jälkeen ja nykäykset yms on poissa.
Suosittelen kokeilemaan, ei siinä muuta menetä kuin kulutuslukemat, kellon, päivämäärän ja tripin. Vinkkinä se että pidä takaluukku auki tuon ajan kun akku on irti,helpottaa kummasti .
Comment