Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webaston ohjaus kellolla.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #16
    Originally posted by exautisti View Post
    En tiedä miten tuo pitäisi ymmärtää,mutta jos laitat weban letkut kiinni ja weban päälle sitten rupeat suunnittelemaan ilmausta,niin voin kokemuksesta sanoa,että se lämmönvaihdin voi sulaa.(En tosin tiedä oliko siinä jotain vikaa jo valmiiksi.)
    Lämmönvaihdin voi sulaa vain ja ainoastaan siinä tapauksessa että se on kokonaan tyhjä nesteestä JA webaston lämpöanturi ohjainkortilla on sillätavalla vialla että antaa lämpötilaksi koko ajan jotakin alle 65C olevaa lukemaa. Jos webastossa neste kiertää ei vaihdin voi sulaa vaan lämpöteho menee jäähdyttimeen viimekädessä, ja jos tyhjässä webastossa anturi toimii ei vaihdin voi sulaa, weba ehtii täydellä teholla lämmetä maksimissaan jonnekin 130 asteen tienoille ennenkuin poltto ehtii loppua, polton alasajo alkaa välittömästi lämpötilan ylittäessä 80C (ja vaiheittain lämpötilan ylittäessä 75C)

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #17
      Originally posted by Rocla View Post
      Aika hurjalta kuullostaa, mutta kaipa se on mahdollista, mitä lie seosmetallia, puhtaan alumiini sulamispiste taitaa olla yli 600C.

      Ilmeisesti jäähdytysnesteen lämpöanturikaan ei toimi ilman nestettä, koskapa Webasto lopettaa polttamasta jos vedenlämpö nousee kovin korkeaksi.

      Mutta tosiaan silloin puhutaan tyhjästä lämmittimestä.

      Tai sitten siellä tosiaan oli muutakin vainaata.

      EDIT: ja siis tuo lainattu kohta pitäisi ymmärtää niin että moottori ja Webasto molemmat olivat käynnissä ilmauksen ajan, typötyhjä järjestelmä ei koskaan ole ollut.

      EDIT2: lyhyt aikainen oli ilo toimivasta esilämmittimestä. Yhden päivän toimi normaalisti ja sama oire palannut, nestettä ei näytä silmävaraisesti kadonneen, moottorin käydessä toimii normaalisti, kellolla ei, käynnistyy ja sammuu pian, toistaa samaa kunnes kellosta loppuu aika.

      Ei jaksanut pihalla tutkia pyöriikö se pumppu nyt vai ei, pitänee ottaa pöydälle koko kapine ja uusata kaikki osat mitä sattuu käsillä olemaan.
      Weban vesipumppuhan siellä ilmeisesti on rikki, eihän tuo mikään ihme ole, näitä menee kuin leipää. Puolet pumpun sisällöstä on elektroniikkaa ja juotokset alkavat ajan myötä tai paremminkin pitkään kestäneiden lämpövaihtelujen myötä pettämään, vaan kun on valettu muoviin ei oikein voi korjata. Yleensä vikaantunut pumppu toimii lämpimänä ja kylmänä taas ei, ohjainkortin diagnostiikka taas usein näkee viallisen pumpun olevan ehjä kun siihen suuntaan olevat komponentit toimivat vaikka pumppu ei pyöritäkään roottoriaan. Weban orkkis pumpun käyttöikä on useimmiten noin 5-8 vuotta. Toki tilalle käy mikätahansa 12V sopivankokoinen kiertovesipumppu.
      Tietenkin voi olla myös vuotoa letkuissa minkä takia sinne syntyy koko ajan ilmalukkoa, toki tämä näkyy nesteen vähentymisenä.

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #18
        Originally posted by WSE1 View Post
        Weban vesipumppuhan siellä ilmeisesti on rikki, eihän tuo mikään ihme ole, näitä menee kuin leipää. Puolet pumpun sisällöstä on elektroniikkaa ja juotokset alkavat ajan myötä tai paremminkin pitkään kestäneiden lämpövaihtelujen myötä pettämään, vaan kun on valettu muoviin ei oikein voi korjata. Yleensä vikaantunut pumppu toimii lämpimänä ja kylmänä taas ei, ohjainkortin diagnostiikka taas usein näkee viallisen pumpun olevan ehjä kun siihen suuntaan olevat komponentit toimivat vaikka pumppu ei pyöritäkään roottoriaan. Weban orkkis pumpun käyttöikä on useimmiten noin 5-8 vuotta. Toki tilalle käy mikätahansa 12V sopivankokoinen kiertovesipumppu.
        Tietenkin voi olla myös vuotoa letkuissa minkä takia sinne syntyy koko ajan ilmalukkoa, toki tämä näkyy nesteen vähentymisenä.
        Ruuvinkannat laitteella olivat sen näköiset ettei ole ainakan muutamaan vuoteen auottu klemmareita tai laitettakaan.

        Auto on seissyt muutaman vuoden elämästään ja viettänyt ensimmäiset 5 vuotta ilmastossa jossa Webasto ei monta kertaa vuodessa käynnisty, vaikka lie orkkis pumppu.

        Lähes alkuperäisen näköinen Pierburg jollaista tulee Eberspächerin DZ vehkeiden mukana on nyt valmiina ja pitää koittaa jaksaa se torstaina askarrella paikoilleen.

        Jos kuitenkin koittaisi tämän talven sillä pärjätä ja tehdä peruskorjauksen sitten kesällä... kahtena kesänä vasta ollut tarkoitus, osatkin jo hankittuna
        Olli.

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #19
          Eihän sitä kiertovesipumppua saanut sitten laitetta irroittamatta vaihdettua.

          Otin sitten koko Webaston pois ja kurkkasin sisään.

          Uusiksi meni höyrystin hehkuineen, paloilmapuhallin ja kiertovesipummpu, vaikka se nyt lämpimänä ainakin vaikutti toimivalta, mutta oireet nyt siihen viittaavat.

          Sinällään ihme että Webasto kuitenkin toimi näinkin pitkään ihan hyvin, höyrystin oli sulanut yhdestä kohti, höyrystimen tiivisteestä puuttui useita paloja ja paloilmapuhaltimen rupeli liikkui useita millejä pystysuunnassa ja osui runkkoon.

          Noh torstaina sitten nähdään saako sen jättää autoon. Toivotaan nyt ettei legendaarinen ohjaikorttivika iske kun aikalailla kaikki muu on vaihdettu.

          Laitteessa oli muuten jostain syystä aivan minimaalisen vähän karstaa, yleensä tottunut että thermotopista tulee ihan hiilikokkareita ulos, mutta tässä ei ollut kuin aivan vain väriä höyrystimessä.
          Olli.

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #20
            Webastolta autolle päin menevä letku ei selvinnyt purkamisesta vaan sen joutui vielä tilailemaan.

            Asensin laitteen ja polttelin Inpan kanssa tunnin verran sitä.

            Nyt vaikuttaa toimivan loistavasti, myös kellolla.

            Jos joku on seurannut Inpalla noita arvoja niin onko normaalia että hehkutuksen aikana ei Inpassa oleva hehkun lämpötilan asteikko riitä, vaan lämpötila on "tapissa" ja palkin päässä näkyy huutomerkki?

            Liekin sytyttyä tipahtaa sitten puoleen väliin asteikkoa.

            Lämpötilan yksiköt ovat outoja, hehkutuksen aikana hehkun lämpötila on yli 3000F, joka mielestäni ei ole mahdollinen, tarkoittaako se sitten 300F vai jotain ihan muuta?
            Olli.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎