Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 akkupurkautuu.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kameli11
    Bimmer Rookie
    • Aug 2012
    • 39
    • Porvoo

    E39 akkupurkautuu.

    Moi, Elikkäs tuossa alkutalvesta auto jätti firman pihalle akku tyhjentynyt työpäivän jälkeen. Laitoin kaapeleilla auton käyntiin ja käytin seuraavana päivänä auton akun ja laturin testeissä = ei mitään vikaa missään. Sen jälkeen silloin tällöin kun mennyt autolle niin virrat päälle ja valot himmenee ja kaapeleilla laitettava käyntiin.

    Tuossa joulun välipäivinä auto sammui vauhdista jonka jälkeen taas kaapeleilla auto käyntiin ja autosähköliikkeeseen auto. Taas kerran ei autossa ollut vikaa?! :think Laturi vaihettiin kuitenkin varmuuden vuoksi.

    Nyt pari päivää laturin vaihdon jälkeen autolle mentyäni akku oli taas tyhjä.

    Missä siis vika voisi olla? Siilessä vai virtalukon pohjaa olen epäillyt mutta ei kärytä kun starttaa. Ei syty vikavaloja.

    Autona E39 520i -98vm Bensa. Kiitoksia jo etukäteen!
  • mijuko
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2010
    • 951
    • ۩□□۩

    #2
    Kuinka vanha akku kyseessä? Akun kuormitustestikään ei aina kerro totuutta.
    Jos tyhjää akkua lataa, niin kannattaa tarkkailla kuinka kauan menee että, akku on täysi... mulla esim. näytti akkuliikkeen testissä että, akku on kunnossa ja kun taas veti tyhjäksi niin muka 3,5A:n laturi latasi 90Ah:n akun alle 4h täyteen = ei täsmää.
    Last edited by mijuko; 06-01-2013, 19:41. Reason: ...laturi ;)

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      #3
      Tavallinen laturi taitaa syöttää akkuun pintavarauksen ja väittää täydeksi. Ctek ja muut vastaavat lataa pienellä virralla jolloin akkuun tulee syvälataus. Jos siis akku on ehjä, huonoa ei saa todennäköisesti ollenkaan täyteen.

      Comment

      • Kameli11
        Bimmer Rookie
        • Aug 2012
        • 39
        • Porvoo

        #4
        Vika näyttäisi löytyneen akusta sittenkin. Kiitoksia!

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          #5
          Originally posted by Kameli11 View Post
          Vika näyttäisi löytyneen akusta sittenkin. Kiitoksia!
          Kyllä akku juu kannattaa aina vaihtaa E39:ssä ennenkö lähdetään muita kalliita (laturi tms) vaihtamaan.
          Toki sitä ennen syytä varmistua että siili ynnä muut "sähkörosvot" on kunnossa.

          Oon miettiny saisko akun elinikää pidennettyä juurikin Ctekin kanssa, kun tuota virtaa kuitenkin menee näissä ihan nukuksissakin, ja varsinkin dieseleissä käynnistettäessä...?
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • Zuuzo
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 441
            • Etelä-Savo, Pieksämäki

            #6
            omassa 530d:ssä on jälleen virta ongelmia, uusi akku hankittu, puhaltimen rikkinäinen siili vaihdettu uuteen.
            virta pysyi tuossa joulukuun ajan ilman mitään ongelmia kunnes tällä viikolla keskiviikona ei lähteny auto käyntiin ( parkissa lämpimässä tallissa ) silloin laitoin toisen akun avulla käyntiin kunnes tänä aamuna jälleen sama homma
            keskiviikkona kotiin tultua laitoin crx:n akkulaturin lataamaan.
            johonkin ne virrat vaan häviää.
            auton oma laturi lataa ajaessa 13,5 v
            :think:think

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10045
              • KVLA

              #7
              Originally posted by Zuuzo View Post
              auton oma laturi lataa ajaessa 13,5 v
              :think:think
              Aika vähän.Voisi olla 14-14,5V.Kylmä akku ottaa kuitenkin huonosti virtaa vastaan,vaikka olisi uusikin.Mittaa ensin nyt ne vuotovirrat,kun auto on mennyt lepotilaan.
              Last edited by Heguli 31; 17-10-2013, 15:32.

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by Zuuzo View Post
                omassa 530d:ssä on jälleen virta ongelmia, uusi akku hankittu, puhaltimen rikkinäinen siili vaihdettu uuteen.
                virta pysyi tuossa joulukuun ajan ilman mitään ongelmia kunnes tällä viikolla keskiviikona ei lähteny auto käyntiin ( parkissa lämpimässä tallissa ) silloin laitoin toisen akun avulla käyntiin kunnes tänä aamuna jälleen sama homma
                keskiviikkona kotiin tultua laitoin crx:n akkulaturin lataamaan.
                johonkin ne virrat vaan häviää.
                auton oma laturi lataa ajaessa 13,5 v
                :think:think
                Jotenkin minun takaraivossa pyörii sellainen etäinen muistikuva, että joku olisi joskus kärsinyt akun purkautumisesta, ja syyllinen olisi ollut laturi ja sen viallinen diodi, jota kautta akku olisi purkautunut ikäänkuin estosuuntaan.

                En osaa sanoa voisiko olla tästä kyse, ja kuinka sen voisi varmistaa (mahdollisesti mittaamalla laturi jotenkin?)
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • BreeZi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 2371
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Zuuzo View Post
                  omassa 530d:ssä on jälleen virta ongelmia, uusi akku hankittu, puhaltimen rikkinäinen siili vaihdettu uuteen.
                  virta pysyi tuossa joulukuun ajan ilman mitään ongelmia kunnes tällä viikolla keskiviikona ei lähteny auto käyntiin ( parkissa lämpimässä tallissa ) silloin laitoin toisen akun avulla käyntiin kunnes tänä aamuna jälleen sama homma
                  keskiviikkona kotiin tultua laitoin crx:n akkulaturin lataamaan.
                  johonkin ne virrat vaan häviää.
                  auton oma laturi lataa ajaessa 13,5 v
                  :think:think
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Aika vähän.Voisi olla 14-14,5V.Kylmäa akku ottaa kuitenkin huonosti virtaa vastaan,vaikka olisi uusukin.Mittaa ensin nyt ne vuotovirrat,kun auto on mennyt lepotilaan.
                  Onkos tämä katsottu salavalikon kautta? Mikäli näin on, niin otetaan huomioon että se voipi huijata yli 0.5v Mikäli mittaus on suoritettu yleismittarilla, niin sitten taitaa olla laturissa vähintään toiset hiilet korkanneet.
                  - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                  - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                  - E- ja F- sarjan avaimet.
                  - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                  - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                  .

                  Finmodi oy
                  050-3063926
                  [email protected]

                  Comment

                  • Zuuzo
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 441
                    • Etelä-Savo, Pieksämäki

                    #10
                    Originally posted by BreeZi View Post
                    Onkos tämä katsottu salavalikon kautta? Mikäli näin on, niin otetaan huomioon että se voipi huijata yli 0.5v Mikäli mittaus on suoritettu yleismittarilla, niin sitten taitaa olla laturissa vähintään toiset hiilet korkanneet.
                    laturi vaihdettu pari vuotta sitten uuteen ja jyväskylästä kävin hakemassa kl-varaosilta

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10045
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by BreeZi View Post
                      Onkos tämä katsottu salavalikon kautta? Mikäli näin on, niin otetaan huomioon että se voipi huijata yli 0.5v Mikäli mittaus on suoritettu yleismittarilla, niin sitten taitaa olla laturissa vähintään toiset hiilet korkanneet.
                      Jep,hyvä pointti.Minä tarkoitin nimenomaan sitä todellista yleismittarin mittauslukemaa.

                      Originally posted by Zuuzo View Post
                      laturi vaihdettu pari vuotta sitten uuteen ja jyväskylästä kävin hakemassa kl-varaosilta
                      Tämä ei ole välttämättä enää takuu mistään täydestä toimivuudesta.
                      Last edited by Heguli 31; 26-01-2013, 14:46.

                      Comment

                      • Zuuzo
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 441
                        • Etelä-Savo, Pieksämäki

                        #12
                        Originally posted by BreeZi View Post
                        Onkos tämä katsottu salavalikon kautta? Mikäli näin on, niin otetaan huomioon että se voipi huijata yli 0.5v Mikäli mittaus on suoritettu yleismittarilla, niin sitten taitaa olla laturissa vähintään toiset hiilet korkanneet.
                        Yleismittarilla mitattu ja kuormituksessa, eli kaikki valot päällä poppilaitteet ilmastointi yleensäkin kaikki mikä lisää sähkönkulutusta

                        Comment

                        • BreeZi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2004
                          • 2371
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Zuuzo View Post
                          laturi vaihdettu pari vuotta sitten uuteen ja jyväskylästä kävin hakemassa kl-varaosilta
                          Mikäli laturi on sökönä, niin otappas yhteyttä KL-Varaosiin. BMW osissa on 2v takuu.
                          - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                          - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                          - E- ja F- sarjan avaimet.
                          - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                          - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                          .

                          Finmodi oy
                          050-3063926
                          [email protected]

                          Comment

                          • henripit
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2011
                            • 29
                            • Espoo

                            #14
                            Itsellänikin akku purkautuu itsekseen. Siilin vaihdoin pari vko sitten kun tuuletin ei enään toiminut, mutta ei se tähän akkuongelmaan auttanut. Jos auto päivänkin käyttämättä, niin ei käynnisty ilman kaapeleita.

                            Vähän käsi kun olen näiden sähköongelmien kanssa, niin mistä kohti yleismittarilla pitää mitata, että onko akku yksikertaisesti paska, vai kuluttaako joku virtaa silloin kun auto ei ole käynnissä? (akku on 4 vuotta vanha bilteman tekele ja autona -01 530i)

                            Comment

                            • BreeZi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2004
                              • 2371
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by henripit View Post
                              Itsellänikin akku purkautuu itsekseen. Siilin vaihdoin pari vko sitten kun tuuletin ei enään toiminut, mutta ei se tähän akkuongelmaan auttanut. Jos auto päivänkin käyttämättä, niin ei käynnisty ilman kaapeleita.

                              Vähän käsi kun olen näiden sähköongelmien kanssa, niin mistä kohti yleismittarilla pitää mitata, että onko akku yksikertaisesti paska, vai kuluttaako joku virtaa silloin kun auto ei ole käynnissä? (akku on 4 vuotta vanha bilteman tekele ja autona -01 530i)
                              1. Yleismittari 10amp kohtaan

                              2. Avaa peräkontin luukku ja lukitse se auki asennossa käyttäen ruuvimeisseliä

                              3. Irroita akun miinuskenkä, laita mittarin piikit miinuskengän ja akun miinusnavan väliin.

                              4. Lukitse ovet ja anna auton nukahtaa(Voit myös hämätä apparin ovea ettei sitä tarvitse tehdä jälkeenpäin sulakkeita tutkiessa).

                              5. Hörppää kahvit ja mene tutkaisemaan kulutusta(noin 15min jälkeen). Mikäli kulutus on luokkaa ampeereita tietää että akku tyhjenee.

                              6. Ala käymään auton sulakkeita lävitse yksi kerrallaan. Virtaa syövän piirin sulakkeen irrotessa putoaa yleismittarin kulutus huomattavasti.
                              - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                              - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                              - E- ja F- sarjan avaimet.
                              - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                              - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                              .

                              Finmodi oy
                              050-3063926
                              [email protected]

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎