Announcement

Collapse
No announcement yet.

ABS-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2061
    • Pirkanmaa

    ABS-ongelma

    Taas vaihteeksi ongelmia, eli aikaisemmin kyselin apua vaihdelaatikon kanssa kun automaatti ei vaihtanut, syyksi löytyi oikea etu ABS-anturi, tähän vaihdettiin uusi Boschin anturi.
    Noh ei tarvinnut kuin alle viikko ajaa ehjällä autolla niin jopas ABS-valot syttyi taas ja INPA kertoi että tuo oikea etuanturi taas syyllinen, no nostin auton ilmaan ja pyörittelin pyöriä ja seurasin livedataa niin oikeasta etukulmasta ei tule nopeutta ollenkaan ja uusi Bosch-anturi kiinni, välillä virrat päälle pistäessä nollaa valot ja välillä ei, eikös silloin auto tunnista että anturi antaa palautetta jos nollaa valot virtoja kytkettäessä.

    Olen nyt 3h rapsutellut hapettumia pois eikä siellä sitäkään enää ole ja yritin saada edes jotain dataa anturilta, tuloksetta. Ei nyt pitäis liian kaukanakaan olla kehästä, kun ihan noita vastakappaleita vasten anturi on eikä syvemmälle mene vaikka mitä tekisin, eikä sen yhtäkkiä pitäis kadottaa kehää. Sitten anturin johtoa seuratessani niin johto oli teipin alla ihan ehjää läpiviennin kohdaltakin.

    Nyt tarvis apua keksimään mikä voi olla vikana, loppuu ajatus kesken...
    Last edited by Jax_KiBez; 31-01-2013, 15:14.
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
  • casino
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 663
    • Keski-Suomi

    #2
    Originally posted by Jax_KiBez View Post
    Taas vaihteeksi ongelmia, eli aikaisemmin kyselin apua vaihdelaatikon kanssa kun automaatti ei vaihtanut, syyksi löytyi oikea etu ABS-anturi, tähän vaihdettiin uusi Boschin anturi.
    Noh ei tarvinnut kuin alle viikko ajaa ehjällä autolla niin jopas ABS-valot syttyi taas ja INPA kertoi että tuo oikea etuanturi taas syyllinen, no nostin auton ilmaan ja pyörittelin pyöriä ja seurasin livedataa niin oikeasta etukulmasta ei tule nopeutta ollenkaan ja uusi Bosch-anturi kiinni, välillä virrat päälle pistäessä nollaa valot ja välillä ei, eikös silloin auto tunnista että anturi antaa palautetta jos nollaa valot virtoja kytkettäessä.

    Olen nyt 3h rapsutellut hapettumia pois eikä siellä sitäkään enää ole ja yritin saada edes jotain dataa anturilta, tuloksetta. Ei nyt pitäis liian kaukanakaan olla kehästä, kun ihan noita vastakappaleita vasten anturi on eikä syvemmälle mene vaikka mitä tekisin, eikä sen yhtäkkiä pitäis kadottaa kehää. Sitten anturin johtoa seuratessani niin johto oli teipin alla ihan ehjää läpiviennin kohdaltakin.

    Nyt tarvis apua keksimään mikä voi olla vikana, loppuu ajatus kesken...

    ABS -pumpun kupeesta on hajonnut abs-ohjausyksikkö.
    Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
    Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
    http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

    e39 -530d touring 11/1999
    ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

    Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

    Comment

    • Jax_KiBez
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 2061
      • Pirkanmaa

      #3
      Tätä voisi tukea se, että nyt kun töistä kotiin ajoin niin kuin ihmeenkaupalla kun työpaikan pihasta lähdin sladissa niin yhtäkkiä ABS/ASC-valot sammuivat ja ASC stoppas menon niin että pelästyin ja koko kotimatkan pysyivät poissa, ainoa mitä tämän ajon ja edellisen epäonnistuneen testiajelun välissä tapahtui niin vaihdoin ilmastoinnin siilin ja samalla muutakin outoa tapahtui nimittäin kaikki mittariston valot ovat nyt 2x kirkkaammat kuin ennen siilin vaihtoa. Ei aina voi näitä autojen mekaniikkaa ymmärtään. Noh katsotaan palaako valot takaisin heti huomenaamusta, mites tuo vikaisen ABS-boksin voi todeta?
      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

      _____________________________________
      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
      Tästä mun kaluston showroomiin
      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Näissä ennen 9/98 valmistuneissa on äärimmäisen harvoin vikaa ABS-boksissa. Eli lähtisin kyllä ensin hakemaan vikaa muualta.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          #5
          Originally posted by Jax_KiBez View Post
          Tätä voisi tukea se, että nyt kun töistä kotiin ajoin niin kuin ihmeenkaupalla kun työpaikan pihasta lähdin sladissa niin yhtäkkiä ABS/ASC-valot sammuivat ja ASC stoppas menon niin että pelästyin ja koko kotimatkan pysyivät poissa, ainoa mitä tämän ajon ja edellisen epäonnistuneen testiajelun välissä tapahtui niin vaihdoin ilmastoinnin siilin ja samalla muutakin outoa tapahtui nimittäin kaikki mittariston valot ovat nyt 2x kirkkaammat kuin ennen siilin vaihtoa. Ei aina voi näitä autojen mekaniikkaa ymmärtään. Noh katsotaan palaako valot takaisin heti huomenaamusta, mites tuo vikaisen ABS-boksin voi todeta?
          Noista mittarinvaloista, että itellä joskus akunkengän irroituksen jälkeen alkanut palamaan kirkkaasti ja kun ottanut uudelleen kengän irti ja laittanut takas, niin valot palautunut normaaliksi..... Saanut myös salavalikon resetoinnistakin palautettua.
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Jos ei raski uutta anturia hakea niin vianrajoituksen kannalta parasta olisi seuraavaksi vaihtaa etuanturit keskenään. On noita merkistä riippumatta ollut viallisia uutenakin.

            Comment

            • Jax_KiBez
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 2061
              • Pirkanmaa

              #7
              Muuten olisin koittanut etuanturit keskenään, mutta en usko että irtoaisi ehjänä, niin heikossa hapessa toinenkin oli kun irroitin. Nyt taas tänään toiminut normaalisti, joten en uskalla koskea mihinkään ellei taas syty, palaan sitten asiaan.
              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

              _____________________________________
              Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
              Tästä mun kaluston showroomiin
              Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

              Comment

              • Jax_KiBez
                BTCF Member
                • Jan 2010
                • 2061
                • Pirkanmaa

                #8
                Ja niinhän siinä kävi että tänään taas ajoon lähdettäessä 5m ajon jälkeen valot syttyi, tosiaan jo 2 päivää sai ajella ihan ilman valoja, nyt ihmeellisintä on että kaikki toimii vaihdelaatikko, nopeusmittari. Mutta valot palaa ja 99% varmuudella kun huomenna luen koodit niin taas oikea etuanturi. Eli kuten joku sanoi että voisi olla se uusi anturi viallinen, niin kuinka se voi antaa käynnistyksessä ABS-vian, mutta ajossa tunnissaa pyörimisen kun vaihdelaatikkokin pelaa normaalisti. Tulee vähän ristiriitaista tietoa, enkä nyt kyllä jaksais uskoa anturivikaan, vaan johonkin muuhun, mutta mihin?

                Sammutin lopuksi auton, otin ABS-boxin johdon irti pistokkeessa, putsasin liitännät ja CRC:tä sitten takas kiinni ja sisälle pistää virrat päälle niin sytty se jarruista varoittava valo kans, eli mikä ilmoittaa alhaisen jarrunesteen, jarrupalat sun muut. Tarkistan varmuudeksi tuon jarrunesteen aamulla, mutta pitäis olla kunnossa kun just keskiviikkona tarkistettiin kun takajarruputki vaihdettiin, eikä siellä vuotoa enää esiintynyt.
                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                _____________________________________
                Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                Tästä mun kaluston showroomiin
                Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                Comment

                • Jax_KiBez
                  BTCF Member
                  • Jan 2010
                  • 2061
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Kävin nyt KL-varaosissa kyselemässä Bosch-antureista, että onko ollut mitään ongelmia. Sano myyjä ettei kyllä jaksais uskoa anturivikaan, ja sano että helpoinhan olisi uudella anturilla testata, mutta kun nyt ei taas olis enää ylimääräistä rahaa pistää "ehkä"-korjauksiin. Itsekään en millään jaksa uskoa anturivikaan kun tosiaan ABS-valo syttyy heti kun käynnistää auton, mutta vauhdissa laatikko toimii normaalisti eikä ole samanlaista vaihdelaatikon jäätyilyä kuin vanhalla anturilla.

                  Nyt akku taas kerkes vajeentua sen verran ettei startannut, kun virrat päällä auto seisoi 15min annoin apuvirtaa lähdin ajamaan ja valot sammui, mutta heti 45km/h ylityksen jälkeen syttyi taas, mutta jälleen vaihdelaatikko toimi moitteetta. Nyt yritän DISv44 asentaa ja katsoa saisko sieltäkään mitään uutta infoa tilanteeseen.
                  Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                  Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                  _____________________________________
                  Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                  Tästä mun kaluston showroomiin
                  Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                  Comment

                  • Fasti
                    BTCF Member
                    • Mar 2007
                    • 671
                    • FIN

                    #10
                    Hmm...Mielenkiintoista.
                    Täällä on toinen e39 Pirkanmaalla jossa juurikin samat ongelmat.
                    Abs+luistonesto valo syttyy hetkeksi kun virrat kääntää päälle ja sammuu pian (normaalia). Kun auton saa liikkeelle hyppää valot aina silmille.

                    Herjasi vikakoodinluvulla myös juurikin oikealta edesta abs anturia. Noh vaihdoin sen juurikin Kl:ästä ostamaani uuteen bosch anturiin. Ei pysyvää vaikutusta.

                    -Se mikä tästä tekee mielenkiintoisen on että tämän auton abs purkki on käynyt tarkistuksessa jo kaksikertaa kun tätä ogelmaa on koitettu selvittää. (ei tosin minun toimesta mutta kuitit työstä löytyy) Tulos: Ei vikaa.


                    Mites noi takapään anturit, onko toteutettu samanlailla?
                    Current
                    sigpic

                    Comment

                    • Jax_KiBez
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 2061
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Kun juuri se mitä olen tässä selvittänyt faktoja E39 ABS-sielunelämästä:
                      - Jos valot syttyy käynnistyksessä --> Anturia ei "löydy", avoin piiri.
                      - Jos valot syttyy kun lähtee liikkeelle --> Ei pyörimistietoa
                      - Jos valot syttyy 45km/h jälkeen --> Epäluotettava pyörimistieto
                      - Jos nopeumittari ei toimi --> Vasemmalla takana vika
                      - Jos vakkari ei toimi --> Oikealla takana vika
                      - Jos steptronic ei toimi oikein --> Oikealle edessä vika

                      Mutta silti ongelmani on erikoinen, valot syttyy käynnistyksessä tai viimeistään liikkelle lähdössä, eli avoin piiri/ei pyörimistietoa, INPA sanoo oikea etu eli steptronicin ei pitäis toimia oikein kuten ennen anturin vaihtoa olikin, nyt toimii normaalisti vaikka kertoo OE-olevan vikainen.

                      ABS-purkeissa ei näissä vanhoissa pitäis juuri vikoja olla eri DIY-juttujen mukaan, ongelmat ovat 95% varmuudella anturin johdotus tai anturi, joka on joko rikki tai väärässä asennossa.
                      Yritin DIS:iä saada toimimaan, mutten saanut johtoa pelaamaan siinä niin en saanut koitettua lukemista, tällä viikolla jos motivaatio riittää niin otan OE-johdotuksen suojauksen täysin auki ja tutkin jokaisen sentin piuhaa, ettei ole vikaa ainakaan siellä, sitten jos ei löydy, niin hajoamisen uhalla otan etuanturit ristiin, VE todennäköisesti hajoaa kuten toiseltakin puolelta kun sen irroittaa.

                      Hermo menee tälläisissä ongelmissa.
                      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                      _____________________________________
                      Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                      Tästä mun kaluston showroomiin
                      Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                      Comment

                      • Pmak
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2006
                        • 178
                        • Lahti

                        #12
                        Originally posted by Jax_KiBez View Post
                        Kun juuri se mitä olen tässä selvittänyt faktoja E39 ABS-sielunelämästä:
                        - Jos valot syttyy käynnistyksessä --> Anturia ei "löydy", avoin piiri.
                        - Jos valot syttyy kun lähtee liikkeelle --> Ei pyörimistietoa
                        - Jos valot syttyy 45km/h jälkeen --> Epäluotettava pyörimistieto
                        - Jos nopeumittari ei toimi --> Vasemmalla takana vika
                        - Jos vakkari ei toimi --> Oikealla takana vika
                        - Jos steptronic ei toimi oikein --> Oikealle edessä vika

                        Mutta silti ongelmani on erikoinen, valot syttyy käynnistyksessä tai viimeistään liikkelle lähdössä, eli avoin piiri/ei pyörimistietoa, INPA sanoo oikea etu eli steptronicin ei pitäis toimia oikein kuten ennen anturin vaihtoa olikin, nyt toimii normaalisti vaikka kertoo OE-olevan vikainen.

                        ABS-purkeissa ei näissä vanhoissa pitäis juuri vikoja olla eri DIY-juttujen mukaan, ongelmat ovat 95% varmuudella anturin johdotus tai anturi, joka on joko rikki tai väärässä asennossa.
                        Yritin DIS:iä saada toimimaan, mutten saanut johtoa pelaamaan siinä niin en saanut koitettua lukemista, tällä viikolla jos motivaatio riittää niin otan OE-johdotuksen suojauksen täysin auki ja tutkin jokaisen sentin piuhaa, ettei ole vikaa ainakaan siellä, sitten jos ei löydy, niin hajoamisen uhalla otan etuanturit ristiin, VE todennäköisesti hajoaa kuten toiseltakin puolelta kun sen irroittaa.

                        Hermo menee tälläisissä ongelmissa.
                        Menee rajusti OT. Eikä edes varmaan ole hirveen tärkeä, mutta ainakin miulla kun oli oikea etuanturi sökö, niin jätti INPA:ssa ilmastointiin vikakoodin. Liittyi muistaakseni nopeustietoon. Mihin lie sitten ilmastointi sitä tarvitsee, muttamutta..

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10037
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by Pmak View Post
                          Menee rajusti OT. Eikä edes varmaan ole hirveen tärkeä, mutta ainakin miulla kun oli oikea etuanturi sökö, niin jätti INPA:ssa ilmastointiin vikakoodin. Liittyi muistaakseni nopeustietoon. Mihin lie sitten ilmastointi sitä tarvitsee, muttamutta..
                          Nopeustieto tulee takapyörältä.Joten ei varmaan ihan natsaa.

                          Comment

                          • merbau
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2010
                            • 130
                            • Pälkäne

                            #14
                            Originally posted by Jax_KiBez View Post
                            Mutta silti ongelmani on erikoinen, valot syttyy käynnistyksessä tai viimeistään liikkelle lähdössä, eli avoin piiri/ei pyörimistietoa, INPA sanoo oikea etu eli steptronicin ei pitäis toimia oikein kuten ennen anturin vaihtoa olikin, nyt toimii normaalisti vaikka kertoo OE-olevan vikainen.

                            Hermo menee tälläisissä ongelmissa.
                            Miltä INPA livedata antureilta näyttää, kun auto on liikkeillä? Omaani tutkin aikoinaan noin, ja ongelmat näkyivät kyllä heti livedatalla.

                            Sellainen mielikuva on tullut foorumia selailleena, että tässä yhteydessä Bosch ei välttämättä ole tae toimivuudelle.
                            540iA -00 M-sport
                            Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

                            Comment

                            • Pmak
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2006
                              • 178
                              • Lahti

                              #15
                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Nopeustieto tulee takapyörältä.Joten ei varmaan ihan natsaa.
                              Juu, en tiedä niin tarkasti. Miulla ainakin oli näin. Siis vikakoodi oikeasta etuanturista ja ilmastoinnissa jotakin nop. tietoon liittyvää. Nollasin vikakoodit ja kävin lenkillä, niin samat koodit. Vaihdoin sen anturin ja tsups, molemmat koodit poissa. En sitten tiedä muusta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎