Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 523 -96 lämmöt riesana

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    #16
    Originally posted by -VilleV- View Post
    Jaa niin siis lmmönsäätö joka on niillä "keskipuhaltimilla"? En oo rest toimintoon huomannu vaikutusta, pelkästään tavalliseen lämppäriin. Tuli talven tultua ihmeteltyä, että mikä on kun ei tuu lämmintä? Taasko pitäs termaria ja vesipumppua vaihtaa ja ruveta ilmaileen (se kun on aina niin mukavaa), mutta sitten huomasin että siellähän on kolme sinistä pallukkaa venttiilissä ja käänsin toiseen asentoon niin jo rupes lämpeen. Tosiaan REST toimintoon ei ollu vaikutusta jos nyt tarkotit kyseistä nappulaa.
    Tarkoitin juuri niitä keski suulakkeiden sini-puna säädintä. Tuossa jotain keskustelua asiasta.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1835
      • Kotona/Poissa

      #17
      Originally posted by -VilleV- View Post
      Nyt pakko kysästä tosta kiertovesipumpusta kun pisti silmään. Eli, joillain ilmeisesti ollu ongelmaa, että auton käydessä ei lämpene jos ko. laite pasana.

      Itsellä on -96 523i ja tuntus tuo härveli löytyvän. Normaalissa ajossa auto toimii niinkuin pitää, eli kone lämpeää ja ohjaamoon tulee lämmintä. MUTTA kun painan "REST" nappia eli taukolämppärin päälle niin puhallus alkaa vaikkei olisi virtoja. Puhaltaa kuitenkin vain kylmää.

      Eli, oknko pumppu hajalla vai kuuluuko sen puhaltaa pelkkää kylmää kun painaa sitä "REST"iä? (Näissä vanhoissa kun ei ole edes taakse sitä sini-puna säätöä joten sieltäkään ei tule kuin kylmää.) Niin ja juu, ei ilmota ainakaan vikakoodia.
      Kyllä RESTillä pitäis tulla lämmintä sisään. Sehän ei edes mene päälle ellei kone ole lämmin. Oireet viittais jumiutuneeseen / vialliseen kiertovesipumppuun.

      Aivan 100-varma en ole, mutta luulen, että kiertovesipumpun toiminnot vaihtelee eri vuosimalleissa, IHKA versioissa ja moottorityypeissä. Itselläni on myös -96 523i automaatti-ilmastoinnilla (tarkemmin ottaen 05/96, eli alkupään malleja) ja luulen, että tässä ei tuo kiertovesipumppu ole tarkoituskaan toimia muulloin kuin REST toiminnossa sekä siinä ilmaustilanteessa (lämmöt maksimissa ja puhallin minimissä).

      Nimittän ostaessani autoa REST toiminnon sulakeita oli poistettu*, mutta silti kabiini lämpeni talvella hienosti niin ajossa kuin tyhjäkäynnilläkin. REST toiminnossa ei se ledi edes syttynyt. Kun monen vuoden päästä vasta hoksasin panna sulakkeet takaisin, REST ledi syttyi, mutta puhallusilma oli kylmää. Vasta pumpun kevyt koputtelu sai sen pelaamaan. Nyt lämpöä tulee RESTillä kabiiniin useimmin, muttei ihan aina (pumppu ei aina lähde päälle?). Moottorin käydessä lämmöstä ei ole missään välissä siis ollut puutetta, ei paikoillaan eikä liikkeellä.

      Pumpun toiminnon voi tarkistaa laittamalla REST päälle, ja sen jälkeen konehuoneesta kädellä tunnustella väriseekö pumppu. Useimmissa E39:eissä pumppu on pultattu konehuoneen sivuun, kuskin puoleisen iskarin kohdalle vesiventtiilien yhteyteen, niiden alla.

      *) REST toimintoon liittyvät sulakkeet ja niiden poisto omasta autostani on varmaan perustunut väärään vian diagnostiikkaan. Ostohetkellä siili oli viallinen, ja huolto on varmaan virheellisesti päätellyt omapäisen puhaltelun johtuvan RESTin virhetoiminnosta ja päätynyt poistamaan kyseiset sulakkeet. Tämä sulake-fiksi oli väärä korjaus, olisi pitänyt uusia siili. Minä tietty uusin sen siilin hetikohta kun sain varsinaisen vian selville.
      Last edited by Havis; 05-02-2013, 21:51.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • -VilleV-
        Newbiemmer
        • Sep 2011
        • 29
        • Riihimäki

        #18
        Jumissahan tuo tais olla se pumppu, eli ajelin koneen lämpimäks ja sammutin (virrat kokonaan pois) ja kun paino restiä niin menin pellin alle kurkkaamaan niin pumppu piti "surinaa" ja värisi. Sitten kajuuttaan kokeileen niin tuli puhaltimesta lämmintä.

        Ei näköjään lähe tuo härveli edes päälle jos ei ole kone kokonaan lämmin, koska eilen ei puhallin lähteny pyörimään kun olin liikkeelle lähdössä eikä kone vielä ollut normilämpönen, eli kannattaa sekin kokeilla ennen kun ostaa uutta pumppua jos sulakkeet on ehjät eikä tule vikakoodia.

        Kiitoksia neuvoista

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎