Announcement

Collapse
No announcement yet.

Millainen ABS/DSC boxi pitää hankkiman?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rise66
    Newbiemmer
    • Dec 2010
    • 9
    • Suomi

    Millainen ABS/DSC boxi pitää hankkiman?

    nonnii... olen lukenut täältä paljon (kiitos tietäjien) BMW e39 tapauksista ja lähinnä ABS/DSC -ongelmista. Ilmeisesti jotain pientä ongelmaa on havaittu kyseisissä laitteissa vuosien varrella. Ajelen ite BMW e39 2,5d touring facelift:llä jolla ajettu vasta 405 000 km. Siihen iski "tyyppivika", eli ensin syttyi luistoneston valo ja jokin jarruista ilmoittava valo. Sit syttyi ABS- valo ja nopeusmittari lopetti toimintansa. Tutkin täältä löytyvien keskusteluiden perusteella autoa, jotta pystyin sulkemaan tietyt viat, kuten anturit ja "rechargepump 88" -vikakoodin ilmoittaman vian pois. Lopputulos on se, että ABS-yksikkö sökönä. Kysymys kuuluukin, mitä minun pitää ottaa huomioon kyseistä boxia hommatessa ?. Autossani on BOSCH:n boxi ja numerosarjat, mitkä löysin boxin päältä on:
    189077 0 265 950 002
    34.52-6 758 971
    Näitähän korjataankin olen ymmärtänyt, mutta kun kysymyksessä on näinkin paljon ajettu auto ja boxi ehkä alkuperäinen, ajattelin hommata Saksasta ns korjaussarjan, eli "mustan laatikon" ja uuden, en korjattua. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, hinnat taitaa liikuskella uusilla n.350€ nurkilla.

    Jos joku asiantuntija antaisi lyhyen ytimekkään selkokielisen vastauksen,olisin onnellisempi yksilö
    Last edited by rise66; 06-03-2013, 22:16.
  • aosbmw
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 214
    • Metsässä

    #2
    Vaihda nyt kuitenkin taakse abs-anturi vasemmalle puolelle ensin.
    E39 530D TOURING
    E30 316 (2.5i)
    E32 735 (Hartge)
    E21 323i (M30Bxx)

    Comment

    • rise66
      Newbiemmer
      • Dec 2010
      • 9
      • Suomi

      #3
      Originally posted by aosbmw View Post
      Vaihda nyt kuitenkin taakse abs-anturi vasemmalle puolelle ensin.
      Olen ymmärtänyt ja tehnyt omassa päässäni johtopäätöksen lukiessani kyseisistä ongelmista, että anturivian voi sulkea tässä tilanteessa pois, koska DSC-valo ja se jokin jarruviasta ilmoittava valo mittaristossa (ei ABS-valo) syttyi muutama kuukausi sitten ja nyt sit syttyi lisäksi ABS -valo ja nopeusmittari lopetti toimintansa. Toki tietysti mahdollista on, että tämän viimeisen valon syttymisen aiheuttaa se anturiin tullut vika. Kuten jo aiemmin mainitsinkin, olen testannut ja tutkinut autoa ja siihen tulokseen olen tullut, että boxi on rikki.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 9997
        • KVLA

        #4
        Vikakoodit lukien ja tarvittaessa anturin vaihto.Sitten vasta boxi ostoksille.

        Comment

        • rise66
          Newbiemmer
          • Dec 2010
          • 9
          • Suomi

          #5
          vikakoodit luettu, ABS/DSC boksi irroitettu ja käytetty pajalla, ei pysty kuulemma korjaaman, koska sieltä on parin paksumman johtimen lisäksi jotain ihan onnettoman pieniä karvoja poikki tms.
          Nyt siis on tullut aika tilata uusi boksi ja kysyisinkin vielä, voisiko joku antaa tiedon minulle, mitkä numerot pitää vanhasta boksista huomioida uutta tilatessa, jotta menisi oikein tä hommeli?

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Originally posted by rise66 View Post
            vikakoodit luettu, ABS/DSC boksi irroitettu ja käytetty pajalla, ei pysty kuulemma korjaaman, koska sieltä on parin paksumman johtimen lisäksi jotain ihan onnettoman pieniä karvoja poikki tms.
            Nyt siis on tullut aika tilata uusi boksi ja kysyisinkin vielä, voisiko joku antaa tiedon minulle, mitkä numerot pitää vanhasta boksista huomioida uutta tilatessa, jotta menisi oikein tä hommeli?
            Jos ei muuta ole kuin kultalankoja poikki niin toki pystyy korjaamaan mutta on työläämpi normaalikorjaukseen verrattuna. Jos maadoitus on ollut pitkään poikki ja katkonut ei välttämättä saa järkevällä tavalla korjattua. Jos avatessa on osuttu piirilevyyn ei korjaus kannattane, mahdollista se kyllä on. Parikymppiä voin maksaa tuollaisesta varaosiksi näillä tiedoin.

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #7
              Originally posted by rise66 View Post
              vikakoodit luettu, ABS/DSC boksi irroitettu ja käytetty pajalla, ei pysty kuulemma korjaaman, koska sieltä on parin paksumman johtimen lisäksi jotain ihan onnettoman pieniä karvoja poikki tms.
              Nyt siis on tullut aika tilata uusi boksi ja kysyisinkin vielä, voisiko joku antaa tiedon minulle, mitkä numerot pitää vanhasta boksista huomioida uutta tilatessa, jotta menisi oikein tä hommeli?
              Ei ole numeroilla mitään väliä, väliä on sillä onko boksi ASC vai DSC eli pohjan puolella olevien solenoidien määrä, 10 vaiko 12 kappaletta ratkaisee. Kaikki muutoin saman malliset BMW boksit sopivat kyllä autoosi numerosta riippumatta, ainoa poikkeus on X5 mallin boksi, se ei sovi (ei saa koodattua 2 vetoiseen)! Koodauksen uusi tai käytetty vaihtoboksi tarvitsee joka tapauksessa. Esimerkiksi realoem.com voit tarkistaa BMW alkuperäisnumerolla ettei kyseessä ole X5 boksi. Jos et tiedä alkuperäisnumeroa vaan boschin oman 0- alkuisen 10 numeroisen sarjan saat käännettyä sen sivulla findpart.org bmw numeroksi.

              Comment

              • rise66
                Newbiemmer
                • Dec 2010
                • 9
                • Suomi

                #8
                Originally posted by WSE1 View Post
                Ei ole numeroilla mitään väliä, väliä on sillä onko boksi ASC vai DSC eli pohjan puolella olevien solenoidien määrä, 10 vaiko 12 kappaletta ratkaisee. Kaikki muutoin saman malliset BMW boksit sopivat kyllä autoosi numerosta riippumatta, ainoa poikkeus on X5 mallin boksi, se ei sovi (ei saa koodattua 2 vetoiseen)! Koodauksen uusi tai käytetty vaihtoboksi tarvitsee joka tapauksessa. Esimerkiksi realoem.com voit tarkistaa BMW alkuperäisnumerolla ettei kyseessä ole X5 boksi. Jos et tiedä alkuperäisnumeroa vaan boschin oman 0- alkuisen 10 numeroisen sarjan saat käännettyä sen sivulla findpart.org bmw numeroksi.
                Kiitos asiantuntijan vastauksestasi...näillä tiedolla pääsenkin jo hommaamaan uuden boksin
                Tai vielä sen verran, että ebay:ssä myynnissä olevissa bokseisa kaikissa ei mainita, että olisi BOSCH:in valmistamia. Tehdäänköhän näitäkin ns. tarvikeosina ja ilmeisesti jos tehdään, kannattaa varmaan hommata alkuperäinen BOSCH:ilainen?

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎