Announcement

Collapse
No announcement yet.

530i Kytkimestä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • N1ksu
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2012
    • 321
    • Hyvinkää

    530i Kytkimestä

    Eli eilen rupesi oma bemari tekemään sellaista kun lähtee paikaltaan vähän hätäsemmin niin 1,2 vaihteella luistattaa kytkintä melko lailla ja kytkin poljin muuttui normaalia veltommaksi.. Pienen ajon jälkeen kytkin poljin oli taas normaalin jäykkä mutta muutaman polkasun jälkeen meni taas hieman veltommaksi. Joskus kuukausi sitten huomasin kun 2 vaihtoi 3 vaihteelle niin teki samaa mutta ei ole noilla pienillä vaihteilla tehnyt.

    Mikähän sielä olisi vaihtokunnossa piakkoin?

    Kiitos ja anteeksi.
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1835
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by N1ksu View Post
    Eli eilen rupesi oma bemari tekemään sellaista kun lähtee paikaltaan vähän hätäsemmin niin 1,2 vaihteella luistattaa kytkintä melko lailla ja kytkin poljin muuttui normaalia veltommaksi.. Pienen ajon jälkeen kytkin poljin oli taas normaalin jäykkä mutta muutaman polkasun jälkeen meni taas hieman veltommaksi. Joskus kuukausi sitten huomasin kun 2 vaihtoi 3 vaihteelle niin teki samaa mutta ei ole noilla pienillä vaihteilla tehnyt.

    Mikähän sielä olisi vaihtokunnossa piakkoin?
    Jos poljintuntuma on välillä löysä, voisi olettaa että kytkimen hydrauliikkajärjestelmässä joko työ tai pääsylinteri vuotaa hiukan.

    Järjestelmän nesteiden ja sylintereiden kunto kannattaisi tarkistaa.

    Onko jarrunesteet vaihdettu milloin? (kytkin toimii samoilla nesteillä)

    Mikäli luisto johtuisi kytkinlevyn/paineasetelman kulumisesta pitäisi poljintuntuma pysyä jotakuinkin normaalina
    Last edited by Havis; 09-03-2013, 09:45.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • N1ksu
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2012
      • 321
      • Hyvinkää

      #3
      Originally posted by Havis View Post
      Jos poljintuntuma on välillä löysä, voisi olettaa että kytkimen hydrauliikkajärjestelmässä joko työ tai pääsylinteri vuotaa hiukan.

      Järjestelmän nesteiden ja sylintereiden kunto kannattaisi tarkistaa.

      Onko jarrunesteet vaihdettu milloin? (kytkin toimii samoilla nesteillä)

      Mikäli luisto johtuisi kytkinlevyn/paineasetelman kulumisesta pitäisi poljintuntuma pysyä jotakuinkin normaalina
      Jarrunesteet on vaihdettu 70tkm/3 vuotta sitten

      Comment

      • Fastpiksu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2010
        • 1571
        • Kajaani-Paltamo

        #4
        Originally posted by Havis View Post
        Mikäli luisto johtuisi kytkinlevyn/paineasetelman kulumisesta pitäisi poljintuntuma pysyä jotakuinkin normaalina
        Totta, mutta jos jompikumpi sylinteri vuotaa niin se ei kyllä saa kytkintä luistamaan, pikemminkin kytkin ei meinaa irroittaa.

        Kyllä se syy luistoon taitaa löytyä sieltä vauhtipyörä-kytkinlevy-paineasetelma linjalta..
        Chevrolet Express van
        Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
        E36 325i group F

        Ex:
        e34 525i
        e34 525tds "superturbo"
        e39 530d M-Sport

        Comment

        • N1ksu
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2012
          • 321
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by Fastpiksu View Post
          Totta, mutta jos jompikumpi sylinteri vuotaa niin se ei kyllä saa kytkintä luistamaan, pikemminkin kytkin ei meinaa irroittaa.

          Kyllä se syy luistoon taitaa löytyä sieltä vauhtipyörä-kytkinlevy-paineasetelma linjalta..
          Osaatko heittää arvioo mitä tälläsestä joutuu köyhtymään jos vaihtoo menee ? Maanantaina vien auton tutkittavaksi niin vähän tietää suuntaa antavaa hintaa

          Comment

          • sturer Bock
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 312
            • Häme

            #6
            Originally posted by N1ksu View Post
            Osaatko heittää arvioo mitä tälläsestä joutuu köyhtymään jos vaihtoo menee ? Maanantaina vien auton tutkittavaksi niin vähän tietää suuntaa antavaa hintaa
            Jos kytkin uusitaan niin osineen n. 500e alakanttiin veikattuna.

            Comment

            • Bomb5
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 726
              • Kivijärvi

              #7
              Kytkinpaketti (levy, asetelma, painelaakeri) maksaa n. 170-250 euroa, riippuen mistä ostaa. Merkkinä LUK tai Sachs, osta kuitenkin LUK, koska hinta yleensä halvempi ja Sachsin paketissa todennäköisesti vain painelaakeri on Sachs, muut LUKkia. Vaihtotyö ~3 tuntia. Jos tarttee vauhtipyörän, LUK ulkomailta n. 450 euroa, Suomesta 800 euroa. Silmälaakerin voi vaihtaa myös, maksaa 10-20 euroa. Samalla voi katsoa, tartteeko vaihtaa esim. rättinivel, työsylinteri, laatikon stefoja, kepin puslia jne. kun laatikko on jo alhaalla. Taisi olla kytkinremontin halvin hinta osineen n. 300 euroa jossain nyrkkipajalla, mitä täältä oon lukenu. Itellä meni huomattavasti enemmän, koska varmistelin vähän liikaakin. Osat hankin etupäässä ulkomailta.
              Last edited by Bomb5; 09-03-2013, 23:28.
              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

              Comment

              • sturer Bock
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 312
                • Häme

                #8
                Originally posted by Bomb5 View Post
                Kytkinpaketti (levy, asetelma, painelaakeri) maksaa n. 170-250 euroa, riippuen mistä ostaa. Merkkinä LUK tai Sachs, osta kuitenkin LUK, koska hinta yleensä halvempi ja Sachsin paketissa todennäköisesti vain painelaakeri on Sachs, muut LUKkia. Vaihtotyö ~3 tuntia. Jos tarttee vauhtipyörän, LUK ulkomailta n. 450 euroa, Suomesta 800 euroa. Silmälaakerin voi vaihtaa myös, maksaa 10-20 euroa. Samalla voi katsoa, tartteeko vaihtaa esim. rättinivel, työsylinteri, laatikon stefoja, kepin puslia jne. kun laatikko on jo alhaalla. Taisi olla kytkinremontin halvin hinta osineen n. 300 euroa jossain nyrkkipajalla, mitä täältä oon lukenu. Itellä meni huomattavasti enemmän, koska varmistelin vähän liikaakin. Osat hankin etupäässä ulkomailta.
                No täytyy sanoo, että on hommat vähissä jos korjaamon täytyy osineen 300e kytkin vaihtaa. Kukaan itseään kunnioittava yrittäjä/asentaja kyllä tuohon hintaan tee.

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  #9
                  Originally posted by sturer Bock View Post
                  No täytyy sanoo, että on hommat vähissä jos korjaamon täytyy osineen 300e kytkin vaihtaa. Kukaan itseään kunnioittava yrittäjä/asentaja kyllä tuohon hintaan tee.
                  Olen samaa mieltä, mutta niin kuin sanoin, joku raportoi täällä tämmöisen hinnan. Mulla meni 1700 euroa töineen, mutta siinä vaihtuikin kaikki mahdollinen ja töitä 5,5 tuntia.

                  Tuo vauhtipyöräasia on hieman kinkkinen. Suurin osa jättää vaihtamatta. Riippuu paljon siitä, miten autolla on ajettu ja paljonko kilometrejä. Jos tarkoitus pitää autoa pitkään ja ajettu yli 200 tkm, harkitseisin vaihtamista. Ainakin monilla jenkkifoorumeilla ovat sitä mieltä, että vauhtipyörä ei kestä 2 kytkimen ikää ja kuuluisi aina vaihtaa kytkimen kanssa. Minä tein näin, koska en halunnut ottaa riskiä, että joutuu tekemään saman rempan 2 kertaa. Alkuperäinen LUKin vauhtipyörä oli vielä ok, vaikka hieman jousissa jo löysää, mutta olin hankkinut uuden ulkomailta, joten se meni paikalleen. Mulla ongelmana ei ollut luistaminen, vaan se, että ei meinannut enää irrottaa kunnolla, mistä puolet kuivan kytkinakselin piikkiin. On täällä foorumilla ainakin 1 raportoinut, että uusi kytkin luisti vanhalla vauhtipyörällä ja laatikko uudestaan alas.
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • Hiddenemarc
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2011
                    • 426
                    • Rovaniemi

                    #10
                    ........
                    Last edited by Hiddenemarc; 07-05-2013, 20:11. Reason: Turhaa kysellä
                    S4 B5
                    Urs4 4.2
                    A8 D3 4.2 Lang

                    ex. M5 e39 -99
                    ex. 330 xDA e46 -03
                    ex. 523 e39 -96

                    Comment

                    • öpel
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 253
                      • ??????

                      #11
                      Originally posted by N1ksu View Post
                      Eli eilen rupesi oma bemari tekemään sellaista kun lähtee paikaltaan vähän hätäsemmin niin 1,2 vaihteella luistattaa kytkintä melko lailla ja kytkin poljin muuttui normaalia veltommaksi.. Pienen ajon jälkeen kytkin poljin oli taas normaalin jäykkä mutta muutaman polkasun jälkeen meni taas hieman veltommaksi. Joskus kuukausi sitten huomasin kun 2 vaihtoi 3 vaihteelle niin teki samaa mutta ei ole noilla pienillä vaihteilla tehnyt.

                      Mikähän sielä olisi vaihtokunnossa piakkoin?

                      Kiitos ja anteeksi.
                      Tutulta kuulostaa. Ihan samat oireet oli allekirjoittaneen 523i:ssä. Välillä teki niin, että nopeissa vaihdoissa kytkin luisti poskettomasti ja samalla poljin tuntui pehmeältä. Poistin kytkimestä CDV:n (searchilla lisää) ja samalla vaihdoin nesteet. Tämä taisi olla ainakin vuosi takaperin ja sen jälkeen ei ole kertaakaan ollut kytkimen kanssa ongelmia. CDV:n poisto paranti myös kytkimen tuntumaa ja siten ajonautinto nousi huomattavasti.
                      BMW 523i E39 MY1999

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7394
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by öpel View Post
                        CDV:n poisto paranti myös kytkimen tuntumaa ja siten ajonautinto nousi huomattavasti.
                        Mulla on vieläkin tuo tekemättä vaikka jo vuosia sitten asiaa suunnittelin. Jäin silloin miettimään että tarttiko tuohon nyt jotain osaa olla väliin, vai oliko siellä CDV:ssä vain joku osa jonka voi poistaa ilman että se putki lyhentyy samalla?
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Risto113
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 1204
                          • GrassLake

                          #13
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Mulla on vieläkin tuo tekemättä vaikka jo vuosia sitten asiaa suunnittelin. Jäin silloin miettimään että tarttiko tuohon nyt jotain osaa olla väliin, vai oliko siellä CDV:ssä vain joku osa jonka voi poistaa ilman että se putki lyhentyy samalla?
                          Poraa CDV tyhjäksi.

                          Comment

                          • N1ksu
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2012
                            • 321
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Niin tähän omaan vaihettiin uusi kytkin paketti ja kiinteä vauhtipyörä jonka jälkeen auto on ruvennu pitämään ihme rohinaa lämmettyään. Eilen kävin korjaajan luona ja sano vaa että aja niin kauan että hajoaa ja sitte takuusee korjauksee kun ei keksiny mikä vikana...

                            Comment

                            • N1ksu
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2012
                              • 321
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by N1ksu View Post
                              Niin tähän omaan vaihettiin uusi kytkin paketti ja kiinteä vauhtipyörä jonka jälkeen auto on ruvennu pitämään ihme rohinaa lämmettyään. Eilen kävin korjaajan luona ja sano vaa että aja niin kauan että hajoaa ja sitte takuusee korjauksee kun ei keksiny mikä vikana...
                              Ja ääni siis loppuu kun painaa kytkimen pohjaan. Päästää ylös niin loppuu..:think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎