Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d Automaatti nykii lämpimänä ajossa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hezman
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 708
    • Jyväskylä

    #16
    Eikös sulla ollu inpa käytössä.?

    Ei se vaihteisto niin ihmeellinen ole ettei siittä jotain tajua. Samalla tavalla kuin moottorinkin osalta tuota live-dataa seuraamalla. Turbiinilukon kytkennästä sieltä löytyy oma täppänsä, on/off. Myös moottorin kierrokset, turbiinin kierrokset ja ulostulo-akselin nopeus löytyy. Lukon ollessa kytkettynä vertaa moottorin ja turbiinin kierroksia. Kyseisessä lootassa ei taida koskaan olla täysin yhtä puuta, eli moottorin ja turbiinin kierrokset täysin sama, mutta hyvin lähellä täytys olla.

    Mainitsit tuolla aikaisemmin että tasakaasu ajosta kun lähtee kiihdyttämään niin kierrokset jopa laskee. Se oire selittyisi löysästä turbiinilukosta. Lukon paineen tarpeen ohjaus ei ole heti mukana. Omassa oli aikoinaan sama vika/oire tai ominaisuus, miksikä sitä nyt halutaankaan sanoa, mutta paranin kuitenkin huomattavasti lukon solenoidin vaihdolla.

    Jos haluaa pitävän lukon niin tuolta muokattu ohjainboxi tilaukseen.

    Mulla on tälläkin hetkellä tuolta hommattu boxi käytössä ja voi kyl kehua.
    Last edited by Hezman; 27-04-2015, 08:56. Reason: Linkki korjattu

    Comment

    • zeniitti
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 574
      • 127.0.0.1

      #17
      Joo inpa on käytössä. Tarttee vilkuilla lisää vaihdelaatikon puolta, että mitä sieltä löytyy. Voikohan se kaveri rikkoa laatikon/koneen/jotain muuta jos vaan ajelee kunnes vika löytyy ja tulee korjattua? Ko. autossa on 225/50/17 kesärengastus orkkisvanteella.

      Comment

      • zeniitti
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 574
        • 127.0.0.1

        #18
        Vihdoin päästiin testaamaan taas uudelleen ennen eilistä Suomen peliä

        Ongelmat ovat edelleen läsnä. Kaappasin inpalla sekä vaihteistoa, että moottoria. Molemmissa ajoissa vakkarilla ajettiin noin 85 nopeutta ja tiessä oli lieviä nousuja ja laskuja sekä tietty tasaista menoa.

        Tässä lootavideo: https://vid.me/5w8y
        Aika hyvin vastaa kierrokset turbiinia ja laatikkoa. Kierrokset vähän heittelee.

        Tässä vielä mosan puolelta railipaineita yms: https://vid.me/LbTc

        Ei kaveri lämmenny lukon modaukseen. Haluais vaan nykimisen pois

        Yhden vinkin sain yhdeltä vanhalta korjausgurulta. Laatikon huuhtelu. Turbiini yrittelee ottaa kiinni, mutta jotein huikkasia keskipakoisvoima vie laatikon reunoihin ja ilmatila loppuu. Sano, että joku liotusliemi laatikkoon vähäksi aikaa ja sen jälkeen öljyt vaihtoon.

        Comment

        • zeniitti
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2011
          • 574
          • 127.0.0.1

          #19
          Eilen taas pitkästä aikaa fiilisteltiin ja mietiskeltiin vikaa. Turbiinin lukkoon tämä voisi viitata. Juuri silloin, esim. 80 vauhdeissa, kun lukko pitäisi olla kiinni ja tulee pientä ylämäkeä, niin alkaa se pieni nykiminen. Jos pikkuisen painaa kaasua, hetken miettii nykien (1-2 sek) ja taitaa vaihtaa pienemmälle, kun kierrokset vähän nousee ja nykiminen loppuu. Vaikka sticki manuaaliasennossa ja vitosella. Mittaristossa pysyy vitonen koko ajan.

          Jos ottaa reippaamman kiihdytyksen, niin vitonen meni päälle jossain 130-140 vauhdeissa ja lukko piti hyvin. Kierrokset ja nopeus noussivat käsikädessä. Ei mitään nykimisen oireita. Jos ajelee 80-90 stick manuaalinelosella, kierrokset karvan alle 2000 eikä mitään nykimistä.

          Siispä, missä lukon solenoidi?

          Laatikkoon oli kaveri laitattanu jonkun forten automaattilaatikkoaineen. Ei vaikutusta nykimiseen, vaihtaa kyllä nätisti. Niin ja nollasin laatikon älyn inpalla. Ei vaikutusta nykimiseen.

          Comment

          • zeniitti
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 574
            • 127.0.0.1

            #20
            Eli mikä näistä olis se oikea solenoidi? Onko yksinkertaisesti
            Pressure regulator,convert.lockup clutch / 24327532013

            Comment

            • zeniitti
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 574
              • 127.0.0.1

              #21
              Tuli tuossa vaihdatettua tuohon kaverin laatikkoon öljyt+suodatin huuhtelemalla. Samalla meni meni lukon solenoidi vaihtoon. Oli sen verran halpa, että kannatti kaverin mielestä vaihtaa testiksi, koska on kerran laatikko auki.

              Sen verran otin osaa prosessiin, että tarkkailin inpalla vaihteiston öljyjen lämmöt prosessin aikana. Huutelussa tuli kyllä aika mustaa öljyä ensin, mutta sitten läks punertamaan kuten muutkin öljyä vaihdattaneet olivat kertoneet. Öljyt kiersi lauhduttimen kautta jätteeksi. Öljypohjan magneetissa oli jonkun verran metallipurua. Mekaanikon mukaan ei mitenkään paljoa, mutta oli kuitenkin.

              Öljynvaihdon jälkeen nollasin adaptioarvot ja lähdettiin testaamaan. Lukon solenoidi toimi kuten vanhakin. Eli oli ns. turha vaihto. Onkin ylimääräinen solenoidi, jos joku tarttee, käydään privalla kauppaa

              Mutta nykii samalla tavalla edelleen. Nelosella ei, vitosella, pienillä kierroksilla kyllä. Nykimisen jälkeen saattaa vaihtaa pienemmälle ja nykiminen loppuu. Parhaiten tulee esille 90 vauhdeissa maantiellä vakkari päällä.

              Seuraava korjaus on sitten varmaankin turbiini? Minkälainen prosessi sen korjaus/vaihto on? Naantalissa on ilmeisesti joku guru, joka laittaa kikkareen kuntoon?

              Comment

              • Styroxi
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 384
                • Vaasa

                #22
                Itsellä teki ihan samaa ja ongelma oli yksinkertainen.. polttoainesuodattimen päällä oleva anturi.. joten vaihdoin koko suodattimen "jalan" ja vika korjaantu.

                Comment

                • zeniitti
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 574
                  • 127.0.0.1

                  #23
                  Kaveri hukkasi auton. Se siitä sitten

                  Comment

                  • Bmww
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2020
                    • 36
                    • Kuopio

                    #24
                    Täällä tekee samaa mistä apuja

                    Comment

                    • MOH85
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2009
                      • 241
                      • Rauma

                      #25
                      Originally posted by Bmww View Post
                      Täällä tekee samaa mistä apuja

                      Jos tekee samaa kuin aloituspostaus, nin rail anturin liitin ja ne pinnit tarkistukseen. Tekee juuri tuota jos pinnit kuolleentuneet ja kontakti pätkii. Ulkoisesti ei siis vikaa, mutta pinnit löystyy..
                      e39 530dA 1999.

                      Comment

                      • Bmww
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2020
                        • 36
                        • Kuopio

                        #26
                        Originally posted by MOH85 View Post
                        Jos tekee samaa kuin aloituspostaus, nin rail anturin liitin ja ne pinnit tarkistukseen. Tekee juuri tuota jos pinnit kuolleentuneet ja kontakti pätkii. Ulkoisesti ei siis vikaa, mutta pinnit löystyy..
                        Joo täytynee kokeilla irti ja puhistella ja takas kii vaikuttaako. Aiheuttaako tämä myös että tyhjä käynti on +800

                        Comment

                        • Bmww
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2020
                          • 36
                          • Kuopio

                          #27
                          Olko rail anturi nyt siis se mikä on tuli pellin luona vai mikä on pumpun luona

                          Comment

                          • Bmww
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2020
                            • 36
                            • Kuopio

                            #28
                            Ruokittu liittimeen crctä ja liikuteltu ei mitään eroa

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎