Eli kyseessä stepillä varustettu vm. 97 523iA Sedan, ja ostamisesta asti olen ollut sitä mieltä ettei auto kulje niinkuin edellinen 523, ja kulutus tuntunut kovalta vanhaan verrattuna.
Auton tehokartta on todella vaihteleva, tasaisesta vedosta tietoakaan, tässä oireita:
Tyhjäkäynti-3500rpm - Kone tuntuu ihan joltain M20B20-koneelta, ei oikein tunnu mitään vääntöä, ei jaksa isommissa nopeuksissa kiihtyä yhtään näillä kierroksilla, Emännän 115hv 2-litrainen Omega hakkaa alaväännöissä, kuitenkin aikalailla samankokoinen auto.
3500-5000rpm - Heti 3,5trpm tulee hirveä tehopiikki, auto suorastaan ryntää eteenpäin ja moottorin ääni muuttuu terävämmäksi, mutta tuntuisi vähän puutuvan tuossa 5000rpm tienoilla
5000-7000rpm - Taas tuntuu pieni nykäisy ja auto tuntuu taas saavan 20hp jostain lisää ja kiihtyvyys kovenee taas hieman.
Kulutus jatkuvasti 10.5-11l/100km, ajo on n. 70% pelkkää 110km/h taulussa ajoa, ja loput tasaista 50-60km/h ajoa, ei erityistä liikennevaloissa ajelua. Vertailun vuoksi edelliset 523i Touring vei 9-10l/100km vastaavalla ajolla ja edellinen 523iA sedan 8.5-9.5l/100km
INPA:lla ei mitään vikakoodia mistään, käynnistyy aina hyvin. Adaptaatiot näin ulkomuistista ei mitenkään isot. Täytyy vielä tänään tutkaista jos saan läppärin toimimaan.
Vaihdettua
EDIT: Pistetääs nyt 15.6 tilanne osien vaihdoista ja toimenpiteistä.
- Liqui Moly-suutinpuhdistusainetta käytetty (ehkäpä ainoa missä huomannut vaikutusta.)
- CCV putsattu ja tutkittu
- Tyhjäkäyntimoottori puhdistettu
- Imuvuodot poisluettu
- Venttiilikopantiiviste vaihdettu
- Vanos-remontti tehty
- Käytetty MAF vaihdettu
- Käytetyt M54-puolat 100tkm ajetut vaihdettu.
- Vakio resonaattori pistetty paikoilleen.
- Sytytystulpat
- Ilmansuodatin (koitettu myös ilman.)
EDIT: Niin, tuli mieleeni myös, että haiskahtaa aika rikkaalle seos kun kylmällä ilmalla lyö käyntiin, normaalia?
Auton tehokartta on todella vaihteleva, tasaisesta vedosta tietoakaan, tässä oireita:
Tyhjäkäynti-3500rpm - Kone tuntuu ihan joltain M20B20-koneelta, ei oikein tunnu mitään vääntöä, ei jaksa isommissa nopeuksissa kiihtyä yhtään näillä kierroksilla, Emännän 115hv 2-litrainen Omega hakkaa alaväännöissä, kuitenkin aikalailla samankokoinen auto.
3500-5000rpm - Heti 3,5trpm tulee hirveä tehopiikki, auto suorastaan ryntää eteenpäin ja moottorin ääni muuttuu terävämmäksi, mutta tuntuisi vähän puutuvan tuossa 5000rpm tienoilla
5000-7000rpm - Taas tuntuu pieni nykäisy ja auto tuntuu taas saavan 20hp jostain lisää ja kiihtyvyys kovenee taas hieman.
Kulutus jatkuvasti 10.5-11l/100km, ajo on n. 70% pelkkää 110km/h taulussa ajoa, ja loput tasaista 50-60km/h ajoa, ei erityistä liikennevaloissa ajelua. Vertailun vuoksi edelliset 523i Touring vei 9-10l/100km vastaavalla ajolla ja edellinen 523iA sedan 8.5-9.5l/100km
INPA:lla ei mitään vikakoodia mistään, käynnistyy aina hyvin. Adaptaatiot näin ulkomuistista ei mitenkään isot. Täytyy vielä tänään tutkaista jos saan läppärin toimimaan.
Vaihdettua
EDIT: Pistetääs nyt 15.6 tilanne osien vaihdoista ja toimenpiteistä.
- Liqui Moly-suutinpuhdistusainetta käytetty (ehkäpä ainoa missä huomannut vaikutusta.)
- CCV putsattu ja tutkittu
- Tyhjäkäyntimoottori puhdistettu
- Imuvuodot poisluettu
- Venttiilikopantiiviste vaihdettu
- Vanos-remontti tehty
- Käytetty MAF vaihdettu
- Käytetyt M54-puolat 100tkm ajetut vaihdettu.
- Vakio resonaattori pistetty paikoilleen.
- Sytytystulpat
- Ilmansuodatin (koitettu myös ilman.)
EDIT: Niin, tuli mieleeni myös, että haiskahtaa aika rikkaalle seos kun kylmällä ilmalla lyö käyntiin, normaalia?
Comment