Announcement

Collapse
No announcement yet.

523iA Aaltoileva kiihtyvyys ja liiallinen kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2061
    • Pirkanmaa

    523iA Aaltoileva kiihtyvyys ja liiallinen kulutus

    Eli kyseessä stepillä varustettu vm. 97 523iA Sedan, ja ostamisesta asti olen ollut sitä mieltä ettei auto kulje niinkuin edellinen 523, ja kulutus tuntunut kovalta vanhaan verrattuna.

    Auton tehokartta on todella vaihteleva, tasaisesta vedosta tietoakaan, tässä oireita:

    Tyhjäkäynti-3500rpm - Kone tuntuu ihan joltain M20B20-koneelta, ei oikein tunnu mitään vääntöä, ei jaksa isommissa nopeuksissa kiihtyä yhtään näillä kierroksilla, Emännän 115hv 2-litrainen Omega hakkaa alaväännöissä, kuitenkin aikalailla samankokoinen auto.

    3500-5000rpm - Heti 3,5trpm tulee hirveä tehopiikki, auto suorastaan ryntää eteenpäin ja moottorin ääni muuttuu terävämmäksi, mutta tuntuisi vähän puutuvan tuossa 5000rpm tienoilla

    5000-7000rpm - Taas tuntuu pieni nykäisy ja auto tuntuu taas saavan 20hp jostain lisää ja kiihtyvyys kovenee taas hieman.

    Kulutus jatkuvasti 10.5-11l/100km, ajo on n. 70% pelkkää 110km/h taulussa ajoa, ja loput tasaista 50-60km/h ajoa, ei erityistä liikennevaloissa ajelua. Vertailun vuoksi edelliset 523i Touring vei 9-10l/100km vastaavalla ajolla ja edellinen 523iA sedan 8.5-9.5l/100km

    INPA:lla ei mitään vikakoodia mistään, käynnistyy aina hyvin. Adaptaatiot näin ulkomuistista ei mitenkään isot. Täytyy vielä tänään tutkaista jos saan läppärin toimimaan.
    Vaihdettua
    EDIT: Pistetääs nyt 15.6 tilanne osien vaihdoista ja toimenpiteistä.
    - Liqui Moly-suutinpuhdistusainetta käytetty (ehkäpä ainoa missä huomannut vaikutusta.)
    - CCV putsattu ja tutkittu
    - Tyhjäkäyntimoottori puhdistettu
    - Imuvuodot poisluettu
    - Venttiilikopantiiviste vaihdettu
    - Vanos-remontti tehty
    - Käytetty MAF vaihdettu
    - Käytetyt M54-puolat 100tkm ajetut vaihdettu.
    - Vakio resonaattori pistetty paikoilleen.
    - Sytytystulpat
    - Ilmansuodatin (koitettu myös ilman.)

    EDIT: Niin, tuli mieleeni myös, että haiskahtaa aika rikkaalle seos kun kylmällä ilmalla lyö käyntiin, normaalia?
    Last edited by Jax_KiBez; 14-06-2013, 22:46.
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
  • djs^
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1177
    • Mikkeli

    #2
    Vetääkö kylmällä koneella hyvin siihen asti ennenkun lämpenee?
    EX :
    -E36 316
    -E36 325
    -E39 523
    -E39 530dA M-Sportx2
    -E60 525dA M-Sport x2
    -E60 545i Matte white
    -E53 x5
    -E91 3xx

    Comment

    • Jax_KiBez
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 2061
      • Pirkanmaa

      #3
      Tuntuu toimivan ihan samanlailla kylmänä ja lämpimänä.
      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

      _____________________________________
      Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
      Tästä mun kaluston showroomiin
      Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14353
        • Oulu

        #4
        Vanoksen tiivisteet. 528:sta katos aaltoileva kiihtyvyys niillä.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • Jax_KiBez
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 2061
          • Pirkanmaa

          #5
          En ole vielä käsittänyt, että miten vanoksen tiivisteet vaikuttavat moottoriin, tuleeko sinne jotain imuvuotoa, vai mitä siellä tapahtuu että tulee oireita.
          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

          _____________________________________
          Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
          Tästä mun kaluston showroomiin
          Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            #6
            Originally posted by Jax_KiBez View Post
            En ole vielä käsittänyt, että miten vanoksen tiivisteet vaikuttavat moottoriin, tuleeko sinne jotain imuvuotoa, vai mitä siellä tapahtuu että tulee oireita.
            Vanoksen tiivisteet päästää öljyä läpi ja ei toimi kunnolla. Mites ne imuvuodot? Onko separaattori puhdas? Mulla tuli vetoja lisää noiden vanoksen tiivisteiden vaihdon jälkeen, mutta edelleen ei toi mopo jaksa kulkea tasakaasulla alle 2000rpm.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14353
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Jax_KiBez View Post
              En ole vielä käsittänyt, että miten vanoksen tiivisteet vaikuttavat moottoriin, tuleeko sinne jotain imuvuotoa, vai mitä siellä tapahtuu että tulee oireita.
              Tiivisteet kovettuu ja imunokan säätö ei toimi kunnolla. Halpa nuo on ainakin vaihtaa ja omalla kohdalla autto aaltoilevaan kiihtyvyyteen...
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Jax_KiBez
                BTCF Member
                • Jan 2010
                • 2061
                • Pirkanmaa

                #8
                Eikös ajoitus pidä jotenkin lukita kun tiivisteet vaihtaa vai muistanko väärin? Tai tarviiko jotain erikoistyökaluja?
                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                _____________________________________
                Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                Tästä mun kaluston showroomiin
                Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                Comment

                • Jax_KiBez
                  BTCF Member
                  • Jan 2010
                  • 2061
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Luin tossa ulkomaisia foorumeita ja siellä sai käsitystä että nokka-akselin asentotunnistin rikkinäisenä tekee alle 3000rpm tehottomuutta, mihin kaikkeen nokka-akselin asentotunnistin vaikuttaa, vanokseen ainakin, mihin muuhun? Säätääkö polttoaineen suihkutusta jotenkin?
                  Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                  Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                  _____________________________________
                  Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                  Tästä mun kaluston showroomiin
                  Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14353
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Jax_KiBez View Post
                    Eikös ajoitus pidä jotenkin lukita kun tiivisteet vaihtaa vai muistanko väärin? Tai tarviiko jotain erikoistyökaluja?
                    Helpompi toki tehdä ajoitustyökaluilla, mutta onnistuu ilmankin. Pyörittää jaon kohilleen ja antaa vanoksen männän olla nokassa kiinni kokoajan.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • Jax_KiBez
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 2061
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Kertokaas kumpaa porukka lähtis mielummin koittamaan ensin, vanoksen tiivisteitä vai nokan asentotunnistinta, kun molemmissa on aikalailla samat vian kuvaukset. Eli aaltoileva kiihdytys ja alle 3trpm heikko tehoisuus.

                      Noita vanoksen tiivisteitä en itse viitsisi ruveta vaihtamaa itse, liikaa liikkuvia osia, pieniä osia ja kirurgin työtä. Joten tulee aika kalliiksi, ellei joku BTCF:läinen sopuhintaan tekisi minulle.

                      Ja tosissaan jos jotenkin tähän liittyy, niin aikamoinen katku tulee kylmänä käynnistäessä putkesta, semmonen rikas-seoksen oloinen pakokaasu. Mitään vikakoodeja ei tähän asti ole INPA:lla löytynyt.

                      EDIT: Koitin nyt INPA:lla pelleillä. Vanoksen kun aktivoi niin auto reagoi silmänräpäyksessä siihen, ja auton käynti muuttuu kilpa-automaiseksi. Joten eikös vanos silloin toimi kun liikkuu heti kun sen aktivoi.

                      Adapatio-arvot oli mennyt n. 1,5tkm pieleen jonkun verran:

                      Fuel control integrator 1: 4
                      Adaptation value add 1: -51
                      Adaptation value multiply 1: 14

                      Fuel control integrator 2: 0
                      Adaptation value add 2: -23
                      Adaptation value multiply 2: 13

                      Apuva sanon minä, ei vikakoodeja vieläkään.
                      Last edited by Jax_KiBez; 28-03-2013, 20:08.
                      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                      _____________________________________
                      Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                      Tästä mun kaluston showroomiin
                      Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                      Comment

                      • S.P.R
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1009
                        • Oulu area

                        #12
                        Itse koittaisin nokan asentotunnistinta ensin. Sehän on helppo vaihtaakin itse. Ei nuo vanoksen tiivisteet yleensä kovin radikaaleja aiheuta.

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14353
                          • Oulu

                          #13
                          528:ssa ei käynti hirveästi muuttunut vanhoilla vanoksen tiivisteillä. Mutta molemmat osat maksaa kymppejä niin en näy syytä miksi niitä ei voisi vaihtaa. Vanoksen tiivisteitäki foorumilla moni asentaa, joten tuskin siitä työstäkään ylitsepääsemätöntä summaa kertyy.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • Jax_KiBez
                            BTCF Member
                            • Jan 2010
                            • 2061
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            OEM-nokkatunnistin vaihdettu, ei mitään muutosta auton toimintaa, ainakaan perstuntumalla. Itkuhan tässä tulee, en tajua mikä autoa pidättelee alle 3500rpm. Vanos toimii kytkettäessä INPA:lla, eikä vikakoodeja mistään.
                            Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                            Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                            _____________________________________
                            Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                            Tästä mun kaluston showroomiin
                            Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by Jax_KiBez View Post
                              OEM-nokkatunnistin vaihdettu, ei mitään muutosta auton toimintaa, ainakaan perstuntumalla. Itkuhan tässä tulee, en tajua mikä autoa pidättelee alle 3500rpm. Vanos toimii kytkettäessä INPA:lla, eikä vikakoodeja mistään.
                              Imuvuotojako ei ole missään? Mites kampiakselin tunnistin? Onko se puhdas ja kunnolla tilassaan kiinni?
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎