Announcement

Collapse
No announcement yet.

523iA Aaltoileva kiihtyvyys ja liiallinen kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2061
    • Pirkanmaa

    #61
    Eikö tästä pitäisi jäädä joku vikakoodi? Vaikkapa fueltrim limit?
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      #62
      Originally posted by Jax_KiBez View Post
      Eikö tästä pitäisi jäädä joku vikakoodi? Vaikkapa fueltrim limit?
      Pitäisi tulla joo, ainakin minulla tuli:think Imuvuotoja ei pitäisi sitten olla autossasi, kun ne tulpat siellä imusarjan alla tai sitten imusarjan tiiviste/separaattorin tiiviste ja icv:n tiiviste, jos kerran haitari on ehjä ja se icv:n letku? Mites sen imm:n kanssa sitten? Olikos sillä normaalit lukemat impalla?
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Jax_KiBez
        BTCF Member
        • Jan 2010
        • 2061
        • Pirkanmaa

        #63
        Originally posted by janke View Post
        Pitäisi tulla joo, ainakin minulla tuli:think Imuvuotoja ei pitäisi sitten olla autossasi, kun ne tulpat siellä imusarjan alla tai sitten imusarjan tiiviste/separaattorin tiiviste ja icv:n tiiviste, jos kerran haitari on ehjä ja se icv:n letku? Mites sen imm:n kanssa sitten? Olikos sillä normaalit lukemat impalla?
        No tota toi normaalit lukemat on tulkinnan varainen juttu, INPA ja Testo näyttää ihan eri MAF-arvoja, kumpaa sitten uskoa, tässä kuvaa peräkkäin eri ohjelmista

        INPA Livedata MAF-arvot tyhjäkäynnillä n. 13kg/h ja sitten nousee tasaisesti kun painaa kaasua
        Testo Livedata MAF-arvot ~1000kg/h luokkaa ja kaasuun ei vastaa juuri mitenkään, välillä muuttuu yhtäkkiä radikaalisti.
        Molemmat videot peräjälkeen, kunnolla lämmin kone ja katit.

        Tässä adaptaatio-arvot alkaen eilisestä, n. 50km ajon jälkeen.


        Ja tässä lambda-arvoja

        Lambda-arvot näyttää ajossa minusta normaalilta, mutta lambda-integrator (eli vissiin korjausarvo?) menee aina kierroksilla miinukselle n. 10-25. Mutta tehkää omat johtopäätökset, itse en näistä niin tiedä.
        Tässä vauhtia tasaista n. 60km/h ja 3000rpm 2 vaihteella.

        Ja edelleen, ei mitään vikakoodeja.
        Last edited by Jax_KiBez; 07-05-2013, 18:08.
        Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
        Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

        _____________________________________
        Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
        Tästä mun kaluston showroomiin
        Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          #64
          Originally posted by Jax_KiBez View Post
          No tota toi normaalit lukemat on tulkinnan varainen juttu, INPA ja Testo näyttää ihan eri MAF-arvoja, kumpaa sitten uskoa, tässä kuvaa peräkkäin eri ohjelmista

          INPA Livedata MAF-arvot tyhjäkäynnillä n. 13kg/h ja sitten nousee tasaisesti kun painaa kaasua
          Testo Livedata MAF-arvot ~1000kg/h luokkaa ja kaasuun ei vastaa juuri mitenkään, välillä muuttuu yhtäkkiä radikaalisti.
          Molemmat videot peräjälkeen, kunnolla lämmin kone ja katit.

          Tässä adaptaatio-arvot alkaen eilisestä, n. 50km ajon jälkeen.


          Ja tässä lambda-arvoja

          Lambda-arvot näyttää ajossa minusta normaalilta, mutta lambda-integrator (eli vissiin korjausarvo?) menee aina kierroksilla miinukselle n. 10-25. Mutta tehkää omat johtopäätökset, itse en näistä niin tiedä.
          Tässä vauhtia tasaista n. 60km/h ja 3000rpm 2 vaihteella.

          Ja edelleen, ei mitään vikakoodeja.
          Nyt täytyisi Supan tai Kaolin noita arvoja ihmetellä, tai jonku muun vastaavan mestarin.:think
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #65
            Originally posted by Jax_KiBez View Post
            No tota toi normaalit lukemat on tulkinnan varainen juttu, INPA ja Testo näyttää ihan eri MAF-arvoja, kumpaa sitten uskoa, tässä kuvaa peräkkäin eri ohjelmista

            INPA Livedata MAF-arvot tyhjäkäynnillä n. 13kg/h ja sitten nousee tasaisesti kun painaa kaasua
            Testo Livedata MAF-arvot ~1000kg/h luokkaa ja kaasuun ei vastaa juuri mitenkään, välillä muuttuu yhtäkkiä radikaalisti.
            Molemmat videot peräjälkeen, kunnolla lämmin kone ja katit.

            Tässä adaptaatio-arvot alkaen eilisestä, n. 50km ajon jälkeen.


            Ja tässä lambda-arvoja

            Lambda-arvot näyttää ajossa minusta normaalilta, mutta lambda-integrator (eli vissiin korjausarvo?) menee aina kierroksilla miinukselle n. 10-25. Mutta tehkää omat johtopäätökset, itse en näistä niin tiedä.
            Tässä vauhtia tasaista n. 60km/h ja 3000rpm 2 vaihteella.

            Ja edelleen, ei mitään vikakoodeja.

            Vaikka en nyt mikään expertti ole, niin ei voi mennä 1000 l/h ilmaa tyhjäkäynnillä. Kun seos pitäisi olla n. 14,5kg/1kg (ilma/bensa) niin tyhjäkäynnillä muka kuluisi 69kg/h bensaa..
            Last edited by HTK12; 07-05-2013, 19:49. Reason: Typo
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Jax_KiBez
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 2061
              • Pirkanmaa

              #66
              Mutta sen lisäksi että outoa olisi noi uskomattomalta tuntuvat arvot niin INPA näyttää että toimii normaalisti, eli tyhjäkäynnillä se 13kg/h. Ja se että Testossa ei MAF-arvot muutu kaasukäytön kanssa tasaisesti vaan jää paikolleen tai sitten piikkaa yhtäkkiä.
              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

              _____________________________________
              Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
              Tästä mun kaluston showroomiin
              Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1985
                • Tampere

                #67
                Originally posted by Jax_KiBez View Post
                Mutta sen lisäksi että outoa olisi noi uskomattomalta tuntuvat arvot niin INPA näyttää että toimii normaalisti, eli tyhjäkäynnillä se 13kg/h. Ja se että Testossa ei MAF-arvot muutu kaasukäytön kanssa tasaisesti vaan jää paikolleen tai sitten piikkaa yhtäkkiä.
                Sulla on aika varmasti valittuna väärä ECU tuossa Testo:ssa. MS41.0:lla niitä taitaa olla jopa kolme erilaista. INPA osaa valita oikean, mutta tämä ohjelma ei. Jos haluat varmistaa mikä ECU on oikea, lue INPA:lla vikakoodit. Tällöin tuo oikea ECU (tai .PRG tiedosto) näkyy siinä yläreunassa. Esim. MS410DS2 . TÄmä sama pitää valita tässä mun ohjelmassa.

                En ole ehtinyt perehtyä miten INPA tuon tekee, mutta näköjään siitä olisi nyttenkin ollut hyötyä MS410DS1:n kanssa toimii "nopeampi" livedata uusimma Testossa. Tarkoittaa sitä, että yhdessä viestissä tulee n. 20 arvoa.
                Last edited by pheno; 07-05-2013, 21:01.

                Comment

                • joni_wt
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 3627
                  • Yka

                  #68
                  Itse vaihtaisin lambdat. :think

                  Aikonaan oli samanlaista aaltoilevaa kiihdytystä omassa m50b25 e34:sessa, joka osoittautui lambdaviaksi.
                  e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1985
                    • Tampere

                    #69
                    (tuplat)

                    Comment

                    • pheno
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1985
                      • Tampere

                      #70
                      Originally posted by Jax_KiBez View Post
                      No tota toi normaalit lukemat on tulkinnan varainen juttu, INPA ja Testo näyttää ihan eri MAF-arvoja, kumpaa sitten uskoa, tässä kuvaa peräkkäin eri ohjelmista

                      INPA Livedata MAF-arvot tyhjäkäynnillä n. 13kg/h ja sitten nousee tasaisesti kun painaa kaasua
                      Testo Livedata MAF-arvot ~1000kg/h luokkaa ja kaasuun ei vastaa juuri mitenkään, välillä muuttuu yhtäkkiä radikaalisti.
                      Molemmat videot peräjälkeen, kunnolla lämmin kone ja katit.

                      Tässä adaptaatio-arvot alkaen eilisestä, n. 50km ajon jälkeen.


                      Ja tässä lambda-arvoja

                      Lambda-arvot näyttää ajossa minusta normaalilta, mutta lambda-integrator (eli vissiin korjausarvo?) menee aina kierroksilla miinukselle n. 10-25. Mutta tehkää omat johtopäätökset, itse en näistä niin tiedä.
                      Tässä vauhtia tasaista n. 60km/h ja 3000rpm 2 vaihteella.

                      Ja edelleen, ei mitään vikakoodeja.
                      Lambdaintegrator kertoo paljonko ECU säätää ruiskutusta. Jos arvo on miinuksella, vähennetään ruiskutusaikaa (eli lambda näyttää rikasta seosta), vastaavasti plussalla lisätään (lambda näyttää laihaa). Nämä arvot saadaan lambdan antaman signaalin perusteella. Jos siis lambda näyttää kokoajan rikasta seosta, integrattori vähentää ruiskutusaikaa (lisää miinusta), niin kauan kunnes lambda näyttää taas normaalia. Tämä vaikuttaa sitten taas adaptaatioihin.

                      Tämän perusteella kierroksilla kun menee miinukselle, saa kone liikaa bensaa. Jos se pysyy kokoajan jossain -10 tienoilla, kone on todella rikkaalla kokoajan.

                      Normaalisti integrattori sahaa +4:stä ja -4:än väliä tyhjäkäynnillä, riippuen yksiköstä. Tätähän säätelee siis ECU joka yrittää pitää seoksen optimina koko ajan paitsi tietenkin täyskaasukiihdytyksessä.
                      Last edited by pheno; 07-05-2013, 21:42.

                      Comment

                      • Jax_KiBez
                        BTCF Member
                        • Jan 2010
                        • 2061
                        • Pirkanmaa

                        #71
                        Ok, eli olisi ymmärrettävää että tästä että Lambdalle tulee rikas seos joten, silloinhan ei olisi imuvuoto vaan jonkun/joittenkin anturien näyttämä liian iso ilmamäärä, eli todellisuudessa ilmaa menee vähemmän koneeseen kuin auto ilmoittaa, joten seos on rikas?
                        Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                        Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                        _____________________________________
                        Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                        Tästä mun kaluston showroomiin
                        Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1985
                          • Tampere

                          #72
                          Originally posted by Jax_KiBez View Post
                          Ok, eli olisi ymmärrettävää että tästä että Lambdalle tulee rikas seos joten, silloinhan ei olisi imuvuoto vaan jonkun/joittenkin anturien näyttämä liian iso ilmamäärä, eli todellisuudessa ilmaa menee vähemmän koneeseen kuin auto ilmoittaa, joten seos on rikas?
                          Niin, näin voisi päätellä. En ainakaan keksi miksi integraattori painuu miinukselle, jos siellä olisi imuvuoto.

                          Imuvuodon saa aika tarkasti selville myös katsomalla livedatalla tuota integraattoria samalla kun suihkuttelee brake cleaneria imusarjaan yms. Normaalisti tyhjäkäynnillähän se integraattori seilaa ylös alas tasaisesti. Jos integraattori jää miinuksen puolelle se tarkoittaa imuvuotoa. Tämä näkyy tuosta graafista erityisen hyvin.

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1835
                            • Kotona/Poissa

                            #73
                            Originally posted by Jax_KiBez View Post
                            Ok, eli olisi ymmärrettävää että tästä että Lambdalle tulee rikas seos joten, silloinhan ei olisi imuvuoto vaan jonkun/joittenkin anturien näyttämä liian iso ilmamäärä, eli todellisuudessa ilmaa menee vähemmän koneeseen kuin auto ilmoittaa, joten seos on rikas?
                            Yhtä lailla kuin imuvuoto niin voisi kuvitella myös pakopuolen vuotojen sotkevan mitta-arvoja, jos vuotopaikka on ennen lambdaa.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Jax_KiBez
                              BTCF Member
                              • Jan 2010
                              • 2061
                              • Pirkanmaa

                              #74
                              Mutta jos järjellä ajattelis, että jos lambdalle tulee rikas seos, eli siinä on tosi vähän jäännöshappea, eli silloin ei ainakaan putki vuotais koska silloin tulisi sitä jäännöshappea. (ei kyllä ainakaan supsuta mistään joten ei pitäisi vuotaakkaan.)

                              Samoin myös imupuolen kanssa, jos kerran kone polttaa liikaa bensaa niin se luulee että enemmän ilmaa kuin todellisuudessa koneeseen menee, imuvuotohan tekisi asian toistepäin, eli ilmaa menisi enemmän kuin kone luulee ja seos vetäisi laihalle, jonka sitten lambda korjaisi.
                              Ja ainoa joka laskee koneeseen menevän ilman määrää on MAF, tietenkin imusarjan lämpöanturi auttaa laskennassa, mutta sekin näyttää järkeviä.

                              Sitten noissa adaptaatioissa ihmetyttää, että fuel control on molemmissa bankeissa -5, eli tämä vissiin tuon lambda integraation aiheuttama seoksen laihennus.
                              Sitten on Add joka on bankeissa ihan eri -30 ja +8, vaikka mulle on sanottu ettei Addilla ole paljoa väliä kun vaikuttaa lähinnä tyhjäkäynnillä.
                              Sitten Multiply taas näyttää +5% ja +2% seoksen rikastusta yläkierroksilla, tämä ihmetyttää että miksi rupeaa rikastamaan, jos lambdat tuntuu huutavan taas seoksen laihennusta?

                              Nämä siis maalaisjärjellä ajateltuja asioita, paremmin tietävät korjatkaa minua.
                              Last edited by Jax_KiBez; 08-05-2013, 06:23.
                              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                              _____________________________________
                              Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                              Tästä mun kaluston showroomiin
                              Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #75
                                Oli miten oli, niin ainakin bemarin m22/m52TU/m54 koneet antaa rikkaat päästöarvot jos=kun siellä on imuvuoto.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎