Se ajonvakautus lähtee pois kun painaa sitä nappulaa oisko se ny sit 10 sekuntia. Sit luisuttaa ihan samalla lailla kun muutkin :P
Ok, tuli vaik miten paineltuu sitä nappii... olis varmaan pitäny lukee joku ohjekirja... muuttuuko se koetaulus oleva valo johonki suuntaa sit ku on pitäny 10s pohjassa?
Ok, tuli vaik miten paineltuu sitä nappii... olis varmaan pitäny lukee joku ohjekirja... muuttuuko se koetaulus oleva valo johonki suuntaa sit ku on pitäny 10s pohjassa?
Syttyy se luistoneston valo palaan kokoajan ja sit joku toinen keltanen valo kans. En tiiä sille mitään hienompaa nimee. Noin ainakin porukoitten -04 e46. Luultavasti tossa samat jutut kuitenkin.
BMW 330e Touring -21
Ex: BMW 530d Touring -08 - BMW 320d Touring -08 - BMW 320i Touring -04 - BMW 328i Cabriolet -96 - BMW 320i Touring -01 - BMW 528iA Touring -99 - BMW 520i -87 - BMW 318i -88 - BMW 518i -86 - BMW 320i Coupe -94
Syttyy se luistoneston valo palaan kokoajan ja sit joku toinen keltanen valo kans. En tiiä sille mitään hienompaa nimee. Noin ainakin porukoitten -04 e46. Luultavasti tossa samat jutut kuitenkin.
juu... pelkäsinki jo että ajettavuus lähteny kokonaan noista ;D
Mulla on DSC ja lähtee pois päältä kun painaa napista mutta ei tapahdu mitään jos taas painaa sen 10s tai kauemmin.
BMW Service P.o4oo925441 [email protected] Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Mulla on DSC ja lähtee pois päältä kun painaa napista mutta ei tapahdu mitään jos taas painaa sen 10s tai kauemmin.
Sama. E60:ssä sen saa osoittain pois ja silloin se sallii ihan asiallisen luiston puuttumatta peliin. Jos luisto ylittää tietyn rajan, niin järjestelmä puuttuu peliin.
Mulla on DSC ja lähtee pois päältä kun painaa napista mutta ei tapahdu mitään jos taas painaa sen 10s tai kauemmin.
DSC:tä on montaa versiota. Meillä on Rahu tod.näk. versio II ja siinä on vaan on/off toiminnot. En tiedä onko missään e39:ssä semmoista "kikkailtavaa" monivaiheista dsc:tä niin kuin uusimmissa e46. E60 ei tietoa. Veikkaisin että kyllä sen e60:kin saa kokonaan pois päältä halutessaan.
DSC:tä on montaa versiota. Meillä on Rahu tod.näk. versio II ja siinä on vaan on/off toiminnot. En tiedä onko missään e39:ssä semmoista "kikkailtavaa" monivaiheista dsc:tä niin kuin uusimmissa e46. E60 ei tietoa. Veikkaisin että kyllä sen e60:kin saa kokonaan pois päältä halutessaan.
Nimenomaan tarkoitin sitä, että E60:ssä se on kaksivaiheinen eli osittain ja sitten kokonaan pois päältä. Itselläni on tuo DSCIII:n ja ainakaan minä en tiedä miten sen saisi osittain pois ja tuskin saakaan.
Näiden luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmien toiminta näyttäisi riippuvan niin paljon automallista ja valmistusajankohdasta, ettei näistä oikein kukaan ota selvää. Mutta tuo DSC III taisi ilmestyä joskus n. vuonna 2001, eli sen jälkeen valmistetuissa autoissa pitäisi ainakin jotain yhteistä olla. Täällä on erittäin hyvä threadi aiheesta (ks. esim. ekan postauksen kuvat), mutta aika paljon asioita tuollakin jää "auki", ja esim. threadin aloittaja puhuu koko ajan DCS:stä vaikka tarkoittaa DSC:tä.
Yritin hieman yhdistellä eri lähteiden tietoja, ja kokosin oman teorian DSC III:n toiminnasta, mutta voi olla, että se on ihan väärä, koska en jaksanut esim. vuoden 2004 käyttöohjeesta katsoa, mitä siinä sanotaan aiheesta. Vuoden 2002 jenkkikäyttöopas on tältä osin aika suppea, muistaakseni joissain uudemmissa oli asiasta hieman enemmän, mutta en ole varma.
Käsittääkseni DSC III:lla vastustetusta takavetoisesta (nelivedoissa on ihan omat systeemit) autosta pitäisi löytyä ainakin seuraavat järjestelmät (moni lyhenne voi tarkoittaa samaa (esim. EBV=EBD=EBP), ja monen lyhenteen voi "purkaa" monella eri tavalla):
• ABS (Antilock Brake System) lukkiutumattomat jarrut
Kaikissa tilanteissa aina päällä, joten ei tästä sen enempää.
• EBV (Elektronische Bremskraft Verteilung) elektroninen jarruvoimanjako
Jakaa jarrutusvoiman optimaaliseksi etu- ja taka-akselien välillä (esim. auton painojakaumasta riippuen). Englanniksi mm. EBD (Electronic Brake-force Distribution).
• CBC (Cornering Brake Control) kaarrejarrutuksen valvonta
Vähän samantapainen kuin EBV, mutta toimii jarruvoiman säännöstelijänä myös akselin vasemman ja oikean pyörän välillä, kun jarrutetaan kaarteessa.
(Kaikki yläpuolella oleva toimii siis VAIN jarrutettaessa)
• MSR (Motor-Schleppmoment-Regelung) engl. Engine Drag Torque Control
Estää kaasua lisäämällä takapyörien "lukkiutumisen" moottorijarrutuksessa, en tiedä mikä on suomenkielinen nimitys.
• ADB (Automatic Differential Brake) ns. elektroninen lukkoperä
Pyrkii tasaamaan vetävien pyörien pyörimisnopeuden jarruttamalla nopeammin pyörivää pyörää.
• ASC+T (mm. Automatic Stability Control + Traction)
Pyrkii estämään takapyörien sutimisen ensisijaisesti moottorin vääntömomenttia pienentämällä sekä tarvittaessa jarruttamalla sutivaa pyörää.
• DSC (Dynamic Stability Control)
"Kattonimitys" kaikille näille lyhenteille, mutta myös järjestelmän yksi osa-alue, joka pyrkii (riippumatta kuljettajan toimista, esim. jarrun tai kaasun painamisesta/painamattomuudesta) oikaisemaan auton yli- tai aliohjautumistilanteessa jarruttamalla jokaista pyörää yksitellen ja moottorinohjauksen välityksellä vähentämään moottorin tuottamaa vääntömomenttia.
• DTC (Dynamic Traction Control)
Tämä on kaikkein mystisin lyhenne. Yksinkertaisin selitys on se, että DTC toimii täysin samalla tavalla kuin DSC, mutta DTC aktivoituu vasta, kun nopeutta on "riittävästi". Toinen selitys on, että DTC on sama kuin DSC sillä erotuksella, että ensinnäkin DTC ei kontrolloi moottorinohjausta millään tavalla ja toisekseen DTC:n aktivoitumiskynnys on "jonkin verran korkeampi". Mutta vaikuttaako tuohon "kynnykseen" sitten jotkin muutkin asiat kuin ajonopeus, sitä en tiedä. Pisteenä i:n päälle jossain sanotaan, että DTC:n toiminta on erilaista ns. "nuorisomalleissa" (esim. E46, Z4) kuin "pappamalleissa" (E39, E65 jne.) vaikka molemmissa olisi DSC III.
Normaali tilanne:
ABS, EBV, DBC, CBC, MSR, ASC+T ja DSC päällä eli valmiustilassa. Keltainen merkkivalo mittariston keskellä vilkkuu, kun joku/jotkut noista ovat toiminnassa.
Lyhyt painallus:
ABS, EBV, DBC, CBC, MSR (?), ADB ja DTC päällä. Toisin sanoen DSC ja ASC+T (ja ehkä myös jotkut muut) menevät pois päältä, ja tilalle tulee ADB ja DTC. Merkkivalo syttyy palamaan jatkuvasti.
Pitkä painallus:
ABS:ää lukuun ottamatta kaikki lyhenteet pois päältä. Mittaristoon syttyy ym. merkkivalon lisäksi jarruelektroniikan valo, jonka merkkiä/tekstiä en muista, mutta oliskohan siinä lukenut esim. EBM tai EBS?
Mun mielestä ihan tavallinen muutaman sekunnin painallus pitäisi riittää, mutta sellainenkin väite on foorumeilla näkynyt, että auton pitäisi olla liikkeellä ja/tai kaasua pitäisi painaa, jotta napin pitkä painaminen tuottaisi tulosta. Ja jossain on sanottu, että nappia pitäisi painaa tasan 10 sekuntia avaimen ollessa radioasennossa!? Itse en ole tuota kokonaan poiskytkemistä kokeillut, koska mun mielestä jo tuo lyhyt painallus mahdollistaa ihan riittävän "sladittelun", tosin en ole kyllä mitään extreme-paikallaanpyörimistä yrittänyt. Mutta jos kaikki laittaa pois päältä, niin sitten menettää myös ADB:n, joka on kuitenkin ihan kiva "pyöritellessä". E39 ADB päällä eli tuossa "väliasennossa" eron huomaa esim. lukottomaan ja luistonestottomaan E36:een selvästi.
Mitä tulee E60:n DSC:iin, niin luulisin sen toimivan samalla tavalla, vaikka esim. bmw.fi väittää, että siinä olisi joku DSC 8.0! Tosin jos tulkitsin Keimon edelliset viestit oikein, niin E60:ssa järjestelmä puuttuisi jossain tilanteessa peliin, vaikka se on kokonaan pois päältä!? Silloin se toimisi eri tavalla kuin muissa, mutta eihän se silloin voi olla pois päältä jos se puuttuu peliin!? Oletko muuten Keimo varma, että sinulla on DSC III, ts. minä vuonna autosi olikaan valmistettu?
Mutta se taitaa nyt olla selvää, että jos autossa on ASC+T (ei siis DSC:tä), niin järjestlmä on aina vain "kaksivaiheinen", mutta onko se on/off vaiko on/"puoliksi off", riippuu siitä, mitä siihen kuuluu tai määritellään kuuluvaksi. Esim. jos autoon kuuluu CBC (en tiedä onko ko. kombinaatio edes mahdollinen) niin se tuskin deaktivoituu nappia painamalla, eli mikäli autossa on vain ASC+T, ei CBC:tä saa pois mitenkään.
PS. Tulipas pitkä viesti, vaikka 1) Kaikki edellämainittu on pelkkää arvailua 2) Täällä on sähkökatkoksia muutaman minuutin välein, minkä takia osa tekstistä saattoi hävitä.
isännän e39 525d -04 kun painaa luisteluneston nappia kerran auto, käyttäytyy samoin kuin lukoton takatuuppari ilman mitään elektroniikkaa eli vain yhtä rantua tuppaa jättämään asvalttiin. Eikä tuolla asvaltilla luisutkaan onnistu samoinkuin mekaanisella lukolla varustetulla autolla. Vai onko siinä tosiaan joku kikka että voi luisutella kuin lukollisella?
isännän e39 525d -04 kun painaa luisteluneston nappia kerran auto, käyttäytyy samoin kuin lukoton takatuuppari ilman mitään elektroniikkaa eli vain yhtä rantua tuppaa jättämään asvalttiin. Eikä tuolla asvaltilla luisutkaan onnistu samoinkuin mekaanisella lukolla varustetulla autolla. Vai onko siinä tosiaan joku kikka että voi luisutella kuin lukollisella?
Koitappa pitää sitä nappia pohjassa hieman pidempään, eli yli 10 sek. Pitäs moottorin tehoja rajoittavan ominaisuuden kytkeytyä pois.
Eli ensin valo syttyy mittaristoon ja kun homma on selvä, niin se sammuu.
Eikös tossa just meinattu et koko paska lähtee pois päältä, eli ei tule sitä toivottua "lukkoperä" asentoa? Näin itse käsitin. Itsellänihän oli E46:ssa pelkkä asc ja kun painoit kerran tuli tää "elektroninen lukko" ja kun paino 4s pohjassa niin syttyi toinen keltainen valo kojelautaan ja sen jälkeen mikään ei jarruttanut missään. Mut aika turha toi "lukkoperä" asento oli, poikittain se ei lähtenyt siltikään kun käytti yhä jarrua vaikka ei moottorin tehoa leikannutkaan. Toki suoraan mentäessä kummatkin renkaat avusti kulkemisessa hieman vapaammin sutien kun silleen että ohjelma olisi ollut täysin päällä. Parasta meno silti oli kun kaikki oli kytketty pois.
- E60 -05 "too small to mention"
ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.
Comment