eli nyt kun kesä on tulossa niin täytyy kysyä tätä. viime kesänä kun käytin ilmastointi huollossa auton (528i) niin ilmastointi toimi n.2 viikkoa ja sit aineet lens pihalle kerralla. väriainetta oli koneenpuoleisen venttiilin ympärillä. vein huoltoon uudestaan ja kun laittoivat sen siihen koneeseen kiinni niin ei tippakkaan tullu ulos mistään. sen jälkeen laittoivat uudestaan sitä ainetta ja sama juttu. toimi n.2 viikkoa ja laakista tyhjäks. ennen sitä ei tiputtanu mistään. eli missä voisi olla vika
e39 ilmastointi ei toimi
Collapse
X
-
Kuulostaa erikoiselta jos se systeemi pysyis täysin tiiviinä 2 viikkoo, ja sit yks kaks puskis kerralla kaikki aineet ulos. Pikemminkin luulen, että se vuoto on siellä koko ajan, mutta ainetta riittää sen 2 viikkoo. Ja vasta kun aineet käy vähiin ja kylmä loppuu, oireet havaitaan.Originally posted by landw View Postsiis se toinen venttiili mihin se kone tulee kiinni. Mun muistaakseen pyöri. En ole nyt kattonu kun ei ole sitä ainetta siellä. Ja jos se ei pyörisi ni miks se toimis kuitenki sen 2 viikkoa
Jos tämä looginen päättely vois pitää paikkansa, ei ongelma ole korkea paine ja sen takia pihalle tuleva aine, vaan mielummin vaikka se venttiili, joka esim vuotaa vähän koko ajan. Näin siis ihan perus-insinööri päättelyllä ajateltuna. Kuulostaako yhtään mahdolliselta? Jos näin olisi, sen venttiilin tiivistys/uusiminen korjais ongelman.
Sähköflektin viallisuus ei mielestäni aiheuta tuollaista ongelmaa. Ai mistäkö tiedän, no omassa vekottimessa flekti oli mykkä varmaan 3 vuotta ennenkuin sain selville kuinka sen olisi tarkoitus toimia kunnossa ollessaan, eikä sinä aikana ollut mitään kuvatun kaltaisia ongelmia. Ilmastoinnin toiminnassa viallisella vs. toimivalla flektillä en huomannut valtavan suurta eroa, ehkä puhallusilma jäähtyy vähän aikaisempaa nopeammin. Vaikea sanoa, ero on sen verran pieni ja muistikuvien vertailu on vaikeaa.Last edited by Havis; 18-04-2013, 21:34."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Jos se vuoto on venttiilissä, ei se täytön aikana näy kun siinä venttiilissä on täyttölaite kiinni, joka piilottaa vuodon. Kun sitten täyttölaite irroitetaan vuoto jatkuu. Eihän polkupyörän venttiilinkään vuotoa näe jos pumppu on siinä kiinni. Mutta toisaalta siinä päällähän pitäisi olla venttiilinhattu, jonka pitäis estää ne vuodot, periaatteessa.Originally posted by landw View Postpäättelin että tyhjenee kerralla kun se toimi hyvin mut sit kerran ku lähti ajaa ni puhalsi vaan lämmintä. Jos se venttiili vuotaa ni Eiks se Pitäis tulla ulos siitä kun se kone on siinä kiinni ja lyö painetta sinne
Jos vuoto on pientä, kylmäainetta riittää jonkin aikaa viileän tuottamiseksi. Vasta kun määrä menee tarpeeksi vähäiseksi kylmän tulo lakkaa. Kylmää kyllä tulee jonkun aikaa vaikka systeemi ei aivan täynnä olisikaan.
Luulen edelleen, että sulla on pieni vuoto tuossa systeemissä josta ainetta pakenee vähän koko ajan, ainakin silloin kun kompura pyöri. Tuskin se kaikki aine just kahden viikon käytön jälkeen noin vaan laakista häviä.Last edited by Havis; 19-04-2013, 07:52."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
En kanssa usko että vuotaa kerralla tyhjäksi vaan vähän koko ajan ja kun aine vähenee/loppuu niin loppuu kylmän ilman tuleminenkin. Ja jos kerta vuotaa venttiilistä niin venttiili vaihtoon ja uudet aineet sisälleOriginally posted by landw View Postpäättelin että tyhjenee kerralla kun se toimi hyvin mut sit kerran ku lähti ajaa ni puhalsi vaan lämmintä. Jos se venttiili vuotaa ni Eiks se Pitäis tulla ulos siitä kun se kone on siinä kiinni ja lyö painetta sinneVikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900
Comment
-
Ne alipainetestit mitä se kone tekee vuotojen etsimiseksi ei paljasta kuin todella isoja vuotoja. Se koneen ilmoittama tiiveys ei siis tarkoita mitään.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Nyt ois kyllä typpikokeen paikka
Se huoltokoneen vuototesti on vähän ku sellanen tarhaleikki, se ei paljasta muuta kun juurikin todella isot korvalla kuultavat vuodot
8vuotta autoilmastointeihin erikoistuneena ja niitä uusasentaneena oon nähny aika monenlaisia vuotoja... tässä jotain vinkkejä...
-Huoltonippojen venttiilin tiiveyden voi kokeilla sormella kun painaa sormen siihen avonaisen venttiilin päälle ja pitää hetken siinä tiiviisti, kun sormen ottaa pois vuodon voi todeta jos se vuotaa. Mutta paras tapa on suihkuttaa vuodonilmaisu spraytä
ps. Ja se huoltonipan tulppa ei estä vuotoa vaan hidastaa..
-Kompuran akselin tiiviste on aika killeri, vuotaa useasti käydessä mutta ei paikallaan. kannattaa tähystää väriainetta siltä alueelta. Varmin tapa todeta typpikokeella (tosin vain huoltopaikoissa joissa on typpitesti) kun pyörittää magneettikytkimen levyä niin painehävikki näkyy mittareissa...
-Jos lauhduttimen puhallin on sökö niin korkeapaine nousee taivaisiin ja sit rupee paikat pettämään. Useissa kompuroissa on sellainen ylipaineventtiili josta pääsee ampumaan ylipaineita pois, joten pääsee tyhjenemään pikkuhiljaa (joissain kertakäyttöinen nalli puhaltaa kerralla tyhjäksi). Jos ei ole venttiiliä niin tyypillisimmät paikat jotka pettää on -vanha hauras lauhdutin -nirhautunut letkun kohta -hapettunut nirhautunut alumiiniputki -kompuran kaulan tiiviste.. Lauhduttimenpuhallin on todella tärkeä osa ilmastoinnissa juuri tämän takia ja toinen juttu on se että kun korkeapaine nousee yli normaalin niin ilmastoinnin tuottokin lämpenee. Esimerkkinä omassa E39 528i kun puhallin oli sökö niin korkeapaine nousi 30bar, toki maantie ajossa tilanne on eri kun ajoviima jäähdyttää
Suosittelen kaikkia huoltamaan ilmastoinnin asiantuntevassa liikkeessä niin säästyy aikaa ja rahaa
rengasliikkeessä huollontekijät kun ei yleensä edes tiedä mitä se huoltokone tekee
BMW E61 530i M-Sport -05
BMW E38 740i -98 EX
BMW E53 X5 4.4 -00 EX
BMW E36 cabrio -94 EX
BMW E39 528i touring -97 EX
BMW E38 728i -97 EX
BMW E30 323tic -84 EX
BMW E39 540i 6-gang touring -98 EX
BMW E34 535i -88 EX
BMW E34 520i 2.3l -90 EX
+n.10muuta BMW:tä
Comment
-
Kyselläämpä täällä.
Mikä mahtaa ilmastoinnissa mättää kun täytyy ajaa 5km/10min ennen kuin ilmastointi lähtee päälle,ite en noista hirveesti ymmärrä,mutta tiedän että pitäisi alkaa työntämään kylmää aika pian.
Potilaana -97 540i
-Sisäilman haistelia ilmastoinnin panelissa putsattu ja hyrrä pyörii.
-Aineet on ilmastoinnissa tallessa.
-Flekti toimii kunhan ilmastointi lähtee päälle.
-Mitä vielä on tarkistus listalla?
Comment
-
E39:n kanssa (niin kuin muidenkin mallien) saa olla tarkkana ilmastoinnin täyttöön viedessä, sillä kaikki huoltoliikkeet eivät omaa luetteloa jossa kerrotaan jokaisen mallin kylmäainemäärä. Monet liikkeet luottavat ainoastaan täyttölaitteen ohjelmaan, jossa ei välttämättä ole kaikkia automallivariaatioita listattuna.
Esimerkkinä bensakoneisten E39:ien ilmastoinnit, ennen 9/98 tehdyissä kylmäainetta 1225g (+/- 25g) ja tuon jälkeen tehdyissä 750g (+/- 10g).
Maaliskuussa huollatin omani määraikaishuollon yhteydessä (525iA, -03) ja kelien lämmittyä totesin että eihän se kompura pyöri kuin käynnistyksessä muutaman sekunnin, lauhdutuskennon flekti huuti niin että auto melkein liikkui sen voimalla eteenpäin
, myös ulkolämpötilamittari näytti oikein. Vaihtoehdothan on tällöin joko tyhjä järjestelmä tai liian täysi (liian alhainen/korkea paine). Mitään vikakoodeja ei ollut, eikä INPAn näyttämät anturijännitteet allekirjottaneelle sanoneet mitään. Pikaisen googletuksen jälkeen takaisin liikkeeseen ja järjestelmä tyhjäksi -> 1220g täytös vaihtui 750g:aan ja taas tulee miellyttävän arktista ilmaa suulakkeista.
Tässä linkki yhteen taulukkoon: KLIKLast edited by jardahl; 22-05-2013, 15:00.Model S
Comment
-
Mitä eroa 6/97 valmistuneen bensakoneisen ihkassa 6/98 dieselin vastaavaan?Originally posted by bigblock View PostKyselläämpä täällä.
Mikä mahtaa ilmastoinnissa mättää kun täytyy ajaa 5km/10min ennen kuin ilmastointi lähtee päälle,ite en noista hirveesti ymmärrä,mutta tiedän että pitäisi alkaa työntämään kylmää aika pian.
Potilaana -97 540i
-Sisäilman haistelia ilmastoinnin panelissa putsattu ja hyrrä pyörii.
-Aineet on ilmastoinnissa tallessa.
-Flekti toimii kunhan ilmastointi lähtee päälle.
-Mitä vielä on tarkistus listalla?
Inpalla katseltiin ilmastoinnin tietoja ja yllätys oli kun tiedoissa tuli diesel ja vuotta uudempi.
Onko tuossa käyttö panelissa niin paljon älyä että voisi aiheuttaa tuollaista viivettä,muuten tuntuu toimivan normaalisti.
Viive on käynnistäessä ja sammuttaessa ilmastointia.
Inpasta ei löytynyt vikakoodeja.
Mitä paine anturin pitäisi näyttää jännite tiedoksi?
Comment
-
Missä voisi olla vika kun ilmastoinnin laittaa päälle niin kompura pyörii hetken ja sammuu? tätä tekee pienin väliajoin. Inpalla katsoin niin joku voltti arvo oli 2.x V ilmeisesti se paine arvo? joten ainetta pitäisi olla? koodeja ei ollut. Ensin ilmastointi toimi hienosti täytön jälkeen mutta kennoon tuli reikä, vaihdoin kennon uuteen jonka jälkeen alkoi temppuilu. Kylmäainetta pitäisi olla oikea määrä mutta pitänee tarkistaa sekin jos ei muuta keksi. Auto on 96
Edit: vika löytyi, järjestelmä oli liian täynnä.Last edited by Mik@; 27-06-2013, 19:29.E61 520Da

Comment
-
Antoiko tuo flekti mitään vikakoodia, kun veti autoa eteenpäin?Originally posted by jardahl View PostE39:n kanssa (niin kuin muidenkin mallien) saa olla tarkkana ilmastoinnin täyttöön viedessä, sillä kaikki huoltoliikkeet eivät omaa luetteloa jossa kerrotaan jokaisen mallin kylmäainemäärä. Monet liikkeet luottavat ainoastaan täyttölaitteen ohjelmaan, jossa ei välttämättä ole kaikkia automallivariaatioita listattuna.
Esimerkkinä bensakoneisten E39:ien ilmastoinnit, ennen 9/98 tehdyissä kylmäainetta 1225g (+/- 25g) ja tuon jälkeen tehdyissä 750g (+/- 10g).
Maaliskuussa huollatin omani määraikaishuollon yhteydessä (525iA, -03) ja kelien lämmittyä totesin että eihän se kompura pyöri kuin käynnistyksessä muutaman sekunnin, lauhdutuskennon flekti huuti niin että auto melkein liikkui sen voimalla eteenpäin
, myös ulkolämpötilamittari näytti oikein. Vaihtoehdothan on tällöin joko tyhjä järjestelmä tai liian täysi (liian alhainen/korkea paine). Mitään vikakoodeja ei ollut, eikä INPAn näyttämät anturijännitteet allekirjottaneelle sanoneet mitään. Pikaisen googletuksen jälkeen takaisin liikkeeseen ja järjestelmä tyhjäksi -> 1220g täytös vaihtui 750g:aan ja taas tulee miellyttävän arktista ilmaa suulakkeista.
Tässä linkki yhteen taulukkoon: KLIK
Minulla 530ia-02 samoja oireita, flekti elää omaa elämäänsä, välillä huutaa täysillä, vaikka ilmastointi ei edes ole päällä. Yks aamu lähdin töihin, flekti hurisi hiljaa parkkiksella, vaikka autolla oltiin ajettu edellisenä iltana...
Täyttöhuolto tehty vasta ja ainettä 750g ainakin lapun mukaan, nyt flektin liitin irti ettei huudata akkua tyhjäksi, mutta ei ilmastointikaan toimi ellei flekti ole toiminnassa.
Joku Oulun ekspertti voisi maksua vastaan lukea vikakoodit, jos tuo ilmastointi sellaisia antaa. Sais selville ( toivottavasti ) mikä flektiä riivaa?
Terv JukkaBmw X5 2011
Vw caddy 2019
Comment
Comment