memebuy23buy

e39 ilmastointi ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • landw
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 37
    • hanko

    e39 ilmastointi ei toimi

    eli nyt kun kesä on tulossa niin täytyy kysyä tätä. viime kesänä kun käytin ilmastointi huollossa auton (528i) niin ilmastointi toimi n.2 viikkoa ja sit aineet lens pihalle kerralla. väriainetta oli koneenpuoleisen venttiilin ympärillä. vein huoltoon uudestaan ja kun laittoivat sen siihen koneeseen kiinni niin ei tippakkaan tullu ulos mistään. sen jälkeen laittoivat uudestaan sitä ainetta ja sama juttu. toimi n.2 viikkoa ja laakista tyhjäks. ennen sitä ei tiputtanu mistään. eli missä voisi olla vika
  • landw
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 37
    • hanko

    #2
    ja jälkimmäisellä kerralla ei laitettu väriainetta koska se oli loppu liikkeestä. tulee kalliiks jos täytyy 2viikon välein käydä laittamassa aineet

    Comment

    • -Mage-
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 295
      • Vantaa

      #3
      Onko toi joku varoventtiili :think

      Toimiiko ilmastoinin flekti? Jos ei niin ei ole mikään ihme että puskee paineen vuoksi kamat ulos.

      Comment

      • landw
        Bimmer Rookie
        • Oct 2009
        • 37
        • hanko

        #4
        siis se toinen venttiili mihin se kone tulee kiinni. Mun muistaakseen pyöri. En ole nyt kattonu kun ei ole sitä ainetta siellä. Ja jos se ei pyörisi ni miks se toimis kuitenki sen 2 viikkoa

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1845
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by landw View Post
          siis se toinen venttiili mihin se kone tulee kiinni. Mun muistaakseen pyöri. En ole nyt kattonu kun ei ole sitä ainetta siellä. Ja jos se ei pyörisi ni miks se toimis kuitenki sen 2 viikkoa
          Kuulostaa erikoiselta jos se systeemi pysyis täysin tiiviinä 2 viikkoo, ja sit yks kaks puskis kerralla kaikki aineet ulos. Pikemminkin luulen, että se vuoto on siellä koko ajan, mutta ainetta riittää sen 2 viikkoo. Ja vasta kun aineet käy vähiin ja kylmä loppuu, oireet havaitaan.

          Jos tämä looginen päättely vois pitää paikkansa, ei ongelma ole korkea paine ja sen takia pihalle tuleva aine, vaan mielummin vaikka se venttiili, joka esim vuotaa vähän koko ajan. Näin siis ihan perus-insinööri päättelyllä ajateltuna. Kuulostaako yhtään mahdolliselta? Jos näin olisi, sen venttiilin tiivistys/uusiminen korjais ongelman.

          Sähköflektin viallisuus ei mielestäni aiheuta tuollaista ongelmaa. Ai mistäkö tiedän, no omassa vekottimessa flekti oli mykkä varmaan 3 vuotta ennenkuin sain selville kuinka sen olisi tarkoitus toimia kunnossa ollessaan, eikä sinä aikana ollut mitään kuvatun kaltaisia ongelmia. Ilmastoinnin toiminnassa viallisella vs. toimivalla flektillä en huomannut valtavan suurta eroa, ehkä puhallusilma jäähtyy vähän aikaisempaa nopeammin. Vaikea sanoa, ero on sen verran pieni ja muistikuvien vertailu on vaikeaa.
          Last edited by Havis; 18-04-2013, 20:34.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • landw
            Bimmer Rookie
            • Oct 2009
            • 37
            • hanko

            #6
            päättelin että tyhjenee kerralla kun se toimi hyvin mut sit kerran ku lähti ajaa ni puhalsi vaan lämmintä. Jos se venttiili vuotaa ni Eiks se Pitäis tulla ulos siitä kun se kone on siinä kiinni ja lyö painetta sinne

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1845
              • Kotona/Poissa

              #7
              Originally posted by landw View Post
              päättelin että tyhjenee kerralla kun se toimi hyvin mut sit kerran ku lähti ajaa ni puhalsi vaan lämmintä. Jos se venttiili vuotaa ni Eiks se Pitäis tulla ulos siitä kun se kone on siinä kiinni ja lyö painetta sinne
              Jos se vuoto on venttiilissä, ei se täytön aikana näy kun siinä venttiilissä on täyttölaite kiinni, joka piilottaa vuodon. Kun sitten täyttölaite irroitetaan vuoto jatkuu. Eihän polkupyörän venttiilinkään vuotoa näe jos pumppu on siinä kiinni. Mutta toisaalta siinä päällähän pitäisi olla venttiilinhattu, jonka pitäis estää ne vuodot, periaatteessa.

              Jos vuoto on pientä, kylmäainetta riittää jonkin aikaa viileän tuottamiseksi. Vasta kun määrä menee tarpeeksi vähäiseksi kylmän tulo lakkaa. Kylmää kyllä tulee jonkun aikaa vaikka systeemi ei aivan täynnä olisikaan.

              Luulen edelleen, että sulla on pieni vuoto tuossa systeemissä josta ainetta pakenee vähän koko ajan, ainakin silloin kun kompura pyöri. Tuskin se kaikki aine just kahden viikon käytön jälkeen noin vaan laakista häviä.
              Last edited by Havis; 19-04-2013, 06:52.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • jkan
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2007
                • 319
                • uusikaupunki

                #8
                Originally posted by landw View Post
                päättelin että tyhjenee kerralla kun se toimi hyvin mut sit kerran ku lähti ajaa ni puhalsi vaan lämmintä. Jos se venttiili vuotaa ni Eiks se Pitäis tulla ulos siitä kun se kone on siinä kiinni ja lyö painetta sinne
                En kanssa usko että vuotaa kerralla tyhjäksi vaan vähän koko ajan ja kun aine vähenee/loppuu niin loppuu kylmän ilman tuleminenkin. Ja jos kerta vuotaa venttiilistä niin venttiili vaihtoon ja uudet aineet sisälle
                Vikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7035
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Ne alipainetestit mitä se kone tekee vuotojen etsimiseksi ei paljasta kuin todella isoja vuotoja. Se koneen ilmoittama tiiveys ei siis tarkoita mitään.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • bmwph
                    BTCF Member
                    • Jul 2003
                    • 350
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Nyt ois kyllä typpikokeen paikka Se huoltokoneen vuototesti on vähän ku sellanen tarhaleikki, se ei paljasta muuta kun juurikin todella isot korvalla kuultavat vuodot 8vuotta autoilmastointeihin erikoistuneena ja niitä uusasentaneena oon nähny aika monenlaisia vuotoja... tässä jotain vinkkejä...

                    -Huoltonippojen venttiilin tiiveyden voi kokeilla sormella kun painaa sormen siihen avonaisen venttiilin päälle ja pitää hetken siinä tiiviisti, kun sormen ottaa pois vuodon voi todeta jos se vuotaa. Mutta paras tapa on suihkuttaa vuodonilmaisu spraytä ps. Ja se huoltonipan tulppa ei estä vuotoa vaan hidastaa..

                    -Kompuran akselin tiiviste on aika killeri, vuotaa useasti käydessä mutta ei paikallaan. kannattaa tähystää väriainetta siltä alueelta. Varmin tapa todeta typpikokeella (tosin vain huoltopaikoissa joissa on typpitesti) kun pyörittää magneettikytkimen levyä niin painehävikki näkyy mittareissa...

                    -Jos lauhduttimen puhallin on sökö niin korkeapaine nousee taivaisiin ja sit rupee paikat pettämään. Useissa kompuroissa on sellainen ylipaineventtiili josta pääsee ampumaan ylipaineita pois, joten pääsee tyhjenemään pikkuhiljaa (joissain kertakäyttöinen nalli puhaltaa kerralla tyhjäksi). Jos ei ole venttiiliä niin tyypillisimmät paikat jotka pettää on -vanha hauras lauhdutin -nirhautunut letkun kohta -hapettunut nirhautunut alumiiniputki -kompuran kaulan tiiviste.. Lauhduttimenpuhallin on todella tärkeä osa ilmastoinnissa juuri tämän takia ja toinen juttu on se että kun korkeapaine nousee yli normaalin niin ilmastoinnin tuottokin lämpenee. Esimerkkinä omassa E39 528i kun puhallin oli sökö niin korkeapaine nousi 30bar, toki maantie ajossa tilanne on eri kun ajoviima jäähdyttää

                    Suosittelen kaikkia huoltamaan ilmastoinnin asiantuntevassa liikkeessä niin säästyy aikaa ja rahaa rengasliikkeessä huollontekijät kun ei yleensä edes tiedä mitä se huoltokone tekee
                    BMW E61 530i M-Sport -05

                    BMW E38 740i -98 EX
                    BMW E53 X5 4.4 -00 EX
                    BMW E36 cabrio -94 EX
                    BMW E39 528i touring -97 EX
                    BMW E38 728i -97 EX
                    BMW E30 323tic -84 EX
                    BMW E39 540i 6-gang touring -98 EX
                    BMW E34 535i -88 EX
                    BMW E34 520i 2.3l -90 EX
                    +n.10muuta BMW:tä

                    Comment

                    • bigblock
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2005
                      • 160
                      • iisalmi

                      #11
                      Kyselläämpä täällä.

                      Mikä mahtaa ilmastoinnissa mättää kun täytyy ajaa 5km/10min ennen kuin ilmastointi lähtee päälle,ite en noista hirveesti ymmärrä,mutta tiedän että pitäisi alkaa työntämään kylmää aika pian.

                      Potilaana -97 540i

                      -Sisäilman haistelia ilmastoinnin panelissa putsattu ja hyrrä pyörii.

                      -Aineet on ilmastoinnissa tallessa.

                      -Flekti toimii kunhan ilmastointi lähtee päälle.

                      -Mitä vielä on tarkistus listalla?

                      Comment

                      • jardahl
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2005
                        • 176
                        • Jyväskylä

                        #12
                        E39:n kanssa (niin kuin muidenkin mallien) saa olla tarkkana ilmastoinnin täyttöön viedessä, sillä kaikki huoltoliikkeet eivät omaa luetteloa jossa kerrotaan jokaisen mallin kylmäainemäärä. Monet liikkeet luottavat ainoastaan täyttölaitteen ohjelmaan, jossa ei välttämättä ole kaikkia automallivariaatioita listattuna.

                        Esimerkkinä bensakoneisten E39:ien ilmastoinnit, ennen 9/98 tehdyissä kylmäainetta 1225g (+/- 25g) ja tuon jälkeen tehdyissä 750g (+/- 10g).

                        Maaliskuussa huollatin omani määraikaishuollon yhteydessä (525iA, -03) ja kelien lämmittyä totesin että eihän se kompura pyöri kuin käynnistyksessä muutaman sekunnin, lauhdutuskennon flekti huuti niin että auto melkein liikkui sen voimalla eteenpäin , myös ulkolämpötilamittari näytti oikein. Vaihtoehdothan on tällöin joko tyhjä järjestelmä tai liian täysi (liian alhainen/korkea paine). Mitään vikakoodeja ei ollut, eikä INPAn näyttämät anturijännitteet allekirjottaneelle sanoneet mitään. Pikaisen googletuksen jälkeen takaisin liikkeeseen ja järjestelmä tyhjäksi -> 1220g täytös vaihtui 750g:aan ja taas tulee miellyttävän arktista ilmaa suulakkeista.

                        Tässä linkki yhteen taulukkoon: KLIK
                        Last edited by jardahl; 22-05-2013, 14:00.
                        Model S

                        Comment

                        • bigblock
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2005
                          • 160
                          • iisalmi

                          #13
                          Originally posted by bigblock View Post
                          Kyselläämpä täällä.

                          Mikä mahtaa ilmastoinnissa mättää kun täytyy ajaa 5km/10min ennen kuin ilmastointi lähtee päälle,ite en noista hirveesti ymmärrä,mutta tiedän että pitäisi alkaa työntämään kylmää aika pian.

                          Potilaana -97 540i

                          -Sisäilman haistelia ilmastoinnin panelissa putsattu ja hyrrä pyörii.

                          -Aineet on ilmastoinnissa tallessa.

                          -Flekti toimii kunhan ilmastointi lähtee päälle.

                          -Mitä vielä on tarkistus listalla?
                          Mitä eroa 6/97 valmistuneen bensakoneisen ihkassa 6/98 dieselin vastaavaan?

                          Inpalla katseltiin ilmastoinnin tietoja ja yllätys oli kun tiedoissa tuli diesel ja vuotta uudempi.

                          Onko tuossa käyttö panelissa niin paljon älyä että voisi aiheuttaa tuollaista viivettä,muuten tuntuu toimivan normaalisti.

                          Viive on käynnistäessä ja sammuttaessa ilmastointia.

                          Inpasta ei löytynyt vikakoodeja.

                          Mitä paine anturin pitäisi näyttää jännite tiedoksi?

                          Comment

                          • Mik@
                            BTCF Member
                            • Jul 2010
                            • 1413
                            • Nurmes

                            #14
                            Missä voisi olla vika kun ilmastoinnin laittaa päälle niin kompura pyörii hetken ja sammuu? tätä tekee pienin väliajoin. Inpalla katsoin niin joku voltti arvo oli 2.x V ilmeisesti se paine arvo? joten ainetta pitäisi olla? koodeja ei ollut. Ensin ilmastointi toimi hienosti täytön jälkeen mutta kennoon tuli reikä, vaihdoin kennon uuteen jonka jälkeen alkoi temppuilu. Kylmäainetta pitäisi olla oikea määrä mutta pitänee tarkistaa sekin jos ei muuta keksi. Auto on 96

                            Edit: vika löytyi, järjestelmä oli liian täynnä.
                            Last edited by Mik@; 27-06-2013, 18:29.
                            E61 520Da

                            Comment

                            • Ivl
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 216
                              • Oulunsalo

                              #15
                              Originally posted by jardahl View Post
                              E39:n kanssa (niin kuin muidenkin mallien) saa olla tarkkana ilmastoinnin täyttöön viedessä, sillä kaikki huoltoliikkeet eivät omaa luetteloa jossa kerrotaan jokaisen mallin kylmäainemäärä. Monet liikkeet luottavat ainoastaan täyttölaitteen ohjelmaan, jossa ei välttämättä ole kaikkia automallivariaatioita listattuna.

                              Esimerkkinä bensakoneisten E39:ien ilmastoinnit, ennen 9/98 tehdyissä kylmäainetta 1225g (+/- 25g) ja tuon jälkeen tehdyissä 750g (+/- 10g).

                              Maaliskuussa huollatin omani määraikaishuollon yhteydessä (525iA, -03) ja kelien lämmittyä totesin että eihän se kompura pyöri kuin käynnistyksessä muutaman sekunnin, lauhdutuskennon flekti huuti niin että auto melkein liikkui sen voimalla eteenpäin , myös ulkolämpötilamittari näytti oikein. Vaihtoehdothan on tällöin joko tyhjä järjestelmä tai liian täysi (liian alhainen/korkea paine). Mitään vikakoodeja ei ollut, eikä INPAn näyttämät anturijännitteet allekirjottaneelle sanoneet mitään. Pikaisen googletuksen jälkeen takaisin liikkeeseen ja järjestelmä tyhjäksi -> 1220g täytös vaihtui 750g:aan ja taas tulee miellyttävän arktista ilmaa suulakkeista.

                              Tässä linkki yhteen taulukkoon: KLIK
                              Antoiko tuo flekti mitään vikakoodia, kun veti autoa eteenpäin?

                              Minulla 530ia-02 samoja oireita, flekti elää omaa elämäänsä, välillä huutaa täysillä, vaikka ilmastointi ei edes ole päällä. Yks aamu lähdin töihin, flekti hurisi hiljaa parkkiksella, vaikka autolla oltiin ajettu edellisenä iltana...

                              Täyttöhuolto tehty vasta ja ainettä 750g ainakin lapun mukaan, nyt flektin liitin irti ettei huudata akkua tyhjäksi, mutta ei ilmastointikaan toimi ellei flekti ole toiminnassa.

                              Joku Oulun ekspertti voisi maksua vastaan lukea vikakoodit, jos tuo ilmastointi sellaisia antaa. Sais selville ( toivottavasti ) mikä flektiä riivaa?

                              Terv Jukka
                              Bmw X5 2011
                              Vw caddy 2019

                              Comment

                              Working...
                              X