Originally posted by Havis
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 - Hammastankoasiaa
Collapse
X
-
Ööh, aamulla taas jatkui tuo ruksutus risteyksissä käännyttäessä. Menin kahville ja kun käynnistelin auton uusiksi, niin ei koko ääntä enään kuulunut. Tarkistelin vielä ohjaustehostimen öljyt, jotka oli siinä ensimmäisellä viivalla (kone kylmänä). Neste lähinnä ruskean väristä ja atf lukee korkin päällä.
Selvittäiskö tästä pelkällä säikähdyksellä ja nesteiden lisäämisellä :thinkMiks sä sytytit Bemarin palaa?
En löydä enää sun luo
Teitkö sä tän tahallaan?
Nyt kaikki palaa.
Comment
-
-
lainaan myös vähän..
mikähän mun ohjauksessa kun tuntuu kovin jäykältä hiljaisessa vauhdissa ja paikallaan ja vähän jumittaa..? maantie ajossa ihan hyvä ajaa..
ei pidä mitään ääntä ja ei ole väljää..
voiko näitä hammastankoja säätää jostain? jos edellinen omistaja olisi säätänyt liian tiukalle kun jumittaa vähän ohjaus?? eikö ohjauksen pitäisi vähän löystyä kaupunki ajossa?
auto on e39 528ia vm97e39
e28
Comment
-
-
Originally posted by hohtava View Postlainaan myös vähän..
mikähän mun ohjauksessa kun tuntuu kovin jäykältä hiljaisessa vauhdissa ja paikallaan ja vähän jumittaa..? maantie ajossa ihan hyvä ajaa..
ei pidä mitään ääntä ja ei ole väljää..
voiko näitä hammastankoja säätää jostain? jos edellinen omistaja olisi säätänyt liian tiukalle kun jumittaa vähän ohjaus?? eikö ohjauksen pitäisi vähän löystyä kaupunki ajossa?
auto on e39 528ia vm97E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Löyhästi asiaan liittyen olen sitä mieltä, että tehostetuissa ohjauksissa ei paikallaan ollessa pitäisi juurikaan pyöritellä rattia, vaan pitäis saada auto hiukankin liikkeelle ennenkuin alkaa veivata rattia. Uskoisin tällä olevan suuri merkitys etupyörän ripustuksen nivelien ja itse hammastangon ja ohjaustehostimen kestoikään. Nopeudeksihan riittää toki ihan ryömintä vauhti.
Varsinkin jos käytössä on vakiota leveämmät renkaat.
"mitä raskaampi ohjaus, sitä pitempi-ikäiset nivelet (autossa, ei kuskilla ) ""Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
ohjausvaihde paskana
Moi,
itselleni tämä iski juuri. Pari viikkoa sitten huomasin että hiukan oli tehostimen neste vajennut, mutta kahden viime päivän aikana lähti lorisemaan huolella ja ohjausvaihteen haitarikumit nestettä täynnä.
Vaihto siis edessä. Nyt vain kyselen vahvistusta tuolle yhteensopivuudelle vuosimallien välillä, eli onko VARMAA TIETOA passaako kaikki vuosimallit ja konemallit ristiin. Oma rakas vm.96tds.
kiitos,--
ioni
"What's red and bad for your teeth?
A brick."
Comment
-
-
siis huvikseenko pelkkien kolinoiden takia uusitte noita hammastankoja/ohjausvaihteita vai onko katsastusmies vaihdattanut ne?
jos katsastus on vaihdattanut niin tuntuu vaan käsittämättömältä että miten vaihdattavat tollasen osan joka ei ole mitenkään verrattavissa esim raidetangon sisempiin/ulompiin päihin, alapalloniveliin jne>>jotka voi jopa korkata väljänä toisin kuin hammastanko. tietenki jos välystä alkaa olla ohjauksessa(siis nimenomaan hammastangossa) useita senttejä niin hylyn jokseenkin tajuaakin, mutta en kyllä ymmärrä jos näistä muutaman millin klapeista hylkyjä katsastuksen puolesta tulee koska tuosta ei ole mitään vaaraa. sitte ku se nakkaa öljyt pihalle niin sitten on varmaankin aikalailla vaihtokunnossa koska sillä on jo tosi hankala ajaakin eritoten kaupungissa.
itselläni on välystä hammastangossa(joo ja on 100% varma että se siellä on ) n 1-2mm ja tuntuu renkaita sivuttais suunnassa heiluttaessa ja myös ratissa ku tarkasti kokeilee. jos inssi pomppauttaa niin kysyn kyllä samantien että miten helvetissä ne vanhat mersun paskat menee heittämällä läpi vaikka klappia ois 5cm ohjauksessa ja ovat jo hengenvaarallisia ajettaviakin .
muutenkin se inssin tieto pitää olla varma eikä mikään ehkä on väljä. kyllä sieltä pitää varma tieto jo noilla katsastus hinnoilla tulla. turhaan vaihdetut osat saavat hyvittää sitten esim tulevien vuosien katsastusmaksu hyvityksillä. jämynä pitää olla
Comment
-
-
Hammastangon mahdollisen väljyyden kanssa täälläkin ihmetellään..
Normaaliajossa auto menee ongelmitta mutta eteenkin mukulakivikaduilla käy melkoinen terävä kolkutus, sama tietysti havaittavissa kuopissa ja muissa tien epätasaisuuksissa. Vika on selkeästi vain oikessa etukulmassa.
Tukivarsi no 11 ja pusla no 5 sekä koiranluu(t) vaihdettu ja osa kolinoista hävisikin näiden seurauksena http://tinyurl.com/2anz3sl.
Nyt kun renkaaseen tekee pientä terävää heilutusta niin raidetangosta kiinnipitämällä tuntuu selväsi pieni väljyys. Tämä siis auto ylös nostettuna ja renkaat vapaasti roikkuen. Otin raidetangon irti siinä toivossa että vika olisi sen sisemmässä nivelessä, mutta kuitenkin puristettuani sen ruuvipenkkiin en kyennyt siinä minkäänlaista välystä havainnoimaan kummassakaan päässä. Näinollen epäilys siitä, että hammastanko olisi väljä kasvoi.
Eikö raidetangon sisäpään välys pitäisi tuntua, jos sen sisäpään kiristää tiukasti penkkiin ja nytkyttää vartta. Vai onko voimat auton alla niinpaljon suuremmat, että voisi olla mahdollista että tuota väljyyttä ei saisi penkissä lainkaan esille.
Kyseessä on '01 kaksilitraisella diesel-turbolla. Näissä facelift-malleissa kai pitäisi olla jotain parannuksiakin tuossa hammastangossa, joten ihmetyttää joko se olisi väljä. Mittarissa kilsoja karvan vaille 300tkm.
Comment
-
-
Hammastankoa pystyy kyllä kiristämään vaikkei olekkaan simpukkaa.
Last edited by Antsah; 15-10-2010, 10:48.
Comment
-
-
Terve!
Lukasin threadin läpi ja luulisin että on selvä asia mutta varmistetaan nyt vielä, elikkä kun ratti on suorassa, ratti kääntyy 'tyhjää' noin 1,5cm kumpaankin suuntaan. Raidetangot on vaihdettu eikä ongelma hävinnyt mihinkään(sisäpäissä oli kuitenkin välystä). Kun kurkottelee konehuoneesta käellä kiinni ohjausakselista niin siitäkin vääntämällä tuntee selvästi välystä. Onko siis muuta vaihtoehtoa kuin että hammastanko on entinen?
Mistähän noita sais sitten edullisia käytettyjä, ehdotuksia?
Ja kulkine siis 530D -00.
Comment
-
-
Originally posted by Uniq View PostTerve!
Lukasin threadin läpi ja luulisin että on selvä asia mutta varmistetaan nyt vielä, elikkä kun ratti on suorassa, ratti kääntyy 'tyhjää' noin 1,5cm kumpaankin suuntaan. Raidetangot on vaihdettu eikä ongelma hävinnyt mihinkään(sisäpäissä oli kuitenkin välystä). Kun kurkottelee konehuoneesta käellä kiinni ohjausakselista niin siitäkin vääntämällä tuntee selvästi välystä. Onko siis muuta vaihtoehtoa kuin että hammastanko on entinen?
Mistähän noita sais sitten edullisia käytettyjä, ehdotuksia?
Ja kulkine siis 530D -00.
Comment
-
-
Originally posted by Uniq View PostTerve!
Lukasin threadin läpi ja luulisin että on selvä asia mutta varmistetaan nyt vielä, elikkä kun ratti on suorassa, ratti kääntyy 'tyhjää' noin 1,5cm kumpaankin suuntaan. Raidetangot on vaihdettu eikä ongelma hävinnyt mihinkään(sisäpäissä oli kuitenkin välystä). Kun kurkottelee konehuoneesta käellä kiinni ohjausakselista niin siitäkin vääntämällä tuntee selvästi välystä. Onko siis muuta vaihtoehtoa kuin että hammastanko on entinen?
Mistähän noita sais sitten edullisia käytettyjä, ehdotuksia?
Ja kulkine siis 530D -00.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Eilen öljynvaihdon yhteydessä remppamiehen kans tutkiskeltiin etupään kolinaa. Välys löyty ohjauksesta. Epäili raidetangon sisempiä niveliä tai sitten itse hammastankoa. Etupäässä on vajaa kaks vuotta sitten vaihdettu Meylen osaa kaikki tangot ja varret, joten epäilisin, että raidetangoissa ei ole väljää. Muistaakseni myös palikoiden vaihdon jälkeen jäi pieni kolina eteen. Silloin epäilin iskarin yläpään laakeria.
Nyt siis nimismiehen kiharassa tai vastaavassa kuuluu aika kovaa kolinaa etupäästä. Ääni on voimistunu ajan myötä ja tuntuu, että kovilla pakkasilla olis hiukka voimakkaampi se ääni. Ratti ei vatkaa ajossa aina, joskus vatkaa suoraan ajettaessa. Mutkissa ei vapise. Kummallakin puolella tuntuu selvä välys, kun rengasta heiluttaa. Välys tuntuu raidetangon suojakumista kun pitää kiinni. Tuntuu keskellä ja ääriasennoissa. Rattia kun kääntelee, niin ei tunnu klappia. Syvyyssuunnassa rattia retuuttamalla tuntuu selvä välys.
Onko muuta vaihtoehtoa, kuin hammastanko tai ohjausvaihde? Olisiko kellään kokemusta vaihdosta? Onnistuuko perus ihmiseltä vaihto, vai vaatiiko jotain erityistä? Käytettynä noita saa, mutta ei huvittais viedä pajalle vaihdettavaks. Autosta löytyy Servotronic, tarviiko sitä huomioida vaihdossa, muuten, kuin että ostaa Servotronicillisen ohjausvaihteen tilalle. Löysin myös keskustelun, jossa ohjausvaihteen taikamutteriaon kiristetty. Saako sillä muuta etua, kuin hetken hiljaisuuden?Last edited by Samppae39; 11-01-2011, 06:48.
Comment
-
Comment