Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 - Hammastankoasiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HKM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 427
    • Sipoo

    E39 - Hammastankoasiaa

    Moro

    Hammastangossa näyttäisi olevan hieman väljyyttä. Tähän päädyttiin huollossa kun kyselin mahdollista syytä etupäästä kuuluvalle naputukselle. Tarkemmin kun asiaa tutkittiin niin rengasta heilutettaessa pyörässä tuntuu pieni välys. Niin pieni kuitenkin, ettei missään tapauksessa vaikuta vielä ajamiseen. Toisaalta, harvemmin nuo ajan kanssa paranemaankaan alkavat.

    Näin ollen, nyt pitäis sitten löytää jostakin toimiva osa tuon vanhan hammastangon tilalle. Osahan on uutena varsin arvokas, muistaakseni pitkälle toista tonnia. Auto on kuitenkin jo sen verran iäkäs ja kilometrejäkin on kertynyt, etten ihan uutta viitsisi tuohon enää asennuttaa.

    Mistäköhän kannattaisi alkaa kyselemään ehjää käytettyä hammastankoa? Pistäkääs arvon herrat tietoa jos satutte tietämään.

    Auto on vm 97 E39 M52

    HKM
    Last edited by HKM; 27-12-2004, 22:03.
    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
    Ex. E30 318is
    Ex. Jaguar XJR
    Ex. E39
  • Vee-eit
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 709
    • Turku

    #2
    Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

    Comment

    • HKM
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 427
      • Sipoo

      #3
      Jep

      Kiitoksia linkistä. Tuolta ei ainakaan tuntunut löytyvän. Pitäis varmaan soitella noihin firmoihin. Tuolla listalla tuskin on kaikkia myynnissä olevia osia. Satutteko muuten tietämään mitään ulkomaisia sivuja, joista voisi katella. niin ja satutteko tietämään mikä englanniksi ja ruotsiksi hammastanko?

      HKM
      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
      Ex. E30 318is
      Ex. Jaguar XJR
      Ex. E39

      Comment

      • Vee-eit
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 709
        • Turku

        #4
        Kyllä sieltä löytyy nimellä ohjauslaitteet / ohjausvaihde..
        Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

        Comment

        • jani73
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 4320
          • Turku

          #5
          Hammastanko??

          Olisikohan kyseessä kuitenkin ohjausvaihde tehostimella?

          Edit:jahas taas jäin toiseksi.

          Comment

          • HKM
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2003
            • 427
            • Sipoo

            #6
            noniin ilmeisesti olen väärässä osan nimen suhteen. Huolto kuitenkin nimesi osan hammastangoksi. Minä en näistä mitään ymmärrä, joten sitä nimeä käytin johtuen tietämättömyydestäni. Jospa yrittäisin kuvata osaa:
            Metallimöltti, jonka sisällä on ilmeisesti hammastus. Kummastakin päästä lähtee erilliset tangot kohti renkaita. Tankojen ympärillä on suojakumit.

            Osaiskohan joku laittaa vaikka kuvan osasta niin saadaan yhteisymmärrys asiasta ...tai vaikka osanumeron jos saisi tietoon

            HKM
            Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

            BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
            Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
            Ex. E30 318is
            Ex. Jaguar XJR
            Ex. E39

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4320
              • Turku

              #7
              Perun sanani

              Katsoin ETK:sta ja kyllä siellä tosiaan on hammastanko. "nolottaa"

              E34:ssa on vaan vähän erilainen systeemi, mutta onhan nämä eri autojakin.

              Edit:tietysti osasta voidaan käyttää myös nimitystä ohjausvaihde.
              Katso tosiaan sieltä www.varaosahaku.fi sivuilta.
              Last edited by jani73; 27-12-2004, 22:35.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Hammastanko=Ohjausvaihde=tehostettu ohjausvaihde. Sama asia, vain hieman eri nimitys tässä tapauksessa, kun tehostamatonta hammastankoa ei e39:iin ole olemassakaan. Ainakin Fustilta Tampereelta löytyy 1-2kpl virheettömiä. Samoin kuin Autopalstalta Porista. Autopurkamo M.Niemelle Paneliaan tuli hiljakkoin takapääpalovaurioinen e39 joka ei vielä näy varaosahaussa jossa on takuuehjät "kilkkeet"(muitakin purkubemuja jonkin verran). M.Niemi nyt yleensä on ollut se halvin paikka tilailla takuupurkuosaa bemuun ja mersuun. www.autopurkaamomniemi.com

                Comment

                • loyal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2003
                  • 1480
                  • Vantaa

                  #9
                  off topic, mut miksi helvetissä kaikki e39:it on palaneita romiksella??
                  Onko nää liekki herkkiä, vai eikö näitä muuten vakuutuksen maksamiksi saa?

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Raota joskus apumiehenpuolen mattoa penkin edestä ja katso mitä sen alta löytyy. Yksi ainoa vesisateessa seistotettu yö lasi raollaan ja palokunta hoitaa aamulla jälkisammutusta. No, e39 nyt yleensä vai on sähköpuolen konstruktiivisyydeltään sellainen että liekit loimottaa aika herkästi vikatilanteessa kun tuota äänieristemateriaaliakin on joka paikassa normaalia enemmän. Toisaalta se ei myöskään tunnu kestävän kovin kummoisia sähköpuolen kotivirityksiäkään. Kyllähän tuo palovaurioiden osuus juuri varsinkin alkupään e39:n kohdalla on joka tapauksessa huomattavan korkea, joten ainakin pikkukasko on hyvä olla kunnossa.

                    Comment

                    • HKM
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2003
                      • 427
                      • Sipoo

                      #11
                      Ok. onko teillä tietoa onko tuo osa erilainen riippuen vuosimallista. Saako esimerkiksi 2002 vuosimallisen 520:n osan sopimaan minun 97-malliin? Tuon tiedon tietysti saa selville kun soittaa esimerkiksi Laakkoselle ja kysäsee.

                      Onko kukaan teistä muuten joutunut vaihtamaan E39iin tuota osaa? Muistan jostain lukeneeni että hammastanko olisi ollut jonkinlainen tyyppiongelmakohta noissa "ensimmäisissä" E39:ssä. lähdettä en tietenkään muista.

                      Oletko Hemi esimerkiksi sinä törmännyt aiemmin vastaavaan vikaan?
                      Last edited by HKM; 28-12-2004, 01:07.
                      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                      Ex. E30 318is
                      Ex. Jaguar XJR
                      Ex. E39

                      Comment

                      • Rapamaha
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 683
                        • -

                        #12
                        Originally posted by HKM
                        Ok. onko teillä tietoa onko tuo osa erilainen riippuen vuosimallista. Saako esimerkiksi 2002 vuosimallisen 520:n osan sopimaan minun 97-malliin? Tuon tiedon tietysti saa selville kun soittaa esimerkiksi Laakkoselle ja kysäsee.

                        Onko kukaan teistä muuten joutunut vaihtamaan E39iin tuota osaa? Muistan jostain lukeneeni että hammastanko olisi ollut jonkinlainen tyyppiongelmakohta noissa "ensimmäisissä" E39:ssä. lähdettä en tietenkään muista.
                        Alkupään E39:eissä hammastangon rakenne oli kulumisalttiimpi, konstruktiota on fiksattu ainakin pariin otteeseen. Omaan hiaceen vaihdettiin kusiuusi hammastanko kesällä -03 öljyä vuotaneen tilalle. Eli kyllä niiden uudempien vuosimallien hammastankojen pitäisi sopia ongelmitta -97 malliseen.

                        Comment

                        • JukkaR
                          Bimmer Rookie
                          • May 2003
                          • 160
                          • Vihti

                          #13
                          Originally posted by HKM
                          Ok. onko teillä tietoa onko tuo osa erilainen riippuen vuosimallista. Saako esimerkiksi 2002 vuosimallisen 520:n osan sopimaan minun 97-malliin? Tuon tiedon tietysti saa selville kun soittaa esimerkiksi Laakkoselle ja kysäsee.

                          Onko kukaan teistä muuten joutunut vaihtamaan E39iin tuota osaa? Muistan jostain lukeneeni että hammastanko olisi ollut jonkinlainen tyyppiongelmakohta noissa "ensimmäisissä" E39:ssä. lähdettä en tietenkään muista.

                          Oletko Hemi esimerkiksi sinä törmännyt aiemmin vastaavaan vikaan?
                          Vaihdettu n. vuosi sitten. Ja maksaa aivan helvetisti. Siis jo pelkkä vaihto. Osasta nyt puhumattakaan.
                          e39 523i -98

                          Comment

                          • HKM
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2003
                            • 427
                            • Sipoo

                            #14
                            Originally posted by JukkaR
                            Vaihdettu n. vuosi sitten. Ja maksaa aivan helvetisti. Siis jo pelkkä vaihto. Osasta nyt puhumattakaan.
                            Minkäslaisesta summasta puhutaan kun maksaa aivan helvetisti? Minkälainen ongelma sulla oli tuon osan kanssa? menikö väljäksi vai vuotiko...?
                            Käytetyn osan hinta näyttäs olevan 400 euron paikkeilla
                            Last edited by HKM; 28-12-2004, 12:10.
                            Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                            BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                            Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                            Ex. E30 318is
                            Ex. Jaguar XJR
                            Ex. E39

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Kyllä, olen törmännyt tähän ongelmaan sen verran että mm. ensimmäiset myydyt osat omista purkukieseistä oli juuri ohjausvaihteet. Ongelma on ns.maanantaivika. Ei siis mikään varsinainen tyyppivika, koska yleisesti näihin ei tule oikeastaan juurikaan väljyyttä/vuotoja paljonkaan ajettuina. Joissakin vuodot ja kolinat alkaa jo alle 100tkm ajettuina. Oma ajatukseni syystä on se, että jos/kun etupään koiranluihin tulee riittävästi välyksiä ja kuski vielä sietää tarpeeksi pitkään tärinöitä, on hammastankokin pian valmis. Näissä tarkasti huolltuissa ja etupäärempatuissahan tätä ongelmaa kun ei oikeastaan ole. Tapahtumakaavahan on yleensä näissä se, että jos/kun etupäähuoltoon ryhdytään vasta kun leimalla tulee hylky(e39:ssä se ei ihan pienestä välyksestä yleensä tule), niin samassa rytäkässä huomataan kasvaneet välykset ja vuodot vaihteessakin. Tämäkin on vain niin että muutama turha tulppien ja öljynvaihto vähemmän ja säästyneellä "huoltopudjetilla" tarkasti etupään välykset läpi kerran vuodessa, niin tältäkin savotalta välttyy. Ohjausvaihteen vaihtotyöstä kannattaa ottaa muutamakin eri tarjous, koska hinta voi vaihdella paljonkin riippuen työnsuorittajan ammattitaidosta. Ihan koko kiesiä ei tarvitse purkaa kun tietää mitä tekee.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎