Hammastangon rakennetta on muutettu ainakin 9/99. Laakkosen korjaajan mukaan syynä oli nimenomaan alkupään autojen ohjausvaihteen väljistyminen.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 - Hammastankoasiaa
Collapse
X
-
Uusi hammastanko kustantaa rapiat tontun, työtä vaihtoon menee 3.5-5 tuntia = n. 1300-1500 eypoa
Itse ajoin about 100km/h rankkasateesta veden täyttämään kuoppaan - ei hokannut ajoissa märästä tienpinnasta, yhtäkkiä tärähti vaan ihan **tusti. Olisi pitänyt ymmärtää ottaa tarkka paikka, aika ja kuvat korjuun, hetimiten auto tarkistukseen ja sitten alkaa riiteleen laskun maksajasta. Vaan kun ei hölmitykseltään älynnynnä...
Comment
-
-
Joo. Soittelin vaihtotyön hintaa ja näyttäisi siltä että työn osuus on arviolta 200-300 euroa riippuen siitä kuinka tiukassa paikat on. Hintatiedot merkkiliikkeestä. Osan kanssa siis puhutaan noin 600-700 euron remontista.
Autooni käy 7/99 ja sitä nuorempi tehostettu hammastanko/ohjaustanko. Käytetty osa sopii kunhan se on kuutoskoneesta ja bensavehkeestä. Näin ainakin minulle kerrottiin. Oma autoni on E39 520i M52 vm.97
Ohjausvaihde on ilmeisesti kuvassa ylhäällä oikealla. Kuvan tankoja ei ilmeisesti tarvitse vaihtaa elleivät sitten nekin ole paskana?Last edited by HKM; 28-12-2004, 13:57.Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
-
Originally posted by HKMKäytetty osa sopii kunhan se on kuutoskoneesta ja bensavehkeestä. Näin ainakin minulle kerrottiin. Oma autoni on E39 520i M52 vm.97
Comment
-
-
Juu ei ole Servotronicia. Tuo työ muuten pitää sisällään ilmeisesti myös nelipyöräsuuntauksen.Last edited by HKM; 28-12-2004, 15:28.Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
-
Originally posted by HKMMinkäslaisesta summasta puhutaan kun maksaa aivan helvetisti? Minkälainen ongelma sulla oli tuon osan kanssa? menikö väljäksi vai vuotiko...?
Käytetyn osan hinta näyttäs olevan 400 euron paikkeilla
Ton jälkeen on parin sadan euron öljynvaihdossa ihan hymyssäsuine39 523i -98
Comment
-
-
No, kaveri osti minulta alle 50tkm ajetusta välyksiltään uutta vastaavan purkuhammastangon kovan tinkaamisen jälkeen 275e:llä, vaihdatti sen AD:llä kolmen tunnin velotuksella, eli loppulasku koko savotasta oli n.450e. Purkamoilta löytyy takuuohjausvaihteita 300-350e:n haarukkaan kun hieman vaivautuu kyselemään. Eli pahimmassakaan tapauksessa ei loppulaskusta pitäisi tulla juurikaan 500e enempää. Tietysti jos haluaa tukea omalla vaatimattomalla rahapanoksellaan maahantuontiorganisaatiota, niin sekään vaihtoehto ei toki ole laitonta, mutta ei vanhan auton kyseessä ollessa ole välttämättä kovin järkevää.
Comment
-
-
Originally posted by HemiNo, kaveri osti minulta alle 50tkm ajetusta välyksiltään uutta vastaavan purkuhammastangon kovan tinkaamisen jälkeen 275e:llä, vaihdatti sen AD:llä kolmen tunnin velotuksella, eli loppulasku koko savotasta oli n.450e. Purkamoilta löytyy takuuohjausvaihteita 300-350e:n haarukkaan kun hieman vaivautuu kyselemään. Eli pahimmassakaan tapauksessa ei loppulaskusta pitäisi tulla juurikaan 500e enempää. Tietysti jos haluaa tukea omalla vaatimattomalla rahapanoksellaan maahantuontiorganisaatiota, niin sekään vaihtoehto ei toki ole laitonta, mutta ei vanhan auton kyseessä ollessa ole välttämättä kovin järkevää.e39 523i -98
Comment
-
-
Originally posted by JukkaROn se hyvä etten rikkonut lakia Eipä sillon jaksanu selvitellä mitää purkaamoja. Ehkä jatkossa sitten yritän aktivoitua. Tai sitten en..
Comment
-
-
Niin no, pointti onkin siinä että jos vm.96-98 e39:iin vaihdetaan täysin välyksetön hammastanko, kestää se taatusti koko luonnollisen elinkaaren loppuun asti(varsinkin kun tilaa Ruotsista sen uudemman mallin=n.350e kuluineen lähimpään postikonttoriin). Jos/kun tähän väliin maksaa 1000e lisää, on ohjausvaihde varmasti virheetön vielä siinä vaiheessa kun koko kiesi n.10vuoden kuluttua ja 3-5 uutta omistajaa läpikäytyään, saapuu romuttamon paalilinjalle. Jos jokaiseen vanhan auton huoltotoimeen lähtee sillä asenteella että vain uusi orggisosa kelpaa ja vain maahantuojaorganisaation vaihtamana, on bemariautoilu pitkän päälle vähän helv...tin kallista. Tosin kallistahan se on vain köyhälle. Että jos tuollainen n.1000e:n säästöllä ei ole mitään merkitystä, kun kyseessä on vain yksi huolto/korjaustoimi auton elinkaaressa,niin sehän on hienoa. Voin kuitenkin luvata että kun korjattavaa/huollettavaa tulee 96-98 e39:iin kiihtyvällä tahdilla lisää, voi perse revetä paljonkin heittävältä. Joka tapauksessa sen verran että voisi olla järkevämpää hakea tuliterä e60 Laakkoselta ja sijoittaa säästetyt huolto/korjauskustannukset suurempiin kuukausilyhennyksiin. Tällöinhän sijoitettua pääomaa voi saada edes vähän takaisin autoa vaihdettaessa. Tuo esimerkin 1000e:hän on vedetty lopullisesti vessasta alas. Eli se ei ole lisäarvo autoa myydessä/vaihdettaessa suhteessa käytettynä ostettuun osaan.
Comment
-
-
Originally posted by HemiNiin no, pointti onkin siinä että jos vm.96-98 e39:iin vaihdetaan täysin välyksetön hammastanko, kestää se taatusti koko luonnollisen elinkaaren loppuun asti(varsinkin kun tilaa Ruotsista sen uudemman mallin=n.350e kuluineen lähimpään postikonttoriin). Jos/kun tähän väliin maksaa 1000e lisää, on ohjausvaihde varmasti virheetön vielä siinä vaiheessa kun koko kiesi n.10vuoden kuluttua ja 3-5 uutta omistajaa läpikäytyään, saapuu romuttamon paalilinjalle. Jos jokaiseen vanhan auton huoltotoimeen lähtee sillä asenteella että vain uusi orggisosa kelpaa ja vain maahantuojaorganisaation vaihtamana, on bemariautoilu pitkän päälle vähän helv...tin kallista. Tosin kallistahan se on vain köyhälle. Että jos tuollainen n.1000e:n säästöllä ei ole mitään merkitystä, kun kyseessä on vain yksi huolto/korjaustoimi auton elinkaaressa,niin sehän on hienoa. Voin kuitenkin luvata että kun korjattavaa/huollettavaa tulee 96-98 e39:iin kiihtyvällä tahdilla lisää, voi perse revetä paljonkin heittävältä. Joka tapauksessa sen verran että voisi olla järkevämpää hakea tuliterä e60 Laakkoselta ja sijoittaa säästetyt huolto/korjauskustannukset suurempiin kuukausilyhennyksiin. Tällöinhän sijoitettua pääomaa voi saada edes vähän takaisin autoa vaihdettaessa. Tuo esimerkin 1000e:hän on vedetty lopullisesti vessasta alas. Eli se ei ole lisäarvo autoa myydessä/vaihdettaessa suhteessa käytettynä ostettuun osaan.
Comment
-
-
Niinpä...ja kun kuitenkaan sen jälleenmyyntiarvo ei sijoitetusta summasta kasva euroakaan jolloin jokainen ylimääräinen sijoitettu euro on menetetty euro. Yleensä kun nyt useimmiten raha on bemarin omistajallakin rajallista(ainakin vanhan bemarin omistajalla), on huoltobudjetti rajallinen. Jokainen hukkaan heitetty/maahantujaorganisaatiolle heitetty euro on yleensä pois jostain muusta, mutta kuitenkin käytön kannalta oleellisesta huoltotoimesta pois. Jos ei muuten niin sitten ei rahat enään riitä uuteen tuulilasiin, kunnollisiin renkaisiin, iskareihin, riittävän aikaiseen etupääremonttiin, nelipyöräsuuntaukseen=ajettavuuteen, tms. hyvin oleelliseen, mutta ei ihan pakolliseen ja kuitenkin enemmän auton jälleenmyyntiarvoon vaikuttavaan asiaan. Moni viimekesänä ensimmäisen oman 91-98 bemunsa saanut ei tätä vielä ihan käsitä ja vanhaa kiesiä kuskataan Laakkosella korjattavana/huollettavana uusilla orggisosilla jolloin ylläpitolaskusta syntyy helposti sietämätön jolloin ihan perusjutut jätetään sitten tekemättä. Öljyjä ja tulppia taas vaihdellaan alikilsoilla jotta ikäänkuin vikojen "belsebubi" pidettäisiin tällä mantralla loitolla. Samalla jokin nelipyöräsuuntaus on täysin ylivoimainen huoltotoimenpide joka kuitenkin vaikuttaa erittäin paljon mm.alustan kulumisnopeuteen,ajettavuudesta nyt puhumattakaan. Eli usein juuri nämä "öljyillä ylihuolletut" kinnerit ovat lopulta niitä pahimpia miinoja kymmenine pikkuvikoineen, sähkövikoineen, nykimisineen, päästöongelmineen, nitinöineen ja kolinoineen. Yhden 7000km:n öljynvaihdon väliinjättämisellä kun paikkailisi jo monta pikkuriesaa. Pointti on se että jos vanhalla bemulla meinaa oikeasti vuosia ajaa, mahdollisimman pienin murhein, on kiesiä huollettava. Käytännössä tämä onnistuu pitemmän päälle vain jos käytetyn purkuosan käyttö ja maahantuojaorganisaation ulkopuolinen huolto tulee tutuksi ja näistä niin yleisistä ylihuolloista luovutaan.
Comment
-
-
Originally posted by RapamahaItse asiassa ylläoleva teksti on silkkaa - faktaa. Jarrut, alusta ja kytkin alkavat osoittaa "hienoisia" kulumisen merkkejä ja em. korjaus/huolto-kohteisiin saisi upotettua aika mielenkiintoisia summia (jarrut 800e, jouset+iskarit+apurungon kumit+puslaa yms 1500e, kytkin 500e?). Eli about 10-20% auton arvosta riippuen tapauksesta...
Tosin uuden hinta on aika törkeä ja kun / jos pitää n.5 vuotta niin onhan siinäkin palanut rahaa taivaan tuuliin, kun sillon taas tuo porukka saksasta vastaavaa ja nauraa hintapyynnille (autoliikkeen hyvityksestä nyt tuskin tarvii edes mainita..) -> *kosh* sinne män. Elämä on kallista ;-)e39 523i -98
Comment
-
-
Oisko sulla Hemi antaa jotain ulkomaisia, esimerkiksi ruotsalaisia osoitteita, mistä voisi katella tuota hammastankoa? Olen katsonut tähän mennessä vain tuolta varaosahaku-saitilta.
Milläs nimellä tuo osa muuten kulkee ruotsin kielessä?
Kiitoksia jo etukäteen
HKMKiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
-
Siellä on ihan samanlainen systeemi kuin tuo Suomalainenkin takuupurkamoiden yhteenliittymä joka siis löytyy varaosahakunimikkeen alta. Ruotsin vastaava ststeemi löytyy sivulta www.bildelsbasen.se josta löydät osaluettelot.
Se ero niiden systeemissä on että osien tietosivuilta ei löydy suoraan hintoja,vaan ne täytyy tiedustella esim.sähköpostilla. Tilaaminen onnistuu aivan kuin osan tilaisi Suomesta. Toimitusaika on 3vrk-7vrk ja paketti saapuu tavallisella jälkivaatimuksella lähimpään postitoimipaikkaan.Mitään ei siis tarvitse maksaa etukäteen. Rahdit/pakkauskulut yhteensä liikkuvat 25e-50e:n haitarissa joten ihan pikkunippelin tilaaminen ei välttämättä kannata. Siellä on tosin 10-30% halvemmat hinnat kuin Suomessa joten rahtia saa siinä suhteessa hieman tullakkin. Se mikä kannattaa erityisesti huomioida on se että useimmiten osat ovat lähes uusia/ajamattomia. Eli ne on purettu usein jopa alle 1000km ajetuista autoista. Useimmiten kuitenkin alle 10tkm ajetuista. Itse en milloinkaan ole sieltä saanut kuin uutta vastaavaa palikkaa.
Sekin kannattaa huomioida että Suomalaisen varaosahaun tapaan, nettiluettelo päivittyy melko hitaasti. Oikesti purettavaa tavaraa on puolet enemmän kuin mitä nettiluettelo kertoo. Eli tiedustelu saatavuudesta ja hinnasta englanniksi sähköpostiin ja vastaus on takaisin yleensä muutaman tunnin kuluttua. Monista putiikeista toki löytyy joku ihan Suomenkielentaitoinenkin, mutta Itse olen paljolti käyttänyt Suomenkielelläkin toimivaa Norrköpingissä sijaitsevaa "bemupurkamoa" josta löytyy 8500m/2 uutta tai uudehkoa purkukiesiä ja paljon bemuja www.karstorpsbildemontering.se (Eli huomaa hakea kielivalikosta Suomi)
. Pääsääntöisesti ko.ketjun putiikit ovat tottuneet toimimaan Suomen suuntaan joten homma toimii 100%:sti rutiinilla. Eli varsinkin tuo Karstorpin osoite kannattaa laittaa "korvantaakse" , jos aikoo yli vuoden vanhan omarahoitteisen bemun tarjoamasta kyydistä nauttia tulevaisuudessakin.Last edited by Hemi; 30-12-2004, 03:15.
Comment
-
Comment