Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 - Hammastankoasiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HKM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 427
    • Sipoo

    #31
    Kiitoksia Hemille. Vielä tuosta ruotsinkielisestä nimestä. Hammastanko/ohjausvaihde lienee styrväxel?
    HKM
    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
    Ex. E30 318is
    Ex. Jaguar XJR
    Ex. E39

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #32
      Tosiaan, bildelsbasenista BMW/e39, ensin valikosta styrväxel ja sieltä styrväxel/snäcka servo:n alta löydät neljä sivullista ohjausvaihteita(tavallisia ja servotroniceja). Mutta muista että varsinkin karstorpilla on pirusti enämmän tavaraa kuin mitä varaosahaku näyttää. Eli vaikka haku ei näyttäisikkään ko.osaa olevan, aina kannattaa tiedustella koska sen saa sitten kun seuraava ko.osan omaava kiesi tulee purkulinjalle.
      Last edited by Hemi; 30-12-2004, 21:16.

      Comment

      • HKM
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2003
        • 427
        • Sipoo

        #33
        Kiitos ja kumarrus.
        Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

        BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
        Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
        Ex. E30 318is
        Ex. Jaguar XJR
        Ex. E39

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #34
          Originally posted by Hemi
          Tosiaan, bildelsbasenista BMW/e39, ensin valikosta styrväxel ja sieltä styrväxel/snäcka servo:n alta löydät neljä sivullista ohjausvaihteita(tavallisia ja servotroniceja). Mutta muista että varsinkin karstorpilla on pirusti enämmän tavaraa kuin mitä varaosahaku näyttää. Eli vaikka haku ei näyttäisikkään ko.osaa olevan, aina kannattaa tiedustella koska sen saa sitten kun seuraava ko.osan omaava kiesi tulee purkulinjalle.
          Mitenkäs nuo laatuluokitukset menevät kun kirjaimia tuntuu riittävän. A lienee paras, mutta onko olemassa jossain selkokielistä selvitystä.

          Comment

          • Rapamaha
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 683
            • -

            #35
            Originally posted by Keimo
            Mitenkäs nuo laatuluokitukset menevät kun kirjaimia tuntuu riittävän. A lienee paras, mutta onko olemassa jossain selkokielistä selvitystä.
            Varaosahaun sivuilta kopsattuna:

            <clip!>
            Laatuluokka

            Osien laatuluokka koostuu varustetasoluokasta ja kuntoluokasta seuraavasti:

            Varustetasoluokka A, B, C
            A = Varaosa on mahdollisimman täydellinen kokonaisuus
            B = Varaosassa on mukana jonkin verran varusteita
            C = Varaosa on varusteiltaan hyvin pelkistetty

            Kuntoluokka 1, 2, 3
            1 = Varaosan kunto on erittäin hyvä
            2 = Varaosan kunto on hyvä ja voidaan ottaa käyttöön ilman merkittävää kunnostusta
            3 = Varaosan kunto on välttävä, käyttöönotto edellyttää korjaustoimenpiteitä

            Esim. Oven laatuluokka A1 = Täydellinen purkuovi jonka kunto on erittäin hyvä. Ovessa ei ole ruostetta tai peltivaurioita.
            </clip!>

            Lienee länsinaapurissa ellei peräti koko EU:ssa yhteneväinen luokittelu?

            Comment

            • HKM
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 427
              • Sipoo

              #36
              Tuosta hieman vieraskielisiä vastineita hammastangolle/tehostetulle ohjausvaihteelle:

              eng. hydro steering gear
              saks. hydrolenkgetriebe
              ruots. styrväxel

              BMW osanumero: 32 13 1 096 144
              Sopii seuraaviin autoihin (-> 7/99):
              520iM52
              523i
              525TD
              525TDS
              528i
              530D

              Merkkiliikeessä hinta vaihto-osana ~1100 euroa. Käytettynä/korjattuna hinta pyörii 300-450 euroa, riippuu mistä päin maailmaa kattelee.
              Oma autoni oli siis vm.97 M52 520i
              HKM
              Last edited by HKM; 31-12-2004, 14:29.
              Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

              BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
              Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
              Ex. E30 318is
              Ex. Jaguar XJR
              Ex. E39

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #37
                Näissä laatuluokituksissa kannattaa huomioida muutama seikka. Ensinnäkin tuossa kuntoluokituksessa 3-luokka ei tarkoita sitä että ko.osa olisi kulunut/käyttökelvoton, vaan käytännössä se tarkoittaa puutteellista. Eli esim.ohjausvaihteen kyseessä ollessa se voi tarkoittaa raidetangon tai haitarikumin viallisuutta. Tällähän ei ole merkitystä jos ko.osat voi hyödyntää omasta ohjausvaihteesta. Hinta voi kuitenkin olla puolet halvempi kuin täydellisessä A-1 luokitellussa osassa. Pointti on kuitenkin se että rikkinäistä=käyttökelvotonta osaa ei myydä. ns.B-osa tarkoittaa lievästi mutta selkeästi vaurioitunutta, mutta korjattavissa olevaa vakuutusyhtiön talteenottamaa puskuria, konepeittoa, umpiota, ovea, tms. osaa. Nämä ovat hinnaltaan ne edullisimmat, mutta ilman osan näkemistä aina hieman "riskaabeleja" ostoksia.
                Suomessa vakuutusyhtiöiden talteenottamia B-osia(tarkoittaa luokkittelultaan C 2:sta tai 3:sta) lähinnä eniten myy Felke hyvinkäältä ja Espoon sekä Pirkkalan Autovahinkokeskukset. Erityisesti moottoripyörien kateosat ovay erityisen käyttökelpoisia mitättömien vaurioidensa vuoksi(hinta kuitenkin n.5-10% uuden hinnasta). Varusteluokitus kertoo osan täydellisyydestä, eli esim.A-luokan ovessa on paikallaan kaikki muut osat peiliä lukuunottamatta(lasi,sähköt,lukot,kahvat,moottorit ,ym). C-ovi on puolestaan pelkkä tyhjä ns.raakaovi. Eli eri luokituksen osakokonaisuudet ovat luonnollisesti eri hintaisia. Eli mistään mitä ei oikeasti tarvitse, ei kannata maksaa. B-osia kannattaa hyödyntää silloin jos kyseessä on jokin harvinaisempi ja lähinnä vain orggiksena myytävä umpio/tai peltiosa. Kuitenkin vain niin että osan käy itse tsekkaamassa/noutamassa joko Pirkkalan tai Espoon AVK:lta. Samalla tuosta lähtöhinnasta voi saada tiskillä 10-15% vielä pois(tilatessa ei useinkaan). Yleisesti ottaen Ruotsissa osat ovat vähänajettuja=täysin uutta vastaavia joka suhteessa jolloin lähes käyttämätön osa on siellä yleensä jonkin verran halvempi kuin täällä.

                Comment

                • HKM
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 427
                  • Sipoo

                  #38
                  Hammastangon eroottinen tarina jatkuu:

                  Kävin vielä "kertaalleen" tarkistamassa merkkihuollosta mistä tuo etupään kolina voisi johtua. Siis kolina, joka on eri ammattilaisten mielestä johtuu väljästä hammastangosta. Toisin sanoen jälleen auto ilmaan ja minä sitten mekaanikolle kertomaan, notta hammastangon väljyyttä eri instansseissa on epäilty mutta voitko vielä kertaalleen tarkastaa asian.
                  No, hammastankoa taas epäiltiin. Kyllä se taitaa se olla juu. Kysyin kuitenkin vielä että ollaanko aivan satavarmoja asiasta. Vielä kertaalleen tarkastamaan asiaa ja paikalle toinen mekaanikko. Välystä löytyy rengasta heilutettaessa. Mutta sitten laitettiin toinen mekaanikko koko painollaan roikkumaan raidetangosta ja kokeiltiin lötyykö vielä välystä. Ei löytynyt enää tai jos löytyi niin merkittävästi vähemmän. Näin ollen päädyttiin siihen, että kannattaa vaihtaa ensin raidetangot ennen kuin aletaan ohjausvaihetta uusimaan. Osanahan tuo raidetanko on hieman edullisempi kuin hammastanko. Hintaeroa on noin tuhat euroa
                  Tuon raidetankojen vaihtaminen kustantaa suunnilleen seuraavanlaisesti:
                  Raidetangot, kokonaiset oikea+vasen: noin 70€/kpl
                  Työn osuus tais olla jotain 270€, joka taas pitää sisällään nelipyöräsuuntauksen ja vaihtotyön

                  Raidetankojen vaihtoa ei liene kannata merkkiliikkeessä teettää? eikös tuo ole kuitenkin aika perusjuttuja? Osat aattelin kyllä ostaa ihan BMW:ltä. Mitä paikkaa suosittelisitte pääkaupunkiseudulla?
                  HKM

                  Ps. kyllähän se tietenkin vielä noiden tankojen lisäksi saattaa olla se hammastankokin paskana
                  Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                  BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                  Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                  Ex. E30 318is
                  Ex. Jaguar XJR
                  Ex. E39

                  Comment

                  • konejotti
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 45

                    #39
                    HKM->Mulla oli samanlainen tapaus kesällä.Valitin kolinaa oikealta edestä.Eka korjaamo sanoi,että hammastanko.Menin KL:llään ja auto halliin sisään,kerroin taas oireet,asentaja käveli auton viereen ja löi eturenkaaseen suoraan edestä päin kädellä,"töni" autoa.Kuului kolina ja kaveri totesi,että reaktiotanko.vaihdettiin ja kolinat veks.Ratti oli sen verran käännettynä,että oikea eturengas tuli lokarista esiin ja auto maassa.
                    Kokeile tuo.

                    Comment

                    • pete k
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 31
                      • nokia

                      #40
                      Minulla 530d kolahteli vasemmalta edestä kun jarrutti vasemmalle käännyttäessä ja taas epäilivät hammastankoa, mutta kun autoon vaihdettiin reaktotangon kumit ja moottorin kumityynyt niin kaikki kolinat hävisi.Sitä ennen oli vaihdettu koiranluut ,iskarit,rattiakselin nivel yms pientä "määräaikaishuoltoosaa".

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #41
                        Niin siis, älkää nyt hyvät ihmiset menkö vaihtelemaan mitään ohjausvaihteita vain sillä perusteella että jokin "rasvarikoulutuksen" saanut toteaa sen olevan vaihtokunnossa. e39:n ohjausvaihteessa saa olla väljyyttä kohtuullisen paljon ennenkuin se on vaihtokunnossa. Nyrkkisääntö on se että sitten se on valmista kauraa vasta kun se kusee öljynsä haitarikumiin/pihalle. Toki jos jossain muualla on välystä, "kopottaa" myös hiemankin väljä hammastanko. Samalla sen kuluminen tietysti kiihtyy moninkertaiseksi. Eli jos muu "hässäkkä" on välyksettömässä kunnossa, pelaa hieman puslistaan väljistynytkin hammastankokin ihan mainiosti

                        Comment

                        • HKM
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 427
                          • Sipoo

                          #42
                          Nimenomaan tuota tuossa omassa viestissäni yritin kertoa. Jos mekaanikko/muu alan huippuammattilainen ei ole täysin varma missä jokin vika piilee, niin kysykää ihmeessä myös joltakin muultakin taholta mielipidettä. Varsinkin tämän ohjausvaihteen kaltaisessa, kalliissa remontissa, kannattaa olla tarkkana. Itse olen huomannut että se suuriin viisaus piilee hieman keskimääräistä vanhemmissa mekaanikoissa - poikkeuksia toki varmasti on - toivottavasti.


                          Olisihan se konsanaan nolo tilanne merkkiliikkeellekin jos he ensin kertovat vian olevan ohjausvaihteessa, vaihtavat sen ja sitten huomaavatkin, että sori, se vika olikin raidetangossa. Eihän tuossa toki muuta eroa ole kuin se, että remontti olisi reilun tuhat euroa kalliimpi. Toivottavasti tuommoisia tilanteita nyt ei ihan joka päivä kuitenkaan synny. No, tämä ei ole onneksi vain bemariliikkeiden asiakaspalvelu/tuotekehityskohde vaan koskee lähes kaikkia automerkkejä.
                          Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                          BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                          Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                          Ex. E30 318is
                          Ex. Jaguar XJR
                          Ex. E39

                          Comment

                          • konejotti
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2004
                            • 45

                            #43
                            Täälläkin taitaa olla tangon vaihto sitten edessä.Kuskin puolelta haitarikumi kostea.Mitään kolinoita ei kuulu.Onko tuo juuri tosi,että koko tanko pitää laittaa ja miten kiire tuollaisessa tapauksessa on?
                            On meinaan viikonloppuna Lappiin lähtö viikoksi (1200 km).Vasta sen jälkeen joutas paneutuun asiaan.
                            Pistäkää Hemi ja muut tietäjät kommentit.

                            Comment

                            • konejotti
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 45

                              #44
                              Pitää herätellä tätä vielä kun porukka uinuu.Hammastangon vaihto on edessä.Kl-varaosissa suosittelivat lisäämään ohj tehostimen öljyihin lisäainetta,joka turvottaa tiivisteet ja näin vuodon pitäisi vähentyä.Onko kukaan kuullut moisesta,kannattaako tuohon ryhtyä vai ajella vaan "toivotaan,toivotaan" meiningillä vielä 1200km.
                              Saan räppänän pukille vasta tuon pitkän siivun jälkeen ja näillä on mentävä siihen asti.

                              Comment

                              • HKM
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2003
                                • 427
                                • Sipoo

                                #45
                                Tuosta mun ohjausvaihteesta voisi sen verran vielä mainita, että siinä ei tuota vuotoa ole ollenkaan. Mekaanikko, joka tuota viimeksi tarkasti sanoi, ettei ole törmännyt muunlaisiin vikoihin kuin, että öljyt lentää pihalle. Toisin sanoen niinkuin konejotille on käynyt.
                                Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                                BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                                Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                                Ex. E30 318is
                                Ex. Jaguar XJR
                                Ex. E39

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎