Niin, niin. Eli vasta kun ohjausvaihde liruttaa haitarikumeihin on vaihto edessä=ohjausvaihde loppu. Niin kauan kun nestepinta pysyy tehostinsäiliössä muuttumattomana, voi vaihto offensiiviä siirtää.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 - Hammastankoasiaa
Collapse
X
-
Originally posted by HemiNiin, niin. Eli vasta kun ohjausvaihde liruttaa haitarikumeihin on vaihto edessä=ohjausvaihde loppu. Niin kauan kun nestepinta pysyy tehostinsäiliössä muuttumattomana, voi vaihto offensiiviä siirtää.
Mulla on alkanut naputtaa toi kuskin puoli aika helvetisti, mut myös apparin puoli.
Otin renkaan irti tänään ja heiluttelin kaikkia tankoja, hakkasin möys lekalla ja kaikki näytti olevan ihan ok.
Otin myös koiranluusta kiinni ja vääntelin sitä. Heiluu aika hepposesti nivelistä, eli pitäisikö sen olla jämäkkä,
rannevoimalla liikuttelemattomissa, vai ei?
Kolina kuuluu vain jäisellä tai muuten huonokuntoisella tiellä.
Myös tuntuu että tuo ohjaus ei tottelisi niin hyvin kuin pitäisi, mutta sekin tuntuu vain välillä... ?
Edit: sen verran vielä, että rattia kun liikuttele, niin ei kolise, eli vain kun ajaa töyssyisellä tiellä.
Ohjauksessa ei ole väljää ainakaan kun rattia vispaa...
Minkälainen kapistus toi raktiotanko on?Last edited by loyal; 13-01-2005, 18:48.
Comment
-
-
Joo. Näin ajattelin tehdä. Ensin vaihdatan nuo raidetangot uusiin ja katotaan sitten mitä on odotettavissa. Jonkin verran sen ainakin pitäisi helpottaa, koska raidetangosta roikuttaessa pyörissä ilmennyt välys pieneni merkittävästi tai hävisi kokonaan. Osaako kukaan sanoa missä päin pääkaupunkiseutua tuo kannattaisi teettää. Työn osuus tais Laakkosella olla jotain 270€, joka pitää sisällään nelipyöräsuuntauksen ja vaihtotyön. Nelipyöräsuuntauksen osuus oli tuosta yli sata euroa. Jostain olin tällä foorumilla lukevinani että nelipyöräsuuntauksen saisi jostakin muutamalla kympillä. Toki tuo vaihtotyö olisi varmaan järkevää teettää samassa osoitteessaKiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
-
Originally posted by loyalHui saatana että kerkesin jo säikähtää. Hyvä pojat että puitte tätä asiaa täällä.
Mulla on alkanut naputtaa toi kuskin puoli aika helvetisti, mut myös apparin puoli.
Otin renkaan irti tänään ja heiluttelin kaikkia tankoja, hakkasin möys lekalla ja kaikki näytti olevan ihan ok.
Otin myös koiranluusta kiinni ja vääntelin sitä. Heiluu aika hepposesti nivelistä, eli pitäisikö sen olla jämäkkä,
rannevoimalla liikuttelemattomissa, vai ei?
Kolina kuuluu vain jäisellä tai muuten huonokuntoisella tiellä.
Myös tuntuu että tuo ohjaus ei tottelisi niin hyvin kuin pitäisi, mutta sekin tuntuu vain välillä... ?
Edit: sen verran vielä, että rattia kun liikuttele, niin ei kolise, eli vain kun ajaa töyssyisellä tiellä.
Ohjauksessa ei ole väljää ainakaan kun rattia vispaa...
Minkälainen kapistus toi raktiotanko on?
Reaktiotangot menee seuraavaksi vaihtoon. Pari kuukautta sitten katsastuksessa ei löytynyt mistään väljää, vaikka oikein pyysin repiä kaikki paikat kun joku kolahtelee. Onkohan noi reaktiotangot sitten vaikea huomata väljiksi, kun auto on pukilla?
Comment
-
-
Originally posted by ex-VAGMulla on ihan samat vaivat etupäässä. Eli kolisee varsinkin jäisillä epätasaisilla teillä, ilman lämpötilakin vaikuttaa tohon kolinaan eli kylmemmällä kolisee enemmän. Vaihdoin ne koiranluut (aloitin halvimmasta päästä) mutta eipä auttanut juuri mitään. Löysiltä ne vanhat tuntui, mutta ei kai sitten vielä kolisseet.
Reaktiotangot menee seuraavaksi vaihtoon. Pari kuukautta sitten katsastuksessa ei löytynyt mistään väljää, vaikka oikein pyysin repiä kaikki paikat kun joku kolahtelee. Onkohan noi reaktiotangot sitten vaikea huomata väljiksi, kun auto on pukilla?
Onko jollain räjäytyskuvaa noista "reaktiotangoista"
Comment
-
-
Tarkoittaako reaktiotanko ja raidetanko samaa asiaa? Anteeksi osaamattomuuteni.Last edited by HKM; 13-01-2005, 22:54.Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
-
Mulla on ihan samat vaivat etupäässä. Eli kolisee varsinkin jäisillä epätasaisilla teillä, ilman lämpötilakin vaikuttaa tohon kolinaan eli kylmemmällä kolisee enemmän. Vaihdoin ne koiranluut (aloitin halvimmasta päästä) mutta eipä auttanut juuri mitään. Löysiltä ne vanhat tuntui, mutta ei kai sitten vielä kolisseet.
Reaktiotangot menee seuraavaksi vaihtoon. Pari kuukautta sitten katsastuksessa ei löytynyt mistään väljää, vaikka oikein pyysin repiä kaikki paikat kun joku kolahtelee. Onkohan noi reaktiotangot sitten vaikea huomata väljiksi, kun auto on pukilla?
Itsellä juuri sama tarina. Koiranluut vaihtamalla kolina pieneni jonkin verran. Katsastuksessa ei löytynyt vikaa. Vaihdoin reaktiotangot (eli etuviistosta pyörännapaan tulevat "mutka-alatukivarret") molemmille puolille, kolinat loppui. Sisäpään kumihelat revenneet, pallonivelissäkin saattoi tietenkin olla joku tosi pieni välys. 95e/kpl KL-varaosilta, täysin samanlaiset kuin alkuperäiset. Mikäli pallonivelissä ei tunnu väljää harkitsisin pelkkien reaktiotankojen kumipuslien vaihtoa.- E70 X5 3.0d Sport 2009
- ex. E61 535dA M-Sport 2005 -
- ex. E60 530dA 2004 -
- ex. E46 318i 2002 -
- ex. E60 525dA M-Sport 2005 -
- ex. E39 525dA 2002 -
Comment
-
-
Eli reaktiotangolla tarkoitetaan juuri tuota etuviistoon lähtevää mutkan tekevää "sääriluuta". Eli reaktiotanko ja raidetanko ovat eri asiat. Tuo etupään pieni "kopina" nopeataajuisissa montuissa on oikeastaan e39:n ominaisuus, ei vika. Mikäli etupään nivelet/puslat on kunnossa(erityisesti siis "koiranluut"), on äänen syntysija iskarin yläpään kääntölautanen. Tämä ei näy leimalla eikä siis millään vääntelyllä, mutta on jo omassanikin lievä äänilähde poikittaisissa jääspooreissa vaikka kilsoja on hieman päälle 50tkm.
Comment
-
-
Originally posted by HemiEli reaktiotangolla tarkoitetaan juuri tuota etuviistoon lähtevää mutkan tekevää "sääriluuta". Eli reaktiotanko ja raidetanko ovat eri asiat. Tuo etupään pieni "kopina" nopeataajuisissa montuissa on oikeastaan e39:n ominaisuus, ei vika. Mikäli etupään nivelet/puslat on kunnossa(erityisesti siis "koiranluut"), on äänen syntysija iskarin yläpään kääntölautanen. Tämä ei näy leimalla eikä siis millään vääntelyllä, mutta on jo omassanikin lievä äänilähde poikittaisissa jääspooreissa vaikka kilsoja on hieman päälle 50tkm.
Itselläni esiintyy samanlaista kolina/kuminaa jäämuhkuraisella tiellä. Laakkosen ja Tapiolan Esson tyypit ovat repineet alustaa eri yhteyksissä ja todenneet, että ei väljää (paitsi takana toinen koiranluu on vähän löysä jo). Lienee sitten ominaisuus ellei joku nyt keksi sitten syytä.
Pitäkää threadi aktiivisena ja postatkaa syy, jos sellainen löytyy
Edit: Syy kolinaan: Etuiskarit täysin loppu.Last edited by Keimo; 11-05-2005, 12:10.
Comment
-
-
Originally posted by KeimoKorjaantuuko vika iskaria vaihtamalla?
Itselläni esiintyy samanlaista kolina/kuminaa jäämuhkuraisella tiellä. Laakkosen ja Tapiolan Esson tyypit ovat repineet alustaa eri yhteyksissä ja todenneet, että ei väljää (paitsi takana toinen koiranluu on vähän löysä jo). Lienee sitten ominaisuus ellei joku nyt keksi sitten syytä.
Pitäkää threadi aktiivisena ja postatkaa syy, jos sellainen löytyyBMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14
Comment
-
-
Originally posted by jartsa02Ei korjaannu iskaria vaihtamalla, vaan pitää uusia se yläpään kääntölautanen .. maksavat about 30 - 40€ kappale ..Last edited by Samppasika; 16-01-2005, 20:39.Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
E61 530d M-sport -08
E39 528i Touring -97
Yhteydenotot: [email protected] !!
Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.
Comment
-
-
Vaihtelin tuossa viikonloppuna takajarruja ja jälleen tutkiskelin tuota etupään kolinaa ja välystä. Minun tapauksessa hammastanko on siis "kuiva" ja välys on diagnosoitu tähän asti raidetankoihin. Tällä kertaa päädyin kuitenkin itekin tuohon hammastankoon. Rattia käänneltäessä naputus kuuluu keskeltä, elikä tuosta hammastangosta. Raidetangoissa ei tunnu välystä. Saman asian totesi katksastusmieskin kun asiaa käskin testata.
Osaako joku kertoa mikä tuosta hammastangosta hajoaa. Meneekö sieltä joku osa paskaksi vai kuluuko hammastus? Voisi olla ihan milenkiintoista aukaista tuo osa ja kattoa mikä siellä on paskana ja mahdollisesti korjata se. Kannattaako edes harkita tämmöstä mahdollisuutta?
HKMKiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
-
En oo tarkemmin tutustunut E39 alustan rakenteeseen mutta kerronpa oman kokemukseni oman auton kohdalta ainakin suunnilleen vastaavasta hommasta. Auto on siis E36. Käytin sitä vuosi sitte merkkiliikkeessä katsastustarkastuksessa. Ainoa huomautettava asia oli alkava väljyys hammastangossa. Huoltopäällikkö sanoi, että ei vielä paha mutta varmasti pahenee ja sitte pitää vaihtaa kun ei mee katsastusesta läpi. Tuossa vaiheessa oli pientä kolinaa havaittavissa. Talven aikana kolina paheni ja ratissakin alkoi jo tuntua klappia ja renkaita heilutellessa klappi tuntui ihan selvästi. Olin jo varautumassa kalliiseen hammastankoremonttiin kun öljynvaihdossa pikkupajalla sitten vanhan öljyn loristessa huoltomies heilutteli aikansa kuluksi renkaita kun mainitsin kolinasta. Heilautti yhesti rengasta ja sanoi, että raidetankojen sisäpäät väljät. Kumihaitarista kun otti kiinni kädellä ja kaveri heilutti renkasta niin asia oli selvä. Ostin kokonaan uudet raidetangot molemmille puolille ja väljyys ja klappi ja kolinat katosivat ja otsakurtussa töyssyihin ajo muuttui hymy naamalla ajeluun. Tangot oli helppo vaihtaa ite kun kokonaisina osti ja sen jälkeen vain kulmien säätö.E61 525d LCI
Comment
-
Comment