Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 - Hammastankoasiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HKM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 427
    • Sipoo

    #61
    Jaa-a...pitänee itekin kuitenkin vielä tarkastaa asia. halvempihan tuo on tietenkin raidetangot vaihtaa vaikka tuon hammastangon voisi käytettynä muutamalla satasella saada. Raportoin sitten kun saan homman etenemään..katotaan mitenn käy

    hkm
    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
    Ex. E30 318is
    Ex. Jaguar XJR
    Ex. E39

    Comment

    • 525TDS Touring
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 483
      • Sahalahti

      #62
      Originally posted by ex-VAG
      Reaktiotangot menee seuraavaksi vaihtoon. Pari kuukautta sitten katsastuksessa ei löytynyt mistään väljää, vaikka oikein pyysin repiä kaikki paikat kun joku kolahtelee. Onkohan noi reaktiotangot sitten vaikea huomata väljiksi, kun auto on pukilla?
      Mulla kolinan alkuperäksi paikannettiin tänään reaktiotangon ulompi pallonivel. Se ei ilmene jos on paino pyörillä, eli etupää ilmaan ja hemputtamaan pyörää. Joku oli näköjään tammikuussa hakenu KL: stä kyseisen tangon hintaan 95€. Tänään sen hita oli 128€... Aika reilu hinnannousu.
      Ex-525TDSa Touring -98
      Ex-MB E220T CDi -02
      E61 520D -09
      F11 518d -16

      Comment

      • Nonii
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 209
        • Jyväskylä

        #63
        Ohjausvaihde

        Morgenstern!

        Mulla olisi tuosta vaihteesta omakohtainen tarina.
        Auton merkki oli eri mutta vaihteen toimintaperiaate sama. Eli homma lähti käyntiin siitä tavallisesta eli katsastusmiehestä joka ilmoitti että hammastangossa tai raidetangon sisäpäässä väljää. Käytin autoa AD korjaamolla sekä eräässä pikkukorjaamossa joissa tuomio oli ohjausvaihde. Tuossa vaiheessa tiesin alkuperäisosan hinnan (1000 eskoa) joten alkoi suorastaan vituttamaan. Varaosahaun kautta löysin käytetyn osan ja jostain syystä tajusin tilatessani kysyä myyjältä että jos en kuitenkaan osaa tarvitse niin voinko palauttaa sen, onneksi.
        Kuulin sitten että Jyväskylässä on eräs helvetin hyvää työtä tekevä korjaamo ja päätin viedä auton sinne. Ok, auto pukille ja ukko tutkimaan vaihdetta, vähän aikaa kiroiltuaan ukko sanoi ettei saatana ala kyllä ihan suosiolla vaihtamaan vaihdetta, samalla hän tiedusteli kuka oli sanonut että vaihteessa on väljää, kerrottuani, hän tuhahteli että niinpä tietysti. Hän sanoi että hän tutkii vielä autoa ja ilmoittelee sitten kun se on valmis. Olin valmistautunut odottelemaan ainakin päivän jopa kaksi että saisin auton takaisin, samoin budjettini oli sen mukainen.
        Kului kaksi tuntia ja korjaamolta soitettiin että auto on pihassa katsastettuna ja korjattuna. Olin aika hoo-Moilanen kun aikaa meni niin vähän.Korjaamolla sanottiin että hän vaihtoi muovipuslan siihen vaihteeseen ja väljät hävisi. Kustannukset minulle olivat 107 eskoa johon sisältyi katsastus ja jarruletkun vaihto sekä tuo vaihteen kunnostus, suhteellisen pieni kustannus kun oletusarvona oli noin 1500 euroa.
        ELI SUMMASUMMAARUM älkää ainakaan ihan heti vaihtako uutta ohjausvaidetta väljyyksien takia vaan yrittäkää saada korjatuksi. Moni "korjaamo" kyllä sanoo ettei sitä saa korjatuksi mutta oikeat korjaamot korjaa ne.
        Parasta asiassa on se, että nyt minulla on Bimmeri ja tuon korjaamon miehet ovat entisiä valtuutetun BMW korjaamon miehiä.
        En tiedä onko tästä kirjoituksesta mitään apua kenellekään, mutta tämä on vaan esimerkki kaikennäköisistä "korjaamoista" ja oikeista korjaamoista.
        Nykyinen: W204 220 CDI T

        Ex:

        Octavia RS
        E39 523
        E30 324
        E30 316

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #64
          Jyväs-Autoko?
          ---

          Comment

          • Nonii
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 209
            • Jyväskylä

            #65
            Kyllä

            Originally posted by -Tapi
            Jyväs-Autoko?
            Juurikin se
            Nykyinen: W204 220 CDI T

            Ex:

            Octavia RS
            E39 523
            E30 324
            E30 316

            Comment

            • jMh
              Bimmer Rookie
              • Feb 2005
              • 167
              • Napapiirin tuntumassa...

              #66
              Originally posted by HKM
              Jaa-a...pitänee itekin kuitenkin vielä tarkastaa asia. halvempihan tuo on tietenkin raidetangot vaihtaa vaikka tuon hammastangon voisi käytettynä muutamalla satasella saada. Raportoin sitten kun saan homman etenemään..katotaan mitenn käy

              hkm
              Onko vikakohde jo löytynyt?
              Omasta löytyi renkaita vaihdettaessa klappia ja pitäisi yrittää ehtiä viikonloppuna päästä auton alle tutkimaan mitä uutta osaa sinne tarvitaan. Oireet aika samanlaisia kuin sinun autossa. Oma veikkaus/toive, että raidetangon sisempi nivel sökö...
              E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
              Ex: E39 528i Touring 1997

              Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                #67
                Originally posted by jMh
                Onko vikakohde jo löytynyt?
                Omasta löytyi renkaita vaihdettaessa klappia ja pitäisi yrittää ehtiä viikonloppuna päästä auton alle tutkimaan mitä uutta osaa sinne tarvitaan. Oireet aika samanlaisia kuin sinun autossa. Oma veikkaus/toive, että raidetangon sisempi nivel sökö...
                Lopputulos kiinnostais täälläkin. Mulla on kans hienoisen välyksen johdosta raidetangon sisempi pää (tai jos vaihtais koko tangon...) vaihtolistalla. Jos täältä sais apuja kysymykseen ennen kuin hallissa ryhdyn vääntää, eli: Miten E39:n raidetanko irtoaa? Siis nimenomaan se sisäpää ulkopään irroituksen jälkeen.
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • Ha2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1786
                  • Oulu

                  #68
                  http://btcf.fi/forum/showthread.php?t=30219

                  Tuossa topikki, jossa itse kyselin samaa E36:sesta ja Hemi juurta jaksain selitti. Kuvan perusteellä näyttää, että samat ohjeet pätee E39:iinkin. Helppoa se on ku tekee niinku Hemi tuossa kertoo. Onnistu jopa multa

                  edit: Jos tämä ei päde E39:iin niin korjatkaa joku nopeasti ja lyökää sitten mua
                  E61 525d LCI

                  Comment

                  • Kentsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1397
                    • Tuusula

                    #69
                    Tämän tyyppistä toivoinkin:
                    Originally posted by Hemi
                    Raidetangon sisäpää tulee hammastankoon ihan kierteellä.
                    , tattis. Saa toki edelleen korjata jos ohjeessa vikaa...
                    Ex: 523iA '97, 520iA '89
                    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                    Comment

                    • jMh
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2005
                      • 167
                      • Napapiirin tuntumassa...

                      #70
                      Originally posted by jMh
                      Onko vikakohde jo löytynyt?
                      Omasta löytyi renkaita vaihdettaessa klappia ja pitäisi yrittää ehtiä viikonloppuna päästä auton alle tutkimaan mitä uutta osaa sinne tarvitaan. Oireet aika samanlaisia kuin sinun autossa. Oma veikkaus/toive, että raidetangon sisempi nivel sökö...
                      Klappi näyttää olevan hammastangossa(servotronic). Pitäisi vielä ehtiä selvittämään jossain vaiheessa, pystyykö tuota ohjausvaihdetta varovasti kiristämään?

                      Kuvista päätellen siinä on mutteri jolla kiristys tapahtuu, mutta kun klappi on keskialueella niin ei sitä paljoa voi tiukemmaksi pistää. Tosin tämä vika ei vielä häiritse kuin omaa mielenrauhaa, väljyyden ajaessa huomaa vain kun sen tietää, mutta ei se siitä itsestään paranekaan.

                      Luulisi jonkun foorumilaisen olevan perehtynyt näihin tankoihin, valaisevaa tietoa kaivattaisiin? ruotsinmaalla noita purkutankoja näytti olevan hyvin saatavissa.
                      E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
                      Ex: E39 528i Touring 1997

                      Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

                      Comment

                      • KR
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2003
                        • 41
                        • Hollola

                        #71
                        Onko varmasti välys hammastangossa!?
                        Harvemmin hammastanko menee. Yleensä vika löytyy ohjaustangon pallosta.
                        Jos ulommainen ei ole väljä niin sisempi jota on vaikeampi huomata (on siinä hammastangossa kiinni). Ja väljyys luullaan olevan hammastangossa.
                        Kannattaa ennen uuden hammastangon ostamista ottaa suojakumit pois hammastangon puolelta ja tarkistaa näiden sisimmäisten pallojen välys. Siinä säästää pitkän centin. On tullut muutama vaihdettua...
                        Yleensä tonne hammmastangoon ei tule väljää koko alueelle. Ellet ole ajanut sitä johonkin rotvalliin luisussa. Voit kääntää ratin ääriasentoon ja kokeilla häviääkö väljyys, jos ei niin sisimmäinen ohjaustangon pallo.
                        BMW 535 M-Sport, Porsche 911 BiTurbo
                        Bigem is a specialist in competition shock absorber research and development, manufacturing and service. Our employees have over 20-years experience and knowledge of working on, and producing, high quality suspension systems. It doesn’t matter which level you are competing at professional or amateur level- we’re ready to help you.
                        www.bigem.fi

                        Comment

                        • jMh
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2005
                          • 167
                          • Napapiirin tuntumassa...

                          #72
                          Kyllä tuo välys katosi kun rattia pyöräytti kierroksen verran keskiasennosta. Suojakumit käytettiin pois, eikä sisemmissä nivelissä havaittu mitään välystä.
                          Pitää tarkastella vielä lisää kun otan auton talliin muita huoltohommia varten, edellinen tutkimus tehtiin syksyllä pihalla ja pakkasen takia auton alla ei viihtynyt yhtään enempää kuin oli pakko.
                          E46 330 xiA Touring M-Sport II 2002
                          Ex: E39 528i Touring 1997

                          Vikakoodien lukua ja nollausta roin ympäristössä.

                          Comment

                          • Kentsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1397
                            • Tuusula

                            #73
                            Originally posted by Kentsu
                            Mulla on kans hienoisen välyksen johdosta raidetangon sisempi pää (tai jos vaihtais koko tangon...) vaihtolistalla.
                            Nonnii.. auto siis oli tullut huollosta ja sieltä huomautuksena "vasemmassa sisemmässä raidetangon päässä väljää". Hankin hela raidetangon (suosittelen jo pelkästään vaihtotyön helpottumisen takia sekä uuden tangon huomattavasti helpomman säädettävyyden vuoksi). Ja totesin että paskat vanhassa mitään väljää ollut. En jaksanut kaivaa oikealta puolelata (=matkustajan puoli näillä leveysasteilla) raidetangon suojakumia irti ja tutkia välystä sieltä, että jos huollossa olisi mennyt kätisyys sekasin...
                            Anyway, zuumailin sitten tuota servotronic-hammastankoa. Kun moottorin pohjamuovi oli irti, otin alakautta rattiakselista kiinni, pyöräyttelin, ja totesin että siinähän on klappia. Eikö tämä tapa ole nyt yksinkertaisin hammastangon välyksen toteamiseen vai mitä hä? Mulla ei kyllä hammastanko vuoda mitään.
                            Ex: 523iA '97, 520iA '89
                            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                            Comment

                            • ari79
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 230

                              #74
                              ostin tollasen e39 -91:sen
                              siinä on ohjauksessa sellanen "tyhjä"alue,sillä alueella ei tapahdu mitään.
                              onkohan tollanen hammastanko vika?
                              Exät: 316i e30, 324Td touring e30, 316i e36, 325i e36,320 e30,4*520 e34, 320D e46, 525 e34, 535 e34,320i e36.


                              Plus hirvee määrä muita resuja

                              Comment

                              • Kentsu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 1397
                                • Tuusula

                                #75
                                Joo...

                                Todettiin nyt sitten omalta osaltani kans että hammastanko vaihtoon. Eli merkkihuollon raportti sisemmästä raidetangon päästä oli skeidaa, niin kuin tuossa aiemin jo totesin... Hammastangon välys varmistui 100% siinä vaiheessa, kun tempaistiin vasemman raidetangon suojakumi veke ja sieltä tiiraillen kun rengasta käänneltiin. A1-kuntoinen käytetty osa tuoreemmasta pirssistä tulossa (servotronic) ja hinta-arvio töineen 650 €, katsotaan.... Niin ja siis tämä paska hammastanko ei mulla kyllä vuoda mitään.
                                Muuten yllättävän ajettava peli vielä vaikka etupään aurauskulmat vituillaan ja välystä aikalailla.
                                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎