Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 - Hammastankoasiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #76
    Siis en nyt tajua? Hammastanko/ohjausvaihde ei milloinkaan voi olla välyksellinen vai toiselta puolelta, vaan oire on se että ratissa tuntuu tyhjää?
    Toispuoleinen välys johtuu raidetangon sisäpään nivelestä(haitarikumin sisällä olevasta nivelestä) joka on 5-minuutissa vaihdettavissa ja joka maksaa motonetissa 24€:http://www.motonet.fi/Ostoskori.php?...Toiminta=Lisaa
    Eli mistä nyt on siis kysymys? Ohjausvaihteesta/hammastangosta vai raidetangon sisäpäästä?

    Comment

    • Kentsu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1397
      • Tuusula

      #77
      Originally posted by Hemi
      Siis en nyt tajua? Hammastanko/ohjausvaihde ei milloinkaan voi olla välyksellinen vai toiselta puolelta, vaan oire on se että ratissa tuntuu tyhjää?
      Toispuoleinen välys johtuu raidetangon sisäpään nivelestä(haitarikumin sisällä olevasta nivelestä) joka on 5-minuutissa vaihdettavissa ja joka maksaa motonetissa 24€:http://www.motonet.fi/Ostoskori.php?...Toiminta=Lisaa
      Eli mistä nyt on siis kysymys? Ohjausvaihteesta/hammastangosta vai raidetangon sisäpäästä?
      Ratissa tuntuu kyllä hieman tyhjää. Ja siis kun haitarikumin ottaa pois, voi todeta että välys ei ole sisemmissä raidetangon päissä, vaan nimen omaan siinä välissä eli hammastangossa.
      Muuten Hemi et kyllä sinäkään suorita raidetangon sisemmän pään vaihtoa kokonaisuudessaan ihan 5 minuutissa, vaikka muuten ammattitaitoasi en epäilekään
      Ex: 523iA '97, 520iA '89
      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #78
        Paljonko lyödään muuten vetoa että pelkkä vaihto menee? Toki siis sillä edellytyksellä että kello käynnistyy kun auto on nosturilla ja työkalut hollilla. Toki tuon homman jälkeen on vielä vähintään aurausten perus-säätö, joten onhan se sellainen 10-15min homma ja puolen tunnin veloitus, että sikäli olet ihan oikeassa.

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          #79
          Originally posted by Hemi
          Paljonko lyödään muuten vetoa että pelkkä vaihto menee?
          No siitä en laita rahojani likoon, kysymys oli koko touhusta eli siihenhän kuuluu mm. moottorin pohjamuovin irroitus/asennus (ei ehkä pakko sinun menetelmillä) haitarikumin irroitus ja asennus jne... Mutta, tuolla aiemin totesin että välys on helppo todeta ottamalla alakautta rattiakselista kiinni. Eikös tämä olekin helpoin konsti jotta ei tarvitse arvuutella missä se välys on? Silloinhan oma käsi loksuttaa rattiakselia erittäin kevyellä voimalla ja oma silmä näkee että raidetangot ei hievahdakaan...
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #80
            Raidetangot eivät myöskään hievahda jos niiden sisäpäissä on välystä. Eli tämä kuitenkin pitää varmistaa irroittamalla haitarikumit jotta voidaan varmistua siitä että välys on itse hammastangossa eikä esim.molemmissa sisäpäässä. Loppupelissä e39:ssä ja e46:ssa varsinaisia hammastankovikoja välysten suhteen on erittäin harvoin ja pääosin Suomessa vaihdetut hammastangot vaihdetaan turhaan koska se varsinainen vika on kuitenkin raidetangon/raidetankojen sisäpäissä. Yleensä nämä hammastangot menee vaihtoon öljyvuotojen takia joten kannattaa tehdä kyllä "tuplatarkastus" ennenkuin lähtee koko hammastankoa vahtamaan jos remontti vaatii kuitenkin yhden tai kaksi parinkympin raidetankoa. e39/V8 mallien kuulamutterisimpukoiden välysongelmat ovat toki arkipäivää, mutta näitä toisaalta voi periaatteessa kerran tai kaksi hieman kiristää.

            Comment

            • Kentsu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1397
              • Tuusula

              #81
              [QUOTE=Hemi]Raidetangot eivät myöskään hievahda jos niiden sisäpäissä on välystä. Eli tämä kuitenkin pitää varmistaa irroittamalla haitarikumit jotta voidaan varmistua siitä että välys on itse hammastangossa eikä esim.molemmissa sisäpäässä. [QUOTE=Hemi]

              Väittäisin kuitenkin että helpoin tapa todeta hammastangon välys on tuo rattiakselin "kosketus" alakautta. Ratista tätä tuntumaa ei saa samalla tavoin. Eli tuo vaan vihjeeksi heimoveljille, kun tätä välyksen kohteen toteamista on tässä threadissa jauhettu muutaman sivun verran. Aika epätodennäköistä taitaa olla se että välys ilmaantuu molempiin sisempiin raidetangon päihin, mahdollista varmaankin... Toki ennen kuin ostetaan uusi hammastanko, haitarikumit kannattaa irroittaa varmistukseksi, se on kuitenkin helppo homma. Järkevää on joka tapauksessa tietenkin etsiä ohjauksen kaikki välykset tässä vaiheessa.
              Itsekin kyllä elättelin toiveita siitä että välys olisi muualla kuin hammastangossa. "Ammattilaisen" ohjeesta vaihdoin siis sen kummemmin tutkimatta toisen sisemmän raidetangon pään, sitten alkoi kellot soimaan. Totesin vielä toisenkin raidetangon välyksettömäksi ja sitten vielä yhdessä huoltamon edustajien kanssa varmistettiin asia kuten em.
              Ex: 523iA '97, 520iA '89
              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

              Comment

              • HKM
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 427
                • Sipoo

                #82
                Nyt selvisi toi mun auton ongelma. Vika löytyi raidetangoista eli ei ohjausvaihteesta.

                HKM
                Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                Ex. E30 318is
                Ex. Jaguar XJR
                Ex. E39

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #83
                  ...niimpä...

                  Comment

                  • Kentsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1397
                    • Tuusula

                    #84
                    Case closed omalta osaltani. Hammastangon vaihdon jälkeen totesin vielä itse että välykset katosi. Homma siis kustansi aurauskulmien säätöineen 650 €. Auto nyt taas vaan kovaa ajoa vailla...
                    Ex: 523iA '97, 520iA '89
                    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                    Comment

                    • zaci
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2005
                      • 459
                      • Kuopio

                      #85
                      Kun asiaan liittyvää väljyyttä muut ovat havainneet, onko ratin muutaman sentin edestakainen heiluttaminen pitänyt hyttiin asti ainakin ovi auki kuuluvaa naputusta? Tässä itse myös pähkäilen, missä välys on. Se tuntuu rengasta heiluttaessa vain oikealla puolella, mutta raidetangon sisäpäässä ei väljyyttä ilmennyt vaikka haitarikumin alle kurkisti :think Ratin kun kieputtaa äärilaitaan ja jatkaa tätä pientä ratin edestakaista vispausta niin ääni ei häviä mihinkään. Tämän threadin kun jaksoi lukea läpi, niin seuraavaksi kannattaakin vissiin ottaa myös toinen puoli tarkasteluun ja vaihtaa noi raidetankojen sisäpäät ainakin ensin ? Halpoja kun ovat. Mitään vuotoja ei hammastangossa ilmennyt ainakaan oikealla puolella, haitarikumikin näytti suht fhreessiltä.
                      BMW F20 120xDa 2016 140kW

                      Comment

                      • zaci
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2005
                        • 459
                        • Kuopio

                        #86
                        Entä onko hammastangossa mitään kiristysmahdollisuuksia? Osaako joku kertoa mikä on se kiristys/säätömahdollisuus siinä raidetangosta vähän sisään päin hammastangon kuoren päällä (löytyy ainakin kuskin puolelta)? Selvä asteikko ainakin siinä on.
                        BMW F20 120xDa 2016 140kW

                        Comment

                        • janne1974
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 405
                          • Kuopio

                          #87
                          Jaahas otas tuosta sitten selvää.... Omassa kuuluu kolinaa kun rattia heiluttaa(Ihan sama missä asennossa renkaat on), renkaat kyllä reagoi ihan pieneenkin ratin liikkeeseen. Hiton vaikea arvioida missä vika. Raidetangosta kiinni pitäessä käteen tuntuu selvä kolina, mutta ei saa selvää missä välys on. Pitää vielä kurkistaa haitarikumien alle ja tarkistaa sisemmät päät. (n. 3kk vanhat motonet osat)

                          -Janne-
                          -Janne-

                          F10 535iX sedan -11
                          ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                          ex. E39 528i touring -99
                          ex. E36 325ia coupe -93

                          Comment

                          • Kele
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 100
                            • Espoo

                            #88
                            Originally posted by janne1974 View Post
                            Jaahas otas tuosta sitten selvää.... Omassa kuuluu kolinaa kun rattia heiluttaa(Ihan sama missä asennossa renkaat on), renkaat kyllä reagoi ihan pieneenkin ratin liikkeeseen. Hiton vaikea arvioida missä vika. Raidetangosta kiinni pitäessä käteen tuntuu selvä kolina, mutta ei saa selvää missä välys on. Pitää vielä kurkistaa haitarikumien alle ja tarkistaa sisemmät päät. (n. 3kk vanhat motonet osat)

                            -Janne-

                            Helpoiten selviät sillä, kun kaveri nytkyttää rattia, melkein ääriasentoon käännettynä, puoli kerrallaan ja itse otat ja puristan sisemmän pallon nyrkin sisään, siten että vaikka pikkurilli tuntee tangon ja loppukäsi nivelen. Ei nääs tarvii kumeja irroitella.
                            e90 318i 4d -06
                            e36 320 4d -91 Diamantschwarz
                            Ex. 2x e30 316

                            Comment

                            • arpuC
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 1377

                              #89
                              Lainataas tätä... Mikähän mahtaa olla, kun rattia kääntää jompaan kumpaan suuntaan, niin kuuluu "onnenpyörämäinen" ruksutus ääni? Ihan käännettäess ajossa ja paikallaan. Mitään ylimääräisiä kolinoita ei kuulu eikä välystäkään.

                              Töihin kun lähti, niin ei mitään ylimääräisiä ääniä--->8h töissä ja ääni ilmaantui yllättäen
                              Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                              En löydä enää sun luo
                              Teitkö sä tän tahallaan?
                              Nyt kaikki palaa.

                              Comment

                              • Havis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1835
                                • Kotona/Poissa

                                #90
                                Originally posted by arpuC View Post
                                Lainataas tätä... Mikähän mahtaa olla, kun rattia kääntää jompaan kumpaan suuntaan, niin kuuluu "onnenpyörämäinen" ruksutus ääni? Ihan käännettäess ajossa ja paikallaan. Mitään ylimääräisiä kolinoita ei kuulu eikä välystäkään.

                                Töihin kun lähti, niin ei mitään ylimääräisiä ääniä--->8h töissä ja ääni ilmaantui yllättäen
                                Pyöräkotelo täynnä sohjojäätä, tai sitte ne sisälokasuojan muovit on rikki/irti...
                                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                                E60 523iA -08

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎