Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530da vm 2000 menettää tyhjäkäynnin kiihdytyksen jälkeen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gurko
    Newbiemmer
    • Mar 2010
    • 27
    • Finland

    E39 530da vm 2000 menettää tyhjäkäynnin kiihdytyksen jälkeen.

    Ostimpa muutama viikko sitten "uuden bmw:n" vanhan tilalle ja täytyy sanoa että, on tullu viime aikoina ruuvattua melkoisesti ja kahlattua bmw foorumeita. Kaikki alkoi kun ekakertaa pääsin 100 rajoituksella kokekeilemaa ohitusta. Autolla ei sitten meinannu päästä millään 80 kmh kulkevan rekan ohi. Soppaa talla pohjassa birssi nielee kulutusmittarin mukaan max 12 litraa ja huiput siinä noin 160kmh 10 kilometrin suoralla, jonka jälkeen kone vielä alkaa käydä huonosti noin neljällä ja vatkaa ihan perkeleesti. Vatkaus loppuu vasta kun kone on jäähtynyt. Letkun nokassa vatkaus päällä näytti että muutama suutin oli heittäny itsenä max korjaukselle -10. Ilman kiihdyttelyä kuitenkin kaikki suuttimet +-1 arvojen sisällä.

    Vikakoodeista ei löytynyt apua, joten tein perushuollot. Vaihdoin ilmamassanturin se kun näytti liiana isoja lukemia, ei apua. Uusin kaikki alipaine letkut ei apua. Vaihdoin myöskin naftasuodattimen ja ilman suodattimen, ei apua.

    summa summarum kerran kun polkaseen niin tyhjäkäyntiä ei enää sinä päivänä ole, jos ei anna koneen jäähtyä. Turbo on uusittu autoliikkeen toimesta ja se kyllä pelaa nimittäin kun otan maffilta piuhan irti niin auto potkii kuin nuori ori, toki silloinkin katoaa tyhjäkäynti

    Nyt tarvittais hyviä neuvoja mitä kokeilla seuraavaksi.
    Last edited by Gurko; 20-06-2013, 14:51.
  • |parsakaali|
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 996

    #2
    Originally posted by Gurko View Post
    Ostimpa sitten muutama viikko sitten "uuden bmw"n vnahan tillla ja täytyy sanoa että ,on tullu ruuvattua melkoisesti ja luettua foorumeita. Kaikki alkoi kun ekakertaa pääsin 100 rajoituksella kokekeileen ohittelua. Autolla ei päässyt minkään ohi. Soppaa talla pohjassa kulutusmittarinn mukaan max 12 litraa ja huiput 160kmh noin 10 kilometrin suoralla, jonka jälkeen kone käy noin neljällä ja vatkaa ihan perkeleesti. Vatkaus loppuu vasta kun kone on jäähtynyt. Letkun nokassa vatkaus päällä näytti että muutasma suutin oli heittäny itsenä max korjaukselle -10. Ilman kiihdyttelyä kuitenkin kaikki suuttimet +-1 arvojen sisällä.

    Vikakoodeista ei löytynyt apua, joten tein perushuollot. Vaihdoin ilmamassanturin se kun näytti liiana isoja lukemia, ei apua. Uusin kaikki alipaine letkut ei apua. Vaihdoin myöskin naftasuodattimen ja ilman suodattimen, ei apua.

    summa summarum kerran kun polkaseen niin tyhjäkäyntiä ei enää sinä päivänä ole jos ei anna koneen jäähtyä. Turbo on uusittu autoliikkeen toimesta ja se kyllä pelaa nimittäin kun otan maffilta piuhan irti niin auto potkii kuin nuori ori, toki silloinkin katoaa tyhjäkäynti

    Nyt tarvittais hyviä neuvoja mitä kokeilla seuraavaksi.
    Kuulostaisi, kuin sinulla jäisi suuttimet auki / vuotamaan lämmetessä. Suttimet vialliset / kuluneet. Toimiiko kiihdyttäminen puolikaasulla? Vika voi myös olla suuttimien johtosarjassa. Käytä kaikki liittimet irt, heiluttele johtoja ja laita kontaksisprayta liittimeen samalla kun laitat takaisin.

    Comment

    • Gurko
      Newbiemmer
      • Mar 2010
      • 27
      • Finland

      #3
      Täytyypä hakea pullo tuota kontaktispraytä ja nykkiä johtoja hiukan. Lähteekö nuo liittimet ihan ylöspäin vetämällä vai onko siinä jokin tekniikka? kiihdytys puolella kaasulla ja alle 80kmh pelaa ihan ok, vasta täyskaasukiihdytys vie tyhjäkäynnin :(

      Comment

      • deemu79
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 453
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Gurko View Post
        Täytyypä hakea pullo tuota kontaktispraytä ja nykkiä johtoja hiukan. Lähteekö nuo liittimet ihan ylöspäin vetämällä vai onko siinä jokin tekniikka? kiihdytys puolella kaasulla ja alle 80kmh pelaa ihan ok, vasta täyskaasukiihdytys vie tyhjäkäynnin :(
        Noita liittimiä jos avaa ni täytyy aina laittaa kontaktisprayn kanssa kasaan, ettei jää shaittia tiivisteen väliin. Kannattaa katsoa se railpaineanturi jakotukin tulipellin puoleisesta päädystä.
        sigpic
        328i Coupe M-Sport -95

        Comment

        • |parsakaali|
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 996

          #5
          Originally posted by Gurko View Post
          Täytyypä hakea pullo tuota kontaktispraytä ja nykkiä johtoja hiukan. Lähteekö nuo liittimet ihan ylöspäin vetämällä vai onko siinä jokin tekniikka? kiihdytys puolella kaasulla ja alle 80kmh pelaa ihan ok, vasta täyskaasukiihdytys vie tyhjäkäynnin :(
          Ihan vetämällä, tietysti klipsiä pitää vähän sormella avittaa. Ilmanputsarikotelo pois niin on vähän työtilaa.

          Livedatasta selviää monesti näissä aika paljon, että mikä ei mene kuin elokuvissa. Mikäli tällä ja railipaine anturin tarkistuksella ei tule kuntoon niin livedatan lukuun auto. Onko missäpäin?

          Comment

          • Gurko
            Newbiemmer
            • Mar 2010
            • 27
            • Finland

            #6
            Mikään ei ole edelleenkään atuttanut. Torstaina livedatan lukuun niin voi selvitä lisää. Auto nököttää kokkolassa. Palaan asiaan viimeistään torstai iltana, mutta edelleen kaikkea mahdollista saa ehdottaa niin minä ruuvaan ja ruuvaan

            Comment

            • Gurko
              Newbiemmer
              • Mar 2010
              • 27
              • Finland

              #7
              Unohdin kertoa vielä että kylmänä toimii hienosti ihhn pintakaasulla ja puolellakin kaasulla kiihtyy hyvin, mutta kuumana ei vaan potki millään kaasun määrällä :(

              Comment

              • Gurko
                Newbiemmer
                • Mar 2010
                • 27
                • Finland

                #8
                No niin nyt on ajeltu ja live datat katsottu. Vika koodeja ei ole edelleenkään. Ainut ohjearvoista poikkeava toiminta oli ettei nosta ahtoja juuri lainkaan vaan jää reilusti ohjearvoista. Poljennan jälkeen taas jää ahdot roikkumaan mukamas korkealle ja ilmeisesti se sekottaa tyhjäkäynnin. Mikäs tässä nyt sitten oikein on vikana ahtopaineanturi vai solenoidi, joka ohjaa turpoa? turpon siivet tuntuis liikkuvan ihan alipaineputkesta imemällä tai ainakin akseli liikkuu.

                Niin ja tosiaan ilman maffin kytkentää vehje edelleen melkein pelaa eikä jää paljoakaan ohjearvoista ahdon suhteen, mutta tyhjäkäynnillä jää ahtoja näinkin päälle livedatan mukaan ja tyhjäkäynti on melkoista vatkausta ja kikki suuttimien korjaukset heittää häränpyllyä +-10 arvoja.

                Auttakaahan nyt joku. Tilasin kyllä jo mapin ja solenoidin turpolle mutten saa niitä enen kuin juhannuksen jälkeen maanantaina, joten aikaa on kokeilla vaikka mitä.

                Comment

                • |parsakaali|
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 996

                  #9
                  Originally posted by Gurko View Post
                  No niin nyt on ajeltu ja live datat katsottu. Vika koodeja ei ole edelleenkään. Ainut ohjearvoista poikkeava toiminta oli ettei nosta ahtoja juuri lainkaan vaan jää reilusti ohjearvoista. Poljennan jälkeen taas jää ahdot roikkumaan mukamas korkealle ja ilmeisesti se sekottaa tyhjäkäynnin. Mikäs tässä nyt sitten oikein on vikana ahtopaineanturi vai solenoidi, joka ohjaa turpoa? turpon siivet tuntuis liikkuvan ihan alipaineputkesta imemällä tai ainakin akseli liikkuu.

                  Niin ja tosiaan ilman maffin kytkentää vehje edelleen melkein pelaa eikä jää paljoakaan ohjearvoista ahdon suhteen, mutta tyhjäkäynnillä jää ahtoja näinkin päälle livedatan mukaan ja tyhjäkäynti on melkoista vatkausta ja kikki suuttimien korjaukset heittää häränpyllyä +-10 arvoja.

                  Auttakaahan nyt joku. Tilasin kyllä jo mapin ja solenoidin turpolle mutten saa niitä enen kuin juhannuksen jälkeen maanantaina, joten aikaa on kokeilla vaikka mitä.
                  Ei solenoidi vaikuta siihen, jos näyttää tyhjäkäynnillä ahtoja. Mikäli map-anturi imusarjassa on rikki niin se voi sellaisen tehdä. Seurasiko maf arvon saanti ja pyynti toisiaan?

                  Comment

                  • Gurko
                    Newbiemmer
                    • Mar 2010
                    • 27
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by |parsakaali| View Post
                    Ei solenoidi vaikuta siihen, jos näyttää tyhjäkäynnillä ahtoja. Mikäli map-anturi imusarjassa on rikki niin se voi sellaisen tehdä. Seurasiko maf arvon saanti ja pyynti toisiaan?
                    Kyllä, maf arvo seurasi ja seuraa hienosti pyyntiä kuten myös ahtopaine nyt. Ruokaa saa nyt kaasupohjassa noin 22 litraa nelosella noin 150 vaudissa, joka lienee ihan ok. Vaihdoin siis vielä ahtopaineanturin ja solenoidin. Kulku puoli siis riittäisi minulle , mutta tyhjäkäynti menee edellee kun kerran polkaisee :(

                    Comment

                    • |parsakaali|
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 996

                      #11
                      Originally posted by Gurko View Post
                      Kyllä, maf arvo seurasi ja seuraa hienosti pyyntiä kuten myös ahtopaine nyt. Ruokaa saa nyt kaasupohjassa noin 22 litraa nelosella noin 150 vaudissa, joka lienee ihan ok. Vaihdoin siis vielä ahtopaineanturin ja solenoidin. Kulku puoli siis riittäisi minulle , mutta tyhjäkäynti menee edellee kun kerran polkaisee :(
                      Haiseeko pakokaasu polttoaineelle kun menettää tyhjäkäynnin? Savuttaako silloin?

                      Comment

                      • Gurko
                        Newbiemmer
                        • Mar 2010
                        • 27
                        • Finland

                        #12
                        Originally posted by |parsakaali| View Post
                        Haiseeko pakokaasu polttoaineelle kun menettää tyhjäkäynnin? Savuttaako silloin?
                        Hitto tuota hajua en ole huomannu tutkia, mutta savua ei kyllä saa mokomasta irti millään. Ainakaan niin paljoa että peilistä näkis...


                        Menetin malttini ja vein kokeeksi vehkeen tutkittavaksi paikalliseen bmw huoltoon kust carille. Saapa nähdä mitä ne sanoo vaivasta.

                        Comment

                        • elreino
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2009
                          • 88
                          • s-joki

                          #13
                          ahtimen johdesiipien asento vika
                          siivet jumii tai perus säätö on virheellinen
                          Last edited by elreino; 28-06-2013, 00:58.

                          Comment

                          • Gurko
                            Newbiemmer
                            • Mar 2010
                            • 27
                            • Finland

                            #14
                            Hauskaksi menis jos vika olisikin turbossa
                            nimittäin bmw huollossa ovat suutinta vaihtamassa. Tänään lienee nipussa. Kokeilun jälkeen lienen viisaampi ja kirjoittelen lisää.

                            Comment

                            • Gurko
                              Newbiemmer
                              • Mar 2010
                              • 27
                              • Finland

                              #15
                              Pientä lisäystä tilanteeseen. 2,4 ja 6 sylintereiden suutinten kiinnitysten pinnapulteista kolme poikki kannen tasalta. Mikähän piru niitäkin on katkonut? tuon takia yhden suuttimen vaihtoon on mennyt jo jokunen päivä. No hyvä että paljastuu uudesta autosta kaikki viat heti alkuun.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎