Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakosarjan pörinä M52TU-koneessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Pakosarjan pörinä M52TU-koneessa

    Kylmänä autoni pakosarja selvästi pörisee, ihan kuin joku tuning-pakoputki... Kuuntelin auton alta eikä pörinä kuulu vaihdelaatikon kohdalla olevasta laippaliitoksesta vaan selvästi ylempää.

    Onko näistä mennyt pakosarjan tiivisteitä vai onko ilmeistä, että kun pakosarjan ottaa irti, sieltä löytyy halkeama tms? Mitä ainetta M52TU:n pakosarja on, siis saako sitä hitsaamalla korjattua?
    E39 528iA
  • tetapi
    Newbiemmer
    • Jan 2011
    • 27
    • Pirkanmaa

    #2
    Oletko jo mutterit kirinyt vaikkei nuo löystykkään ja voihan tiivisteissäkin olla sanomista? Käsittääksäni kun peltipakosarja hajoaa jostain niin sitä korjaamalla ei tule hullua hurskaammaksi.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      En ole muttereihin vielä koskenut. Tilasin uudet tiivisteet ja mutterit, mutta luultavasti vikaa on muuallakin.

      Yhden jutun löysin netistä jossa myös oli 528 ja vuotoa pakosarjassa. Hitsattu se kuitenkin oli. Tiedä sitten millainen ääni siinä oli.
      Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.
      E39 528iA

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Mulla on ylimääräiset pakosarjat katteineen jos haluat harjoitella hitsausta tai muuten vaan tutkia.

        Jotain pörinää/säksätystä ne piti niin laitatin peltisarjat ilman katteja.

        Comment

        • Jusaus
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1124
          • Kajaani

          #5
          Täällä halkesi katalysaattori ympäri hitsaussaumastaan ja äänihän oli sen mukainen, kun 3-sylinteriä vuoti käytännössä heti lohkon jälkeen.
          Tuli vian ilmettyä tutkittua nettiä ja huomasin ettei ole ihan ainutlaatuista tuo katin halkeaminen. Muistaakseni nimimerkki Saukko foorumilta "painiskeli" myös saman ongelman kanssa.

          Nostin molemmat katit pois ja vasta suojakuoret irrottamalla ilmeni äänen auheuttaja, päällisin puolin ei huomannut mitään.

          Vein katin paikalliselle koneistamolle hitsattavaksi, hyvin on kestänyt sen jälkeen n. 6kk.
          Last edited by Jusaus; 18-06-2013, 09:33.
          Nyk: GSX1300R -00
          Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
          ---------------------------------------------
          -Official member of BTCF-Sauna Team-
          ---------------------------------------------

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Jusaus View Post
            Täällä halkesi katalysaattori hitsaussaumastaan ja äänihän oli sen mukainen kun 3-sylinteriä vuoti käytännössä heti lohkon jälkeen.

            Nostin molemmat katit pois ja vasta suojakuoret irrottamalla ilmeni äänen auheuttaja, päällisin puolin ei huomannut mitään.

            Vein katin paikalliselle koneistamolle hitsattavaksi, hyvin on kestänyt sen jälkeen n. 6kk.
            Jotain tuollaista minäkin arvelen/pelkään minulla viaksi.
            Millainen se ääni oli? Minulla tuo tosiaan on enemmän suoran putken pörinää eikä säksätystä, mutta juuri tuollainen 3:n sylinterin vuoto taitaa ollakin, yksi sitten vain säksättäisi.

            Miten otit nuo irti? Oliko takimmaiset lambdat paikallaan kun irrotit pakosarjan/katit? Mitä ainetta nuo katit ovat, siis millä ne pitää hitsata?
            E39 528iA

            Comment

            • Jusaus
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1124
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by TJJ View Post
              Jotain tuollaista minäkin arvelen/pelkään minulla viaksi.
              Millainen se ääni oli? Minulla tuo tosiaan on enemmän suoran putken pörinää eikä säksätystä, mutta juuri tuollainen 3:n sylinterin vuoto taitaa ollakin, yksi sitten vain säksättäisi.

              Miten otit nuo irti? Oliko takimmaiset lambdat paikallaan kun irrotit pakosarjan/katit? Mitä ainetta nuo katit ovat, siis millä ne pitää hitsata?
              Ääni oli kuin pakoputkessa olisi reikä tms. Ihan suoran putken äänitasoihin ei päästy, eli kuvaavin lienee tuo pörinäputki-ääni.
              Irroitus oli suoraviivaista, mutta aikaa vievää:

              Moottorin tuki piti irroittaa pakopuolelta kokonaan, imupuolelta riitti kiinnityksen irroitus alapäästä, tämän jälkeen voitiin nostaa konetta ylöspäin lisätilan tekemiseksi.
              Pyörittelin kaikki lambdat irti putkista ennen irroitusta, jonka jälkeen putki poikki heti katin jälkeen olevista liitoksista ja sitten pakosarjan mutterit irti.
              Tilaa on todella vähän, usko meinasi loppua varsinkin pakosarjan muttereiden kanssa; Niitä kun on monta, ovat pieniä ja ahtaassa paikassa. Seuraavaksi aikaa meni itse putkien pyörittelyyn auton alla, ei tahtonu heti löytyä oikeat reitit putken pois ujuttamiseksi.
              Joitakin laitteita sai konehuoneen puoleltakin siirtää syrjään että katit sopi pois, ainakin ABS/DSC-härveli piti irroittaa kiinnityksestään ja kääntää varovasti hieman eri kohtaan.

              Metallin koostumuksesta löytyi juttua vähän sieltä täältä. Hitsari ainakaan ei sanonut että olisi mitään erikoista huomannut, pitävyyden tms puolesta. Puhetta asiasta oli kun osat heille vein.
              Last edited by Jusaus; 18-06-2013, 10:15.
              Nyk: GSX1300R -00
              Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
              ---------------------------------------------
              -Official member of BTCF-Sauna Team-
              ---------------------------------------------

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by Jusaus View Post
                Ääni oli kuin pakoputkessa olisi reikä tms. Ihan suoran putken äänitasoihin ei päästy, eli kuvaavin lienee tuo pörinäputki-ääni.
                Irroitus oli suoraviivaista, mutta aikaa vievää:

                Moottorin tuki piti irroittaa pakopuolelta kokonaan, imupuolelta riitti kiinnityksen irroitus alapäästä, tämän jälkeen voitiin nostaa konetta ylöspäin lisätilan tekemiseksi.
                Pyörittelin lambdat irti putkista ennen irroitusta, jonka jälkeen putki poikki heti katin jälkeen olevista liitoksista ja sitten pakosarjan mutterit irti.

                Tilaa on todella vähän, usko meinasi loppua varsinkin pakosarjan muttereiden kanssa; Niitä kun on monta, ovat pieniä ja ahtaassa paikassa. Seuraavaksi aikaa meni itse putkien pyörittelyyn auton alla, ei tahtonu heti löytyä oikeat reitit putken pois ujuttamiseksi.

                Joitakin laitteita sai konehuoneen puoleltakin siirtää syrjään että katit sopi pois, ainakin ABS/DSC-härveli piti irroittaa kiinnityksestään ja kääntää varovasti hieman eri kohtaan.
                Tuulitunneli+flekti irti että mahtuu kone nousemaan.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Jusaus View Post
                  Ääni oli kuin pakoputkessa olisi reikä tms. Ihan suoran putken äänitasoihin ei päästy, eli kuvaavin lienee tuo pörinäputki-ääni.
                  Kiitokset purkuvinkeistä!

                  Kuulostelin vielä äsken kylmällä koneella ja moottoritilasta kuunneltuna äänessä oli pulputtavaa ääntä pörinä lisäksi. Täytyypä vielä tarkistaa tulppien kireys. Mutta pakosarjan kohdalla haisi pakokaasu, joten kyllähän siellä reikä jossain taitaa olla.

                  Vielä kun selviäisi mitä ainetta nuo pakosarjat ja katit ovat ja millä ne pitäisi hitsata? Siis haenko MIG:in lainaan ja ähellän itse räkäsaumaa vai etsin jonkun pajan (ja ajan taksilla sinne....).
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Ha2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1786
                    • Oulu

                    #10
                    Mulla vuoti M54B30-koneisessa juurikin se vaihdelaatikon vieressä oleva laippasauma. Uudet pultit ja uudet tiivisteet, niin loppu pörinät. Sain paikallistettua vuotokohdan kun ajoin auton pimeään paikkaan ja taskulampulla etsin, mistä pakokaasua vuotaa. Valosassa ja edes hämärässäkään oli vaikea löytää vuotokohtaa.
                    E61 525d LCI

                    Comment

                    • Perlenbacher
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2010
                      • 1103
                      • Suomi

                      #11
                      Itellä oli kanssa halki M52B20TU:sta ekan bankin pakosarja ympäri hitsaussaumasta, keskeltä kattia. Roikkui sen lämpösuojan varassa. Kaasulla hitsattiin kiinni ja kesti kyllä oikein hyvin. Vittumainen oli vaan ottaa irti vaikka oli se helpompi 1-3 pyttyjen pakosarja. Päästömittauksessa happiarvo oli jotain 15%
                      Pörisi just tollai kylmänä kovempaa.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Joo, nyt on katit irti. Kyllä oli purkamisessa melkoinen ähellys. No onneksi ei ollut turhaa työtä, sillä löytyi selitys pörinään: taaimmainen katti melkein kokonaan halki. Toisessa 2cm halkeama. Luultavasti auton sisämelu putoaa nyt aika reippaasti. Nyt tarttis hitsata nuo ja sitten jos tuon saisi vielä jotenkin kasattua...
                        Tuossa kuva katista:
                        .
                        .
                        .
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Mites ne harjoituskatit, hitsasit läjään?

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Mites ne harjoituskatit, hitsasit läjään?
                            Eipä niille ole mitään tapahtunut, sen yhden repeämän hitsasin.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Nyt on auto taas toiminnassa ja pakoäänet kuuluu vain auton perästä, tuntuu melko ihmeelliseltä kun olin jo tottunut moottorinkin olevan "äänekäs". Hitaassa vauhdissa (alle 50km/h) auto tuntuu selvästi hiljaisemmalta ja kun hiukan kiihdyttää, kuuluu 6-koneen äänet hyvin selvästi . Kai ne sitten ennen katosi katalysaattorin halkeamasta kuuluneeseen pörinään?
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎