Originally posted by TJJ
View Post
Pakosarjan pörinä M52TU-koneessa
Collapse
X
-
Pärisikö sulla sattumalta selkeästi enemmän ilman ollessa kylmä, esim. talvella, vai oliko tämä jatkuvaa pörinää tai räminää säästä riippumatta? Mulla pärähtää siinä 1000 rpm kohdalla viileillä säillä, kun lähtee esim. liikkeelle tai ajossa kuormittaa konetta noilla kierroksilla. Nykyään pärähtää vähän myös kesäsäillä. Tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään, eikä kierrättäessä ilman vetoa. Uudet pakoputken, moottorin ja laatikon tukikumit vaihdettiin, ei vaikuttanut. Vaihtoa odottaa vielä uudet pakoputken kiinnitysraudat. Pärähtely alkoi viime kesänä, kun vanosrempan jälkeen piti "sisäänajaa" uusia tiivisteitä.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
Hehee, tässä taas yksi tyyppivika lisää ja on niin ihana korjata. Taitaa kaikki e39:sit olla pikku hiljaa paali kunnossa.
Comment
-
Samalta tuntui, ei ainakaan hurjia tehoja tullut... Täytyy tutkia/testailla vielä ja nollata moottorin adaptiot. Tuo halkeama oli kyllä niin suuri, että se saattoi johonkin vaikuttaa ja moottorinohjaus ehkä yritti korjata katin ongelmia. Tilasin muuten uudet takimmaiset lambdat, mutta en odota niiltä ihmeitä...Originally posted by janke View PostEntä suorituskyky:think
Comment
-
Ei siihen ilma vaikuttanut vaan moottorin kylmyys. Eli kylmällä moottorilla (pakosarjalla) pörisi selvästi enemmän ja äänen kuuli ja paikallisti kun avasi konepellin ja kuunteli pakosarjan kohdalta.Originally posted by Bomb5 View PostPärisikö sulla sattumalta selkeästi enemmän ilman ollessa kylmä, esim. talvella, vai oliko tämä jatkuvaa pörinää tai räminää säästä riippumatta?
Comment
-
Comment
-
Joo, tämä oli kyllä hankalin korjaus mitä tähän mennessä on tullut tehtyä. Sinänsä helppo homma, mutta tosi ahtaassa paikassa ja osat tulee pois vain juuri oikeassa asennossa. Ja kädet puutuu kun pitää kurkottaa ylös ja avata muttereita. Minulla on monttu käytössä, melkoinen akrobaatti saa olla jos tuon tekee pukkien päällä. Ekan katin ehkä vielä ottaa niin, koska siitä saa mutterit yläkautta irti, mutta takimmaisesta ne pitää ruuvata alakautta.Originally posted by Bmw Master View PostHehee, tässä taas yksi tyyppivika lisää ja on niin ihana korjata. Taitaa kaikki e39:sit olla pikku hiljaa paali kunnossa.
Toivottavasti tuo nyt kestää... Tulee vaikea dilemma jos ongelma ilmaantuu uudestaan, siis ostaako uudet katit, jotka maksaa melkein puolet auton arvosta vai tarvikekatit jotka ei kuitenkaan sovi paikalleen vai hitsaako vanhoja lisää vai laittaako suorat putket.
Comment
-
Paljonko menee työaikaa osaavalla pajalla tommosessa hommassa? Samalla varmaan uusi pakosarjan tiiviste ja mutterit? Miten suuri todennäköisyys on, että joutuu uusimaan noita pakosarjan pultteja?E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
Minä vaihdoin uudet tiivisteet ja mutterit. Pulttejakin ostin varalle, mutta ei niitä olisi tarvittu. Kolme pulttia irtosi ja laitoin niihin uudet, mutta olisi ne vanhatkin voinut laittaa takaisin. Ei niissä ollut ruostetta tms.Originally posted by Bomb5 View PostPaljonko menee työaikaa osaavalla pajalla tommosessa hommassa? Samalla varmaan uusi pakosarjan tiiviste ja mutterit? Miten suuri todennäköisyys on, että joutuu uusimaan noita pakosarjan pultteja?
Comment
-
Tuli tänään tehtyä tuo pakosarjojen irroitus ja hitsausoperaatio. Eli ensin etummaisesta mutterit pois, niin pääsee vähän kääntämään saaden lisää tilaa irroittaa mutterit takimmaisesta. sitten "muljauttaa" takimmaisen pakosarjan alakautta syliin ja toiselle sama homma. Anturit tietysti kannattaa irroittaa ennen pakosarjojen irroitusta! Itsellä oli ilmastointilaitteen täyttöputki edessä, niin yläkautta ei ollut mahdollista yrittää poistoa. Mitään moottorin korvallisten irroitusta tai moottorin nostoa ei tarvitse tehdä, pakosarjat sopivat tulemaan pois ilmankin!
Comment
-
Jaahas, tulipa vaihdettua pakosarjan tiivisteet kun kylmänä pörisi mutta eihän se tiivisteiden vaihdolla mihinkään hävinnyt vaan nyt ääni kuuluu myös lämpimällä koneella..
eli sarjat takaisin pöydälle ja etsimään repeämiä mutta onneksi irroitus ja kasaus on tuoreessa muistissa.
- E30 325i M52B28TU Cabriolet
- E39 528ia
- KUOPION PUTKIMIEHET -team
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -
Puretaan 520ia -97
https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572
Comment
. Kai ne sitten ennen katosi katalysaattorin halkeamasta kuuluneeseen pörinään?

Comment