Kyseessä olevalla autolla on valmistettu 04/2000 ja sillä on ajeltu 345 tkm pintaan, ja öljyt laatikkoon on vaihdettu viimeksi n. 50 tkm sitten. Viimiset n. 100 tkm softana on ollut Karalan ohjelma, joka tuottaa noin 225 hevosta ja 540 Nm.
Talven jälkeen alkoi otsikossakin mainittua probleemaa ilmentymään, joka toistuu aina samoissa olosuhteissa ja tilanteissa. Useimmiten vikailmoitus hyppää silmille ylämäissä, mutta sen saa tasaisellakin tiellä tulemaan ulos kolostaan kunhan sopivassa vauhdissa painaa sopivasti kaasua.
Oikeastaan joka kerta vika ilmenee kun nelosvaihteella ajetaan ylämäkeen tai muuhun kohtaan, joka vaatii pintakaasua reilummin kaasupolkimen painamista (= kevyt kiihdytys tai ylämäki). Muutaman sekunnin kiihdyttämisen ja luistamisen jälkeen kun vitosvaihteen pitäisi olla jo ilmeisesti kytkettynä, hyppää silmille ajotietokoneessa ilmoitus, että vaihteisto on "vikasietotilassa". Tämä ilmoitus kuitenkin katoaa uudelleenkäynnistettäessä ja tulee esiin vasta kun seuraavan kerran auto on tilanteessa, jossa sen pitäisi vaihtaa vähän pidemmän ja kevyemmän kiihdytyksen jälkeen viitoselle.
Vian ilmenemistavasta ei oltu varmoja vaatiiko se ilmentyäkseen ylämäen vai kenties jotakin muuta. Vikakoodeja lukiessa oli koodi INPAssa (55), joka selityksen mukaan tarkoitti että viitosvaihdetta ei pystytty kytkemään. Lyhyen pähkäilyn jälkeen suoritettiin koeajo, jonka alkaessa vikakoodin lukija huomasi, että liikkellelähtö oli hidas ja se vaati liikaa kierroksia (n. 1 500), ja hän ehdoittikin öljymäärän tarkistamista. Öljyt tarkistettiin eilen ja odotusten mukaan niiden taso oli pielessä, kylläkin yläkanttiin 0,5 - 1 litran verran. Muutama litra uutta öljyä kierrätettiin laatikkoon ja usean eri ohjeen mukaan öljyä laitettiin oikea määrä (öljyä alkaa valumaan hiljalleen ulos tarkistus/täyttöpropusta auton käydessä kun kaikkia vaihteita on käytetty muutama sekunti auton ollessa käynnissä).
Vaihteiston toiminta muuttui selvästi; auto lähtee liikkeelle kaasua painettaessa heti eikä vasta huomenna (parani), steptronic toimii joka vaihteella niin kuin sen pitäisi (parani) ja vaihdot ovat pehmeitä (ei muutosta). Ainoa huomattava asia on pieni "töksähdys" paikaltaan liikkeelle lähdettäessä, jonka hyvälaatuisuudesta en osaa sanoa; auto kun on tehnyt sitä muistaakseni siitä asti kun se ostettiin. Haluan tosiaan painottaa sitä, että muuten kuin edellä mainituissa olosuhteissa vaihteisto toimii ainakin nyt kuin uusi, enkä oikein jaksa uskoa täysin mekaaniseen vikaan.
Löysin kyllä vastaavanlaisia aiheita automaattivaihteiston vikatilasta, mutta samoja oireita tai vikakoodeja ei löytynyt, joten ajattelin sitä käsittelevän aiheen olevan paikallaan jos joku olisi joskus sattunut törmäämään tällaiseen tilanteeseen.
Talven jälkeen alkoi otsikossakin mainittua probleemaa ilmentymään, joka toistuu aina samoissa olosuhteissa ja tilanteissa. Useimmiten vikailmoitus hyppää silmille ylämäissä, mutta sen saa tasaisellakin tiellä tulemaan ulos kolostaan kunhan sopivassa vauhdissa painaa sopivasti kaasua.
Oikeastaan joka kerta vika ilmenee kun nelosvaihteella ajetaan ylämäkeen tai muuhun kohtaan, joka vaatii pintakaasua reilummin kaasupolkimen painamista (= kevyt kiihdytys tai ylämäki). Muutaman sekunnin kiihdyttämisen ja luistamisen jälkeen kun vitosvaihteen pitäisi olla jo ilmeisesti kytkettynä, hyppää silmille ajotietokoneessa ilmoitus, että vaihteisto on "vikasietotilassa". Tämä ilmoitus kuitenkin katoaa uudelleenkäynnistettäessä ja tulee esiin vasta kun seuraavan kerran auto on tilanteessa, jossa sen pitäisi vaihtaa vähän pidemmän ja kevyemmän kiihdytyksen jälkeen viitoselle.
Vian ilmenemistavasta ei oltu varmoja vaatiiko se ilmentyäkseen ylämäen vai kenties jotakin muuta. Vikakoodeja lukiessa oli koodi INPAssa (55), joka selityksen mukaan tarkoitti että viitosvaihdetta ei pystytty kytkemään. Lyhyen pähkäilyn jälkeen suoritettiin koeajo, jonka alkaessa vikakoodin lukija huomasi, että liikkellelähtö oli hidas ja se vaati liikaa kierroksia (n. 1 500), ja hän ehdoittikin öljymäärän tarkistamista. Öljyt tarkistettiin eilen ja odotusten mukaan niiden taso oli pielessä, kylläkin yläkanttiin 0,5 - 1 litran verran. Muutama litra uutta öljyä kierrätettiin laatikkoon ja usean eri ohjeen mukaan öljyä laitettiin oikea määrä (öljyä alkaa valumaan hiljalleen ulos tarkistus/täyttöpropusta auton käydessä kun kaikkia vaihteita on käytetty muutama sekunti auton ollessa käynnissä).
Vaihteiston toiminta muuttui selvästi; auto lähtee liikkeelle kaasua painettaessa heti eikä vasta huomenna (parani), steptronic toimii joka vaihteella niin kuin sen pitäisi (parani) ja vaihdot ovat pehmeitä (ei muutosta). Ainoa huomattava asia on pieni "töksähdys" paikaltaan liikkeelle lähdettäessä, jonka hyvälaatuisuudesta en osaa sanoa; auto kun on tehnyt sitä muistaakseni siitä asti kun se ostettiin. Haluan tosiaan painottaa sitä, että muuten kuin edellä mainituissa olosuhteissa vaihteisto toimii ainakin nyt kuin uusi, enkä oikein jaksa uskoa täysin mekaaniseen vikaan.
Löysin kyllä vastaavanlaisia aiheita automaattivaihteiston vikatilasta, mutta samoja oireita tai vikakoodeja ei löytynyt, joten ajattelin sitä käsittelevän aiheen olevan paikallaan jos joku olisi joskus sattunut törmäämään tällaiseen tilanteeseen.
Comment