Announcement

Collapse
No announcement yet.

528i e39 -97 jatkuva ongelma - nostaa lämpöjä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AnnikaL
    Newbiemmer
    • Jun 2013
    • 9
    • Kajaani

    528i e39 -97 jatkuva ongelma - nostaa lämpöjä

    Tiedän, että tästä aiheesta on monen monituista keskustelua, mutta ajattelin nyt kuitenkin avata oman keskustelun, kun tuntuu ettei muita lukemalla minun ongelma ratkea.

    Eli ongelmat alkoivat maaliskuun puolessavälissä. Lähdin aamulla työpaikalle, pakkaskeli n. -20 astetta. Matkaa oli n. 3 kilometriä, pääsin työpaikan pihaan niin yhtäkkiä moottorin lämmöt rupesi nousemaan. Sammutin ja annoin jäähtyä. Katsottiin öljyt ja nesteet, olivat kummatkin vähänä ja ajateltiin vian olevan pelkästään siinä. Lisättiin nestettä ja öljyä ja ilmattiin ja jatkoin ajelua.

    Auto toimi parisen viikkoa normaalisti, sitten taas yhtäkkiä kesken ajon rupesi lämmöt nousemaan. Taas oli jäähdytineste vähänä, todettiin, että pakkohan sen on vuotaa jostakin. Löydettiin vuotokohta, klemmari oli irti kiertovesipumpulta lähtevältä letkulta. Uusi klemmari, nestettä sisään ja ilmaus. Auto ajuun.

    Parin viikon jälkeen taas lämmöt nousi. Seuraavaksi ruettiin epäilemään vesipumppua ja termostaattia. Kummatkin vaihtoon. Ajoon.

    Autoon tuli toinen vika, toinen pyyhkijänsulka rupesi heilumaan hervottomasti kun vesisateella käytin pyyhkijöitä. Holkki paskana. Sen takia auto halliin, konepelti auki niin paljastui ylläri: ylävesiletkussa halkeama. Ei kerennyt tässä vaiheessa nostaa lämpöjä mutta olisi tietysti kohta nostanut. Letku vaihtoon. Samalla tuli kokeiltua viskoflektin toimivuutta, todettiin ettei toimi kunnolla ja sekin vaihtoon.

    Ikkunoita on vetänyt huuruun aina kostealla kelillä, katsottiin jalkatilat ja märkäähän siellä oli. Kenno vaihtoon. Arveltiin että vuotamisen lisäksi voisi olla tukossa, kum nesteen kierrossa on ollut ongelmia eikä puhaltanut kunnolla lämmintä.

    Tämän jälkeen kerkesin ajaa pari päivää, sitten taas lämmöt nousi. Järjestelmässä oli aika reippaasti ilmaa, joten ajateltiin, että olisiko ilmaus jäänyt vähän huonoksi kun kumminkin kennon vaihdon jälkeen joka paikka nesteistä tyhjänä. Juotettiin letku kerrallaan, hemmetin kauan sai ilmata että lähti neste kiertämään, mutta lopussakin alkoi puhaltamaan kuumaa.

    Ei kerennyt taas montaa päivää kulua, niin lämmöt nousi. Ja järjestelmään oli tullut melkoinen paine, sekä ylä- että alavesiletku olivat aivan pinkeinä. Nyt sitten todettiin että kait se on pakko olla jo kannessa häikkää vaikka se oli se viimeinen paikka mihin haluttiin koskea. Kun autoa ruettiin purkamaan, niin syyläristä jo huomasi että täytyy olla kansivika kun tosiaan ollut melkoinen paine järjestelmässä kun syyläri oli pullahtanut alalaidasta. Kansi irti ja koeponnistukseen. Ei ollut halki, oikaista piti 0,15mm. Kannen tiivisteessä ei äkkiseltään näkynyt mitään halkeamia. Öljyä oli tässä vaiheessa mennyt jonkin verran sekaisin nesteiden kanssa.

    Oikaistu kansi muine hilppeineen paikolleen, tietysti uusi syyläri samassa ja koekäyttöön. Tässä kävi pikku moka, kun ei hoksattu vaihtaa öljyjä, meinasi vähän säikäyttää kun öljykorkissa oli valkoista töhnää kansiremontin jälkeen mutta olivat ilmeisesti vanhoja. Öljyt vaihtoon ja uudelle testaukselle.

    Mutta ei; toiveista huolimatta pienen ajon jälkeen lämpömittari rupesi vain kummasti nousemaan taas ylöspäin. Nyt lämpöjen nousu oli kuitenkin erilaista kuin ennen: Ennen lämmöt nousi tasaisen varmasti kohti punaisen rajaa, nyt kansiremontin jälkeen pysähtyvät puolestavälistä ylöspäin seuraavaan "varttiin", ovat hetken siinä ja sitten jos et sammuta autoa niin jatkavat nousua. Paitsi yhdessä tilanteessa jopa laskivat takaisin normaaliin. Lämpöanturiakin epäiltiin, mutta ei ole siinä vika koska yhdessä vaiheessa lämmöt pääsi nousemaan melkein punaiselle ja nesteet kyllä keitti. Eli takaisin hallille.

    Webasto otettiin pois käytöstä, varmuuden vuoksi koska nestekierto edelleen huono ja rest-nappi mykkä. Samalla uusittiin myös kiertovesipumppu, koska kuunneltiin, että se olisi pari kertaa auton sammutuksen jälkeen ollut mykkä, vaikka senhän pitäisi pyöriä niin kauan, että järjestelmän neste jäähtyy 40 asteeseen mikäli olen oikein ymmärtänyt.

    Mutta ei toimi edelleenkään. Ilmastoinnin kennon sähköflekti siinä ei ole koko aikana toiminut, mutta eikö viskoflektin tehon pitäisi riittää jäähdyttämään moottoria ainakin mikäli ei käytä ilmastointia? Lämpöjen nousu on tapahtunut vaikka puhaltimesta olisi lämmöt täysillä. Lisäksi yksi jännä puoli tässä on, että lämpöjen nousua ei ole kertaakaan tapahtunut parkissa, vaan aina yhtäkkiä ajon aikana. Parkissa kyllä kestää käyttää vaikka tunnin ilman, että lämmöt nousee.

    Ostin nyt vielä uuden vesipumpun ja tällä kertaa sen ihan kunnon valurautamallisen, kun aiemmin tuli pöljyyksissään ostettua muovisiivillä oleva. Kun tuntuu vain, ettei se neste nyt siellä kuitenkaan kierrä kunnolla.

    Jos joku jaksaa lukea tämän helvetinmoisen stoorin ja vielä antaa hyviä neuvoja mikä ihme tuolla voi olla vielä hätänä niin olisin todella kiitollinen!
    Alkaa usko ja hermot loppua kaikilla tuon kanssa. Ja pelko perseessä, että kohta on taas kansivika mikäli nostelee lämpöjä niin ei paljon kehtaa ajella. Löytyisi vaan se vika!
  • exautisti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 1267
    • oulu

    #2
    termostaatti jumii?
    -99 punane passatti

    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

    Tuikun softat
    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

    www.mcars.fi

    Kysy 041-5056506

    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      #3
      Originally posted by AnnikaL View Post
      Tiedän, että tästä aiheesta on monen monituista keskustelua, mutta ajattelin nyt kuitenkin avata oman keskustelun, kun tuntuu ettei muita lukemalla minun ongelma ratkea.

      Eli ongelmat alkoivat maaliskuun puolessavälissä. Lähdin aamulla työpaikalle, pakkaskeli n. -20 astetta. Matkaa oli n. 3 kilometriä, pääsin työpaikan pihaan niin yhtäkkiä moottorin lämmöt rupesi nousemaan. Sammutin ja annoin jäähtyä. Katsottiin öljyt ja nesteet, olivat kummatkin vähänä ja ajateltiin vian olevan pelkästään siinä. Lisättiin nestettä ja öljyä ja ilmattiin ja jatkoin ajelua.

      Auto toimi parisen viikkoa normaalisti, sitten taas yhtäkkiä kesken ajon rupesi lämmöt nousemaan. Taas oli jäähdytineste vähänä, todettiin, että pakkohan sen on vuotaa jostakin. Löydettiin vuotokohta, klemmari oli irti kiertovesipumpulta lähtevältä letkulta. Uusi klemmari, nestettä sisään ja ilmaus. Auto ajuun.

      Parin viikon jälkeen taas lämmöt nousi. Seuraavaksi ruettiin epäilemään vesipumppua ja termostaattia. Kummatkin vaihtoon. Ajoon.

      Autoon tuli toinen vika, toinen pyyhkijänsulka rupesi heilumaan hervottomasti kun vesisateella käytin pyyhkijöitä. Holkki paskana. Sen takia auto halliin, konepelti auki niin paljastui ylläri: ylävesiletkussa halkeama. Ei kerennyt tässä vaiheessa nostaa lämpöjä mutta olisi tietysti kohta nostanut. Letku vaihtoon. Samalla tuli kokeiltua viskoflektin toimivuutta, todettiin ettei toimi kunnolla ja sekin vaihtoon.

      Ikkunoita on vetänyt huuruun aina kostealla kelillä, katsottiin jalkatilat ja märkäähän siellä oli. Kenno vaihtoon. Arveltiin että vuotamisen lisäksi voisi olla tukossa, kum nesteen kierrossa on ollut ongelmia eikä puhaltanut kunnolla lämmintä.

      Tämän jälkeen kerkesin ajaa pari päivää, sitten taas lämmöt nousi. Järjestelmässä oli aika reippaasti ilmaa, joten ajateltiin, että olisiko ilmaus jäänyt vähän huonoksi kun kumminkin kennon vaihdon jälkeen joka paikka nesteistä tyhjänä. Juotettiin letku kerrallaan, hemmetin kauan sai ilmata että lähti neste kiertämään, mutta lopussakin alkoi puhaltamaan kuumaa.

      Ei kerennyt taas montaa päivää kulua, niin lämmöt nousi. Ja järjestelmään oli tullut melkoinen paine, sekä ylä- että alavesiletku olivat aivan pinkeinä. Nyt sitten todettiin että kait se on pakko olla jo kannessa häikkää vaikka se oli se viimeinen paikka mihin haluttiin koskea. Kun autoa ruettiin purkamaan, niin syyläristä jo huomasi että täytyy olla kansivika kun tosiaan ollut melkoinen paine järjestelmässä kun syyläri oli pullahtanut alalaidasta. Kansi irti ja koeponnistukseen. Ei ollut halki, oikaista piti 0,15mm. Kannen tiivisteessä ei äkkiseltään näkynyt mitään halkeamia. Öljyä oli tässä vaiheessa mennyt jonkin verran sekaisin nesteiden kanssa.

      Oikaistu kansi muine hilppeineen paikolleen, tietysti uusi syyläri samassa ja koekäyttöön. Tässä kävi pikku moka, kun ei hoksattu vaihtaa öljyjä, meinasi vähän säikäyttää kun öljykorkissa oli valkoista töhnää kansiremontin jälkeen mutta olivat ilmeisesti vanhoja. Öljyt vaihtoon ja uudelle testaukselle.

      Mutta ei; toiveista huolimatta pienen ajon jälkeen lämpömittari rupesi vain kummasti nousemaan taas ylöspäin. Nyt lämpöjen nousu oli kuitenkin erilaista kuin ennen: Ennen lämmöt nousi tasaisen varmasti kohti punaisen rajaa, nyt kansiremontin jälkeen pysähtyvät puolestavälistä ylöspäin seuraavaan "varttiin", ovat hetken siinä ja sitten jos et sammuta autoa niin jatkavat nousua. Paitsi yhdessä tilanteessa jopa laskivat takaisin normaaliin. Lämpöanturiakin epäiltiin, mutta ei ole siinä vika koska yhdessä vaiheessa lämmöt pääsi nousemaan melkein punaiselle ja nesteet kyllä keitti. Eli takaisin hallille.

      Webasto otettiin pois käytöstä, varmuuden vuoksi koska nestekierto edelleen huono ja rest-nappi mykkä. Samalla uusittiin myös kiertovesipumppu, koska kuunneltiin, että se olisi pari kertaa auton sammutuksen jälkeen ollut mykkä, vaikka senhän pitäisi pyöriä niin kauan, että järjestelmän neste jäähtyy 40 asteeseen mikäli olen oikein ymmärtänyt.

      Mutta ei toimi edelleenkään. Ilmastoinnin kennon sähköflekti siinä ei ole koko aikana toiminut, mutta eikö viskoflektin tehon pitäisi riittää jäähdyttämään moottoria ainakin mikäli ei käytä ilmastointia? Lämpöjen nousu on tapahtunut vaikka puhaltimesta olisi lämmöt täysillä. Lisäksi yksi jännä puoli tässä on, että lämpöjen nousua ei ole kertaakaan tapahtunut parkissa, vaan aina yhtäkkiä ajon aikana. Parkissa kyllä kestää käyttää vaikka tunnin ilman, että lämmöt nousee.

      Ostin nyt vielä uuden vesipumpun ja tällä kertaa sen ihan kunnon valurautamallisen, kun aiemmin tuli pöljyyksissään ostettua muovisiivillä oleva. Kun tuntuu vain, ettei se neste nyt siellä kuitenkaan kierrä kunnolla.

      Jos joku jaksaa lukea tämän helvetinmoisen stoorin ja vielä antaa hyviä neuvoja mikä ihme tuolla voi olla vielä hätänä niin olisin todella kiitollinen!
      Alkaa usko ja hermot loppua kaikilla tuon kanssa. Ja pelko perseessä, että kohta on taas kansivika mikäli nostelee lämpöjä niin ei paljon kehtaa ajella. Löytyisi vaan se vika!
      Huh... Ompas huonoa tuuria.
      Miten olette ilmannu järjestelmän?
      Onko termostaatti varmasti laatu merkkiä, ettei mikään motonetin malli? Oletko uusinut paisuntasäiliön korkin, kun se on aika tärkeä osa tuota jäähdytin järjestelmän toiminnan kannalta!?
      Sitten kannattaa paisuntasäiliö tarkistaa vuotojen varalta, kun kuullostaa siltä, että ilmaa pääsee järjestelmään jostain syystä:think
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1838
        • Kotona/Poissa

        #4
        Harmillinen vaiva. Mutta jos jotain voi jälkiviisaana (valitettavasti) sanoa, niin kansiremontti tehtiin turhaan. Hyvää tässä on se, että se osoittaa ettei M52:ien kannet ihan niin ongelmallisia ole kuin jotkut uskottelee. Useimmat lämpöongelmat kun johtuvat nestevuodoista, ei kansiviasta.

        Nämä M52 koneet saattaa olla kyllä todellinen päänvaiva jos alkaa temppuilemaan. Mutta kyllä toisaalta joukossa on myös harmittomia ikiliikkujiakin.

        Ja joissakin vuosimalleissa sen jäähdyttimen alareuna kuuluukin olla kaareva. Sellainen se on ollut uutenakin, riippuu mallista.

        Taitaa jäähdytysjärjestelmä edelleen vuotaa, mutta se vuotokohta on vielä löytymättä. Näissä muoviosia sisältävissä systeemeissä vuoto voi olla ikävästi piilossa, ja näkyä esim. vain kuuman koneen käydessä.

        Mulla on esim seuraavia vuotokohtia korjattu:
        - paisarin korkki (kun puristelee ylävesiletkua ei korkista saisi kuulua mitään suhinoita. Jos kuuluu, korkki fuskaa tai on löysällä)
        - termostaatin kotelon ilmausruuvin ympäristö (Kotelo ja ilmausruuvi lämmetessään ei pysynyt tiiviinä, vaan alkoi vuotaa pikkuhiljaa).
        - vesipumppu pariin kertaan. Ensimmäinen vaihto-osa kesti vain 20000km. Meni takuuseen.
        - Joku letkulemmari löysällä edellisen remontin jäljiltä. Kiristimet kannattaa käydä kaikki huolella läpi.

        Toivottavasi syy selviää.
        Last edited by Havis; 20-06-2013, 08:07.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by janke View Post
          ...Sitten kannattaa paisuntasäiliö tarkistaa vuotojen varalta, kun kuullostaa siltä, että ilmaa pääsee järjestelmään jostain syystä:think
          Nestevuoto on ainoa syy miksi järjestelmään tulee ilmaa nesteen tilalle Järjestelmässä kun on aina enempi vähempi ylipainetta, riippuu koneen lämpötilasta.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • Sami_R
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2007
            • 276
            • Kurikka

            #6
            Paisarin painekorkki on jo kait vaihdettu kun on muutenkin noin isolla rahalla jumpattu? Vai onko? :think
            BMW F11 520d -11
            MINI Cooper D -11
            BMW E90 318i -11
            BMW E90 318i -06

            Ex:
            BMW E46 316i -04
            E70 X5 3.0sd M-Sport -08
            E46 325iA -03
            E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

            Comment

            • AnnikaL
              Newbiemmer
              • Jun 2013
              • 9
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by exautisti View Post
              termostaatti jumii?
              No ei luulisi äkkiseltään että termostaatti jumii, jos se on uusi? Miten sen toimintaa voi testata, ottamalla kokonaan pois käytöstä?

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by AnnikaL View Post
                Miten sen toimintaa voi testata, ottamalla kokonaan pois käytöstä?
                Ei vaan vaihtamalla uuteen orggis osaan.

                Comment

                • AnnikaL
                  Newbiemmer
                  • Jun 2013
                  • 9
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by janke View Post
                  Huh... Ompas huonoa tuuria.
                  Miten olette ilmannu järjestelmän?
                  Onko termostaatti varmasti laatu merkkiä, ettei mikään motonetin malli? Oletko uusinut paisuntasäiliön korkin, kun se on aika tärkeä osa tuota jäähdytin järjestelmän toiminnan kannalta!?
                  Sitten kannattaa paisuntasäiliö tarkistaa vuotojen varalta, kun kuullostaa siltä, että ilmaa pääsee järjestelmään jostain syystä:think

                  Joo huonoa tuuria on tosiaan :/ ensimmäinen bemari itelle ja heti näin ongelmallinen tapaus niin välillä käy mielessä että olisiko sittenkin pitänyt vain uskoa niitä, jotka sanoi, että elä ikinä osta bemaria mutta onhan se sitten toimiessaan ihan yliverto auto ajaa

                  Järjestelmä on ilmattu nostamalla auton keula tunkkien/pukkien varassa ilmaan ja limsapullo teipattuna paisuntasäiliöön kiinni, sitten ilmausruuveja aukaista, jotta ilmat pääsevät pihalle ja useimmiten joutunut letku kerrallaan käyttämään irti ja sitä kautta juottamaan kun muuten ei ole neste lähtenyt kunnolla kiertämään. Ja letkuja on saanut puristella ihan tunteella.

                  Termostaatti on kyllä tarvikeosa, en nyt muista minkämerkkinen. Ad varaosamaailmasta tilattu, tulikohan Koivusen kautta.

                  Paisuntasäiliön korkin olen uusinut jo ennen syylärin vaihtoa, kun täältä luin että siinä on monesti vikaa ollut. Nythän sitten syylärin vaihdon myötä tuli vielä yksi uusi korkki lisää. Että sen ei pitäisi fuskata eikä ole suhinaa kuulunut letkun painelujen yhteydessä kun korkki on kunnolla kiinni.
                  Lieköhän mitään merkitystä sillä, kun täältä joskus luin, että tähän e39:iin tarvikkeena myytävä paisarin korkki olisi väärällä paineella? Joku suositteli vanhemman mallin korkkia, mutta pitäneekö tieto paikkansa?

                  Ilmaa pääsee järjestelmään joo, eli vuotohan siellä nyt varmasti jossain vielä on. Mutta luulisi, että kun paisuntasäiliö on uusi, ettei siinä nyt vuotoja heti olisi? Tai voikait se valmistevikakin olla, olisi ihan minun tuuria taas :/

                  Comment

                  • AnnikaL
                    Newbiemmer
                    • Jun 2013
                    • 9
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by Havis View Post
                    Harmillinen vaiva. Mutta jos jotain voi jälkiviisaana (valitettavasti) sanoa, niin kansiremontti tehtiin turhaan. Hyvää tässä on se, että se osoittaa ettei M52:ien kannet ihan niin ongelmallisia ole kuin jotkut uskottelee. Useimmat lämpöongelmat kun johtuvat nestevuodoista, ei kansiviasta.

                    Nämä M52 koneet saattaa olla kyllä todellinen päänvaiva jos alkaa temppuilemaan. Mutta kyllä toisaalta joukossa on myös harmittomia ikiliikkujiakin.

                    Ja joissakin vuosimalleissa sen jäähdyttimen alareuna kuuluukin olla kaareva. Sellainen se on ollut uutenakin, riippuu mallista.

                    Taitaa jäähdytysjärjestelmä edelleen vuotaa, mutta se vuotokohta on vielä löytymättä. Näissä muoviosia sisältävissä systeemeissä vuoto voi olla ikävästi piilossa, ja näkyä esim. vain kuuman koneen käydessä.

                    Mulla on esim seuraavia vuotokohtia korjattu:
                    - paisarin korkki (kun puristelee ylävesiletkua ei korkista saisi kuulua mitään suhinoita. Jos kuuluu, korkki fuskaa tai on löysällä)
                    - termostaatin kotelon ilmausruuvin ympäristö (Kotelo ja ilmausruuvi lämmetessään ei pysynyt tiiviinä, vaan alkoi vuotaa pikkuhiljaa).
                    - vesipumppu pariin kertaan. Ensimmäinen vaihto-osa kesti vain 20000km. Meni takuuseen.
                    - Joku letkulemmari löysällä edellisen remontin jäljiltä. Kiristimet kannattaa käydä kaikki huolella läpi.

                    Toivottavasi syy selviää.
                    No eikait tuo kansiremontti ihan turha ollut, jos kantta kumminkin piti oikaista vähän? Ja öljyt ja nesteet meinas sekottua? Vai meinaatko että se oli sen verran vähän kiero, ettei sillä ollut merkitystä?
                    Tuossa ei kyllä ollut syylärin alareuna kaareva ennen, kun syyläriä käytettiin jo aiemmin pois ja huuhdeltiin niin oli vielä suora mutta tosiaan ennen kansiremonttia on järjestelmässä käynyt melkoinen paine kun kerran oli nyt pullahtanut kaarevaksi.
                    Paisarin korkki vaihtunut kahteenkin eri otteeseen, termostaatti, termostaatin kotelo ja ilmausruuvit uusittu. Tuon vesipumpun nyt vielä vaihdan uudestaan siihen valurautaiseen versioon, vaikkei sillä muovisiipisellä ole ajettu kuin max. 1000km.
                    Liitokset on kyllä yritetty käydä moneen kertaan läpi, mutta voihan se olla mahdollista että se vuotaa nyt jostain sellaisesta kohdasta, mistä ei ole aiemmin vuotanut.

                    Comment

                    • AnnikaL
                      Newbiemmer
                      • Jun 2013
                      • 9
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by Sami_R View Post
                      Paisarin painekorkki on jo kait vaihdettu kun on muutenkin noin isolla rahalla jumpattu? Vai onko? :think
                      Kahteenkin otteeseen on korkki vaihtunut; ensin ostin ihan varaosana irrallaan uuden korkin ja syylärin/paisuntasäiliön vaihdon yhteydessähän se vaihtui uuteen taas.

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by AnnikaL View Post
                        No eikait tuo kansiremontti ihan turha ollut, jos kantta kumminkin piti oikaista vähän? Ja öljyt ja nesteet meinas sekottua? Vai meinaatko että se oli sen verran vähän kiero, ettei sillä ollut merkitystä?
                        Tuossa ei kyllä ollut syylärin alareuna kaareva ennen, kun syyläriä käytettiin jo aiemmin pois ja huuhdeltiin niin oli vielä suora mutta tosiaan ennen kansiremonttia on järjestelmässä käynyt melkoinen paine kun kerran oli nyt pullahtanut kaarevaksi.
                        Paisarin korkki vaihtunut kahteenkin eri otteeseen, termostaatti, termostaatin kotelo ja ilmausruuvit uusittu. Tuon vesipumpun nyt vielä vaihdan uudestaan siihen valurautaiseen versioon, vaikkei sillä muovisiipisellä ole ajettu kuin max. 1000km.
                        Liitokset on kyllä yritetty käydä moneen kertaan läpi, mutta voihan se olla mahdollista että se vuotaa nyt jostain sellaisesta kohdasta, mistä ei ole aiemmin vuotanut.
                        Itse ymmärrän turhan remontin sellaiseksi jonka tehdään vian korjaamiseksi, mutta vika ei kuitenkaan poistu. Ei se toki tarkoita etteikö remontti muuten olisi eduksi. Vian vaan joutuu edelleen korjaamaan jos sen haluaa pois.

                        Eli tämän perusteella ei kannata alkaa parjamaan M52 kansia, kun kerran ei ole mitään näyttöä sen viallisuudesta.

                        Ainahan se kansi kannattaa oikaista kun paikat on auki vaikkei sillä mittapoikkeamalla olisi mitään käytännön vaikutusta. Aina siitä vähän pois höylätään rempan yhteydessä. Jos kansi olisi vuotokohta, olisi siitä ollut selvät jäljet. Eli kansi tod.näk olisi toiminut ilman remottia lämpöjen kannalta yhtä hyvin kuin nyt korjattunakin.

                        Toki jos/kun samalla uusiutui tiivistesarja (mukaanlukien venttiilinvarren tiivisteet), niin vähäisetkin öljyn kulutukset vähänee entisestään. Siinä mielessä ei toki mennyt hukkaan, vaikka ei varsinasen lämpöongelman korjaamiseksi tarpeen olisi ollutkaan.
                        Last edited by Havis; 20-06-2013, 14:00.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10065
                          • KVLA

                          #13
                          Hävittääkö jäähdytysjärjestelmä yhtään nestettä?Jos ei ole nestekatoa,niin uusi OEM termostaatti ja oikeasti täydellinen ilmaus.Ilmaamiseen kannattaa käyttää aikaa ja huolellisuutta.Muista käyttää kiertovesipumppua apuna,että saat lämmitysjärjestelmänkin ilmattua.
                          Jos nestettä tarvii lisäillä,niin jossain on pakosti vuoto.Tällöin järjestelmään nesteen tilalle tullut ilma tekee kiertoon ilmalukkoja.Jos tuo tarviketermarisi on joku "Harakiri"-merkkinen,niin ongelmat poistuu vain termarin vaihdolla.

                          Comment

                          • Yyz
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2009
                            • 151
                            • Pirkkala

                            #14
                            Minulla oli kerran E34:sen kanssa vastaavanlainen sessio, kantta en sentään vielä ehtinyt aukaisemaan. Nosti lämmöt satunnaisesti lähes punaiselle ja toisinaan taas pelasi aivan normaalisti, monien vaiheitten jälkeen viaksi paljastui hapettuma moottorin ja rungon välisessä maajohdossa (vilkuttaessa lämpömittarin neula heilui, josta arvasin maadoitusviaksi) eli kannattaa myös tarkastaa tälläiset "epäolennaiset " jutut.

                            Vikahan ei tässä tapauksessa välttämättä ole tuo, jotkut tarviketermostaatit on aivan erilaisia kuin bemarin omat joten etsisin vikaa myös sieltä.

                            Olihan ilmatessa lämppäri täysillä ja virta päällä?

                            Comment

                            • Perlenbacher
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2010
                              • 1103
                              • Suomi

                              #15
                              Juu ja sanoit että sulla on webasto siinä. Toimiiko se? Palokammio voi olla hapettunut paskaksi ja vuotaa. Lisäksi webastollisen vehkeen ilmaaminen ilman alipainevehkeitä on syvältä ja poikittain.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎