Tiedän, että tästä aiheesta on monen monituista keskustelua, mutta ajattelin nyt kuitenkin avata oman keskustelun, kun tuntuu ettei muita lukemalla minun ongelma ratkea.
Eli ongelmat alkoivat maaliskuun puolessavälissä. Lähdin aamulla työpaikalle, pakkaskeli n. -20 astetta. Matkaa oli n. 3 kilometriä, pääsin työpaikan pihaan niin yhtäkkiä moottorin lämmöt rupesi nousemaan. Sammutin ja annoin jäähtyä. Katsottiin öljyt ja nesteet, olivat kummatkin vähänä ja ajateltiin vian olevan pelkästään siinä. Lisättiin nestettä ja öljyä ja ilmattiin ja jatkoin ajelua.
Auto toimi parisen viikkoa normaalisti, sitten taas yhtäkkiä kesken ajon rupesi lämmöt nousemaan. Taas oli jäähdytineste vähänä, todettiin, että pakkohan sen on vuotaa jostakin. Löydettiin vuotokohta, klemmari oli irti kiertovesipumpulta lähtevältä letkulta. Uusi klemmari, nestettä sisään ja ilmaus. Auto ajuun.
Parin viikon jälkeen taas lämmöt nousi. Seuraavaksi ruettiin epäilemään vesipumppua ja termostaattia. Kummatkin vaihtoon. Ajoon.
Autoon tuli toinen vika, toinen pyyhkijänsulka rupesi heilumaan hervottomasti kun vesisateella käytin pyyhkijöitä. Holkki paskana. Sen takia auto halliin, konepelti auki niin paljastui ylläri: ylävesiletkussa halkeama. Ei kerennyt tässä vaiheessa nostaa lämpöjä mutta olisi tietysti kohta nostanut. Letku vaihtoon. Samalla tuli kokeiltua viskoflektin toimivuutta, todettiin ettei toimi kunnolla ja sekin vaihtoon.
Ikkunoita on vetänyt huuruun aina kostealla kelillä, katsottiin jalkatilat ja märkäähän siellä oli. Kenno vaihtoon. Arveltiin että vuotamisen lisäksi voisi olla tukossa, kum nesteen kierrossa on ollut ongelmia eikä puhaltanut kunnolla lämmintä.
Tämän jälkeen kerkesin ajaa pari päivää, sitten taas lämmöt nousi. Järjestelmässä oli aika reippaasti ilmaa, joten ajateltiin, että olisiko ilmaus jäänyt vähän huonoksi kun kumminkin kennon vaihdon jälkeen joka paikka nesteistä tyhjänä. Juotettiin letku kerrallaan, hemmetin kauan sai ilmata että lähti neste kiertämään, mutta lopussakin alkoi puhaltamaan kuumaa.
Ei kerennyt taas montaa päivää kulua, niin lämmöt nousi. Ja järjestelmään oli tullut melkoinen paine, sekä ylä- että alavesiletku olivat aivan pinkeinä. Nyt sitten todettiin että kait se on pakko olla jo kannessa häikkää vaikka se oli se viimeinen paikka mihin haluttiin koskea. Kun autoa ruettiin purkamaan, niin syyläristä jo huomasi että täytyy olla kansivika kun tosiaan ollut melkoinen paine järjestelmässä kun syyläri oli pullahtanut alalaidasta. Kansi irti ja koeponnistukseen. Ei ollut halki, oikaista piti 0,15mm. Kannen tiivisteessä ei äkkiseltään näkynyt mitään halkeamia. Öljyä oli tässä vaiheessa mennyt jonkin verran sekaisin nesteiden kanssa.
Oikaistu kansi muine hilppeineen paikolleen, tietysti uusi syyläri samassa ja koekäyttöön. Tässä kävi pikku moka, kun ei hoksattu vaihtaa öljyjä, meinasi vähän säikäyttää kun öljykorkissa oli valkoista töhnää kansiremontin jälkeen mutta olivat ilmeisesti vanhoja. Öljyt vaihtoon ja uudelle testaukselle.
Mutta ei; toiveista huolimatta pienen ajon jälkeen lämpömittari rupesi vain kummasti nousemaan taas ylöspäin. Nyt lämpöjen nousu oli kuitenkin erilaista kuin ennen: Ennen lämmöt nousi tasaisen varmasti kohti punaisen rajaa, nyt kansiremontin jälkeen pysähtyvät puolestavälistä ylöspäin seuraavaan "varttiin", ovat hetken siinä ja sitten jos et sammuta autoa niin jatkavat nousua. Paitsi yhdessä tilanteessa jopa laskivat takaisin normaaliin. Lämpöanturiakin epäiltiin, mutta ei ole siinä vika koska yhdessä vaiheessa lämmöt pääsi nousemaan melkein punaiselle ja nesteet kyllä keitti. Eli takaisin hallille.
Webasto otettiin pois käytöstä, varmuuden vuoksi koska nestekierto edelleen huono ja rest-nappi mykkä. Samalla uusittiin myös kiertovesipumppu, koska kuunneltiin, että se olisi pari kertaa auton sammutuksen jälkeen ollut mykkä, vaikka senhän pitäisi pyöriä niin kauan, että järjestelmän neste jäähtyy 40 asteeseen mikäli olen oikein ymmärtänyt.
Mutta ei toimi edelleenkään. Ilmastoinnin kennon sähköflekti siinä ei ole koko aikana toiminut, mutta eikö viskoflektin tehon pitäisi riittää jäähdyttämään moottoria ainakin mikäli ei käytä ilmastointia? Lämpöjen nousu on tapahtunut vaikka puhaltimesta olisi lämmöt täysillä. Lisäksi yksi jännä puoli tässä on, että lämpöjen nousua ei ole kertaakaan tapahtunut parkissa, vaan aina yhtäkkiä ajon aikana. Parkissa kyllä kestää käyttää vaikka tunnin ilman, että lämmöt nousee.
Ostin nyt vielä uuden vesipumpun ja tällä kertaa sen ihan kunnon valurautamallisen, kun aiemmin tuli pöljyyksissään ostettua muovisiivillä oleva. Kun tuntuu vain, ettei se neste nyt siellä kuitenkaan kierrä kunnolla.
Jos joku jaksaa lukea tämän helvetinmoisen stoorin ja vielä antaa hyviä neuvoja mikä ihme tuolla voi olla vielä hätänä niin olisin todella kiitollinen!
Alkaa usko ja hermot loppua kaikilla tuon kanssa. Ja pelko perseessä, että kohta on taas kansivika mikäli nostelee lämpöjä niin ei paljon kehtaa ajella. Löytyisi vaan se vika!
Eli ongelmat alkoivat maaliskuun puolessavälissä. Lähdin aamulla työpaikalle, pakkaskeli n. -20 astetta. Matkaa oli n. 3 kilometriä, pääsin työpaikan pihaan niin yhtäkkiä moottorin lämmöt rupesi nousemaan. Sammutin ja annoin jäähtyä. Katsottiin öljyt ja nesteet, olivat kummatkin vähänä ja ajateltiin vian olevan pelkästään siinä. Lisättiin nestettä ja öljyä ja ilmattiin ja jatkoin ajelua.
Auto toimi parisen viikkoa normaalisti, sitten taas yhtäkkiä kesken ajon rupesi lämmöt nousemaan. Taas oli jäähdytineste vähänä, todettiin, että pakkohan sen on vuotaa jostakin. Löydettiin vuotokohta, klemmari oli irti kiertovesipumpulta lähtevältä letkulta. Uusi klemmari, nestettä sisään ja ilmaus. Auto ajuun.
Parin viikon jälkeen taas lämmöt nousi. Seuraavaksi ruettiin epäilemään vesipumppua ja termostaattia. Kummatkin vaihtoon. Ajoon.
Autoon tuli toinen vika, toinen pyyhkijänsulka rupesi heilumaan hervottomasti kun vesisateella käytin pyyhkijöitä. Holkki paskana. Sen takia auto halliin, konepelti auki niin paljastui ylläri: ylävesiletkussa halkeama. Ei kerennyt tässä vaiheessa nostaa lämpöjä mutta olisi tietysti kohta nostanut. Letku vaihtoon. Samalla tuli kokeiltua viskoflektin toimivuutta, todettiin ettei toimi kunnolla ja sekin vaihtoon.
Ikkunoita on vetänyt huuruun aina kostealla kelillä, katsottiin jalkatilat ja märkäähän siellä oli. Kenno vaihtoon. Arveltiin että vuotamisen lisäksi voisi olla tukossa, kum nesteen kierrossa on ollut ongelmia eikä puhaltanut kunnolla lämmintä.
Tämän jälkeen kerkesin ajaa pari päivää, sitten taas lämmöt nousi. Järjestelmässä oli aika reippaasti ilmaa, joten ajateltiin, että olisiko ilmaus jäänyt vähän huonoksi kun kumminkin kennon vaihdon jälkeen joka paikka nesteistä tyhjänä. Juotettiin letku kerrallaan, hemmetin kauan sai ilmata että lähti neste kiertämään, mutta lopussakin alkoi puhaltamaan kuumaa.
Ei kerennyt taas montaa päivää kulua, niin lämmöt nousi. Ja järjestelmään oli tullut melkoinen paine, sekä ylä- että alavesiletku olivat aivan pinkeinä. Nyt sitten todettiin että kait se on pakko olla jo kannessa häikkää vaikka se oli se viimeinen paikka mihin haluttiin koskea. Kun autoa ruettiin purkamaan, niin syyläristä jo huomasi että täytyy olla kansivika kun tosiaan ollut melkoinen paine järjestelmässä kun syyläri oli pullahtanut alalaidasta. Kansi irti ja koeponnistukseen. Ei ollut halki, oikaista piti 0,15mm. Kannen tiivisteessä ei äkkiseltään näkynyt mitään halkeamia. Öljyä oli tässä vaiheessa mennyt jonkin verran sekaisin nesteiden kanssa.
Oikaistu kansi muine hilppeineen paikolleen, tietysti uusi syyläri samassa ja koekäyttöön. Tässä kävi pikku moka, kun ei hoksattu vaihtaa öljyjä, meinasi vähän säikäyttää kun öljykorkissa oli valkoista töhnää kansiremontin jälkeen mutta olivat ilmeisesti vanhoja. Öljyt vaihtoon ja uudelle testaukselle.
Mutta ei; toiveista huolimatta pienen ajon jälkeen lämpömittari rupesi vain kummasti nousemaan taas ylöspäin. Nyt lämpöjen nousu oli kuitenkin erilaista kuin ennen: Ennen lämmöt nousi tasaisen varmasti kohti punaisen rajaa, nyt kansiremontin jälkeen pysähtyvät puolestavälistä ylöspäin seuraavaan "varttiin", ovat hetken siinä ja sitten jos et sammuta autoa niin jatkavat nousua. Paitsi yhdessä tilanteessa jopa laskivat takaisin normaaliin. Lämpöanturiakin epäiltiin, mutta ei ole siinä vika koska yhdessä vaiheessa lämmöt pääsi nousemaan melkein punaiselle ja nesteet kyllä keitti. Eli takaisin hallille.
Webasto otettiin pois käytöstä, varmuuden vuoksi koska nestekierto edelleen huono ja rest-nappi mykkä. Samalla uusittiin myös kiertovesipumppu, koska kuunneltiin, että se olisi pari kertaa auton sammutuksen jälkeen ollut mykkä, vaikka senhän pitäisi pyöriä niin kauan, että järjestelmän neste jäähtyy 40 asteeseen mikäli olen oikein ymmärtänyt.
Mutta ei toimi edelleenkään. Ilmastoinnin kennon sähköflekti siinä ei ole koko aikana toiminut, mutta eikö viskoflektin tehon pitäisi riittää jäähdyttämään moottoria ainakin mikäli ei käytä ilmastointia? Lämpöjen nousu on tapahtunut vaikka puhaltimesta olisi lämmöt täysillä. Lisäksi yksi jännä puoli tässä on, että lämpöjen nousua ei ole kertaakaan tapahtunut parkissa, vaan aina yhtäkkiä ajon aikana. Parkissa kyllä kestää käyttää vaikka tunnin ilman, että lämmöt nousee.
Ostin nyt vielä uuden vesipumpun ja tällä kertaa sen ihan kunnon valurautamallisen, kun aiemmin tuli pöljyyksissään ostettua muovisiivillä oleva. Kun tuntuu vain, ettei se neste nyt siellä kuitenkaan kierrä kunnolla.
Jos joku jaksaa lukea tämän helvetinmoisen stoorin ja vielä antaa hyviä neuvoja mikä ihme tuolla voi olla vielä hätänä niin olisin todella kiitollinen!
Alkaa usko ja hermot loppua kaikilla tuon kanssa. Ja pelko perseessä, että kohta on taas kansivika mikäli nostelee lämpöjä niin ei paljon kehtaa ajella. Löytyisi vaan se vika!
Comment