Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomppeli
    Bimmer Rookie
    • Apr 2013
    • 59
    • Kokkola

    Ilmastointi

    e39:n ilmastointi alkoi pitää todella voimakasta ääntä. Tuntuu että kovenee ja voimistuu vaan ääni kun laittaa lumihiutaleen päälle. Mikäs siellä konehuoneen puolella mahtaa olla vikana. Ääni tulee sieltä jostain puhaltimen suunnalta. Menihän tässä taas jokunen päivä ettei kovin isoja vikoja ollut..

    Siis kun lumihiutale on pois, ääni ei ole voimakas.
    Last edited by Tomppeli; 24-06-2013, 10:49.
    BMW 520d -00 touring
  • Sami_R
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 276
    • Kurikka

    #2
    Originally posted by Tomppeli View Post
    e39:n ilmastointi alkoi pitää todella voimakasta ääntä. Tuntuu että kovenee ja voimistuu vaan ääni kun laittaa lumihiutaleen päälle. Mikäs siellä konehuoneen puolella mahtaa olla vikana. Ääni tulee sieltä jostain puhaltimen suunnalta. Menihän tässä taas jokunen päivä ettei kovin isoja vikoja ollut..

    Siis kun lumihiutale on pois, ääni ei ole voimakas.
    Mitenkäs sähköflekti jakselee? Se nyt ekana tuli mieleen...
    BMW F11 520d -11
    MINI Cooper D -11
    BMW E90 318i -11
    BMW E90 318i -06

    Ex:
    BMW E46 316i -04
    E70 X5 3.0sd M-Sport -08
    E46 325iA -03
    E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

    Comment

    • sonikk
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 1664
      • Kerava

      #3
      Onko tehty täyttöhuoltoa lähivuosina?

      Comment

      • marcus_108
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2012
        • 578
        • Hyllykallio

        #4
        Mulla kans tulee aika voimakasta ääntä ilmastoinnista mutta heti kun sammuttaa ilmastoinnin niin äänikin loppuu.. Onko siellä a/c:lle oma flekti joka ääntäis vai liekkö kompuras joku laakeri vika..? Mulla on täyttöhuolto tehty toukokuus merkkihuollos mutta eivät sillon ainakaan mitään puhuneet..
        Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
        Ford Mondeo 1.8 Stw -01

        Ex:
        E39 523i touring -99
        Opel kadett E 1.6 -89
        Seat Toledo 1.8 -92
        Toyota corolla Lb 1.6 -87
        Vw passat farkku 1.8 -99

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3665
          • seinäjoki

          #5
          Justiin eilen vaihdoin käytetyn flektin ja huomasin tässä käytetyssä ropellin keskiosan kuluneen joka tulee siihen moottoriin kiinni. Eli, sen flektin reunat hakkasivat siihen rautaan mikä on ennen ilmastointilaitteen kennoa ja tämä ääntely tapahtui vain kun ilmastoinnin sammutti, kun ropellin nopeus hidastui.... Prikkoja väliin ja ropelli äänetön
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • Tomppeli
            Bimmer Rookie
            • Apr 2013
            • 59
            • Kokkola

            #6
            Originally posted by janke View Post
            Justiin eilen vaihdoin käytetyn flektin ja huomasin tässä käytetyssä ropellin keskiosan kuluneen joka tulee siihen moottoriin kiinni. Eli, sen flektin reunat hakkasivat siihen rautaan mikä on ennen ilmastointilaitteen kennoa ja tämä ääntely tapahtui vain kun ilmastoinnin sammutti, kun ropellin nopeus hidastui.... Prikkoja väliin ja ropelli äänetön
            Itse asiassa vähän saman tyyppinen vika mulla oli, Se nähtävästi paikannettiin onnistuneesti ja sain ihan itse laitettua. Ropellin edessä oleva ei ritilä vaan senkin edessä oleva suojamuovi otti kiinni ropelliin välillä pitäen aikamoista meteliä. Kiilasin kyseistä muoviosaa muutamasta kohtaa vähän kauemmas ropellista niin ei enää pitäisi ottaa siihen. Tosin tuli mieleen että jossain vaiheessa tuli metallistakin ääntä, täytyypä seurailla tilannetta. Äsken ajelin korjauksen jälkeen eestaas ja tuntui olevan äänet tosiaan poissa.
            BMW 520d -00 touring

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              #7
              Onko normaalia että ilmastointi päällä saa pitää asteet jossain 22-25, ettei autoon palellu, ja sitte ilman ilmastointia 20 saattaa olla liikaa, vaan pakko pudottaa esim 18 lämpötila, ettei autoon paistu...
              Tämä nyt ei tarkoita sitä, että ulkona on 27 lämmintä ja kun säätää 20 lämmön, niin eihän se ilman ilmastointia kylmää tee, vaan se, että esim ulkona olis vaikka se 20, ja lämpötilasäätö 20, niin se puskee aavistuksen lämmitettyä ilmaa sisälle. Nyt jos kytkee ilmastoinnin, niin tulee pirun kylmää.

              Tänään teki kyllä mielenkiintoiset, oli puhallusnopeus säädetty noin 4/10, lämpötila 20 (kuumempi oli liikaa ) ja ilmastointi päällä. Aluksi oli vähä kylmää, ei kuitenkaan niin kuin yleensä, ja jonkun matkan jälkeen auto ei enää ollu niin kylmä kuin alussa, vaan nyt tuntui sopivalta...? :think
              Tuo kait olis selitettävissä sillä, että auto yrittää nopeasti tehdä autosta "oikean lämpösen"?
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • peto2
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 8267
                • Järvikylä (Nakkila)

                #8
                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                Onko normaalia että ilmastointi päällä saa pitää asteet jossain 22-25, ettei autoon palellu, ja sitte ilman ilmastointia 20 saattaa olla liikaa, vaan pakko pudottaa esim 18 lämpötila, ettei autoon paistu...
                Tämä nyt ei tarkoita sitä, että ulkona on 27 lämmintä ja kun säätää 20 lämmön, niin eihän se ilman ilmastointia kylmää tee, vaan se, että esim ulkona olis vaikka se 20, ja lämpötilasäätö 20, niin se puskee aavistuksen lämmitettyä ilmaa sisälle. Nyt jos kytkee ilmastoinnin, niin tulee pirun kylmää.

                Tänään teki kyllä mielenkiintoiset, oli puhallusnopeus säädetty noin 4/10, lämpötila 20 (kuumempi oli liikaa ) ja ilmastointi päällä. Aluksi oli vähä kylmää, ei kuitenkaan niin kuin yleensä, ja jonkun matkan jälkeen auto ei enää ollu niin kylmä kuin alussa, vaan nyt tuntui sopivalta...? :think
                Tuo kait olis selitettävissä sillä, että auto yrittää nopeasti tehdä autosta "oikean lämpösen"?
                kannattaa tarkistaa ettei ilmastoinnin paneelin anturi ole täys pölyä.. aiheuttaa juuri tuota että ensalkuun puhaltaa sisätilan liian kylmäksi/kuumaksi ja lämpö tasaantuu vasta pidemmän ajon jälkeen.
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • Sami_R
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2007
                  • 276
                  • Kurikka

                  #9
                  Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                  Onko normaalia että ilmastointi päällä saa pitää asteet jossain 22-25, ettei autoon palellu, ja sitte ilman ilmastointia 20 saattaa olla liikaa, vaan pakko pudottaa esim 18 lämpötila, ettei autoon paistu...
                  Tämä nyt ei tarkoita sitä, että ulkona on 27 lämmintä ja kun säätää 20 lämmön, niin eihän se ilman ilmastointia kylmää tee, vaan se, että esim ulkona olis vaikka se 20, ja lämpötilasäätö 20, niin se puskee aavistuksen lämmitettyä ilmaa sisälle. Nyt jos kytkee ilmastoinnin, niin tulee pirun kylmää.

                  Tänään teki kyllä mielenkiintoiset, oli puhallusnopeus säädetty noin 4/10, lämpötila 20 (kuumempi oli liikaa ) ja ilmastointi päällä. Aluksi oli vähä kylmää, ei kuitenkaan niin kuin yleensä, ja jonkun matkan jälkeen auto ei enää ollu niin kylmä kuin alussa, vaan nyt tuntui sopivalta...? :think
                  Tuo kait olis selitettävissä sillä, että auto yrittää nopeasti tehdä autosta "oikean lämpösen"?
                  ...Onhan se niin, että ilmastointi myös poistaa sisään puhallettavasta ilmasta kosteutta ja kuivempi ilma tuntuu viileämmältä ja raikkaammalta kuin kostea ilma. Itse tapaan pitää ilmasoinnin kompuran aina päällä kesät talvet ja annan automatiikan hoitaa loput.
                  BMW F11 520d -11
                  MINI Cooper D -11
                  BMW E90 318i -11
                  BMW E90 318i -06

                  Ex:
                  BMW E46 316i -04
                  E70 X5 3.0sd M-Sport -08
                  E46 325iA -03
                  E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

                  Comment

                  • MinDBeaT
                    BTCF Member
                    • Jul 2009
                    • 321
                    • Raahe

                    #10
                    Voiko tuota ilmastoinnin kompuraa jotenkin öljytä? Seisonut tyhjän panttina muutaman vuoden ja hirveää kitinää pitää pyöriessään :think
                    BMW e61 530i Touring (Titansilber metallic ) -05
                    Bmw e36 320i Coupe (Madeira-schwarz-metallic) -94

                    Comment

                    • Tomppeli
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2013
                      • 59
                      • Kokkola

                      #11
                      Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                      Onko normaalia että ilmastointi päällä saa pitää asteet jossain 22-25, ettei autoon palellu, ja sitte ilman ilmastointia 20 saattaa olla liikaa, vaan pakko pudottaa esim 18 lämpötila, ettei autoon paistu...
                      Tämä nyt ei tarkoita sitä, että ulkona on 27 lämmintä ja kun säätää 20 lämmön, niin eihän se ilman ilmastointia kylmää tee, vaan se, että esim ulkona olis vaikka se 20, ja lämpötilasäätö 20, niin se puskee aavistuksen lämmitettyä ilmaa sisälle. Nyt jos kytkee ilmastoinnin, niin tulee pirun kylmää.

                      Tänään teki kyllä mielenkiintoiset, oli puhallusnopeus säädetty noin 4/10, lämpötila 20 (kuumempi oli liikaa ) ja ilmastointi päällä. Aluksi oli vähä kylmää, ei kuitenkaan niin kuin yleensä, ja jonkun matkan jälkeen auto ei enää ollu niin kylmä kuin alussa, vaan nyt tuntui sopivalta...? :think
                      Tuo kait olis selitettävissä sillä, että auto yrittää nopeasti tehdä autosta "oikean lämpösen"?

                      Itselläni ollut vähän samanlaisia oireita ja olen ajatellut tarkistaa anturin pölyisyyden ja puhdistaa sen. Ilmeisesti aika helppo toimenpide. Lisäksi huomasin eilen värkätessäni että edellinen omistaja oli laittanut bitumihuopa palaset ilmastoinnin kennon eteen, tiedä sitte miten tuo on sotkenut ilmastoinnin toimintaa. Otin ne pois. Täytyy seurailla taas tilannetta.
                      Last edited by Tomppeli; 25-06-2013, 07:19.
                      BMW 520d -00 touring

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        #12
                        Toi ois kyllä järkevä selitys että siellä ois pölyy. Eihän siinä muuta kuin paneeli irti ilmeisesti... Puhallin ainakin toimii.

                        Ite en tykkää pitää ilmastointia suotta päällä, ja yritän aina muistaa sammuttaakin sen ennen pysähtymistä, että kosteus kennosta poistuis.

                        Ja vasta kuukausi sitte vaihdettu ilmastoinnin hihnakin nyt sitte jotenkin hypänny 1-2 uraa pieleen ja ainakin 1 ura lähteny kävelee, eilen hakkas ahtopaineletkua se "säie" mikä siitä oli irronnu. Prkl, mikä tossa nyt tökkii, vanha hihna taas kitis niin paljon, että oli pakko vaihtaa. Kyllä vastustaa.
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1838
                          • Kotona/Poissa

                          #13
                          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                          Toi ois kyllä järkevä selitys että siellä ois pölyy. Eihän siinä muuta kuin paneeli irti ilmeisesti... Puhallin ainakin toimii. ...
                          Voi sitä kokeilla puhdistaa ihan puhaltamalla ilmaa etusäleiköstä sisään, ilman purkamista. Paras olisi sellainen spraypullossa oleva elektroniikkamiesten käyttämä ilmapuhdistusaine.




                          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                          ...Ite en tykkää pitää ilmastointia suotta päällä, ja yritän aina muistaa sammuttaakin sen ennen pysähtymistä, että kosteus kennosta poistuis...
                          Minusta on aivan turhaa jumppaa tuo jatkuva ees taas ilmastoinnin päälle/pois kytkeminen. Itse laitan ilmastoinnin päälle kesä alkaessa ja pois sitten kun kesä loppuu. Eikä ole koskaan ollut mitään haju- tms haittoja.

                          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                          ...Ja vasta kuukausi sitte vaihdettu ilmastoinnin hihnakin nyt sitte jotenkin hypänny 1-2 uraa pieleen ja ainakin 1 ura lähteny kävelee, eilen hakkas ahtopaineletkua se "säie" mikä siitä oli irronnu. Prkl, mikä tossa nyt tökkii, vanha hihna taas kitis niin paljon, että oli pakko vaihtaa. Kyllä vastustaa.
                          Kyllä se hihna normaalisti pitäisi pysyä paikallaan. Onkohan sulla joku hihnapyörä menossa rikki. Se selittäisi sen ettei hihna kestä paikoillaan. Eikös varsinkin näistä tiisselesitä mene tyypillisesti joku hihnapyörä hajalla silloin tällöin.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • marcus_108
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2012
                            • 578
                            • Hyllykallio

                            #14
                            Originally posted by Havis View Post
                            Voi sitä kokeilla puhdistaa ihan puhaltamalla ilmaa etusäleiköstä sisään, ilman purkamista. Paras olisi sellainen spraypullossa oleva elektroniikkamiesten käyttämä ilmapuhdistusaine.
                            Missä se on se ilmanlämpötilan haistelija? Itselläni manuaali ilmastointi.
                            Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
                            Ford Mondeo 1.8 Stw -01

                            Ex:
                            E39 523i touring -99
                            Opel kadett E 1.6 -89
                            Seat Toledo 1.8 -92
                            Toyota corolla Lb 1.6 -87
                            Vw passat farkku 1.8 -99

                            Comment

                            • Juize
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2010
                              • 237
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by marcus_108 View Post
                              Missä se on se ilmanlämpötilan haistelija? Itselläni manuaali ilmastointi.
                              Kuskin jalkatilassa siinä muovisuojuksessa ohjauspylvään vasemmalla puolella.
                              i20 iX xdrive 40 -22, Sophisto Grey Brilliant Effect
                              ex G31 530e -20 lci M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic

                              ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
                              ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
                              ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎