Viimeviikon perjantaina ostin käytetyn auton. Pääosin olen autoon tyytyväinen, mutta pientä häikkää tuntuu olevan.
Potilas:
520d, vm. 2001, manuaalilaatikolla.
Oireet:
Voimattomuutta kierrosvälillä 800-2200rpm. Valoista kun lähtee tavalliseen tapaan pintakaasulla, niin kierrosten nouseminen on erittäin hidasta puuhaa.
Moottorilla on haluttomuutta alkaa viedä autoa eteenpäin.
Kakkosvaihdetta ei mielellään käytä kierrosvälillä 1500-2200rpm.
2300rpm kierroksista eteenpäin punarajalle asti moottori toimii.
Matka-ajossa kulutus tuntuu olevan 5 litr. tietämissä.
En osaa suhteuttaa minkäverran vetohaluja 136 heppaisessa dieselissä tulisi olla tuolla kierrosalueella. Kyllä sillä äärimmäisessä hädässä pitkällä suoralla tukkirekan ohi menee, vetohalut ovat ehkä samanlaiset kuin isossa autossa jossa on parilitrainen bensamoottori ilman turboa.
Yhdessä ohituksessa pysyin jokseenkin vanhan farkkumondeon perässä mukana.
Näillä eväillä voimme olettaa että turbo, MAF, ja muutkin tilpehöörit toimii ainakin yläkierroksilla.
VNT -ahtimen siivet voivat olla kyllä osittain jumissa. ABS-kontrollerin jarruputkien läpi katselin turboa, ja kyllä se VNT-siipien keppi liikkuu alipainekellon vetämänä tommosen pari senttiä.
Voi olla että VNT-siivet eivät pääse palaamaan kunnolla alhaisten kierrosten asentoon, ja turbo ei kenties herää, ja ei anna vetoja alakierroksilla. Tämä pitää purkaa ja tarkistaa.
Ajan mittaan hommaan kyllä vikakoodilukijat ja softat jolla bemarin sisäistä elämää pääsee katselemaan. Vielä näitä välineitä ei ole.
Vikadiagnooseja ja arvauksia alakierrosten vetohaluttomuuteen kuitenkin otetaan vastaan.
Potilas:
520d, vm. 2001, manuaalilaatikolla.
Oireet:
Voimattomuutta kierrosvälillä 800-2200rpm. Valoista kun lähtee tavalliseen tapaan pintakaasulla, niin kierrosten nouseminen on erittäin hidasta puuhaa.
Moottorilla on haluttomuutta alkaa viedä autoa eteenpäin.
Kakkosvaihdetta ei mielellään käytä kierrosvälillä 1500-2200rpm.
2300rpm kierroksista eteenpäin punarajalle asti moottori toimii.
Matka-ajossa kulutus tuntuu olevan 5 litr. tietämissä.
En osaa suhteuttaa minkäverran vetohaluja 136 heppaisessa dieselissä tulisi olla tuolla kierrosalueella. Kyllä sillä äärimmäisessä hädässä pitkällä suoralla tukkirekan ohi menee, vetohalut ovat ehkä samanlaiset kuin isossa autossa jossa on parilitrainen bensamoottori ilman turboa.
Yhdessä ohituksessa pysyin jokseenkin vanhan farkkumondeon perässä mukana.
Näillä eväillä voimme olettaa että turbo, MAF, ja muutkin tilpehöörit toimii ainakin yläkierroksilla.
VNT -ahtimen siivet voivat olla kyllä osittain jumissa. ABS-kontrollerin jarruputkien läpi katselin turboa, ja kyllä se VNT-siipien keppi liikkuu alipainekellon vetämänä tommosen pari senttiä.
Voi olla että VNT-siivet eivät pääse palaamaan kunnolla alhaisten kierrosten asentoon, ja turbo ei kenties herää, ja ei anna vetoja alakierroksilla. Tämä pitää purkaa ja tarkistaa.
Ajan mittaan hommaan kyllä vikakoodilukijat ja softat jolla bemarin sisäistä elämää pääsee katselemaan. Vielä näitä välineitä ei ole.
Vikadiagnooseja ja arvauksia alakierrosten vetohaluttomuuteen kuitenkin otetaan vastaan.
Comment