Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 520d alakierrosten vetohaluttomuus - RATKAISTU

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Artsi_L
    Newbiemmer
    • Jul 2013
    • 3
    • Hyvinkää

e39 520d alakierrosten vetohaluttomuus - RATKAISTU

Viimeviikon perjantaina ostin käytetyn auton. Pääosin olen autoon tyytyväinen, mutta pientä häikkää tuntuu olevan.

Potilas:
    520d, vm. 2001, manuaalilaatikolla.

Oireet:
    Voimattomuutta kierrosvälillä 800-2200rpm. Valoista kun lähtee tavalliseen tapaan pintakaasulla, niin kierrosten nouseminen on erittäin hidasta puuhaa.

Moottorilla on haluttomuutta alkaa viedä autoa eteenpäin.
    Kakkosvaihdetta ei mielellään käytä kierrosvälillä 1500-2200rpm.
    2300rpm kierroksista eteenpäin punarajalle asti moottori toimii.

Matka-ajossa kulutus tuntuu olevan 5 litr. tietämissä.

En osaa suhteuttaa minkäverran vetohaluja 136 heppaisessa dieselissä tulisi olla tuolla kierrosalueella. Kyllä sillä äärimmäisessä hädässä pitkällä suoralla tukkirekan ohi menee, vetohalut ovat ehkä samanlaiset kuin isossa autossa jossa on parilitrainen bensamoottori ilman turboa.
    Yhdessä ohituksessa pysyin jokseenkin vanhan farkkumondeon perässä mukana.

Näillä eväillä voimme olettaa että turbo, MAF, ja muutkin tilpehöörit toimii ainakin yläkierroksilla.

VNT -ahtimen siivet voivat olla kyllä osittain jumissa. ABS-kontrollerin jarruputkien läpi katselin turboa, ja kyllä se VNT-siipien keppi liikkuu alipainekellon vetämänä tommosen pari senttiä.
    Voi olla että VNT-siivet eivät pääse palaamaan kunnolla alhaisten kierrosten asentoon, ja turbo ei kenties herää, ja ei anna vetoja alakierroksilla. Tämä pitää purkaa ja tarkistaa.

Ajan mittaan hommaan kyllä vikakoodilukijat ja softat jolla bemarin sisäistä elämää pääsee katselemaan. Vielä näitä välineitä ei ole.

Vikadiagnooseja ja arvauksia alakierrosten vetohaluttomuuteen kuitenkin otetaan vastaan.
    Last edited by Artsi_L; 03-08-2013, 19:47. Reason: UPDATING THE VERY LATEST DEVELOPMENT OVER THE PRESSING ISSUE AT HAND
  • Artsi_L
    Newbiemmer
    • Jul 2013
    • 3
    • Hyvinkää

Vastaan omaan treadiin - tiedä vaikka joku törmää samaan ongelmaan M47D20 moottorinsa kanssa.

Joskus vuosia sitten (edellisten omistajien aikana) tämän auton Boschin DDE moottorinohjausta ei ollut päivitetty BMW:n virallisen huolto-ohjeen mukaisesti uusimpaan softaversioon. Näin olisi tullut tehdä MAF-sensorin vaihdon yhteydessä.

Tästä aiheutui se, että aikanaan tälle moottorille sopiva MAF-sensorin valmistus oli lopetettu, ja korvattu uudempaa designia edustavalla sensorilla. Tietenkin Boschin piti muuttaa sensorin toimintakäyrää, ja uusi sensori antaa eri jännitettä samoilla ilmamäärän virtauksilla kuin mitä vanha sensori.

Tämä tietenkin johtaa siihen että Boschin DDE 3.0 lukee täysin vääriä ilmamääriä, ja jakelee polttoainetta tätä mitattua arvoa vastaavasti. DDE:n mielestä mottiin menee todella vähän ilmaa, ja sille annetaan vastaavasti todella vähän polttoainetta.

Nyt on Boschin boksi päivitetty, kaikeksi varmuudeksi uusi maffi vaihdettu, ja kadonneet alkuperäiset newtonmetrit ovat palautuneet moottoriin.

Suuret kiitokset Hämeenlinnan Harvialan suunnalle erittäin ammattitaitoiselle BMW -korjaajalle.

Comment

• Boltsi
      Newbiemmer
      • Oct 2010
      • 1
      • ESPOO

Mitä tuli kustantamaan vaihto ja päivitys? Sopii kun nenä päähän omaan autoon.

Comment

• igoritigeri
        Bimmer Rookie
        • Dec 2010
        • 115
        • Lappeenranta/Mikkeli

Itselläni täysin sama moottori ja sama ongelma... Ja kans kiinnosta paljon korjaus maksaa?
        Ex e34 518i,-96. Ex e39 520d,-02. Nykyinen e91 320d, 08.

Comment

• Matti_L
          Newbiemmer
          • Nov 2012
          • 19
          • Etelä-Savo

Terve,

Suosittelen lämpimästi ilmamassamittarin uusimista, jos auto on laiska. Itsellä oli seuraavia oireita autossa (520d, vm. 2000, ajettu 225 000km):

-Liikkeellelähdöt pintakaasulla tooodella hidasta hommaa, varsinkin kylmänä ja loivaan ylämäkeen tuskaa.

-Vakionopeudensäädin päällä matka-ajossa 'hyytyi' loivaankin ylämäkeen aina jonkun verran.

-(Auton) yleinen 'laiskuus'

Sehän tuossa on jännää, että jos ei ole kokemusta miltä 2-litrainen diesel tuossa korissa 'tuntuu', eikä ole omistanut autoa uudesta asti, niin vaikea mennä sanomaan. Veto vaan huononee jotenkin pikkuhiljaa ja salakavalasti. Jossakin vaiheessa itse totesin, että nyt tämä ei ole enää normaalia. Ahtopaineensäädinkin oli kyllä tukossa, mutta sekin on nyt putsattu.

Auto tuntuu aivan totaalisen erilaiselta! Liikkeellelähdöt ovat sujuvia, ja veto lisääntyi TODELLA paljon! Auto on entiseen verrattuna ohitustilanteissa kuin raketti! (Tai niin raketti kuin nyt 2-litrainen voi olla...). Lisäksi nyt se ei hyydy vakionopedensäädin päällä loiviin mäkiin.

Hinta oli BMW-korjaamolla alkuperäisosalla: työ 36,12 EUR, mittari 435 EUR

Tuossa varmaan nuuka mies jolla on paljon vapaa-aikaa, voi säästää monta euroa tilaamalla mittarin jostakin ulkomailta, vaihtamalla sen itse (ainakaan minun auton tapauksessa ei kuulema tarvinnut edes koodata auton moottorinohjausta tms. mitenkään) tai käyttämällä jotain 'Made In Ping Pong' -varaosaa. Toisaalta hieman ristiriitaista tietoa olen lukenut noista tarvikeosista tässä tapauksessa...

T. Matti
          E90 318iA LCI 2009, 26 000km --> ?
          ex. E39 520d LCI 2001, 183 000km - 235 000km

Comment

• E.K.
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2010
            • 494
            • Helsinki

Originally posted by Matti_L View Post
            Terve,

Suosittelen lämpimästi ilmamassamittarin uusimista, jos auto on laiska. Itsellä oli seuraavia oireita autossa (520d, vm. 2000, ajettu 225 000km):

-Liikkeellelähdöt pintakaasulla tooodella hidasta hommaa, varsinkin kylmänä ja loivaan ylämäkeen tuskaa.

-Vakionopeudensäädin päällä matka-ajossa 'hyytyi' loivaankin ylämäkeen aina jonkun verran.

-(Auton) yleinen 'laiskuus'

Sehän tuossa on jännää, että jos ei ole kokemusta miltä 2-litrainen diesel tuossa korissa 'tuntuu', eikä ole omistanut autoa uudesta asti, niin vaikea mennä sanomaan. Veto vaan huononee jotenkin pikkuhiljaa ja salakavalasti. Jossakin vaiheessa itse totesin, että nyt tämä ei ole enää normaalia. Ahtopaineensäädinkin oli kyllä tukossa, mutta sekin on nyt putsattu.

Auto tuntuu aivan totaalisen erilaiselta! Liikkeellelähdöt ovat sujuvia, ja veto lisääntyi TODELLA paljon! Auto on entiseen verrattuna ohitustilanteissa kuin raketti! (Tai niin raketti kuin nyt 2-litrainen voi olla...). Lisäksi nyt se ei hyydy vakionopedensäädin päällä loiviin mäkiin.

Hinta oli BMW-korjaamolla alkuperäisosalla: työ 36,12 EUR, mittari 435 EUR

Tuossa varmaan nuuka mies jolla on paljon vapaa-aikaa, voi säästää monta euroa tilaamalla mittarin jostakin ulkomailta, vaihtamalla sen itse (ainakaan minun auton tapauksessa ei kuulema tarvinnut edes koodata auton moottorinohjausta tms. mitenkään) tai käyttämällä jotain 'Made In Ping Pong' -varaosaa. Toisaalta hieman ristiriitaista tietoa olen lukenut noista tarvikeosista tässä tapauksessa...

T. Matti
            O.T. Itse pidin joskus aikoinaan kalliina kun -01 tdi-golffiin ostin boschilaisen mittarin motonetistä 129 euron hintaan. Nuukemmat jätkät vw-foorumilla laittelivat mersun mittareita kun sai halvemmalla...
            Tietenkään volkkareita ei vielä sillon tarttenu koodailla mitenkään...
            Ai niin.. se sama mittari on siinä "autossa" edelleen 8 vuoden ja 150tkm jälkeen kiinni ja toimii.
            Last edited by E.K.; 07-01-2014, 20:53.

Comment

• Matti_L
              Newbiemmer
              • Nov 2012
              • 19
              • Etelä-Savo

Originally posted by E.K. View Post
              O.T. Itse pidin joskus aikoinaan kalliina kun -01 tdi-golffiin ostin boschilaisen mittarin motonetistä 129 euron hintaan. Nuukemmat jätkät vw-foorumilla laittelivat mersun mittareita kun sai halvemmalla...
              Tietenkään volkkareita ei vielä sillon tarttenu koodailla mitenkään...
              Ai niin.. se sama mittari on siinä "autossa" edelleen 8 vuoden ja 150tkm jälkeen kiinni ja toimii.
              Jeps, kuten siinä DNA:n mainoksessa aina sanottiin: "Ihanan kallista!" Kyllähän näitä vanhoja autoja aina joutuu laittelemaan, jos niillä meinaa ajella. Uutta kun ei ole vara ostaa/pitää. Sitä paitsi kyllä niitä vikoja uusissakin on. Se on melkein aina sen 1500 EUR kun joku vikavalo syttyy palamaan... Mä nyt olen tätä ko. E39:ä jaksanut laitella, kun olen siihen ollut niin tyytyväinen. Tämän ikäisessä autossa ei enää ole kyse auton arvosta, vaan käyttöarvosta. Ajelin tuossa neljä päivää uudella, taloudellisella Toyota Yariksella, ja kyllä oli taas ilo palata oman wanhan BMW:n ratin taakse. Vaikka Toyota oli 13-vuotta uudempi, niin kyllä oli kuin kottikärryillä olisi ajellut...

Sen verran vielä lisäystä itse aiheeseen, että kyllähän järkevä henkilö ensin teettäisi jonkun diagnoosin, että massamittari todella on sökö, eikä vaihtelisi/vaihdattaisi noin kalliita osia summamutikalla. Itsestä vain jotenkin tuntui niin selvältä että se on MAF, että uskalsin vaihdattaa sen suorilta. Onneksi se oli se, olis muuten taas saattanut jonkun verran vit***, eiku "närkästyttää"...

Yksi huomio vielä mittarin vaihdon jälkeen: esim. kakkosella täyskiihdytyksessä 'kulutusmittari' pompsahtaa tappiin asti, ennen ei mennyt... Tämänkin täytyy liittyä asiaan.
              E90 318iA LCI 2009, 26 000km --> ?
              ex. E39 520d LCI 2001, 183 000km - 235 000km

Comment

Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎