Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 540 iA junnaa/nytkyttää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ^niGo
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 36
    • Mikkeli

    e39 540 iA junnaa/nytkyttää

    Eli vinkkiä tarvisi, en löytäny vastaavaa ongelmaa täältä selailemalla. Eli auto toimii moitteetomasti tyhjäkännillä ja kovaa kiihdyttäessä, mutta kun ajelee vaikka 70-100km/h tasakaasulla tekee pientä nykivää liikettä vähänväliä, kaasua kevyesti lisäämällä auto ei lähde vetämään vaan ikäänkuin jäisi junnaamaan (moottorin ääni muuttuu "pooaavaksi").. sportti asennolla ei niin paha kun d:llä. Vikakoodeilla ei löydy mitn. Imuvuodot tarkistettu ja korjattu. Autoon vaihdettu myös tulpat,bensapumppu ja suodatin, moottoriöljyt+suodatin. Korjaamolla arveli että katit voisi olla tukossa? Ehdotuksia? :think
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10043
    • KVLA

    #2
    Ihan mielenkiinnosta,millä bensalla ajelet?Minulla ex.540:n nypytti tasakaasulla 60-70km/h vaudissa,mutta korjaantui,kun rupesin tankaamaan E98.Sinulla voi olla kyllä jostain muusta kyse,kun oireet on vähän "raskaammat".

    Onko vikakoodeja luettu jollain "kunnon laitteella"?Vai millä nuo on tarkastettu?Paikkakuntaa näkyviin,niin joku foorumilainenkin voisi homman hoitaa (korjaamoita halvemmalla).Jos sinne rupeaan arpomalla nokkien asentoantureita tai IMM:ää vaihtelemaan,niin voi tulla hintavaksi.
    Last edited by Heguli 31; 03-08-2013, 10:49.

    Comment

    • ^niGo
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 36
      • Mikkeli

      #3
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Ihan mielenkiinnosta,millä bensalla ajelet?Minulla ex.540:n nypytti tasakaasulla 60-70km/h vaudissa,mutta korjaantui,kun rupesin tankaamaan E98.Sinulla voi olla kyllä jostain muusta kyse,kun oireet on vähän "raskaammat".

      Onko vikakoodeja luettu jollain "kunnon laitteella"?Vai millä nuo on tarkastettu?Paikkakuntaa näkyviin,niin joku foorumilainenkin voisi homman hoitaa (korjaamoita halvemmalla).Jos sinne rupeaan arpomalla nokkien asentoantureita tai IMM:ää vaihtelemaan,niin voi tulla hintavaksi.
      E98 bensalla ajellu kokoajan ja vikakoodit on luettu bochin laitteilla merkkikohtaisessa korjaamolla. Joo eli Mikkelissä vaikutan.

      Comment

      • turbopuusti
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 824
        • Helsinki

        #4
        Lambdat, kaasuläpän anturi ( jos ennen 10/98) tai maf. Joku kattomaan livedataa kärrystä. Inpa on hieman hidas siihen toisin kuin esim phenon ohjelma. Jos lahden ohi ajelet niin onnistuu...

        Niin ja näissä tapauksissa yleensä vikakoodit ei juuri kerro mitään. Yleensä niitä ei edes tule.
        e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

        Comment

        • ^niGo
          Bimmer Rookie
          • Oct 2007
          • 36
          • Mikkeli

          #5
          Originally posted by turbopuusti View Post
          Lambdat, kaasuläpän anturi ( jos ennen 10/98) tai maf. Joku kattomaan livedataa kärrystä. Inpa on hieman hidas siihen toisin kuin esim phenon ohjelma. Jos lahden ohi ajelet niin onnistuu...

          Niin ja näissä tapauksissa yleensä vikakoodit ei juuri kerro mitään. Yleensä niitä ei edes tule.
          Auto on 4/99. Kiitos vinkeistä. Voiko noita lambdoja todeta hajonneiksi ottamalla yläpäästä irti ja käyä koeajolla kokeilee onko vaikutusta. Maffin anturin tarkistin ja puhdistin, se lanka oli ainakin siinä ehjä.

          Comment

          • turbopuusti
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 824
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by ^niGo View Post
            Auto on 4/99. Kiitos vinkeistä. Voiko noita lambdoja todeta hajonneiksi ottamalla yläpäästä irti ja käyä koeajolla kokeilee onko vaikutusta. Maffin anturin tarkistin ja puhdistin, se lanka oli ainakin siinä ehjä.
            Ei oikeastaan. Tai ainakaan ei erityisen luotettava keino. Tuohon olen todennut itse ainakin phenon ohjelman olevan varsin käypänen.

            Maffivika on näissä hyvin yleinen mitä nyt itse tullut todettua ja kuultua. Putsaaminen ei välttämättä auta varsinkaan jos filmimallia. Itsellä temppuili todella paljon ennenkun tuli paikallistettua vika maffiin. Ilmeisesti anturin sisällä oleva elektroniikka väsyy ajan mittaan ja ainakin omassa toimi osakaasulla normaalisti, mutta ilmamäärän kasvaessa juuttui liian alhaiseen arvoon. Seuraus että seokset täyskaasulla perseellään, yritti säätää seosta lambdojen mukaan oikeaksi ja kun säätöarvot ylittyivät niin puski kaikista lambdoista vikakoodia. Eli niihin koodeihinkaan ei ole aina luottamista johtuen että moottorinohjauksessa kaikki vähän liittyy kaikkeen...


            Yhden suuntaa antavan testin voit tehdä ->



            lukituksen purun jälkeen ->

            TEST-NR.04 = Hetkellinen bensankulutus. litraa/100km ja/tai litraa/tunnissa


            Tulisi 540i näyttää terveellä maffilla täyskaasulla ja noin 6000rpm 90l/h (+-5l)
            Itsellä hajonnut maffi oli luokkaa 60-70l/h.


            EDIT: Tuli lukastua toi vikakuvaus uudestaan ja näin mututuntumalla voisi viitata tosiaan enemmän lambdavikaan jo senkin takia ettei lambdojen arvoja oteta varsinaisesti huomioon täyskaasulla. Mutta tuo maffi on helppo testata ja poissulkea.

            Karkeasti:

            -jos katit tukossa niin ei kulje täyskaasulla
            -jos maffi sökö niin ei kulje täyskaasulla
            -jos joku lambda niin nykii osakaasulla (sun autossasi taisi olla 2kpl)
            -jos imuvuoto niin nykii osakaasulla ja täyskaasulla parempi
            -jos kaasuläpän asentoanturi niin nykii ja hyökkäilee tai ei kulje ollenkaan
            Last edited by turbopuusti; 04-08-2013, 23:54.
            e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

            Comment

            • ^niGo
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 36
              • Mikkeli

              #7
              Originally posted by turbopuusti View Post
              Ei oikeastaan. Tai ainakaan ei erityisen luotettava keino. Tuohon olen todennut itse ainakin phenon ohjelman olevan varsin käypänen.

              Maffivika on näissä hyvin yleinen mitä nyt itse tullut todettua ja kuultua. Putsaaminen ei välttämättä auta varsinkaan jos filmimallia. Itsellä temppuili todella paljon ennenkun tuli paikallistettua vika maffiin. Ilmeisesti anturin sisällä oleva elektroniikka väsyy ajan mittaan ja ainakin omassa toimi osakaasulla normaalisti, mutta ilmamäärän kasvaessa juuttui liian alhaiseen arvoon. Seuraus että seokset täyskaasulla perseellään, yritti säätää seosta lambdojen mukaan oikeaksi ja kun säätöarvot ylittyivät niin puski kaikista lambdoista vikakoodia. Eli niihin koodeihinkaan ei ole aina luottamista johtuen että moottorinohjauksessa kaikki vähän liittyy kaikkeen...


              Yhden suuntaa antavan testin voit tehdä ->



              lukituksen purun jälkeen ->

              TEST-NR.04 = Hetkellinen bensankulutus. litraa/100km ja/tai litraa/tunnissa


              Tulisi 540i näyttää terveellä maffilla täyskaasulla ja noin 6000rpm 90l/h (+-5l)
              Itsellä hajonnut maffi oli luokkaa 60-70l/h.


              EDIT: Tuli lukastua toi vikakuvaus uudestaan ja näin mututuntumalla voisi viitata tosiaan enemmän lambdavikaan jo senkin takia ettei lambdojen arvoja oteta varsinaisesti huomioon täyskaasulla. Mutta tuo maffi on helppo testata ja poissulkea.

              Karkeasti:

              -jos katit tukossa niin ei kulje täyskaasulla
              -jos maffi sökö niin ei kulje täyskaasulla
              -jos joku lambda niin nykii osakaasulla (sun autossasi taisi olla 2kpl)
              -jos imuvuoto niin nykii osakaasulla ja täyskaasulla parempi
              -jos kaasuläpän asentoanturi niin nykii ja hyökkäilee tai ei kulje ollenkaan
              Joo tuon maf testi oli helppo tehdä, mut aikamoinen pikseli kato on näytössä niin ei oikee saa selkoa.. korjaamo setä oli viimeiksi mittaillu maffin arvoja ja sanoi ettei pitäisi olla siinä vikaa. Jospa se sitten johtuisi lambdasta. Viikon päästä ois aika korjaamolle ellei tässä ennen sitä vikaa saa korjattua/paikallistettua.

              Comment

              • ^niGo
                Bimmer Rookie
                • Oct 2007
                • 36
                • Mikkeli

                #8
                Originally posted by ^niGo View Post
                Eli vinkkiä tarvisi, en löytäny vastaavaa ongelmaa täältä selailemalla. Eli auto toimii moitteetomasti tyhjäkännillä ja kovaa kiihdyttäessä, mutta kun ajelee vaikka 70-100km/h tasakaasulla tekee pientä nykivää liikettä vähänväliä, kaasua kevyesti lisäämällä auto ei lähde vetämään vaan ikäänkuin jäisi junnaamaan (moottorin ääni muuttuu "pooaavaksi").. sportti asennolla ei niin paha kun d:llä. Vikakoodeilla ei löydy mitn. Imuvuodot tarkistettu ja korjattu. Autoon vaihdettu myös tulpat,bensapumppu ja suodatin, moottoriöljyt+suodatin. Korjaamolla arveli että katit voisi olla tukossa? Ehdotuksia? :think
                Tähän voisin lisäillä, että s asennolla ajaessa autoo nykäsee välillä kovemassa vauhdissa tasakaasulla ja kevyesyi kaasua lisäämällä jää junnaa ja moottotin ääni muuttuu "matalammaksi" iha ku jokin laittaisi vastaan. D asennolla ei ole vauhdilla väliä että junnaa ja moottorin ääni muuttuu samanlailla kun S asennolla. Nyt vaihdettiin laatikonöljyt+suodatin ja laittoivat jonkun "hoitoaineen" huuhtelivat samalla. Öljy oli kuulemma ollut mustaa, mutta ei sisältänyt mitn ylimääräistä silppua... tämä tehtiin koska korjaamolla epäili et turbiinin lukko ei toimi siellä oikein. Mitä mieltä olette? Laatikko toiminut muuten normaalisti, ei löydyvikakoodeja.

                Comment

                • ^niGo
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2007
                  • 36
                  • Mikkeli

                  #9
                  Voiskohan siellä olla joku abs anturi ongelma vaikkei vikakoodeja tule?

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Empä oikein usko abs vikaan. Pitäisi vilkuttaa luistonesto valoa, jos auto luulee renkaan sutivan ja siksi jarruttaisi menoa. Sopiva testeri kiinni niin saa selvitetty lambda, maffit jne. Eli vaikkapa Testo on mainia ohjelma tähän tutkailuun. Miten imuvuodot selvitettiin? Pienet imuvuodot voi olla vaikea löytää, ellei käytä savua niiden etsimiseen.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • ^niGo
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2007
                      • 36
                      • Mikkeli

                      #11
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Empä oikein usko abs vikaan. Pitäisi vilkuttaa luistonesto valoa, jos auto luulee renkaan sutivan ja siksi jarruttaisi menoa. Sopiva testeri kiinni niin saa selvitetty lambda, maffit jne. Eli vaikkapa Testo on mainia ohjelma tähän tutkailuun. Miten imuvuodot selvitettiin? Pienet imuvuodot voi olla vaikea löytää, ellei käytä savua niiden etsimiseen.
                      Imuvuodot selvitettiin savulla. Voisin lisäillä ongelmaan, kylmänä ajaessa toimii normaalisti n.2km ja sit alkaa oireilee ku lämmöt nousee.

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        #12
                        MAF? Kokeile irroittaa liitin ja kokeile pelaako paremmin.
                        Tarvike Maffit ei yleensä toimi eli jos sellainen on vaihdettu niin..
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • ^niGo
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2007
                          • 36
                          • Mikkeli

                          #13
                          Originally posted by _nixu_ View Post
                          MAF? Kokeile irroittaa liitin ja kokeile pelaako paremmin.
                          Tarvike Maffit ei yleensä toimi eli jos sellainen on vaihdettu niin..
                          Maf irti sama jatkuu.. ainut ero et tyhjäkäynti vähä korkeempi. Bosch:in maf siellä taisi olla.

                          Comment

                          • ^niGo
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 36
                            • Mikkeli

                            #14
                            Siitä laatikosta se korjaamon heppu sanoi, että sillon ku se junnaa ja ääni muuttuu ei turbiinin lukko jostain syystä lukitu ja tästä johtuisi nuo oireet.. mutta voiko tässä nyt olla sit joku tekijä mikä sekoittaa sen laatikon toiminnan.

                            Comment

                            • turbopuusti
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 824
                              • Helsinki

                              #15
                              Lootaan vaikuttaa oleellisesti moottorin arvot. Eli ehkä ennemminkin niin että kun moottorissa arvot sekaisin niin loota käyttäytyy siksi oudosti. Jos olet tulkinnut vikaa oikein eli nimenomaan moottori nykii niin melkolailla lambdaan kallistuu tämä homma. Toimiiko ollenkaan osakaasulla nykimättä noin 2/4 tai 3/4 kaasulla? Jos ainoastaan lämä pohjassa ei yhtään nyi niin 99% varmuudella lambda ja/tai katalysaattori.
                              e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎