Ohjauskulmat ja säädöt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hemi
    replied
    Originally posted by piltema View Post
    Perehdyin asiaan vasta säätöjen jälkeen ja
    Vähän hatuttaa kun en tajunnut antaa ohjeita Säätäjälle.
    Kesärenkaat on 235/45,17" joten pitänee
    Säädättää kesän tullen uusiksi.
    Siis muutenhan kulmat ovat ihan loistavat, kunhan nostat takarenkaita hieman pystympään.
    Jos alle on tulossa 17" vannekoko, niin siihenkin tuo mainittu -1.30"-1.40" välinen haarukka toimii.

Leave a comment:

• piltema
    replied
    Perehdyin asiaan vasta säätöjen jälkeen ja
    Vähän hatuttaa kun en tajunnut antaa ohjeita Säätäjälle.
    Kesärenkaat on 235/45,17" joten pitänee
    Säädättää kesän tullen uusiksi.

Leave a comment:

• Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Mä kyllä sanoisin että noi 15" renkaatkin toimivat kyllä pystynmillä taka-cambereilla parenmin. Mulla oli noilla kitkoilla takapää helvetin löysä noilla -1.50´ cambereilla, mutta käännin ne -1.30´tienoille, niin vaikutus oli selvä. Löysyys tuntuu edelleenkin ohituksissa, mutta urat eivät niinkään tunnu enää ja auto kulkee "lähes" junamaisesti normi nopeuksissa joka on minulle positiivistä.
    Joo, siis pienellä varauksella, eli tämä on vähän rengaskohtaista 15" kokoluokassakin, mutta voisin myös olettaa että ajettavuus kuitenkin kysyjälläkin paranisi jos camberit takaa olisi käännetty tuohon -1.30-1.40"-asteen haarukoille(+riittävä rengapaine).
    mm.Nokian Q kitka aikoinaan vaati 205/65-15" kokoisena aina yli -2.00"-asteen takacamberin jotta auton sai pidettyä edes tiellä, mutta näillä ei taida enään kukaan ajella, toivottavasti.

Leave a comment:

• janke
    replied
    Mä kyllä sanoisin että noi 15" renkaatkin toimivat kyllä pystynmillä taka-cambereilla parenmin. Mulla oli noilla kitkoilla takapää helvetin löysä noilla -1.50´ cambereilla, mutta käännin ne -1.30´tienoille, niin vaikutus oli selvä. Löysyys tuntuu edelleenkin ohituksissa, mutta urat eivät niinkään tunnu enää ja auto kulkee "lähes" junamaisesti normi nopeuksissa joka on minulle positiivistä.

Leave a comment:

• Hemi
    replied
    Tämmöset säädöt tuli vianorilta.
    Miltäs näyttää konkareitten silmään?
    Takarenkaat sais mielestäni olla pystymmässä ja taka-auraus tuntuu isolle,
    mutta kai noilla ajelee.

[ATTACH]116355[/ATTACH]

Takapää tuntuu kyllä leijalta mutta se taitaa johtua uusista Savan
    talvidonitseista (205/65,15")
    Hyvät kulmat 15" ja varauksin 16" vannekoolle, mutta ei sitten juurikaan enään isommille.

Leave a comment:

• -kalevi-
    replied
    mutta kai noilla ajelee.

[ATTACH]116355[/ATTACH]

Ihan hyvät kulmat noille renkaille

Leave a comment:

• piltema
    replied
    mutta kai noilla ajelee.

Click image for larger version

Name:	muok_WP_000550.jpg
Views:	1
Size:	102.5 KB
ID:	4828700

Leave a comment:

• vexu524tdic
    replied
    Originally posted by vexu524tdic View Post
    En ole kerennyt vielä viemään säädettäväksi.

Narinahelan välys vaikuttaa camberiin samoin kuin säätöpultin liike, pari milliä tekee jo paljon.

Tarkemmin kun vanhoja heloja tutkiskelin niin toinen oli selvästi väljempi, varmasti yli kolme milliä välystä.
    Nyt olis säädetty ja takacamberit meni 1'40 johonka ne jätettiin.

Leave a comment:

• zener
    replied
    Narinahelasta näkee kyllä jo ihan nosturilla, jos alkaa välystä olla kun siirtyy toiseen laitaan. Välystä yleensä kyllä alkaa olla kun mennään yli -2 camberin eikä säätö riitä.

Leave a comment:

• janke
    replied

Narinahelan välys vaikuttaa camberiin samoin kuin säätöpultin liike, pari milliä tekee jo paljon.

Tarkemmin kun vanhoja heloja tutkiskelin niin toinen oli selvästi väljempi, varmasti yli kolme milliä välystä.
    Mulla ei hirveen vanhat narinat ole, mutta voi hyvin olla että onkin jo mennyt paskaksi. Täytyy kokeilla vaihtaa uusi varmuudenvuoksi.

Leave a comment:

• vexu524tdic
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Saitko pystynpään rengasta tuon narinan vaihdon jälkeen?

Leave a comment:

• janke
    replied
    Narinahelat oli sittenkin aivan loppu, ei narissut ja rasvaa oli vielä nivelissä.

Välystä on todella hankala todeta avaamatta helan läpi menevää pulttia, jousitus ja muut tukivarret tekevät toteamisen hankalaksi.

Välystä oli tyyliin pari kolme milliä
    Saitko pystynpään rengasta tuon narinan vaihdon jälkeen?

Leave a comment:

• vexu524tdic
    replied
    Rengas ei vaikuta vanteesta mitattavaan camberiin mitenkään.

Mulla touringissa vastaavanlainen ongelma, vasenta camberia ei saa pienemmäksi kuin 2'10. Oikea menis 1'50 ja alustana sportti-ilma.
    Narinahelat oli sittenkin aivan loppu, ei narissut ja rasvaa oli vielä nivelissä.

Välystä on todella hankala todeta avaamatta helan läpi menevää pulttia, jousitus ja muut tukivarret tekevät toteamisen hankalaksi.

Välystä oli tyyliin pari kolme milliä

Leave a comment:

• Ha2
    replied
    Mulla touringissa vastaavanlainen ongelma, vasenta camberia ei saa pienemmäksi kuin 2'10. Oikea menis 1'50 ja alustana sportti-ilma.
    Mulla oli ennen vähän samaa ongelmaa. Autoon vaihdettiin uudet kaikki uudet iskarit vajaa vuosi sitten ja lisäksi molemmat uudet ilmapalkeet muutama kuukausi sitten sen jälkeen takacamberit oli symmtriset ja takarenkaat sai tarpeeksi pystyyn.

Leave a comment:

• janke
    replied
    Rengas ei vaikuta vanteesta mitattavaan camberiin mitenkään.

Jos näin, niin sielä on sitten ilmeisesti "haarukan" puslat kuluneet niin että ei saa nousemaan enenpää? Joo minulla myös oikeaa saisi käännettyä vaikka kuinka pystyyn.

Leave a comment:

Working...
X