memebuy23buy

E39 sopivin 16 tuuman rengaskoko?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7468
    • Oulu

    #16
    Originally posted by -KK- View Post
    Omassa E39 540, m-sport II, ensiasennus 225/55-16 Conti Eco Contact renkailla kulki todella vakaasti ja taittu mutkat napakasti. Myös siis kovemmat nopeudet ja tiukat liikenneympyrät sekä ysikympin mutkat.
    Eikö M-paketissa tule 17" vanteet mukana? Ainakin mun autossa tullut.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • -KK-
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 265

      #17
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Eikö M-paketissa tule 17" vanteet mukana? Ainakin mun autossa tullut.
      Ei ainakaan tässä m-sport alustapaketissa vm. -99.

      Comment

      • juster
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 624

        #18
        Jep, M-alustanhan saa erikseen.

        Aikoinaan ajelin Ahvenistolla BCF:n ratapäivillä E39 530I:llä. Vaihdoin alle aina 16 tuumaiset 225/55 koossa, koska en raskinut tärvellä 235/40-18 renkaita. Kerran en viitsinyt vaihtaa 16 tuumaisia alle, yllättäen kierrosajat olivat tasaisesti n. 1/2 sekunttia hitaampia. Todennäköisesti 18 tuumaisen suuremman massan takia. Molemmat vanteet olivat BMW:n alkuperäisiä vanteita.

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #19
          Originally posted by juster View Post
          Todennäköisesti 18 tuumaisen suuremman massan takia.
          Tuskin sentään.

          Mitkä ne 16" oli ja mitkä ne toiset? Aika samoissa ~10-11kg pyörii orggis vanteet koosta riippumatta ja onhan tuo pienempi (18") rengas kevyempi kuin 16". Riippuu tietysti renkaista, niissä saattaa olla useita kiloja eroa samankokoisissa.

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7468
            • Oulu

            #20
            Originally posted by -KK- View Post
            Ei ainakaan tässä m-sport alustapaketissa vm. -99.
            Sori, eipä tietenkään alustassa, ajattelin koko pakettia.

            Originally posted by juster View Post
            Vaihdoin alle aina 16 tuumaiset 225/55 koossa, koska en raskinut tärvellä 235/40-18 renkaita.
            Luulisi että myös eri rengasmerkkien pidoissa on jo niin suuria eroja että tuollaiset kierrosaikaerot selittyy helposti huolimatta tuosta profiilisuhteen ja leveyden erosta.
            Last edited by Petri.Kekkonen; 24-09-2013, 15:13.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1845
              • Kotona/Poissa

              #21
              Originally posted by Hemi View Post
              e39 tullessaan markkinoille v.-95, omasi sen ajan parhaat 15" ensiasennusrenkaat, mutta....sen jälkeen rengaskehityksessä on tässä viimeisen 18-vuoden aikana tapahtunut TODELLA paljon.
              Vanhimmat e39:it toki alkavat olemaan kohta ainakin Suomen ulkopuolella museoautoikää, joten entisöidyssä museoautossa se orggis 205/65-15" on varmasti paras ratkaisu.
              Tänä päivänä ei ole enään uutta automerkkiä eikä mallia joka tällaista rengasta käyttäisi(ehkä poislukien jotkut maastoautot).
              Kuitenkin, tullessaan markkinoille e39 M5:ssa vakiorengaskoko oli 18" ja se varmasti pärjäsi kaikissa ajettavuuden testeissä paremmin kuin 15" vakiorengasteinen perusversio(paitsi tietenkin jos se "mukavuus" tarkoittaa lainelautailevaa plyyssisohvaa).
              Ei isojen kirjaimien tolkuton viljeleminen kirjoituksissa tee asioista sen paremmin paikkaansa pitäviä kuin normaalikirjaisimien käyttökään, joten voit hyvin lopettaa tuon lapsellisen huutamisen (=isojen kirjaisinten käyttö kirjoituksissa tarkoittaa huutamista, ellet tiennyt ).

              Ja koska itsekin totesit, että rengastekniikka on kehittynyt, niin sehän vaan tarkoittaa sitä, että nykyaikainen 15" tai 16" rengas toimii E39:n alla jopa huomattavasti paremmin kuin armon vuonna 1996 (siis jolloin se oli jo riittävä), Välttämätöntä tarvetta sen suurempiin rengas/vannekokoihin ajo-ominaisuuksien vuoksi ei ole. Ulkonäkö yms esteettiset asiat on toki asia erikseen, mutta sitähän tämä aiheen aloittanut ei missään vaiheessa kysynytkään

              Tottakai M5 pärjäisi ajotesteissä perus E39:iä paremmin, mutta sehän ei todista mitenkään vielä sitä, että 15" / 16" olisi tavallisissa E39:eissä millään tavalla epäsopiva tai vaarallinen koko. Pikeminkin päinvastoin.

              Hemillä makaa ilmeisesti iso kasa osakkeita mahtirehkaita myyvissä firmoissa osinkoja odottelemassa kuin noin joka välissä henkeen ja vereen normikokoja on naiviin tapaansa hengenvaarallisiksi haukkumassa
              Last edited by Havis; 24-09-2013, 16:11.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #22
                Originally posted by Havis View Post

                Ja koska itsekin totesit, että rengastekniikka on kehittynyt, niin sehän vaan tarkoittaa sitä, että nykyaikainen 15" tai 16" rengas toimii E39:n alla jopa huomattavasti paremmin kuin armon vuonna 1996
                Väärin. Renkaat ovat nykyään löysempiä rungoltaan ja seokseltaan kuin aiemmin. Melu, vierintävastus yms syiden takia.

                Comment

                • Hen-3
                  Bimmer Rookie
                  • May 2011
                  • 103
                  • Lahti

                  #23
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Ihan perus perheautoissa on selvästi matalampi 205/55-16 nykyään, eikä ne niitä kritisoi. Vasta jos on siitä matalampia.
                  Ei ne tietenkään kritisoi kun auton valmistaja on suunnitellu alustan tolle rengaskoolle, niin ku E39 on suunniteltu 205/65-15 tai 225/55-16 koolle

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3724
                    • Raisio

                    #24
                    Viime kesänä ostin ( 2012 paistetut ) Dunlopin sport maxxit 225/55 16 koossa ja on mielestäni jo oikein hyvä peruskoko e39 alle. Ei tunnu muljulta, eikä kivireeltä eikä äännä urissakaan liikaa.

                    Jos perusajoon tulee, en näe esim 18 kokoisille muuta kuin ulkonäöllisiä tekijöitä.

                    Ennemminkin toi e39 alusta vakiona on se muljuin lenkki eikä renkaat.

                    Comment

                    • juster
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 624

                      #25
                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Tuskin sentään.

                      Mitkä ne 16" oli ja mitkä ne toiset? Aika samoissa ~10-11kg pyörii orggis vanteet koosta riippumatta ja onhan tuo pienempi (18") rengas kevyempi kuin 16". Riippuu tietysti renkaista, niissä saattaa olla useita kiloja eroa samankokoisissa.
                      Vajaa neljä kiloa (yksi rengas/vanne yhdistelmä) punnittuna olivat 16 tuumaiset 18 tuumaisia kevyemmät. Liäsätään nyt vielä 16 tuumaiset olivat alkuperäiset 6 vuotta vanhat kumit ja 18 tuumaiset vuoden vanhat. Contin valmistamat molemmat.
                      Jos haluaa voi huvikseen laskea kuinka paljon ennemmän tehoa tarvitaan, ettei kiihtyvyys huonone noinkin pienen pyörivän massan lisäyksen takia.

                      Idean kokeiluun sain TM:n M3 jutusta 14/2007, jossa tehtaan koeajat sanoivat 18 tuumaisten antavan enemmän ajettavuutta ja suorituskykyä kuin valinnaiset 19 tuumaiset.

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #26
                        Originally posted by juster View Post
                        Vajaa neljä kiloa (yksi rengas/vanne yhdistelmä) punnittuna olivat 16 tuumaiset 18 tuumaisia kevyemmät. Liäsätään nyt vielä 16 tuumaiset olivat alkuperäiset 6 vuotta vanhat kumit ja 18 tuumaiset vuoden vanhat. Contin valmistamat molemmat.
                        Jos haluaa voi huvikseen laskea kuinka paljon ennemmän tehoa tarvitaan, ettei kiihtyvyys huonone noinkin pienen pyörivän massan lisäyksen takia.

                        Idean kokeiluun sain TM:n M3 jutusta 14/2007, jossa tehtaan koeajat sanoivat 18 tuumaisten antavan enemmän ajettavuutta ja suorituskykyä kuin valinnaiset 19 tuumaiset.
                        Jossain oli testi asiasta, mitä painavampi vanne+rengas setti, sitä huonommin kiihtyi ja kulutti enemmän. 4kg on jo paljon.

                        Lähinnä ihmetyttää mitkä vanteet sulla oli, kun ei noissa orggis vanteissa tosiaan paljon olen eroja?

                        Comment

                        • öpel
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 253
                          • ??????

                          #27
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Jossain oli testi asiasta, mitä painavampi vanne+rengas setti, sitä huonommin kiihtyi ja kulutti enemmän. 4kg on jo paljon.
                          Minulla tuli auton mukana ne alkuperäiset superkevyet 15-tuuman "pelitivanne-look" alumiinivanteet. Voi hyvänen aika että oli kevyet renkaat, varsinkin kun päällä oli vielä ohuet kumit. Ja sen tunsi ajossa, niin hyvässä kuin pahassakin. Tietenkin myös renkaiden kapeus pienensi vierintävastusta, eli kiihtyvyyttä oli persedynon mukaan enemmän ja kulutus pieni. Mutta olihan ne niin rumat, että ei kehdannut alla pitää. Ikinä en vanteita punninnut, mutta ihan käsituntumalta huomattavasti kevyemmät kuin nykyiset 16" vanteet. Ja nykyiset ei ole mitään kiinan tinaa, vaan BMW:n omat alkuperäiset vanteet.
                          BMW 523i E39 MY1999

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7468
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by öpel View Post
                            Ikinä en vanteita punninnut, mutta ihan käsituntumalta huomattavasti kevyemmät kuin nykyiset 16" vanteet. Ja nykyiset ei ole mitään kiinan tinaa, vaan BMW:n omat alkuperäiset vanteet.
                            http://felgenkatalog.auto-treff.com/?felge=480 mukaan noi sun sigun kuvan Styling 48:t 9,57 kg/kpl. 15" vanteista esim. Styling 31 (http://felgenkatalog.auto-treff.com/?felge=310) painaa 6,86 kg/kpl. => 2,7 kg kevyemmät.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #29
                              Originally posted by öpel View Post
                              Minulla tuli auton mukana ne alkuperäiset superkevyet 15-tuuman "pelitivanne-look" alumiinivanteet. Voi hyvänen aika että oli kevyet renkaat, varsinkin kun päällä oli vielä ohuet kumit. Ja sen tunsi ajossa, niin hyvässä kuin pahassakin. Tietenkin myös renkaiden kapeus pienensi vierintävastusta, eli kiihtyvyyttä oli persedynon mukaan enemmän ja kulutus pieni. Mutta olihan ne niin rumat, että ei kehdannut alla pitää. Ikinä en vanteita punninnut, mutta ihan käsituntumalta huomattavasti kevyemmät kuin nykyiset 16" vanteet. Ja nykyiset ei ole mitään kiinan tinaa, vaan BMW:n omat alkuperäiset vanteet.
                              Alupellit osanumerosta riippuen 5,7-6,2kg, nuo style50 mitkä sulla nyt(?) näyttää olevan 6,2kg (en usko, koska e60 style50 9,5kg).

                              Comment

                              • öpel
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2010
                                • 253
                                • ??????

                                #30
                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Alupellit osanumerosta riippuen 5,7-6,2kg, nuo style50 mitkä sulla nyt(?) näyttää olevan 6,2kg (en usko, koska e60 style50 9,5kg).
                                Sigun kuvan vanteet on Style 48. Näyttää olevan se vajaa 10 kiloo: http://www.bmwstylewheels.com/bmw/48


                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                http://felgenkatalog.auto-treff.com/?felge=480 mukaan noi sun sigun kuvan Styling 48:t 9,57 kg/kpl. 15" vanteista esim. Styling 31 (http://felgenkatalog.auto-treff.com/?felge=310) painaa 6,86 kg/kpl. => 2,7 kg kevyemmät.
                                Olisikin ollut noin hienot, mutta kun oli ne mustat 15" alut. Ne 100% peltivanteen näköiset. Alumiiniksi tunnisti vain ruosteen puuttumisesta
                                BMW 523i E39 MY1999

                                Comment

                                Working...
                                X