Originally posted by -KK-
View Post
E39 sopivin 16 tuuman rengaskoko?
Collapse
X
-
E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
-
-
Jep, M-alustanhan saa erikseen.
Aikoinaan ajelin Ahvenistolla BCF:n ratapäivillä E39 530I:llä. Vaihdoin alle aina 16 tuumaiset 225/55 koossa, koska en raskinut tärvellä 235/40-18 renkaita. Kerran en viitsinyt vaihtaa 16 tuumaisia alle, yllättäen kierrosajat olivat tasaisesti n. 1/2 sekunttia hitaampia. Todennäköisesti 18 tuumaisen suuremman massan takia. Molemmat vanteet olivat BMW:n alkuperäisiä vanteita.
Comment
-
-
Originally posted by juster View PostTodennäköisesti 18 tuumaisen suuremman massan takia.
Mitkä ne 16" oli ja mitkä ne toiset? Aika samoissa ~10-11kg pyörii orggis vanteet koosta riippumatta ja onhan tuo pienempi (18") rengas kevyempi kuin 16". Riippuu tietysti renkaista, niissä saattaa olla useita kiloja eroa samankokoisissa.
Comment
-
-
Originally posted by -KK- View PostEi ainakaan tässä m-sport alustapaketissa vm. -99.
Originally posted by juster View PostVaihdoin alle aina 16 tuumaiset 225/55 koossa, koska en raskinut tärvellä 235/40-18 renkaita.Last edited by Petri.Kekkonen; 24-09-2013, 15:13.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Poste39 tullessaan markkinoille v.-95, omasi sen ajan parhaat 15" ensiasennusrenkaat, mutta....sen jälkeen rengaskehityksessä on tässä viimeisen 18-vuoden aikana tapahtunut TODELLA paljon.
Vanhimmat e39:it toki alkavat olemaan kohta ainakin Suomen ulkopuolella museoautoikää, joten entisöidyssä museoautossa se orggis 205/65-15" on varmasti paras ratkaisu.
Tänä päivänä ei ole enään uutta automerkkiä eikä mallia joka tällaista rengasta käyttäisi(ehkä poislukien jotkut maastoautot).
Kuitenkin, tullessaan markkinoille e39 M5:ssa vakiorengaskoko oli 18" ja se varmasti pärjäsi kaikissa ajettavuuden testeissä paremmin kuin 15" vakiorengasteinen perusversio(paitsi tietenkin jos se "mukavuus" tarkoittaa lainelautailevaa plyyssisohvaa).).
Ja koska itsekin totesit, että rengastekniikka on kehittynyt, niin sehän vaan tarkoittaa sitä, että nykyaikainen 15" tai 16" rengas toimii E39:n alla jopa huomattavasti paremmin kuin armon vuonna 1996 (siis jolloin se oli jo riittävä), Välttämätöntä tarvetta sen suurempiin rengas/vannekokoihin ajo-ominaisuuksien vuoksi ei ole. Ulkonäkö yms esteettiset asiat on toki asia erikseen, mutta sitähän tämä aiheen aloittanut ei missään vaiheessa kysynytkään
Tottakai M5 pärjäisi ajotesteissä perus E39:iä paremmin, mutta sehän ei todista mitenkään vielä sitä, että 15" / 16" olisi tavallisissa E39:eissä millään tavalla epäsopiva tai vaarallinen koko. Pikeminkin päinvastoin.
Hemillä makaa ilmeisesti iso kasa osakkeita mahtirehkaita myyvissä firmoissa osinkoja odottelemassa kuin noin joka välissä henkeen ja vereen normikokoja on naiviin tapaansa hengenvaarallisiksi haukkumassaLast edited by Havis; 24-09-2013, 16:11."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View Post
Ja koska itsekin totesit, että rengastekniikka on kehittynyt, niin sehän vaan tarkoittaa sitä, että nykyaikainen 15" tai 16" rengas toimii E39:n alla jopa huomattavasti paremmin kuin armon vuonna 1996
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostIhan perus perheautoissa on selvästi matalampi 205/55-16 nykyään, eikä ne niitä kritisoi. Vasta jos on siitä matalampia.
Comment
-
-
Viime kesänä ostin ( 2012 paistetut ) Dunlopin sport maxxit 225/55 16 koossa ja on mielestäni jo oikein hyvä peruskoko e39 alle. Ei tunnu muljulta, eikä kivireeltä eikä äännä urissakaan liikaa.
Jos perusajoon tulee, en näe esim 18 kokoisille muuta kuin ulkonäöllisiä tekijöitä.
Ennemminkin toi e39 alusta vakiona on se muljuin lenkki eikä renkaat.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostTuskin sentään.
Mitkä ne 16" oli ja mitkä ne toiset? Aika samoissa ~10-11kg pyörii orggis vanteet koosta riippumatta ja onhan tuo pienempi (18") rengas kevyempi kuin 16". Riippuu tietysti renkaista, niissä saattaa olla useita kiloja eroa samankokoisissa.
Jos haluaa voi huvikseen laskea kuinka paljon ennemmän tehoa tarvitaan, ettei kiihtyvyys huonone noinkin pienen pyörivän massan lisäyksen takia.
Idean kokeiluun sain TM:n M3 jutusta 14/2007, jossa tehtaan koeajat sanoivat 18 tuumaisten antavan enemmän ajettavuutta ja suorituskykyä kuin valinnaiset 19 tuumaiset.
Comment
-
-
Originally posted by juster View PostVajaa neljä kiloa (yksi rengas/vanne yhdistelmä) punnittuna olivat 16 tuumaiset 18 tuumaisia kevyemmät. Liäsätään nyt vielä 16 tuumaiset olivat alkuperäiset 6 vuotta vanhat kumit ja 18 tuumaiset vuoden vanhat. Contin valmistamat molemmat.
Jos haluaa voi huvikseen laskea kuinka paljon ennemmän tehoa tarvitaan, ettei kiihtyvyys huonone noinkin pienen pyörivän massan lisäyksen takia.
Idean kokeiluun sain TM:n M3 jutusta 14/2007, jossa tehtaan koeajat sanoivat 18 tuumaisten antavan enemmän ajettavuutta ja suorituskykyä kuin valinnaiset 19 tuumaiset.
Lähinnä ihmetyttää mitkä vanteet sulla oli, kun ei noissa orggis vanteissa tosiaan paljon olen eroja?
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostJossain oli testi asiasta, mitä painavampi vanne+rengas setti, sitä huonommin kiihtyi ja kulutti enemmän. 4kg on jo paljon.BMW 523i E39 MY1999
Comment
-
-
Originally posted by öpel View PostIkinä en vanteita punninnut, mutta ihan käsituntumalta huomattavasti kevyemmät kuin nykyiset 16" vanteet. Ja nykyiset ei ole mitään kiinan tinaa, vaan BMW:n omat alkuperäiset vanteet.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by öpel View PostMinulla tuli auton mukana ne alkuperäiset superkevyet 15-tuuman "pelitivanne-look" alumiinivanteet. Voi hyvänen aika että oli kevyet renkaat, varsinkin kun päällä oli vielä ohuet kumit. Ja sen tunsi ajossa, niin hyvässä kuin pahassakin. Tietenkin myös renkaiden kapeus pienensi vierintävastusta, eli kiihtyvyyttä oli persedynon mukaan enemmän ja kulutus pieni. Mutta olihan ne niin rumat, että ei kehdannut alla pitää. Ikinä en vanteita punninnut, mutta ihan käsituntumalta huomattavasti kevyemmät kuin nykyiset 16" vanteet. Ja nykyiset ei ole mitään kiinan tinaa, vaan BMW:n omat alkuperäiset vanteet.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostAlupellit osanumerosta riippuen 5,7-6,2kg, nuo style50 mitkä sulla nyt(?) näyttää olevan 6,2kg (en usko, koska e60 style50 9,5kg).
Originally posted by Petri.Kekkonen View Posthttp://felgenkatalog.auto-treff.com/?felge=480 mukaan noi sun sigun kuvan Styling 48:t 9,57 kg/kpl. 15" vanteista esim. Styling 31 (http://felgenkatalog.auto-treff.com/?felge=310) painaa 6,86 kg/kpl. => 2,7 kg kevyemmät.BMW 523i E39 MY1999
Comment
-
Comment