memebuy23buy

E39 sopivin 16 tuuman rengaskoko?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kilehto
    Newbiemmer
    • Sep 2013
    • 12
    • Suami

    E39 sopivin 16 tuuman rengaskoko?

    Vasta pikku hetken BMW:llä ajaneena on mielessä monta kysymystä. Autossa on nyt alla 18-tuumaiset kesärenkaat. Tarkoitus on siirtyä 16-tuumaisiin. Mikä on paras rengaskoko, jolla on hyvät ajo-ominaisuudet ja nopeus- ja matkamittari mahdollisimman tarkat?

    Mikä kaikki muuttuu tällaisessa autossa rengaskokoa muuttamalla? Melutaso, ajettavuus, mukavuus? Ainakin uusien renkaitten ostohinta...

    Auto on vuodenvaihteessa -98/99 käyttöönotettu 530D sedan.
  • Tenojono
    Bimmer Enthusiast
    • May 2012
    • 1753
    • Pohjanmaa

    #2
    Originally posted by kilehto View Post
    Vasta pikku hetken BMW:llä ajaneena on mielessä monta kysymystä. Autossa on nyt alla 18-tuumaiset kesärenkaat. Tarkoitus on siirtyä 16-tuumaisiin. Mikä on paras rengaskoko, jolla on hyvät ajo-ominaisuudet ja nopeus- ja matkamittari mahdollisimman tarkat?

    Mikä kaikki muuttuu tällaisessa autossa rengaskokoa muuttamalla? Melutaso, ajettavuus, mukavuus? Ainakin uusien renkaitten ostohinta...

    Auto on vuodenvaihteessa -98/99 käyttöönotettu 530D sedan.
    Kaikkien bmw autojen vanne/rengas koot täältä ->
    Työmatkat: E46 preface 323 4d
    Työn alla: ae86 4age https://www.instagram.com/tenojono/
    Entiset: E87 E39 E60 E61 F10

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Originally posted by kilehto View Post

      Mikä kaikki muuttuu tällaisessa autossa rengaskokoa muuttamalla? Melutaso, ajettavuus, mukavuus? Ainakin uusien renkaitten ostohinta...
      Ohjaus hidastuu, muuttuu epätarkaksi ja meno on hieman huojuvaa. Siihen tottuu aika nopeasti. Melutasossa ei juurikaan ole eroa. Kannattaa valita mahdollisimman jäykkärunkoinen rengas korkealla nopeusluokalla. Hinnassakaan ei ole eroa kuin muutama kymppi/rengas.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by kilehto View Post

        Mikä kaikki muuttuu tällaisessa autossa rengaskokoa muuttamalla? Melutaso, ajettavuus, mukavuus?
        Helposti huonompaan suuntaan, riippuen nyt siitä mitä kukin tuolla "ajettavuudella" ja mukavuudella sitten tarkoittaa.
        Jos tietty epämääräisyys, tunnottomuus, huojunta ja pehmeys on sitä "mukavuutta", niin ehkä siinä tapauksessa.
        Kuitenkin 18" kokoluokassa pelkällä renkaan merkki/mallivalinnalla saavutetaan kyllä ihan samakin "mukavuus".

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          #5
          Ite vaihdoin tässä taannoin loppuun ajetut 18" Falkenit 16" Barumeihin, joissa pintaa jotain 5-6mm, ei voi sanoa mitään kielteistä.

          Omaan makuun 18" on turhan kova ja epämukava rengastus, eikä ohjattavuus huonontunut ainakaan.

          225/55R16 siis vakiokoko, ja mittariheittoa noin 1-2km/h.

          17" omaan makuun paras koko E39, ainakin tolla mun vehkeellä, vois paljo muuttua kun vielä vaihtais taka-apurungon puslat, niin 18" vois olla mukavempi.
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • öpel
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 253
            • ??????

            #6
            Originally posted by kilehto View Post
            Vasta pikku hetken BMW:llä ajaneena on mielessä monta kysymystä. Autossa on nyt alla 18-tuumaiset kesärenkaat. Tarkoitus on siirtyä 16-tuumaisiin. Mikä on paras rengaskoko, jolla on hyvät ajo-ominaisuudet ja nopeus- ja matkamittari mahdollisimman tarkat?

            Mikä kaikki muuttuu tällaisessa autossa rengaskokoa muuttamalla? Melutaso, ajettavuus, mukavuus? Ainakin uusien renkaitten ostohinta...

            Auto on vuodenvaihteessa -98/99 käyttöönotettu 530D sedan.
            Kukaan ei varmasti kiellä sitä, että läskempi ja matalampi rengas ohjautuu tarkemmin ja on parempi ajaa (poislukien vesiliirto). Mutta muistamme varmasti, kuinka aikanaan kun E39 esiteltiin, niin TM hehkutti auton ajettavuutta ylisanoin, vaikka koeajoautossa oli 205/65R15 renkaat. Myös myöhemmissä vertailuissa oli sama rengaskoko.

            Oma mieltymykseni on, että tuo koko on vähän liian kapea. Voimakas sivutuulikin poikkeuttaa auton kulkusuuntaa havaittavasti ja jo yksi lisäsentti auttaa huomattavasti ja vakauttaa auton käytöstä ilman että melua tulee lisää.

            Mutta se nyt on ihan fakta, että leveämpi ja matalempi rengas pitää enemmän melua ja on epämukavampi ajaa. Melutaso ei mieltäni E39:ssä kasva niin pahasti kuin monessa muussa automallissa, koska auto nyt vaan on niin hyvin äänieristetty, mutta meidän kuoppaisilla teillä renkaan korkeampi ilmatilavuus helpottaa korin tärähdyksiä ja myös alustan osien kestoikää huomattavasti.

            Tosiaan suosittelen tuota 16" kokoa, se on täydellinen kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden suhteen.
            Minulla alla 225/55R16 kesärenkaat ja ei ole pahaa sanottavaa. Kännykän decibelimittarin mukaan noin 2-3 dB meluisammat kuin esiasennusrenkaat (205/65R15), mutta melutaso ei vielä käy häiritseväksi. Ajettavuus kuitenkin kuin eri planeetalta. Tuolla rengaskoolla nopeusmittari on tasan tarkka, mittarivirhettä ei ollut yhtään vielä 230 km/h vauhdissa GPS:n mukaan.
            BMW 523i E39 MY1999

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Originally posted by öpel View Post

              Mutta se nyt on ihan fakta, että leveämpi ja matalempi rengas pitää enemmän melua
              Kyllä, mutta e39 on hyvin eristetty eikä tuo melu tule hyttiin. Kokeilin tänä kesänä useampaa 16" settiä, 17" sekä 18". Ero tulee rengasmerkkien väliltä, ei koosta. 16" kitkan 18" Nankangin välillä ei ollut eroa, molemmat oli todella hiljaisia. Samoin mukavuus ei muuttunut. Sillansauma efekti on pienempi 18" kuin 16". Eli iskunvaimennus ei reagoi kunnolla jos kumi on löysä ja seuraa ikävä tyhjä isku. Jäykällä kumilla vaimennus ottaa iskun paremmin vastaan.

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by öpel View Post
                Mutta muistamme varmasti, kuinka aikanaan kun E39 esiteltiin, niin TM hehkutti auton ajettavuutta ylisanoin, vaikka koeajoautossa oli 205/65R15 renkaat.
                Siitä on melkein 20v aikaa, jos nykyään TM ajaisi toteaisi rengastuksen olevan täysin hanurista. Nykyään kaikki niiden koeajoautot on matalammalla rengastuksella.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                  Ite vaihdoin tässä taannoin loppuun ajetut 18" Falkenit 16" Barumeihin, joissa pintaa jotain 5-6mm, ei voi sanoa mitään kielteistä.

                  Omaan makuun 18" on turhan kova ja epämukava rengastus, eikä ohjattavuus huonontunut ainakaan.
                  Se ongelma ei sinullakaan ollut suinkaan tuo 18" vannekoko, vaan tuo loppuun kulunut Falken(tunnetusti se yksi epämukavemmista varsinkin loppuun ajettuna).

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1845
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Helposti huonompaan suuntaan, riippuen nyt siitä mitä kukin tuolla "ajettavuudella" ja mukavuudella sitten tarkoittaa.
                    Jos tietty epämääräisyys, tunnottomuus, huojunta ja pehmeys on sitä "mukavuutta", niin ehkä siinä tapauksessa.
                    Kuitenkin 18" kokoluokassa pelkällä renkaan merkki/mallivalinnalla saavutetaan kyllä ihan samakin "mukavuus".
                    Höpöhöpö, kyllä laadukas 16" rengas laadukkaan vanteen kanssa toimii myös E39:n alla normaali tieliikenneolosuhteissa. Kaikki ei välttämättä halua autoonsa rata ajoon sopivia kaarrenopeuksia.

                    E39:iin lienee vain yksi valmistajan suosittelema 16" rengaskoko, 225/55 16 mikäli halutaan pitää vierintäkehä mahdollisimman alkuperäisenä.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1845
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Siitä on melkein 20v aikaa, jos nykyään TM ajaisi toteaisi rengastuksen olevan täysin hanurista. Nykyään kaikki niiden koeajoautot on matalammalla rengastuksella.
                      Mutta tuohan ei muuta miksikään sitä faktaa, että markkinoille tullessaan E39 oli vakiorenkailla yksi parhaista esim. noissa väistötesteissä. Ja se taas todistaa sen, että alusta toimii mainiosti myös alkuperäisellä rengaskoolla laadukkailla renkailla.

                      TM sitäpaitsi on aina valittanut renkaiden olevan liian matalaprofiilisia, joten hanurista on varmaan heidän mielestään mielummin uudet lätty-nykyrenkaat kuin 65 sarjan laatunakit
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by Havis View Post
                        Mutta tuohan ei muuta miksikään sitä faktaa, että markkinoille tullessaan E39 oli vakiorenkailla yksi parhaista esim. noissa väistötesteissä. Ja se taas todistaa sen, että alusta toimii mainiosti myös alkuperäisellä rengaskoolla laadukkailla renkailla.

                        TM sitäpaitsi on aina valittanut renkaiden olevan liian matalaprofiilisia, joten hanurista on varmaan heidän mielestään mielummin uudet lätty-nykyrenkaat kuin 65 sarjan laatunakit
                        e39 tullessaan markkinoille v.-95, omasi sen ajan parhaat 15" ensiasennusrenkaat, mutta....sen jälkeen rengaskehityksessä on tässä viimeisen 18-vuoden aikana tapahtunut TODELLA paljon.
                        Vanhimmat e39:it toki alkavat olemaan kohta ainakin Suomen ulkopuolella museoautoikää, joten entisöidyssä museoautossa se orggis 205/65-15" on varmasti paras ratkaisu.
                        Tänä päivänä ei ole enään uutta automerkkiä eikä mallia joka tällaista rengasta käyttäisi(ehkä poislukien jotkut maastoautot).
                        Kuitenkin, tullessaan markkinoille e39 M5:ssa vakiorengaskoko oli 18" ja se varmasti pärjäsi kaikissa ajettavuuden testeissä paremmin kuin 15" vakiorengasteinen perusversio(paitsi tietenkin jos se "mukavuus" tarkoittaa lainelautailevaa plyyssisohvaa).

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          #13
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Se ongelma ei sinullakaan ollut suinkaan tuo 18" vannekoko, vaan tuo loppuun kulunut Falken(tunnetusti se yksi epämukavemmista varsinkin loppuun ajettuna).
                          Näin olen juu ymmärtäny, ettei mikään hyvä rengas sileenä, eikä vissiin muutenkaan.

                          Mutta en toki sitä kiellä, etteikö autossakin ois vähän vielä tekemistä, että sais jämäkäksi jne.
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            Originally posted by Havis View Post

                            TM sitäpaitsi on aina valittanut renkaiden olevan liian matalaprofiilisia, joten hanurista on varmaan heidän mielestään mielummin uudet lätty-nykyrenkaat kuin 65 sarjan laatunakit
                            Ihan perus perheautoissa on selvästi matalampi 205/55-16 nykyään, eikä ne niitä kritisoi. Vasta jos on siitä matalampia.

                            Comment

                            • -KK-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 265

                              #15
                              Käytetyissä tuppaa tuo alusta olemaan aika kulunut, eikä läheskään samanlainen kuin uudenveroisena. Vaikka yrittäisi osaa vaihdella, kun pitäisi kaikki palikat olla uudenkarheita. Tuon ymmärtää kun on joskus ajanut uudenveroisella alustalla referenssinä. Omaankin on jo vaihdettu osia, mutta vielä olisi tekemistä. Helppo laittaa alustan väljyydet renkaiden syyksi osin, juuri mm. tuon tunnottomuuden ja epämääräisyyden osalta.

                              Omassa E39 540, m-sport II, ensiasennus 225/55-16 Conti Eco Contact renkailla kulki todella vakaasti ja taittu mutkat napakasti. Myös siis kovemmat nopeudet ja tiukat liikenneympyrät sekä ysikympin mutkat. Ei siihen 18 tuumaisia kaivannut. Nuo kyllä ymmärtää jos autosta pitää saada enempi performancea irti, radalla taikka M5 tehoilla ja jarruilla. Toki valoista lähtiessä tuolla 225/55-16 :lla kaipaa paljon enempi pitoa, Quaifen kanssa taikka ilman.
                              Last edited by -KK-; 24-09-2013, 12:04. Reason: Täsmennys

                              Comment

                              Working...
                              X