Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 530i -02 automaatti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #16
    Originally posted by MGUarto View Post
    Hei.
    Hakusessa on ollut nyt tuo 530i, eipä tällä hetkellä ole löytynyt mieluistaa.

    Mutta löytyisikö täällä manuaalin / automaatin omistajia, haluaisin ihan kuulla mielipiteitä, miten on, sopiiko tuohon tuo automaatti sitten ollenkaan? Stepillä jos vetelee niin onko hyvinkin erillainen kokemus kun manuaali?

    Kulutusta toki nostaa, mutta eikös näissä ole keskikulutukset 10-14l ajotavasta ja paikasta riippuen?

    Lähinnä mietin, että kannattaako sitä manuaalia nyt sitten turhaan metsästää jos tomaatilla pääsee.
    Kunhan et odota mitään formulatyylisiä vaihteiden vaihtonopeuksia aina keppiä tökkiessä. Saattaa tovi jos toinenkin mennä ennenkuin pykälä vaihtuu. Vaihtoviive on toki suhteellinen, toisia se ärsyttää, toiset ei oo moksiskaan, riippuu niin omista mieltymyksistä.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • öpel
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 253
      • ??????

      #17
      Onhan tuo Steppi varmaan aikakautensa parhaimpia automaatteja, se mitä olen testannut niin mukavasti toimii. Jos automaateista tykkää, niin varma valinta.

      Mutta ei sitä pidä mennä vertaamaan uudempiin tomaatteihin suorituskyvyn suhteen. Kiihtyvyydessä takkiin tulee paljon, verrattuna manuaaliin. Maantiekulutuksessa ei pitäisi olla eroja, mutta kaupunkikulutuksen suhteen tuollainen perinteinen paljon luistava automaatti on paha. Osaava kuljettaja pystyy kaupungissa pihistelemään paljon järkevällä vaihteiden käytöllä, kun automaatti vaan "tyhmästi" luistattaa momentinmuunnita. Kaveri vaihtoi pikkukoneisen automaatin Ämmään, niin kaupunkikulutus putosi. Toki kaupunkipyörityksessä tomaatti on aika hemmetin mukava, mutta nämä on makuasioita.
      BMW 523i E39 MY1999

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10057
        • KVLA

        #18
        Originally posted by ritariässä View Post
        Mikäs näistä sitten yleensä hajoaa?
        Yksi syy voi löytyä "revitetystä" turbiinista.Eli ajan saatossa kengitty laatikko->turbiini työntää siitä irtoavaa metallin mujua öljykiertoon.Ja jokainenhan tietää mitä kaikkea se ajan saatossa voi aiheuttaa.Venttiilikoneisto viasta totaaliseen hajoamiseen.Ja kaikkea siltä väliltä.Tuo momentinmuunnin,eli turbiini voi tosin hajota ilman isompaa kenkimistäkin.Näistähän löytyy juttua netistä.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Yksi syy voi löytyä "revitetystä" turbiinista.Eli ajan saatossa kengitty laatikko->turbiini työntää siitä irtoavaa metallin mujua öljykiertoon.Ja jokainenhan tietää mitä kaikkea se ajan saatossa voi aiheuttaa.Venttiilikoneisto viasta totaaliseen hajoamiseen.Ja kaikkea siltä väliltä.Tuo momentinmuunnin,eli turbiini voi tosin hajota ilman isompaa kenkimistäkin.Näistähän löytyy juttua netistä.
          Tätä vain ei kannata suurennella, koska nämä turbiinivauriot ZF:ssä ovat kuitenkin todella harvinaisia jopa 530i:n perässä.
          Jos laatikko=turbiini toimii ostettaessa normaalisti, ei ei äännä eikä "kolauttele" vaihtaessa, ei riskiä juurikaan ole jos sitä ei sitten itse hajoita.
          Eli varmin tapa saada se hajalle näyttää olevan muutaman vuoden väärän vierintäkehän renkailla ajaminen niin että laatikko ei vuosikausiin oikeasti lukitu.
          530i:ssä turbiinin saa kyllä rikki leikkimällä/repimällä se hajalle, mutta jos se on ehjä ostettaessa ja itse ostaa autonsa käytettäväksi, ei leikittäväksi, ei läträä öljyjen kanssa(vajaatäyttö) ja ajaa oikean vierintäkehän renkailla, niin se turbiini kestää kyllä maailman tappiin.
          Mikäli se turbiinivika sitten kuitenkin iskee, niin pääsääntöisesti ongelma korjaantuu ZF.ssä ihan pelkästään öljyjen ja turbiinin vaihdolla.
          Eli näissä aika harvoin itse laatikkoon tulee mitään vaikka purua hetken kierrossa onkin, varsinkin kun viallisen turbiinin oireet pakottavat korjaukseen varsin pian.
          Väitän kuitenkin että manualiaskeissa on enemmän tappelua mm.kytkinten kanssa kuin automaattien turbiinien kanssa.
          Last edited by Hemi; 15-04-2014, 14:59.

          Comment

          • fatbastard
            Bimmer Rookie
            • Apr 2008
            • 50
            • Naantali

            #20
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Laatikko toimii varmasti noilla kilsoilla.Toimii vielä tuplakilsoillakin.Mutta haasteena vain voi olla löytää E39 Bemari,jolla OIKEASTI on ajettu noin vähän.
            Ja minä kun luulin tehneeni löydön ostaessani 147tkm ajetun vuosi takaperin (mistä näistä tietää, mutta omistajahistoria, kunto ja pitkä seisonta alkuperäisellä omistajalla loivat uskoa lukemaan), jos vähän enemmän ajettuna kelpaa niin laitahan viestiä: http://www.nettiauto.com/bmw/530/6218012

            Tuo paljon puhuttu laatikko siis täysin huuhdeltu ja huollettu Suomeen tuonnin jälkeen.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by fatbastard View Post
              Tuo paljon puhuttu laatikko siis täysin huuhdeltu ja huollettu Suomeen tuonnin jälkeen.
              Tietääkö ostaja että ko."huolto" on tehty varmasti oikein, oikeilla öljyillä ja oikealla täyttömäärällä, vai siirtyykö mahdolliset riskit öljynvaihdon onnistumisesta hänelle?
              Itse autokauppiaana olisin kuitenkin arvostanut paljon enemmän sitä että öljyt olisi jätetty vaihtamatta, koska nyt ne riskit realisoituessaan kaatuisivat minun niskaani?
              Eli ainakin autokauppiaat vierastavat näitä "juuri laatikon öljyhuollon" läpikäyneitä yksilöitä.
              Last edited by Hemi; 15-04-2014, 15:32.

              Comment

              • jannnu78
                Bimmer Rookie
                • Aug 2013
                • 150
                • Tampere

                #22
                Originally posted by ritariässä View Post
                Mikäs näistä sitten yleensä hajoaa. Myyntipalstoilla näkyy steppejä jotka rempattu, jotkut jopa alle 200tkm kilsoilla.

                Pakkirumpujen poksahteluista ainakin löytyy mainintaa, voiko sitä estää mitenkään, vaan poksahtaa kun poksahtaa.

                Onkos nämä jo näillä vuosilla/kilsoilla tuurilaatikoita jo sittenkin?
                Niin itselläni M54 moottorilla e39 2003 automaatti ajettu 178.000tkm , ja auton edellinen omistaja oli jumpannu Turbiinin kanssa eli oli joutunut vaihtamaan , toivotaan että itselläni kestääkin sitten niin kauan kun minulla auto on käytössä.

                Vaikka askilla on hyvä maine , niin tosiaan näitä vikasiakin löytyy , itselläni autossa koukku , mitä lie vedetty ,kyllä kaikki rikki saa jos väärin käyttää , eikös tollanen esim , painavan veneen vetäminen ja vaunun vetäminen ole myrkkyä automaatille jos siellä ei erillistä öljyn lauhdutinta ole viritetty , öljyt joutuu liian koville . sitten on tälläkin just mainittu , epäpätevästi tehty laatikon öljynvaihto.


                suosittelen melkein seisomaan vieressä jos teetätte laatikon öljynvaihtoja ja maksatte siitä , meinaa tuntuu että laatikkoa ei monessakaan pajassa huuhdella vaan laitetaan vaan uudet tilalle .

                Comment

                • Ha2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1786
                  • Oulu

                  #23
                  Meillä on tuo 6/02 valmistunut E39 530i M-sport touring automaatti. 335 000 km mittarissa eikä laatikkoon ole koskaan vaihdettu öljyjä. Laatikko toimii normaalisti eli tosi hyvin. Ei ole ollut mitään ongelmia laatikon kanssa koskaan.

                  PS. auto on myynnissä, joskaan mitään ilmoitusta ei vielä missään ole..., joten kiinnostuneet ottakee yhteyttä
                  Last edited by Ha2; 17-04-2014, 20:13. Reason: kilometreistä puuttu yks nolla
                  E61 525d LCI

                  Comment

                  • Ivl
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 216
                    • Oulunsalo

                    #24
                    [QUOTE=jannnu78;3310353]Niin itselläni M54 moottorilla e39 2003 automaatti ajettu 178.000tkm , ja auton edellinen omistaja oli jumpannu Turbiinin kanssa eli oli joutunut vaihtamaan , toivotaan että itselläni kestääkin sitten niin kauan kun minulla auto on käytössä.

                    Vaikka askilla on hyvä maine , niin tosiaan näitä vikasiakin löytyy , itselläni autossa koukku , mitä lie vedetty ,kyllä kaikki rikki saa jos väärin käyttää , eikös tollanen esim , painavan veneen vetäminen ja vaunun vetäminen ole myrkkyä automaatille jos siellä ei erillistä öljyn lauhdutinta ole viritetty , öljyt joutuu liian koville . sitten on tälläkin just mainittu , epäpätevästi tehty laatikon öljynvaihto.


                    Eikös noissa ole lauhdutin kaikissa automaateissa vakiona?
                    Bmw X5 2011
                    Vw caddy 2019

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #25
                      Originally posted by MGUarto View Post
                      Hei.
                      Hakusessa on ollut nyt tuo 530i, eipä tällä hetkellä ole löytynyt mieluistaa.

                      Mutta löytyisikö täällä manuaalin / automaatin omistajia, haluaisin ihan kuulla mielipiteitä, miten on, sopiiko tuohon tuo automaatti sitten ollenkaan? Stepillä jos vetelee niin onko hyvinkin erillainen kokemus kun manuaali?

                      Kulutusta toki nostaa, mutta eikös näissä ole keskikulutukset 10-14l ajotavasta ja paikasta riippuen?

                      Lähinnä mietin, että kannattaako sitä manuaalia nyt sitten turhaan metsästää jos tomaatilla pääsee.
                      Itellä 01 530i farkku stepillä. Ei se nyt manuaalia vastaa jos steppipuolella ajelee.
                      Sähkökaasu ja tomaatti yhdistettynä m54b30 koneeseen on e39 korissa jo ihan mukava paketti. En kyllä vaihtais manuaaliin. Perusajossa tuntuu jopa pirteämmältä kuin perheen toinen auto 97 540iA.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎