Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rengasylläri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Originally posted by riuska View Post
    Kyllähän haristuskin syö sisäreunaa
    Höpsis.
    Ei kuitenkaan tuollaista ison vannekoon matalaa jäykkää nykyrengasta.
    Tai ehkä joo, mutta haritusta pitää sitten olla senttitolkulla ja joka tapauksessa niin paljon että ajaminen on lähes mahdotonta.

    Comment

    • -kalevi-
      BTCF Member
      • Aug 2012
      • 507
      • Tuusula

      #17
      Originally posted by Hemi View Post
      Höpsis.
      Ei kuitenkaan tuollaista ison vannekoon matalaa jäykkää nykyrengasta.
      Tai ehkä joo, mutta haritusta pitää sitten olla senttitolkulla ja joka tapauksessa niin paljon että ajaminen on lähes mahdotonta.
      Väitän että haritus sitä syö, tai oikeastaan harituksen ja camberin yhteisvaikutus. Mutta joka tapauksessa pyöränkulmissa on vikaa...
      E87 118d
      E70 3.0d
      Ex: E36 M3
      Ex: E36 cabriolet m60b40
      Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
      Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #18
        Originally posted by -kalevi- View Post
        Väitän että haritus sitä syö, tai oikeastaan harituksen ja camberin yhteisvaikutus. Mutta joka tapauksessa pyöränkulmissa on vikaa...
        Haritus söisi koko kuvion hampaalle, rengas ikäänkuin liukuu sivuttain.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by -kalevi- View Post
          Väitän että haritus sitä syö, tai oikeastaan harituksen ja camberin yhteisvaikutus. Mutta joka tapauksessa pyöränkulmissa on vikaa...
          Voit toki väittää, mutta niin se ei ole.
          Matalissa nykyrenkaissa haritus ei todellakaan syö sisäreunaa, vaan koska kulutuspinta ei "sorru", liika haritus ainoastaan kuluttaa rengasta nopeammin ja joissain tapauksessa tämä näkyy myös hampaalle kulumisena.
          Last edited by Hemi; 30-09-2013, 00:02.

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8262
            • Järvikylä (Nakkila)

            #20
            Originally posted by Hemi View Post
            Voit toki väittää, mutta niin se ei ole.
            Matalissa nykyrenkaissa haritus ei todellakaan syö sisäreunaa, vaan koska kulutuspinta ei "sorru", liika haritus ainoastaan kuluttaa rengasta nopeammin ja joissain tapauksessa tämä näkyy myös hampaalle kulumisena.
            niin ja jos tai yleensä kun kamber on siellä 2 asteen pahemmalla puolen niin sisäkantti kuluu harituksella extravauhtia
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by peto2 View Post
              niin ja jos tai yleensä kun kamber on siellä 2 asteen pahemmalla puolen niin sisäkantti kuluu harituksella extravauhtia
              Siis tottahan toki väärä auraus/haritus lisää pinnan kulumisnopeutta sitä kautta että rengas yleensäkkin joutuu puskemaan/liukumaan edetessään.
              Jos sitten samalla negatiivista camberia on liikaa, myös se sisäreuna kuluu hieman nopeammin kuin jos edes auraukset olisivat kunnossa.
              Liilallinen negatiivinen camber yhdistettynä liialliseen auraukseen, saa renkaan sisäreunan lisäksi kulumaan hampaalle, jonka jälkeen rengas alkaa metelöimää(myös liika haritus voi tehdä tämän, mutta ei niin voimakkaasti).

              Comment

              • Haukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 1366
                • Valkeala

                #22
                Mistäs tuo mun tapauksessa johtuu tuo reunan kuluminen, jos haritus (tai väärät rengaspaineet) ei sitä aiheuta? Kyseessä eturenkaat eli campperit on mitä on, kun niitä ei voi säätää vakio-osilla. Ei ne renkaat kuitenkaan kaikissa e39:ssä tolleen kulu, ja kaikissa pitäis kaiken järjen mukaan campperit olla samassa :think

                Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #23
                  Originally posted by Haukkis View Post
                  Mistäs tuo mun tapauksessa johtuu tuo reunan kuluminen, jos haritus (tai väärät rengaspaineet) ei sitä aiheuta? Kyseessä eturenkaat eli campperit on mitä on, kun niitä ei voi säätää vakio-osilla. Ei ne renkaat kuitenkaan kaikissa e39:ssä tolleen kulu, ja kaikissa pitäis kaiken järjen mukaan campperit olla samassa :think
                  Jos ei ole madallettu niin jotain on rikki.

                  Comment

                  • Haukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 1366
                    • Valkeala

                    #24
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Jos ei ole madallettu niin jotain on rikki.
                    Ei ole madallettu. Ja katsastettukin on vasta eikä siellä ainakaan mitään huomattu No aika näyttää miten lie lähtee kulumaan uudet renkaat

                    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                    Comment

                    • Jolli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 2556
                      • Virolahti

                      #25
                      Originally posted by Haukkis View Post
                      Ei ole madallettu. Ja katsastettukin on vasta eikä siellä ainakaan mitään huomattu No aika näyttää miten lie lähtee kulumaan uudet renkaat
                      Halvemmaksi tulee kulmien säätö/tarkistus kuin uudet renkaat..
                      Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                      Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                      PM tavoittaa, puhelimella ei.

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #26
                        Originally posted by Haukkis View Post
                        Ei ole madallettu. Ja katsastettukin on vasta eikä siellä ainakaan mitään huomattu No aika näyttää miten lie lähtee kulumaan uudet renkaat
                        Mitä ne kulmat oli ja nyt on?

                        Comment

                        • Haukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 1366
                          • Valkeala

                          #27
                          Originally posted by Jolli View Post
                          Halvemmaksi tulee kulmien säätö/tarkistus kuin uudet renkaat..
                          Älä? Ehkäpä ne kulmat on sitä varten säädetty ennen renkaiden uusimista, niinkuin tässä ekassa viestissäni tähän ketjuun kirjoitin.

                          Itsekin luulen että rengas kuluisi tasaisesti/tasaisemmin jos pelkässä harituksessa vikaa. Varmaan campperikin osa syypää, mutta sille ei etupäässä mahda minkään. Omassa tapauksessa tuo kuluma on jännästi "montullaan", josta pohdiskelin että voisiko väärät rengaspaineet yhdessä harituksen kanssa aiheuttaa tuota. Paljon ne rengaspaineet pitäisi olla, eessä 235/45-17, takana 255/40-17? Siitäkin tuntuu olevan mielipiteitä hyvinkin erilaisia

                          Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                          Comment

                          • Haukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 1366
                            • Valkeala

                            #28
                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Mitä ne kulmat oli ja nyt on?
                            En muista kun ei saatu lappua tulostettua. Kaikki kuitenkin säädettiin tasan keskelle ohjearvoja. Eteen jäi sitä kampperia jonkinverran, mutta muistaakseni ei kuitenkaan aivan pielessä oltu... Olisiko ollut jopa rajojen sisällä tai aika lähellä

                            Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #29
                              Originally posted by Haukkis View Post
                              Paljon ne rengaspaineet pitäisi olla, eessä 235/45-17, takana 255/40-17?
                              3bar kaikkiin.

                              Originally posted by Haukkis View Post
                              En muista kun ei saatu lappua tulostettua. Kaikki kuitenkin säädettiin tasan keskelle ohjearvoja. Eteen jäi sitä kampperia jonkinverran, mutta muistaakseni ei kuitenkaan aivan pielessä oltu... Olisiko ollut jopa rajojen sisällä tai aika lähellä
                              Jos se kulma on montulla niin jotain pielessä. Välysten etsintä ja uusinta mittaus jossain sellaisessa paikassa josta saat lapun mukaan.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Originally posted by Haukkis View Post
                                Älä? Ehkäpä ne kulmat on sitä varten säädetty ennen renkaiden uusimista, niinkuin tässä ekassa viestissäni tähän ketjuun kirjoitin.

                                Itsekin luulen että rengas kuluisi tasaisesti/tasaisemmin jos pelkässä harituksessa vikaa. Varmaan campperikin osa syypää, mutta sille ei etupäässä mahda minkään. Omassa tapauksessa tuo kuluma on jännästi "montullaan", josta pohdiskelin että voisiko väärät rengaspaineet yhdessä harituksen kanssa aiheuttaa tuota. Paljon ne rengaspaineet pitäisi olla, eessä 235/45-17, takana 255/40-17? Siitäkin tuntuu olevan mielipiteitä hyvinkin erilaisia
                                Ei tästä nyt ole mitään "eri mielipiteitä", vaan ongelmasi on liiallinen negatiivinen camber, piste.
                                Se että arvot ovat "keskellä" tehtaan antamaa toleranssialuetta, kertoo jo siitä että camberia on liikaa 17" kokoluokan renkalle, koska se toleranssialue kattaa kaikki vannekoot.
                                Se että sisäreuna lisäksi kuluu "montulleen", johtuu tietenkin lisäksi liian alhaisista rengaspaineista ko.vannekoolle(pienemmällä negatiivisella camberilla voidaan käyttää myös pienempiä rengaspaineita).
                                Nollacamberilla painehan voi olla jopa huomattavan matala, mutta kuten tässä, painetta pitäisi olla yli 3.0bar.
                                Sillä ei ole vaikutusta sisäreunan kulumiseen, mutta renkaan rungon pettämiseen on(jonka näkyvin asia on tuo "montulle" painuminen).
                                Kaikkea voidaan autossa säätää, niin myös e39:in etupään cambereita, kyse on vain keinoista ja halusta säätää.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎