Originally posted by Bmw Master
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Rengasylläri
Collapse
X
-
Originally posted by Pretoriaani View PostEn oo kattonu. Listasta vaan löytyy vaihtoehdot M-sport - ja vakioalustalle. Ja mikäli väärin muistan, niin taisi olla viellä jokin rough terrain vaihtoehto myös.Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-
Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
PM tavoittaa, puhelimella ei.
Comment
-
-
Originally posted by Pretoriaani View PostEn oo kattonu. Listasta vaan löytyy vaihtoehdot M-sport - ja vakioalustalle. Ja mikäli väärin muistan, niin taisi olla viellä jokin rough terrain vaihtoehto myös.
Kulmat asetetaan AINA alla olevan vannekoon mukaan, sen tehtaan antaman varsin laajan toleranssialueen sisällä(ko.toleranssialue kattaa kaikki vannekoot).
Eli rengas aina sitä pystympään, mitä isomman vannekoon rengas on alla(jäykkä/matalaprofiilinen).
15" renkaalle etupäässä astekkaan negatiivista ei ole vielä liikaa ja kuluminen tapahtuu aivan tasaisesti, kun jos alle heitetään 19" rengas, on se sisäreunastaan loppu jo puolessa kesässä.
Kuitenkin ollaan vielä molemmille annetun toleranssialueen sisällä.
Se että ollaan toleranssialueen "keskellä", ei kerro yhtään mitään siitä ollaanko oikeassa asetuksessa suhteessa alla olevaan renkaaseen.
Tässä tapauksessa kun pystykallistusta=negatiivista camberia alkaa olemaan enemmän kuin -0.25`-0.30`-astetta, alkaa e39:ssä 235/45-17" renkaan renkaan sisäreuna kulumaan jo nopeammin kuin muu kulutuspinta.
Eli kun sisäreuna on kalju, on keskellä ja ulkoreunassa vielä 2-3mm jäljellä.
Mitä enemmän tästä mennään negatiivisen suuntaan, sitä nopeammin sisäreuna kuluu ja renkaan runko pettää jos paineet eivät ole koko ajan 3.0-3.4bar(hieman renkaan merkistä ja mallista riippuen.
Jos halutaan että e39:ssä 17"-18" rengas kuluu tasaisesti, pitää camber asettaa -0.10`-0.25-asteen haarukkaan(se sisäreunahan saa kulua hieman nopeammin, eli kun sisäreunassa alkaa kuvio häviämään, ei keskelläkään ole enään kuin nippa nappa sakkoraja).
Comment
-
-
Originally posted by riuska View PostEli pitääkö mun mennä ens kerralla kertomaan kuka mun kulmia säätää, että mihin läitetaan?
Eikö ne osaa sitten hommiaan?
E46:sen ohjearvot taakse camber
min: -1,45´ max: -1,15´Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-
Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
PM tavoittaa, puhelimella ei.
Comment
-
-
Originally posted by riuska View PostEli pitääkö mun mennä ens kerralla kertomaan kuka mun kulmia säätää, että mihin läitetaan?
Eikö ne osaa sitten hommiaan?
E46:sen ohjearvot taakse camber
min: -1,45´ max: -1,15´Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by riuska View PostEli pitääkö mun mennä ens kerralla kertomaan kuka mun kulmia säätää, että mihin läitetaan?
Joissain tapauksissa sinun pitää myös osata neuvoa mistä säädetään/mille kaikelle löytyy säädöt, siis ettei säätö jää vain aurauksen säädöksi...
Ja lisäksi laita etukäteen rattiin ja ohjauspylvääseen teipillä muutama kohdistusmerkki keskiasennon kohdalle.
Noilla homman pitäisi onnistua, jos vaan alusta on kunnossa eikä säätäjän asenne tule esteeksi.
Comment
-
-
Originally posted by riuska View PostEli pitääkö mun mennä ens kerralla kertomaan kuka mun kulmia säätää, että mihin läitetaan?
Eikö ne osaa sitten hommiaan?
E46:sen ohjearvot taakse camber
min: -1,45´ max: -1,15´
Eli kuten huomaat, tuo annettu toleranssialue on ihan älyttömän laaja ja kattaa kaikki vannekoot 15"-18" kokoluokkiin.
Tuo -1.45`-astetta on nimenomaan 15" vannekoon oikea camberasetus, kun taas -1.15`-astetta on se tavoitearvo joka asetetaan 18"-19" renkaille ja muut tällä välillä.
lisäksi tässä pitäisi huomioida myös etupään camberarvot, jotta auton ajokäytös ja erityisesti äärikäytös pysyisi tehtaan suunnittelemalla tasolla.
Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä että etu ja takapään välillä saisi eroa olla vähintään yksi aste.
Tästä päästään siihen, että mm.e46:n optimikulmat olisivat esim.18" renkaalle taakse -1.20`-astetta ja eteen -0.15`-astetta, jolloin päästään toleranssialueen ison vannekoon rajoille ja keskinäistä eroa etu ja takapään välillä olisi 1.05`-astetta.
Ongelma näissä vain tahtoo olla se että varsinkaan etupäätä ei useinkaan haluta lähteä perus Euromastereilla "viilailemaan", jotta kulmat saaataisiin oikeasti kuntoon.
Ok, sekään ei usein vanhoilla kuluneilla ja iskua saaneilla palikoilla riitä, vaan uutta palikkaa pitäisi saada ensin alle.
Kaikkea kuitenkin saadetaan säädettyä jos halutaan säätää, mutta sen oikean perustason löytäminen ei näissä perus rengasliikkeitten säätötöissä ole mahdollista.
Comment
-
-
Moi.
Laitetaan nyt vielä lopputuomio tänne. Huoltopaikassa epäiltiin etukäteistarkastuksen jälkeen ylempiä etummaisia tukivarsia (vaikka ovat vain 3v vanhat). Kun paketti avattiin, niin kävi ilmi, että kyse olikin alapallonivelistä, jotka sitten vaihdettiin. Samalla tehtiin suuntaus, raporttia siitä en saanut vaikka kuulemma yleensä on arvot lapulla liitettynä laskuun. Mutta kuulemma on sinne ohjearvojen keskelle laitettu.
Ja tämä Vantaan Autokeskus Airportissa.
Samalla sain varaosatakuun piiriin kannentiivisteiden vaihdot, kun vuotivat ja oli ostettu ja vaihdatettu hiljattain samassa paikassa.E39, M62B44, 1998
ex E34, M50B25, 1992
Comment
-
Comment