Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rengasylläri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10057
    • KVLA

    #46
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Mitäs eroa niissä arvoissa on? Matalammassa sallii enemmän camperia? Kuitenkin ne säädetään rengaskoon mukaan, camperit pystyyn ja auraukset pienelle niin ei sillä toleranssin muutoksella ole mitään väliä(?).
    Se on just näin.

    Comment

    • Pretoriaani
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2009
      • 3842
      • Hyvinkää, Finland

      #47
      Originally posted by Bmw Master View Post
      Mitäs eroa niissä arvoissa on?
      En oo kattonu. Listasta vaan löytyy vaihtoehdot M-sport - ja vakioalustalle. Ja mikäli väärin muistan, niin taisi olla viellä jokin rough terrain vaihtoehto myös.
      I don't lose sleep over the opinion of sheep.

      Comment

      • Jolli
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 2556
        • Virolahti

        #48
        Originally posted by Pretoriaani View Post
        En oo kattonu. Listasta vaan löytyy vaihtoehdot M-sport - ja vakioalustalle. Ja mikäli väärin muistan, niin taisi olla viellä jokin rough terrain vaihtoehto myös.
        Korotettu versio.
        Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

        Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
        PM tavoittaa, puhelimella ei.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #49
          Originally posted by Pretoriaani View Post
          En oo kattonu. Listasta vaan löytyy vaihtoehdot M-sport - ja vakioalustalle. Ja mikäli väärin muistan, niin taisi olla viellä jokin rough terrain vaihtoehto myös.
          Näillä ainoastaan se toleranssialueen suunta hieman voi muuttua, mutta sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä.
          Kulmat asetetaan AINA alla olevan vannekoon mukaan, sen tehtaan antaman varsin laajan toleranssialueen sisällä(ko.toleranssialue kattaa kaikki vannekoot).
          Eli rengas aina sitä pystympään, mitä isomman vannekoon rengas on alla(jäykkä/matalaprofiilinen).
          15" renkaalle etupäässä astekkaan negatiivista ei ole vielä liikaa ja kuluminen tapahtuu aivan tasaisesti, kun jos alle heitetään 19" rengas, on se sisäreunastaan loppu jo puolessa kesässä.
          Kuitenkin ollaan vielä molemmille annetun toleranssialueen sisällä.
          Se että ollaan toleranssialueen "keskellä", ei kerro yhtään mitään siitä ollaanko oikeassa asetuksessa suhteessa alla olevaan renkaaseen.

          Tässä tapauksessa kun pystykallistusta=negatiivista camberia alkaa olemaan enemmän kuin -0.25`-0.30`-astetta, alkaa e39:ssä 235/45-17" renkaan renkaan sisäreuna kulumaan jo nopeammin kuin muu kulutuspinta.
          Eli kun sisäreuna on kalju, on keskellä ja ulkoreunassa vielä 2-3mm jäljellä.
          Mitä enemmän tästä mennään negatiivisen suuntaan, sitä nopeammin sisäreuna kuluu ja renkaan runko pettää jos paineet eivät ole koko ajan 3.0-3.4bar(hieman renkaan merkistä ja mallista riippuen.
          Jos halutaan että e39:ssä 17"-18" rengas kuluu tasaisesti, pitää camber asettaa -0.10`-0.25-asteen haarukkaan(se sisäreunahan saa kulua hieman nopeammin, eli kun sisäreunassa alkaa kuvio häviämään, ei keskelläkään ole enään kuin nippa nappa sakkoraja).

          Comment

          • riuska
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2008
            • 1160
            • Lahti

            #50
            Eli pitääkö mun mennä ens kerralla kertomaan kuka mun kulmia säätää, että mihin läitetaan?
            Eikö ne osaa sitten hommiaan?

            E46:sen ohjearvot taakse camber

            min: -1,45´ max: -1,15´
            F30 320d
            F30 320i
            E46 320i
            E36 325i
            E30 316

            Comment

            • Jolli
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 2556
              • Virolahti

              #51
              Originally posted by riuska View Post
              Eli pitääkö mun mennä ens kerralla kertomaan kuka mun kulmia säätää, että mihin läitetaan?
              Eikö ne osaa sitten hommiaan?

              E46:sen ohjearvot taakse camber

              min: -1,45´ max: -1,15´
              Jos oikeasti haluat hyvän, niin harrastajasieluiseen korjaamoon säädättämään ja maksat tuntien mukaan kun hierovat ne kulmat kohdalleen.
              Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

              Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
              PM tavoittaa, puhelimella ei.

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #52
                Originally posted by riuska View Post
                Eli pitääkö mun mennä ens kerralla kertomaan kuka mun kulmia säätää, että mihin läitetaan?
                Eikö ne osaa sitten hommiaan?

                E46:sen ohjearvot taakse camber

                min: -1,45´ max: -1,15´
                Kyllä ne pitäisi melkein itse tietää mihin kulmat laitetaan. Monissa paikoissa ei vaan osata/ymmärretä laittaa käytössä olevalle rengas/vannekoolle optimaalisia kulmia. Toki, monesti näissä "paljon ajetuissa" bmw:ssä ei riitä resurssit kääntää kulmia haluttuihin arvoihin ja eikä säätäjät tiedä, eikä osaa informoida miten noihin haluttuihin arvoihin päästään.... eikä niiden ilmeisesti tarvitsekkaan?
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #53
                  Originally posted by riuska View Post
                  Eli pitääkö mun mennä ens kerralla kertomaan kuka mun kulmia säätää, että mihin läitetaan?
                  Kyllä pitää, selvität vaan ensin täällä optimikulmat sinun autolle ja rengastukselle. Hemi on asiantuntija siinä.

                  Joissain tapauksissa sinun pitää myös osata neuvoa mistä säädetään/mille kaikelle löytyy säädöt, siis ettei säätö jää vain aurauksen säädöksi...
                  Ja lisäksi laita etukäteen rattiin ja ohjauspylvääseen teipillä muutama kohdistusmerkki keskiasennon kohdalle.

                  Noilla homman pitäisi onnistua, jos vaan alusta on kunnossa eikä säätäjän asenne tule esteeksi.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #54
                    Originally posted by riuska View Post
                    Eli pitääkö mun mennä ens kerralla kertomaan kuka mun kulmia säätää, että mihin läitetaan?
                    Eikö ne osaa sitten hommiaan?

                    E46:sen ohjearvot taakse camber

                    min: -1,45´ max: -1,15´
                    Kyllä, mikäli säätöä tekevä pulju ei ole aivan erityisen BMW orientoitunut.
                    Eli kuten huomaat, tuo annettu toleranssialue on ihan älyttömän laaja ja kattaa kaikki vannekoot 15"-18" kokoluokkiin.
                    Tuo -1.45`-astetta on nimenomaan 15" vannekoon oikea camberasetus, kun taas -1.15`-astetta on se tavoitearvo joka asetetaan 18"-19" renkaille ja muut tällä välillä.
                    lisäksi tässä pitäisi huomioida myös etupään camberarvot, jotta auton ajokäytös ja erityisesti äärikäytös pysyisi tehtaan suunnittelemalla tasolla.
                    Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä että etu ja takapään välillä saisi eroa olla vähintään yksi aste.
                    Tästä päästään siihen, että mm.e46:n optimikulmat olisivat esim.18" renkaalle taakse -1.20`-astetta ja eteen -0.15`-astetta, jolloin päästään toleranssialueen ison vannekoon rajoille ja keskinäistä eroa etu ja takapään välillä olisi 1.05`-astetta.

                    Ongelma näissä vain tahtoo olla se että varsinkaan etupäätä ei useinkaan haluta lähteä perus Euromastereilla "viilailemaan", jotta kulmat saaataisiin oikeasti kuntoon.
                    Ok, sekään ei usein vanhoilla kuluneilla ja iskua saaneilla palikoilla riitä, vaan uutta palikkaa pitäisi saada ensin alle.
                    Kaikkea kuitenkin saadetaan säädettyä jos halutaan säätää, mutta sen oikean perustason löytäminen ei näissä perus rengasliikkeitten säätötöissä ole mahdollista.

                    Comment

                    • ekonyymi
                      Newbiemmer
                      • Mar 2006
                      • 16

                      #55
                      Moi.

                      Laitetaan nyt vielä lopputuomio tänne. Huoltopaikassa epäiltiin etukäteistarkastuksen jälkeen ylempiä etummaisia tukivarsia (vaikka ovat vain 3v vanhat). Kun paketti avattiin, niin kävi ilmi, että kyse olikin alapallonivelistä, jotka sitten vaihdettiin. Samalla tehtiin suuntaus, raporttia siitä en saanut vaikka kuulemma yleensä on arvot lapulla liitettynä laskuun. Mutta kuulemma on sinne ohjearvojen keskelle laitettu.

                      Ja tämä Vantaan Autokeskus Airportissa.

                      Samalla sain varaosatakuun piiriin kannentiivisteiden vaihdot, kun vuotivat ja oli ostettu ja vaihdatettu hiljattain samassa paikassa.
                      E39, M62B44, 1998
                      ex E34, M50B25, 1992

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎