Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oven korinpuoleinen tiiviste mistä ?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #16
    Originally posted by m5bimmeri View Post
    ...Tiivisteet maksoi marmorilla toissakesänä n. 50 euroa / kpl. Menee paikoilleen sormin painellen, mutta kumivasaraakin voi vähän käytellä.

    Sormin painellen. Ei varmaan mene pohjaan asti pelkillä sormilla. Tiivisteessä on kumin sisällä metallinen v:n muotoinen runko joka pitää tiivisteen kunnolla paikallaan. Täytyy olla hirvittävät sormivoimat, tai liian löysä sovitus. Kyllä mullakin meni suurin matka kämmenpohjalla lyömällä, mutta kuvailemani ongelmakohta tarvitsi työkaluja.
    Sama hinta oli jo vuonna 2006 kun nuo vaihdoin omaan E39:iin. Mukavaa että vielä löytyy sentään joku varaosa jossa hintaa ei laman varjolla ole nostettu taivaisiin.

    Asennusvaiheessa tosiaan kumivasarasta on apua, mutta vielä paremmaksi havaitsin kun käyttää tiivisteen pohjaan painamisessa apuna jonkinlaista putken pätkää tms. tukevaa pyöreää kappaletta jolla voi painaa tiivisteen päältä rullaamalla sen pohjaan. Eipän ole sitäkään vaaraa että nuijisi sen tiivisteen rakennetta lyttyyn. Tulos paranee kun työvaiheen toistaa muutamaan kertaan eikä yritä kerralla saada tiivistettä pohjaan saakka. Tai siis noin ainakin itse sen sain laitettua.
    Last edited by Havis; 10-10-2013, 08:28.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • Bomb5
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 726
      • Kivijärvi

      #17
      Originally posted by m5bimmeri View Post
      Kyllä hiljeni ja ovi menee kiinni paremmin.
      Ei varmaan mene pohjaan asti pelkillä sormilla. Tiivisteessä on kumin sisällä metallinen v:n muotoinen runko joka pitää tiivisteen kunnolla paikallaan. Täytyy olla hirvittävät sormivoimat, tai liian löysä sovitus. Kyllä mullakin meni suurin matka kämmenpohjalla lyömällä, mutta kuvailemani ongelmakohta tarvitsi työkaluja.
      Suosittelen toki käyttämään apuvälineitä, esim. kumivasaraa kevyesti, niin saa ainakin varmistettua, että tiiviste on pohjassa. Kumivasaralla kävin lopuksi läpi, mutta sain paineltua tiivisteen pohjaan mutkakohdissakin pelkillä sormilla ja tarvittaessa kämmenpohjalla lyöden / painaen. Vaatii toki voimaa ja aikaa, koska jokaista tiivisteen kohtaa pitää painella ja "hieroa" paikalleen pidempään. Voihan tietty olla, että eri paikoista ostetut tiivisteet ovat erilaisia. Tuo marmorilta ostettu tiiviste ainakin meni näin ja oli suht. joustavaa, vaikka onkin rakenteeltaan monimutkainen.
      Last edited by Bomb5; 12-10-2013, 10:22.
      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

      Comment

      • m5bimmeri
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 250
        • Suomi

        #18
        Originally posted by Bomb5 View Post
        Suosittelen toki käyttämään apuvälineitä, esim. kumivasaraa kevyesti, niin saa ainakin varmistettua, että tiiviste on pohjassa. Kumivasaralla kävin lopuksi läpi, mutta sain paineltua tiivisteen pohjaan mutkakohdissakin pelkillä sormilla ja tarvittaessa kämmenpohjalla lyöden / painaen. Vaatii toki voimaa ja aikaa, koska jokaista tiivisteen kohtaa pitää painella ja "hieroa" paikalleen pidempään. Voihan tietty olla, että eri paikoista ostetut tiivisteet ovat erilaisia. Tuo marmorilta ostettu tiiviste ainakin meni näin ja oli suht. joustavaa, vaikka onkin rakenteeltaan monimutkainen.
        Ihan vaan kommentti vielä että se jyrkin mutka meni kyllä helposti ihan panelemalla, mutta siitä vähän alaspäin kuten edellä kuvailin oli saumat niin erillään toisistaan että aivan tiivisteen uran pohjaan tiivistettä ei saanut. Hyvin se siinä istuu mutta se paksu kohta teetti töitä. Ei se aina mene niin helposti vaikka luullaan...

        Kun kyselin vähän aikaa sitten takapyörän laakerin vaihtoa, tuli siihenkin kommentteja että ei se nyt niin kova homma ole, onnistuu ihan tunkilla tallissa eikä kauaa mene. No eipä mennyt ammattilaisellakaan ihan helposti homma, vaikka oli siihen hommaan tarkoitetut työkalut ulosvetäjineen. Ei tarvii kun joku torxeista olla niin tiukassa että avain pyörähtää niin alkoi ongelmat. En tiedä oliko omassa vielä orkkislaakeri, mutta niin tiukassa olei että lämmittämättä ei tullut pois. Kyllä olisi tallissa jäänyt tekemättä
        Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by m5bimmeri View Post
          Ihan vaan kommentti vielä että se jyrkin mutka meni kyllä helposti ihan panelemalla, mutta siitä vähän alaspäin kuten edellä kuvailin oli saumat niin erillään toisistaan että aivan tiivisteen uran pohjaan tiivistettä ei saanut. Hyvin se siinä istuu mutta se paksu kohta teetti töitä. Ei se aina mene niin helposti vaikka luullaan...

          Kun kyselin vähän aikaa sitten takapyörän laakerin vaihtoa, tuli siihenkin kommentteja että ei se nyt niin kova homma ole, onnistuu ihan tunkilla tallissa eikä kauaa mene.
          Äskettäin vaihdoin ja meni myöskin sormin painelemalla, tosin suihkutin aika paljon saippuavettä tiivisteen uraan ja korin peltiin juuri tuossa kohdassa, muissa kohdissa sitä ei juuri tarvittu. Lopuksi vielä kumivasaralla kevyt naputus.

          Pyöränlaakereiden pulteissa on punainen ruuvilukite ja pultteja pitää kuumentaa (kuumailmapuhallin riitti), muuten voi mennä torxista kanta.
          E39 528iA

          Comment

          • m5bimmeri
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 250
            • Suomi

            #20
            Originally posted by TJJ View Post
            Äskettäin vaihdoin ja meni myöskin sormin painelemalla, tosin suihkutin aika paljon saippuavettä tiivisteen uraan ja korin peltiin juuri tuossa kohdassa, muissa kohdissa sitä ei juuri tarvittu. Lopuksi vielä kumivasaralla kevyt naputus.

            Pyöränlaakereiden pulteissa on punainen ruuvilukite ja pultteja pitää kuumentaa (kuumailmapuhallin riitti), muuten voi mennä torxista kanta.
            Kyllä kyllä, ne torxit lähti auki suosiolla, mutta laakeri vetoakselin booreista ei. (napa)... Ja ulosvetäjänä juuri bmw:n laakerinvaihtoon tarkoitettu työkalu, ja iso pulttipyssy. Kyllä ne vaan joskus tiukassa on !
            Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by m5bimmeri View Post
              Ja ulosvetäjänä juuri bmw:n laakerinvaihtoon tarkoitettu työkalu, ja iso pulttipyssy. Kyllä ne vaan joskus tiukassa on !
              Siis liukuvasara, tyyliin tuo alla oleva kuva? Miten se pulttipyssy tuohon liittyy, muuten kuin sen tähtimutterin osalta?
              .
              .
              .
              E39 528iA

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #22
                Itsellä vaihdoista samantyyppinen kokemus kuin m5bimmeri. Laakeri oli juuttunut booreihin todella tiukasti kiinni. Torxit lähti kohtuu helposti. Tiukasti kiinni olevan laakerin irroitus liukuvasaralla voi olla melko tuskainen kokemus ellei asentaja ole gorilla.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • m5bimmeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 250
                  • Suomi

                  #23
                  Ei siinä mitään liukuvasaraa käytetty, vaan laakerin ulosvetosarjaa joka oli tarkoitettu bmw:n takapyörän laakerin irroitukseen. Siis sen navan pois vetämiseen vetoakselin booreista, kun ne torxit oli ensin irroitettu sieltä jarrukilven takaa.
                  Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    #24
                    Originally posted by m5bimmeri View Post
                    Ei siinä mitään liukuvasaraa käytetty, vaan laakerin ulosvetosarjaa joka oli tarkoitettu bmw:n takapyörän laakerin irroitukseen. Siis sen navan pois vetämiseen vetoakselin booreista, kun ne torxit oli ensin irroitettu sieltä jarrukilven takaa.
                    Minä käytin takalaakerin vaihdossa hydraulista ulosvedintä... olisikohan ollut muistaakseni joku 30-40t. ulosvedin.
                    Tein ensi liukuvasaran, mutta ei tapahtunut mitään ja usko/kunto alkoi loppumaan. Ja, ei tuolla hyd.ulosvetimelläkään oikein helposti lähtenyt, kun ei saanut niitä "käpäliä" kunnolla paikalleen, mutta onnistui lopuksi.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by m5bimmeri View Post
                      Ei siinä mitään liukuvasaraa käytetty, vaan laakerin ulosvetosarjaa joka oli tarkoitettu bmw:n takapyörän laakerin irroitukseen. Siis sen navan pois vetämiseen vetoakselin booreista, kun ne torxit oli ensin irroitettu sieltä jarrukilven takaa.
                      Ei sitä sitten tehty BMW:n ohjeiden mukaan tai BMW:n tuohon tarkoitetulla työkalulla. Ensin otetaan tuo napa irti ja vasta sitten torx-pultit. BMW:n työkalu tuohon on liukuvasara:
                      .
                      .
                      E39 528iA

                      Comment

                      • m5bimmeri
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 250
                        • Suomi

                        #26
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Ei sitä sitten tehty BMW:n ohjeiden mukaan tai BMW:n tuohon tarkoitetulla työkalulla. Ensin otetaan tuo napa irti ja vasta sitten torx-pultit. BMW:n työkalu tuohon on liukuvasara:
                        .
                        .
                        Ei pahalla mutta teetin työn korjaamolla jossa kaveri on vaihdellut "muutaman" laakerin bemariin. Tiesi varmaan kokemuksesta että liukuvasaraa ei kannata ottaa, koska pulttipyssyllä ja ulosvetäjällä näytti tulevan aika kivuttomasti eikä tarvinnut hakata. Napakin näytti tulevan prässissä helpon tuntuisesti pois laakerista. Sisäkoolihan siihen napaan jää, mutta sekin näytti tulevan ihan ulosvetäjällä kun sai pienen raon navan ja koolin väliin. Koko homma noin tunnissa, lämmittäminen mukaan laskettuna. Ei varmaan ole "oikeaa" tapaa, niin monta kun on tekijää on myös erilaisia tapoja. Kaiken voi tehdä helposti tai sitten vaikeasti, kokemus varmaan auttaa niissä hommissa.
                        Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                        Comment

                        Working...
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎