Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valopolttimoita palaa 6-7kk välein, onko normaalia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • deezaye
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 185
    • Turenki Rock City

    #16
    Originally posted by Night-Wind View Post
    Ei vaan mee leimasta läpi jos sinertävät parkit.
    Kyllä mulla ainaki menny joka kerralla. Tietty katsurista riippuvainen juttu, eipä se iso homma oo ennen leimaa vaihtaa normeihin
    E53/M54B30 -04
    E39/M57D30 -99
    E34/M30B35 -88
    E28/M10B18 -85

    Comment

    • tabasco
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2007
      • 851
      • fin

      #17
      Originally posted by Matti_L View Post
      Ok. Kiitos.

      Tarkistin: autolla on ajettu em. aikavälillä 37.000km.
      Eihän nuo H7-polttimot välttämättä pala kuin parisataa tuntia. Jos keskinopeus on 60 km/h, saadaan vaihtoväliksi 12 000 km.

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by HTK12 View Post
        No nuo enemmän valoa antavat polttimot vaan palavat nopeammin, eli perus polttimo kestäisi pidempään. Pidemmän keston ja enemmän valoa saat kun vaihdat xenon valoihin.
        Tuo xenon muutos vaan sitten maksaa aika paljon, jos meinaa tehdä sen laillisesti ja jos aikoo hyödyntää xenonin valotehon. Moni tyytyy ostamaan jonkun perus aftermarket xenon-sarjan ja kasaa ne perus halogeeniumpioihin. Tämä ei ainoastaan ärsytä kanssa-autoilijoita, vaan voi myös tosiasiassa vähentää näkyvyyttä, koska umpiota ei ole suunniteltu xenonille.

        Laillinen xenon päivitys vaatii useimmiten uudet umpiot, mahdollisesti automaattisen tasonsäädön ja valonpesurit.

        Comment

        • JD
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1195
          • Espoo

          #19
          Originally posted by Ramzez View Post
          Laillinen xenon päivitys vaatii useimmiten uudet umpiot, mahdollisesti automaattisen tasonsäädön ja valonpesurit.
          http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...oistaminen.pdf :

          Ajovalojen korkeudensäätölaitteen voi poistaa ennen *14.6.1995 käyt-
          töönotetuista autoista ja Xenon- ajovalojen automaattisen suuntauksen-
          säätölaitteen saa muuttaa manuaalisesti säädettäväksi ennen
          **1.10.2000 käyttöönotetuista autoista. Valojen oikeasta perussuunta-
          uksesta on varmistuttava. Rekisteriin ei tehdä asiasta merkintöjä. Muu-
          tokset eivät edellytä muutoskatsastusta.
          -------------.
          1.6. Xenon- lähivalaisimet vaativat
          aina pesulaitteen (pois lukien DOT- hy-
          väksytyillä valaisimilla varustetut autot), eikä pesulaitetta voi xenon- lä-
          hivalaisimilla varustetuista autoista poistaa. Pesulaite tulee vaatia kat-
          sastuksessa myös jälkiasennetuilla xenon- lähivalaisimilla varustettuihin
          autoihin.
          Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
          https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

          Comment

          • Matti_L
            Newbiemmer
            • Nov 2012
            • 19
            • Etelä-Savo

            #20
            Jeps, mukava kuulla että muillakin on samansuuntaisia huomioita. Vaikka H7 olisikin lyhytikäinen poltin, tarkistutan kuitenkin vielä sen lataussäätimen.

            Jos lampunvaihdosta puhutaan, niin vajaasylinterisen 520d E39:n konepellin allahan on aivan RUHTINAALLISESTI tilaa - ei mene kuin 20sekuntia lampunvaihtoon vrt. aikaisemmin omistamassani Mercedeksessä, jossa Xenon-umpioiden halogeeniparkin vaihto kesti suurinpiirtein viikonlopun ajan (piti oikeasti irroittaa puskuria/lokasuojaa ja lopuksi koko umpiot, ja sitten vasta pääsi käsiksi tosi ahtaisiin reikiin, joiden kautta parkit vaihdettiin!!!)

            En oikein lämpene noille 'muodikkaille' DLR:ille - tuntuu tosiaan vähän raiskaukselta, olen yrittänyt pitää auton 100% originaalina...

            Olen siksi käyttänyt noita X-tremeVisioneita ja Nightbreaker Plussia ym. kun niissä on oikeasti parempi valoteho kuin jossakin vakiohalpiksissa, eli ei pelkää mainosmiesten puhetta. Olen sen ajatellut niin, että pieni muutaman euron extrapanostus voi säästää vaikka henkikullan: huomaa tiellä seisovan hirven yöllä vaikka 20metriä aikaisemmin... Kehä III:sen sisällä valaistujen katujen äärellä asuville infoa: täällä maaseudun pimeydessä niitä 'hirviä' siis liikkuu vapaana, semmoisia nopealiikkeisiä isoja ruskeita muutaman sadan kg:n lihamöykkyjä

            Osramilla näyttää itse asiassa löytyvän kolmen vuoden takuulla kestävä ULTRA LIFE H7:
            Osram offers innovative and sustainable lighting solutions. The product portfolio of Osram ranges from modules, LED lamps and luminaires to light management systems.


            Pitäisköhän testata seuraavaksi?

            Xenoneita en kaipaa, ainakaan niin paljon että jaksais alkaa päivittämään xenonumpioita ym.

            T. Matti
            E90 318iA LCI 2009, 26 000km --> ?
            ex. E39 520d LCI 2001, 183 000km - 235 000km

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1838
              • Kotona/Poissa

              #21
              Originally posted by Matti_L View Post
              Jeps, mukava kuulla että muillakin on samansuuntaisia huomioita. Vaikka H7 olisikin lyhytikäinen poltin, tarkistutan kuitenkin vielä sen lataussäätimen...
              E39:ssä on nykyaikaisten BMW mallien tapaan valojen jännite ohjattu LKM modulin kautta pulssimuodossa. Luulen ettei laturin mahdollisesti antama ylijännite niinollen aivan suoraan näy valon käyttöpulsissa eikä välttämättä suoraan lyhennä polttimoiden elinikää. Ylijännite ei tietenkään ole koskaan muutenkaan hyvästä, joten siinä mielessä sen voi tarkistaa pois mieltä häiritsemästä.

              Originally posted by Matti_L View Post
              ...Jos lampunvaihdosta puhutaan, niin vajaasylinterisen 520d E39:n konepellin allahan on aivan RUHTINAALLISESTI tilaa - ei mene kuin 20sekuntia lampunvaihtoon vrt. aikaisemmin omistamassani Mercedeksessä, jossa Xenon-umpioiden halogeeniparkin vaihto kesti suurinpiirtein viikonlopun ajan (piti oikeasti irroittaa puskuria/lokasuojaa ja lopuksi koko umpiot, ja sitten vasta pääsi käsiksi tosi ahtaisiin reikiin, joiden kautta parkit vaihdettiin!!!)...
              Kyllä myös E39:n bensa kutos koneisissa etuvalojen polttimoiden vaihto onnistuu vaikka pimeällä tienposkessa Suorastaan katoavaa luksusta kun mikään ei ole hankaloittamassa operaatiota.

              Originally posted by Matti_L View Post
              ...Osramilla näyttää itse asiassa löytyvän kolmen vuoden takuulla kestävä ULTRA LIFE H7:
              Osram offers innovative and sustainable lighting solutions. The product portfolio of Osram ranges from modules, LED lamps and luminaires to light management systems.


              Pitäisköhän testata seuraavaksi?...
              Osramin polttimopaketeissa taitaa olla suuntaa antava kaavio kunkin polttimotyypin suhteellisesta eliniästä, kirkkaudesta ja valossävystä verrattuna standardi malliin. Noissa Ultra LongLife malleissa kirkkaus oli jotain 70% siihen perus H7:aan verrattuna. Sopis varmaan kesävaloiks.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • Macke
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1134
                • Porvoo

                #22
                Mulla kesti Osramin night breakerit vajaat 5 kuukautta ja 8tkm ennen kuin toinen paloi. Muutenkin tuntuis olevan aika herkkä popsimaan ajovaloja mutta tammikuussa 2012 vaihdoin ihan perus Osram Standard polttimot sinne ja kuinka ollakkaan ne ei ole palaneet ja kilsoja on siitä lähtien tullut 35tkm.

                Noi kilsat on vielä silleen että toisen lyhdyn säätötangot on ollut koko ajan sököt, niin vois koittaa taas jotain kirkkaampaa josko kestäis paremmin kun ehjäsin sen toisen umpion. Siitä huolimatta on kyllä polttanut ihan summanmutikassa niitä etukynttilöitä, mutta tottahan se on ettei kuuma halogen polttimo kauheesti tykkää ylimääräisestä värinästä ja iskuista. Pitkät kestää, pätkät ei.

                Voiskin kokeilla noitta ultra lifejä josko niistä sais vähän lisätehoa ja edes jonkinlaista kestoa. Suurempia wattilukuja ei kyllä kannata laittaa kun kattelin että joskus on munkin kärrissä sellaset näjemmä ollut -> umpioitten "lasit" sulaneet snadisti siitä porjektorilinssin edestä.

                Comment

                • Pretoriaani
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2009
                  • 3842
                  • Hyvinkää, Finland

                  #23
                  Ja sitten ihan yleissivistävästi: älkää koskeko siihen lasiosaan, kun vaihdatte polttimon.
                  I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                  Comment

                  • mie
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2007
                    • 218

                    #24
                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Noihin saisivat keksiä kyllä jotkut lailliset LED-versiot jotka ei sotkisi polttimonrikkoutumisentunnistustakaan. Kärkkäisellä oli Osram:in LED-polttimoita, mutta ei tuollaista R5W:tä kyllä näkynyt. Etuparkkien H6W:t korvaisin myös mielellään LED:eillä, mutta epäilen että nuo Osramitkaan E39:n polttimonrikkoutumisentunnistusautomatiikalle kelpaa jos tehoa kuluu vain 1W tms.


                    Mulla on nuita kiinalaisia canbus ledejä etuparkeisa ja rekkarin valoissa eikä valita palaneista polttimoista.

                    Comment

                    • Matti_L
                      Newbiemmer
                      • Nov 2012
                      • 19
                      • Etelä-Savo

                      #25
                      Terve,

                      Tästä aiheesta vielä...

                      Latausjännite on nyt mitattu: 14.2V

                      Taas paloi toinen ajovalopoltin (Nightbraker - ehti olla rapiat 3kk). Nyt laitoin kokeeksi ne ihan uudet Osramin Nightbraker Unlimited:it. Ainakin valotehoa riittää, katotaan miten on keston laita.

                      Kai se on vaan hyväksyttävä, että noita menee kuin leipää. Kyllä minusta tuo valoteho on näin pimeänä vuodenaikana sen väärti kuitenkin.
                      E90 318iA LCI 2009, 26 000km --> ?
                      ex. E39 520d LCI 2001, 183 000km - 235 000km

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #26
                        Originally posted by Matti_L View Post
                        Terve,

                        Tästä aiheesta vielä...

                        Latausjännite on nyt mitattu: 14.2V

                        Taas paloi toinen ajovalopoltin (Nightbraker - ehti olla rapiat 3kk). Nyt laitoin kokeeksi ne ihan uudet Osramin Nightbraker Unlimited:it. Ainakin valotehoa riittää, katotaan miten on keston laita.

                        Kai se on vaan hyväksyttävä, että noita menee kuin leipää. Kyllä minusta tuo valoteho on näin pimeänä vuodenaikana sen väärti kuitenkin.
                        Siinähän se on siinä Osramin paketin reunassa ilmoitettu, että Unlimitedin (+110%) elinikä on perus H7:aan verrattuna vain n. puolet. Siis vielä lyhytikäisemmät kuin tavalliset NightBreaker Plussat (+90%).

                        Menee kääntäen suhteessa kirkkausprosenttiin, ihan kuten valmistaja ennustaa. On sitten asiakkaan oma päätös panostaako valotehoon vaiko kestoikään. Halogeeneista ei saa molempia samassa paketissa.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          #27
                          Jos valojen palaminen kokoajan rassaa, niin oisko pieni jännitteenpudotus paikallaan + releistys pimeää varten... Vähän kytkentää siis. Tietysti jos ajaa pääasiassa hämärällä katuvalottomalla alueella, niin sitte on asia erikseen...

                          Ellei sitte halua niitä päiväajovalonperkeleitä laittaa, vaihtaahan niittenkin hinnalla parit polttimot tietysti, mutta jos naitpreikkerit maksaa parikymppiä pari, niin ei se montaa paria vaadi kun ois maksettu takasin, ja valot toimis huomattavasti kauemmin silloin kun niitä tarvitaan, pimeällä...

                          Laittaa ne Osramin "day light" polttimot, jotka pitäis kestää pitkäääään, mutta ei tietysti yhtä kirkkaat kuin nightbreakerit...
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            #28
                            Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                            Jos valojen palaminen kokoajan rassaa, niin oisko pieni jännitteenpudotus paikallaan + releistys pimeää varten... Vähän kytkentää siis. Tietysti jos ajaa pääasiassa hämärällä katuvalottomalla alueella, niin sitte on asia erikseen...

                            Ellei sitte halua niitä päiväajovalonperkeleitä laittaa, vaihtaahan niittenkin hinnalla parit polttimot tietysti, mutta jos naitpreikkerit maksaa parikymppiä pari, niin ei se montaa paria vaadi kun ois maksettu takasin, ja valot toimis huomattavasti kauemmin silloin kun niitä tarvitaan, pimeällä...

                            Laittaa ne Osramin "day light" polttimot, jotka pitäis kestää pitkäääään, mutta ei tietysti yhtä kirkkaat kuin nightbreakerit...
                            Mitenkä virittää relepatentin systeemiin jota ohjataan LCM:llä, kun tuo valojen jännite taitaa olla pulssimuotoista PCM:ää, ei tasajännitettä.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              #29
                              No eihän tuo haittaa, ei se pulssi kuitenkaan taida olla samanmoista kuin kokoaaltotasasuunnattu vaihtovirta ilman konkkaa? Ja vaikka ois minkämoista, niin konkka releen kaveriksi jossei muuten toimi.
                              On mulla ainakin lisäpitkissä ollut rele toiminut ok, ainut vaan että testipulssi tuikki välillä tietty valoja päälle, noloa...

                              Kyllähän releen kanssa menee vähän kikkailuksi varmaan näitten kanssa, ehkä fiksuin releistys olis vaan releellä ohittaa alennusvastus, ja sen ohjauksen voi ottaa mistä haluaa.
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              • MSam
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2009
                                • 181
                                • Länsi-Suomi

                                #30
                                Osramin sivuilta voi tutkia myös teknisiä tuotetietoja, joissa ilmoitetaan rehdisti käyttötunnit (ilmeisesti tyypillinen ja teoreettinen?).

                                Night Breakerin luvut ovat vain 150/250h, kun OEM -laatuisen Original Line "vakiopolttimon" ovat 330/550h.

                                Ei siis ihme, että näitä tehokkaampia todellakin saa vaihtaa usein. Nuo tunnit tulevat varsin nopeasti vastaan enemmän ajavalla. Mutta kun asian tietää, niin sen voi hyväksyä - ei tule yllätyksenä lyhyempi käyttöikä.

                                Itselläni oli edelliset Philipsin +30%, jotka kestivät hyvin tarkkaan tasan 12kk (ja ajomäärä noin +25tkm). Nyt tilalle meni aivan vakiopolttimot.
                                E60 523i

                                E10 kiitos ei.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎