Announcement

Collapse
No announcement yet.

528 Ei lämmintä tyhjäkäynnillä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tommi2022
    Newbiemmer
    • Oct 2013
    • 8
    • Suomi

    528 Ei lämmintä tyhjäkäynnillä?

    Termos!

    Elikkäs 528 ei nykyään tykkää puhallella lämmintä kabiiniin ihan millon vaan.
    Tyhjäkäynnillä kylmää, about 1500rpm haaleaa ja 2000+rpm maantievauhdeissa lämmintä, ei siis kuitenkaan niin kuumaa kuin joskus.
    Eberin jos laittaa päälle niin lämpöä tulee normaalisti.
    Voiko vesipumppu toimia jotenkin "laiskasti" vai mikä on?
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by Tommi2022 View Post
    Termos!

    Elikkäs 528 ei nykyään tykkää puhallella lämmintä kabiiniin ihan millon vaan.
    Tyhjäkäynnillä kylmää, about 1500rpm haaleaa ja 2000+rpm maantievauhdeissa lämmintä, ei siis kuitenkaan niin kuumaa kuin joskus.
    Eberin jos laittaa päälle niin lämpöä tulee normaalisti.
    Voiko vesipumppu toimia jotenkin "laiskasti" vai mikä on?
    Minä tarkistaisin ihan ekana jäähdytysnesteen määrän ja sen että ilmauksessa ei löydy ilmaa. Jos vajausta löytyy jossain on tod.näk. vuoto.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14446
      • Oulu

      #3
      Vähän samaa ongelmaa oli omassa ex. 528:ssa. Kiertovesipumpun korjauskaan ei auttanut, joten jos sinulla kiertovesipumppu toimiin niin todennäköisesti vesiventtiili on jollain asteella rikki ja/tai jumissa.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA (2.8l) '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1838
        • Kotona/Poissa

        #4
        Originally posted by zener View Post
        Vähän samaa ongelmaa oli omassa ex. 528:ssa. Kiertovesipumpun korjauskaan ei auttanut, joten jos sinulla kiertovesipumppu toimiin niin todennäköisesti vesiventtiili on jollain asteella rikki ja/tai jumissa.
        Todennäköisesti ongelma ei johdu vesiventtiilistä, koska ei se venttiilin toiminta muutu moottorin kierrosnopeuden mukaan.

        Omassa E39:ssä tuo kiertovesipumppu temppuilee silloin tällöin, mutta sen takia ei koskaan lämmitysilmassa ole ollut lämmönpuutetta tyhjäkäynnillä tai millään muullakaan kierrosalueella.

        Kyllä syy löytyy suurella varmuudella jostain muualta.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7431
          • Oulu

          #5
          Viimeviikolla huomasin samanlaista ongelmaa eli auto seisoi hetken kun kävin kaupassa ja ajelin siitä sitten hitaasti pienillä kierroksilla toisen kaupan pihaan jossa pyörin aikana parkkiksella. Ei puhaltanut lämmintä oikein yhtään vaikka moottori oli kyllä lämmin. Paikallaan sitten kun nosti kierrokset hetkeksi noin 3000 rpm niin johan alkoi lämmintä tulla.

          Tuli heti mieleen että olisiko sähköinen kiertovesipumppu rikki? Miten tuon voisi tarkistaa?
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • Tommi2022
            Newbiemmer
            • Oct 2013
            • 8
            • Suomi

            #6
            Originally posted by Havis View Post
            Minä tarkistaisin ihan ekana jäähdytysnesteen määrän ja sen että ilmauksessa ei löydy ilmaa. Jos vajausta löytyy jossain on tod.näk. vuoto.
            Jäähd.nestettä on lisätty sillontällön(jostain sitä menee), mutta on sitä tarpeeksi.(ilmaus??) Motti ite ei kyllä nosta lämpöjä.
            Miksi/missä on tämä kiertovesipumppu jos sellainen on, liittyykö paneelin "rest" namiska jotenkin asiaan?
            Ja eikös vesipumppu toimi hihnalla?
            Last edited by Tommi2022; 31-10-2013, 09:46.

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1838
              • Kotona/Poissa

              #7
              Originally posted by Tommi2022 View Post
              Jäähd.nestettä on lisätty sillontällön(jostain sitä menee), mutta on sitä tarpeeksi.(ilmaus??) Motti ite ei kyllä nosta lämpöjä....
              Se että paisarissa näyttää olevan tarpeeks nestettä ei vielä takaa että se on ilmatonta. Lisäys pitäis tehdä kone seis ja ilmausruuvit auki ja varmistaa että ruuvista tulevassa nesteessä ei ole enää ilmakuplia/vaahtoamista. Ilmaukselle löytyy ohjeita tältäkin foorumilta, sekä lyhyen kaavan (=tehtaan ohje) että pitemmän kaavan (=se ihme limupulloviritys) mukaisia. Itselle on aina toiminut ihan noi tehtaan ohjeet. Tai siis ei minulle vaan minun autolle Minun oma ilmaus toimii ihan automaattisesti.

              Originally posted by Tommi2022 View Post
              ...Miksi/missä on tämä kiertovesipumppu jos sellainen on, liittyykö paneelin "rest" namiska jotenkin asiaan?...
              Kuskin puolen iskartolpan sivussa konehuoneen puolella. Ja minun kärryssä kiertovesipumppu tuntuu hoitavan nimenomaan ja ainoastaan tuon REST toiminnon aikaisen nesteenkierron, ei näyttäisi pyörivän tai vaikuttavan lämmitystehoihin koneen käydessä.

              Tämän olen testannut niin, että tyhjäkäynnillä käyntilämpimästä koneesta ensin kädellä kokeilemalla varmistanut, että puhallusilma on kuumaa. Sitten olen mennyt konehuoneesta kokeilemaan sormilla että pyöriikö kiertovesipumppu. Ei värise, siis ei pyöri. Ja sen jälkeen laittanut koneen seis, ja REST päälle. Ja sit uudestaan konehuoneeseen. Ja vot, usein se kiertopumppu värisee ja lämmintä tulee sisälle. Valitettavasti vaan ei pyöri ihan aina, mutta silloin tällöin kuitenkin (vanha pumppu, tunnit täynnä taikka paikat jumissa käytön puutteesta)

              Originally posted by Tommi2022 View Post
              ...Ja eikös vesipumppu toimi hihnalla?
              Niihä se ryökäle tekkee

              P.S.
              Vesipumppu (mekaaninen) ja kiertovesipumppu (sähköinen) ovat siis kaksi eri asiaa.
              Last edited by Havis; 31-10-2013, 10:31.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14446
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Havis View Post
                Todennäköisesti ongelma ei johdu vesiventtiilistä, koska ei se venttiilin toiminta muutu moottorin kierrosnopeuden mukaan.
                En sitten tiedä, omassa kaikki muut komponentit vaihdettiin ja ilmaa ei järjestelmässä ollut, silti sisälle tuli haaleaa ajossa ja parkissa kun piti reilusti kierroksia niin sai kuumaa hyttään. Vesiventtiili oli ainut mikä jäi tarkemmin tutkimatta...
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • Tommi2022
                  Newbiemmer
                  • Oct 2013
                  • 8
                  • Suomi

                  #9
                  Originally posted by Havis View Post
                  Se että paisarissa näyttää olevan tarpeeks nestettä ei vielä takaa että se on ilmatonta. Lisäys pitäis tehdä kone seis ja ilmausruuvit auki ja varmistaa että ruuvista tulevassa nesteessä ei ole enää ilmakuplia/vaahtoamista. Ilmaukselle löytyy ohjeita tältäkin foorumilta, sekä lyhyen kaavan (=tehtaan ohje) että pitemmän kaavan (=se ihme limupulloviritys) mukaisia. Itselle on aina toiminut ihan noi tehtaan ohjeet. Tai siis ei minulle vaan minun autolle Minun oma ilmaus toimii ihan automaattisesti.



                  Kuskin puolen iskartolpan sivussa konehuoneen puolella. Ja minun kärryssä kiertovesipumppu tuntuu hoitavan nimenomaan ja ainoastaan tuon REST toiminnon aikaisen nesteenkierron, ei näyttäisi pyörivän tai vaikuttavan lämmitystehoihin koneen käydessä.

                  Tämän olen testannut niin, että tyhjäkäynnillä käyntilämpimästä koneesta ensin kädellä kokeilemalla varmistanut, että puhallusilma on kuumaa. Sitten olen mennyt konehuoneesta kokeilemaan sormilla että pyöriikö kiertovesipumppu. Ei värise, siis ei pyöri. Ja sen jälkeen laittanut koneen seis, ja REST päälle. Ja sit uudestaan konehuoneeseen. Ja vot, usein se kiertopumppu värisee ja lämmintä tulee sisälle. Valitettavasti vaan ei pyöri ihan aina, mutta silloin tällöin kuitenkin (vanha pumppu, tunnit täynnä taikka paikat jumissa käytön puutteesta)



                  Niihä se ryökäle tekkee

                  P.S.
                  Vesipumppu (mekaaninen) ja kiertovesipumppu (sähköinen) ovat siis kaksi eri asiaa.
                  Voiko sähköisen kiertovesipumpun toimimattomuus siis estää lämmön tulon? Ja eikö auton "oma" vesipumppu hoida kuitenkin tätä lämmönkiertoa lämppärille?
                  Vika ei siis voi olla vajaatoimisesta vesipumpusta?(Mikä on yleensä ikä sille ylipäätään, kannattaako hihnan vaihdon kanssa?)

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by Tommi2022 View Post
                    Voiko sähköisen kiertovesipumpun toimimattomuus siis estää lämmön tulon? Ja eikö auton "oma" vesipumppu hoida kuitenkin tätä lämmönkiertoa lämppärille?
                    Vika ei siis voi olla vajaatoimisesta vesipumpusta?(Mikä on yleensä ikä sille ylipäätään, kannattaako hihnan vaihdon kanssa?)
                    Kiertovesipumppu on siellä takaamassa riittävän vedenkierron lämppärille tyhjäkäynnillä. Vesipumppu kun ei tyhjäkäynnillä välttämättä kierrätä riittävän nopeasti jäähdytystettä lämppärille. Kyllähän se vesipumppu olisi hyvä vaihtaa 150 tkm kohdalla. Ellei ole tietoa onko koskaan vaihdettu niin eipä sen vaihtaminen pahitteeksi ole. Visko kuitenkin rasittaa vesipumppua.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • tompan523
                      Newbiemmer
                      • Nov 2012
                      • 6
                      • kalajoki

                      #11
                      siellä on ilmaa järjestelmäsä itellä teki 523nen samaa että tyhjäkäynnillä ei tullu lämmintä ja se järjestelmä on erittäin vittumainen ilmata kotikonstein.
                      ei auttanu vaikka kuin auko niitä ilmaruuvveja.

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by tompan523 View Post
                        siellä on ilmaa järjestelmäsä itellä teki 523nen samaa että tyhjäkäynnillä ei tullu lämmintä ja se järjestelmä on erittäin vittumainen ilmata kotikonstein.
                        ei auttanu vaikka kuin auko niitä ilmaruuvveja.
                        Ei tuossa M52:n ilmaamisessa ole mitään ihmeellistä kunhan kaikki vuodot vaan saadaan pois tilannetta hämäämästä. Ihan hienosti onnistuu ihan tehtaan ohjeillakin, varsinkin jos/kun kiertovesipumppu on vielä hengissä. Turha pelotella asian ylenpalttisella vaikeudella.

                        Omassa E39:ssä ainakin ilmaukset on onnistuneet helposti silloin kun niitä on tarvinnut tehdä. Kaikkien vuotojen löytäminen ja eliminointi sitten onkin ihan eri luokan pähkinä josta M52 taitaa olla legendaarisen kuuluisa
                        Last edited by Havis; 02-11-2013, 20:14.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Tenttu
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2007
                          • 86
                          • Joensuu

                          #13
                          Eihän vaan oo laitettu jotain syylärin paikkausaineita? Ne nimittäin osaa tukkia kennon niin ettei jaksa puhaltaa lämmintä kuin kierroksilla...
                          e70 x5 sd -08
                          e21 323i m50 turbo -79
                          kp60 4a-gte -78

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7431
                            • Oulu

                            #14
                            Lämmitys tyhjäkäynnillä ei toimi edelleenkään oikein ja nyt asia alkoi häiritä niin paljon että jotain pitäis tehdä. Pitää muistaa tarkistaa jäähdytysnesteen määrä tänään.

                            Originally posted by Havis View Post
                            Kuskin puolen iskartolpan sivussa konehuoneen puolella.
                            Onko tuo nyt eri pumppu kuin tämä Beisanin ohjeen kuvissa viskoflektin muovitunnelin alareunassa oleva sähköpumppu: http://www.beisansystems.com/procedu..._procedure.htm Omassa autossa on ainakin tuo Beisanin kuvien pumppu olemassa, mutta onko pre-09/98 E39:issä pumput eri paikoissa vai onko siellä montakin sähköistä pumppua?

                            Tämä on ilmeisesti se toinen versio pumpusta, joka on vesiventtiilien yhteydessä: http://www.bavauto.com/fland.asp?part=64+11+8+374+994

                            EDIT: Nyt kun tarkemmin katson niin näyttäis siellä olevan kai kaksikin sähköpumppua:

                            Osa 01 "Water valve with additional water pump": http://www.realoem.com/bmw/showparts...76&hg=64&fg=18
                            Osa 02 "Additional water pump": http://www.realoem.com/bmw/showparts...29&hg=64&fg=18
                            Last edited by Petri.Kekkonen; 15-11-2013, 12:50.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1838
                              • Kotona/Poissa

                              #15
                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Lämmitys tyhjäkäynnillä ei toimi edelleenkään oikein ja nyt asia alkoi häiritä niin paljon että jotain pitäis tehdä. Pitää muistaa tarkistaa jäähdytysnesteen määrä tänään.


                              Onko tuo nyt eri pumppu kuin tämä Beisanin ohjeen kuvissa viskoflektin muovitunnelin alareunassa oleva sähköpumppu: http://www.beisansystems.com/procedu..._procedure.htm Omassa autossa on ainakin tuo Beisanin kuvien pumppu olemassa, mutta onko pre-09/98 E39:issä pumput eri paikoissa vai onko siellä montakin sähköistä pumppua?

                              Tämä on ilmeisesti se toinen versio pumpusta, joka on vesiventtiilien yhteydessä: http://www.bavauto.com/fland.asp?part=64+11+8+374+994

                              EDIT: Nyt kun tarkemmin katson niin näyttäis siellä olevan kai kaksikin sähköpumppua:

                              Osa 01 "Water valve with additional water pump": http://www.realoem.com/bmw/showparts...76&hg=64&fg=18
                              Osa 02 "Additional water pump": http://www.realoem.com/bmw/showparts...29&hg=64&fg=18
                              Näkyy olevan montaa eri toteutusta. Ja päälle vielä mahdollinen Latent Heater varustus. Omassa E39:ssa toisiaan vaan tuo kahden vesiventtiilin alla vaakasuorassa oleva pumppuversio. Ja auto oli 15.4.1996 linjalta lähtenyt 523i.
                              Last edited by Havis; 15-11-2013, 13:18.
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎