Originally posted by Havis
View Post
528 Ei lämmintä tyhjäkäynnillä?
Collapse
X
-
Sitten kun vielä tietäis mikä pumppu kuuluis pyöriä milloinkin ja tuleeko noista jotain vikakoodia jos ei pyöri. Tuota lämpöakkua ei onneksi taida autosta löytyä.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
-
Tulee vikakoodi ihkalle. Auxiliary water pumpOriginally posted by Petri.Kekkonen View PostSitten kun vielä tietäis mikä pumppu kuuluis pyöriä milloinkin ja tuleeko noista jotain vikakoodia jos ei pyöri. Tuota lämpöakkua ei onneksi taida autosta löytyä.Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
Kissvesala.fi
Priva tai o443424479
Comment
-
Heitän ihan villin arvauksen, että tuo toinen pumpputyyppi, siis mikä Petrillä on, löytyy jos termari on sähköisesti ohjattu? Ehkä, tai sitten ei...Originally posted by Petri.Kekkonen View PostSitten kun vielä tietäis mikä pumppu kuuluis pyöriä milloinkin ja tuleeko noista jotain vikakoodia jos ei pyöri. Tuota lämpöakkua ei onneksi taida autosta löytyä.
Mutta ainakaan näissä vanhemmissa, samanlaisissa kuin minun E39:ssä en ole havainnut tuon sähköpumpun pyörivän tyhjäkäynnillä, eikä kuitenkaan lämmön puutteesta ole havaintoja silloinkaan.
Niinpä, kun tietäis ni ei tartteis arvailla."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Vihdoin ehdin hiukan vilkaista autoa tältä osin. Nestettä näytti paisarissa olevan lämpimänä sen verran että koho kyllä kelluu, mutta aika alhaalla. Ei se toisaalta ole koskaan kellunut siinä reunan tasossa kuten pitäisi. Ja tuo taso kai pitäisi katsoa kylmänä, eli ehkä nestettä on vain liian vähän kun en ole sitä juuri koskaan kyllä lisännyt.
Vesiventtiilien yhteydessä en nähnyt minkäänlaista pumppua. Venttiileille tulee kolme johtoa joten tuskinpa se edes riittäisi ohjaamaan kahta venttiiliä ja yhtä pumppua. Vesiventtiili näytti siis minusta versiolta jossa ei ole pumppua mukana: KLIK1. Eikä siis tältä mallilta jossa on pumppu mukana: KLIK2.
Restwärme päällä kuulee selvästi että vesipumppu joka on siellä jäähdyttäjän alareunan suunnassa pyörii ja pitää melko kovaakin ääntä. Ääni oli vähän sen kuuloinen, että pumppu pumppaa ilmaa ja vettä sekaisin. Ylävesiletkua jos litisteli niin sillä sai aikaan aaltoilua pumpun kierroksiin.
=> Ehkä ainoa vika liian vähäinen nestemäärä.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Tuon pumpun kanssa saattaa ilmaaminen tosiaan olla hiukan monimutkaisempaa kuin omani kaltaisessa kombinaatiossa. Kovasti kyllä kuulostaa kuin järjestelmässä olisi ilmaa.Originally posted by Petri.Kekkonen View PostVihdoin ehdin hiukan vilkaista autoa tältä osin. Nestettä näytti paisarissa olevan lämpimänä sen verran että koho kyllä kelluu, mutta aika alhaalla. Ei se toisaalta ole koskaan kellunut siinä reunan tasossa kuten pitäisi. Ja tuo taso kai pitäisi katsoa kylmänä, eli ehkä nestettä on vain liian vähän kun en ole sitä juuri koskaan kyllä lisännyt.
Vesiventtiilien yhteydessä en nähnyt minkäänlaista pumppua. Venttiileille tulee kolme johtoa joten tuskinpa se edes riittäisi ohjaamaan kahta venttiiliä ja yhtä pumppua. Vesiventtiili näytti siis minusta versiolta jossa ei ole pumppua mukana: KLIK1. Eikä siis tältä mallilta jossa on pumppu mukana: KLIK2.
Restwärme päällä kuulee selvästi että vesipumppu joka on siellä jäähdyttäjän alareunan suunnassa pyörii ja pitää melko kovaakin ääntä. Ääni oli vähän sen kuuloinen, että pumppu pumppaa ilmaa ja vettä sekaisin. Ylävesiletkua jos litisteli niin sillä sai aikaan aaltoilua pumpun kierroksiin.
=> Ehkä ainoa vika liian vähäinen nestemäärä."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Koitappa etsiä se "lisä-vesipumppu" ja koita samalla kun se pyörii, niin hiukan kopistella sitä!? Minulla vaan, kun on tuo Latent Heat Accumulator ja sen kiertovesipumppu kurnuttaa välillä kuin sammakko, mutta pieni kopistelu välillä auttaa ja alkaa pyöriä nopeenpaa ja terveen kuulosestiOriginally posted by Petri.Kekkonen View PostVihdoin ehdin hiukan vilkaista autoa tältä osin. Nestettä näytti paisarissa olevan lämpimänä sen verran että koho kyllä kelluu, mutta aika alhaalla. Ei se toisaalta ole koskaan kellunut siinä reunan tasossa kuten pitäisi. Ja tuo taso kai pitäisi katsoa kylmänä, eli ehkä nestettä on vain liian vähän kun en ole sitä juuri koskaan kyllä lisännyt.
Vesiventtiilien yhteydessä en nähnyt minkäänlaista pumppua. Venttiileille tulee kolme johtoa joten tuskinpa se edes riittäisi ohjaamaan kahta venttiiliä ja yhtä pumppua. Vesiventtiili näytti siis minusta versiolta jossa ei ole pumppua mukana: KLIK1. Eikä siis tältä mallilta jossa on pumppu mukana: KLIK2.
Restwärme päällä kuulee selvästi että vesipumppu joka on siellä jäähdyttäjän alareunan suunnassa pyörii ja pitää melko kovaakin ääntä. Ääni oli vähän sen kuuloinen, että pumppu pumppaa ilmaa ja vettä sekaisin. Ylävesiletkua jos litisteli niin sillä sai aikaan aaltoilua pumpun kierroksiin.
=> Ehkä ainoa vika liian vähäinen nestemäärä.
Pitäisi vaihtaa kyseinen pumppu, mutta en ole ehtinyt.
Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Eilen lisäsin lopulta vajaan litran nestettä ja ensivaikutelma oli että lämmitys alkoi heti toimia paljon paremmin.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Sitten vaan silmä kovana tutkimaan missä se pieni vuoto majailee. Jos vuotokohtaa ei helposti näe, ehkä sinun kannattaa seurata nestepintaa hiukan useammin ja lisäillä jo ennen kuin lämmöntuotto alkaa heikkenemään.Originally posted by Petri.Kekkonen View PostEilen lisäsin lopulta vajaan litran nestettä ja ensivaikutelma oli että lämmitys alkoi heti toimia paljon paremmin.
Itse ihmettelin kauan että kummallisen märkä on aina se moottorin alasuoja siitä syylärin ja vesipumpun alta, kun konehuoneeseen kurkisteli. Luulin että se kuuluu asiaan, ja että kosteus roiskuu renkaista ajossa.
Mutta kuinkas ollakaan, kun kaikki vuotokohdat (löysä letkunkiristin, vuotava termostaattikotelon ilmausruuvin kierreosa, paisarin ala-O-tiiviste) oli korjattu, pysyy se alasuojan yläpinta aivan kuivana. Silti edelleen tätänykyä useinmiten kun konepellin avaan, tulee vilkaistua paisarin pinnankorkeus ja moottorin alapuolen suojien pinnan märkyys.
Tosiaan noissa vuodoissa voi olla se pirullinen piirre, että vuoto alkaa vasta nesteen ja osien lämmettyä, ja lakkaa heti kun kone vähänkin jäähtyy, ja vuotanut neste haihtuu kuumien pintojen päältä nopeasti. Esim hiusmurtuma termarikotelossa erottui vasta lämpimän koneen tyhjäkäynnillä. Oheisen kuvan mukainen patentti poisti viimeisen tihkumisvuodon ilmauruuvin kierteistä.
Pienestäkin vuodosta hupenee kuukaudessa helposti kahvikupillisen verran nestettä.Last edited by Havis; 30-11-2021, 19:43."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Kohta 8 vuotta tuolla ajellut ja tämä taisi olla toinen kerta kun lisään nestettä. Vesipumppu tosin levisi ekan parin vuoden aikana joten silloin neste on vaihdettu kokonaan. Nyt en ole tarkistanut, mutta tähän asti pohjapanssari on ollut jäähdytysnesteen osalta ihan kuiva, ohjaustehostimen letkut kyllä vuotaa sinne ja ne olisi syytä joskus korjata.Originally posted by Havis View PostSitten vaan silmä kovana tutkimaan missä se pieni vuoto majailee. Jos vuotokohtaa ei helposti näe, ehkä sinun kannattaa seurata nestepintaa hiukan useammin ja lisäillä jo ennen kuin lämmöntuotto alkaa heikkenemään.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Itellä oli kans samoja oireita,lämmintä ei tullut kuunnolla ku kierroksilla ja heti kun oli tyhjäkäynnillä niin rupesi ensin puhaltamaan kuskin puolelta kylmää ja kohta vänkärin puoleltakin... no auto oli tyhjäkäynnillä ja lisäilin vaan nestettä,oisko joku 1,5-2 litraa menny ja johan parani.nyt tulee kuumaa ihan tyhjäkäynniltä asti!!Originally posted by Petri.Kekkonen View PostEilen lisäsin lopulta vajaan litran nestettä ja ensivaikutelma oli että lämmitys alkoi heti toimia paljon paremmin.
Comment
-
Itellä oli kanssa sama ongelma ja lueskelin tästä vinkkiä. Noh, tänään ajoin auton halliin töitten jälkeen ja nokka ylös, ilmausruuvit auki ja rupesin nestettä lisäilemään. Sitten kun olin vähäsen "tuhlannut" sitä nestettä eli valuttanu pihalle sen ruuvin kautta niin löin ruuvit kiinni ja puristelin alavesiletkua jonkun aikaa, että varmasti viimeset kuplat tulee pihalle. Itellä yleensä tämä tai se "pullokikka" toiminut.
Lähdin sitten koeajamaan ja lämpöä tuli niin, että sormet palaa kun pistää käpälän jalkatilaan ajaessa, mutta tuntuu että hieman viileämpää tulee kun liikennevaloihin pysähtyy.
Jäiköhän sittenkin ilmaa vai lähenkö ettimään sitä vikaa omasta päästä?
Comment
-
Kyl minullakin tyhjäkäynnillä puhaltaa hiukan viileenpää yleensä! Sitten vastaavasti kun vetää kierroksia tappiin, niin jalat palaa.Originally posted by -VilleV- View PostItellä oli kanssa sama ongelma ja lueskelin tästä vinkkiä. Noh, tänään ajoin auton halliin töitten jälkeen ja nokka ylös, ilmausruuvit auki ja rupesin nestettä lisäilemään. Sitten kun olin vähäsen "tuhlannut" sitä nestettä eli valuttanu pihalle sen ruuvin kautta niin löin ruuvit kiinni ja puristelin alavesiletkua jonkun aikaa, että varmasti viimeset kuplat tulee pihalle. Itellä yleensä tämä tai se "pullokikka" toiminut.
Lähdin sitten koeajamaan ja lämpöä tuli niin, että sormet palaa kun pistää käpälän jalkatilaan ajaessa, mutta tuntuu että hieman viileämpää tulee kun liikennevaloihin pysähtyy.
Jäiköhän sittenkin ilmaa vai lähenkö ettimään sitä vikaa omasta päästä?
Yritin eilen myös ilmata, mutta en saanut termaria aukeamaan 2-tunnin ilmaus sessiossa!? Minulla on 92´C termari ja lämpötila seilasi tuossa 90-92´C kieppeillä, mutta ei onnistunut. Talli missä yritin ilmata oli +10´ mutta ei vaan lämmöt nousseet tarpeeksi!?
Kysymys kuuluu, että vaikuttaako uudet öljyt vähentäen kitkaa noin paljon vai edellisessä öljynvaihdossa laitetut RVS-mömmöt että ei tosiaankaan saa esim 95-asteista tulemaan?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Oukei, eli normaalia ilmeisesti. Aloin vaan ihmettelemään viime viikolla kun auto käy tyhjäkäyntiä ennen lähtöä ja kone on melkeen normi lämpönen, mutta sisällä viileetä eikä ikkunat sula. Nyt tuntu auttavan kun löi nestettä vaikkei sitä paljon menny. Seuraavaks sitten taas tutkimaan, että mistä veetusta se vuotaa.Originally posted by janke View PostKyl minullakin tyhjäkäynnillä puhaltaa hiukan viileenpää yleensä! Sitten vastaavasti kun vetää kierroksia tappiin, niin jalat palaa.
Comment
Comment