Terve kaikille. Kaipaisin vähän neuvoja ja kokemuksia kokeneemmilta konkareilta. Reilun mutta normaalin kaasuttelun yhteydessä rupesi kuulumaan kolinaa voimansiirrosta. Ääni on kolkottavaa raklatusta, joka ei kuulu ihan hiljaisessa vauhdissa, mutta alkaa kuulua noin 20km/h. Ajattelin että jaha perä tais mennä, mutta tarkemmin tutkittuani epäilenkin vaihdelaatikkoa. Pientä orastavaa ääntä oli kuulunut jo vähän aikaa, mutta ei kovin selkeänä. Nyt ääni paheni nopeasti ja teki selväksi että autolla ei voi juurikaan ajaa. Vika tuntuu myös hanurissa eli täristää varsinkin kun on yhtää vetoa päällä. Ääni kuuluu kaikilla vaihteilla ja kytkin alhaalla ja ylhäällä, mutta vauhdin noustessa ja vetoa lisätessä oireet selkeästi pahenevat.
Kuuntelin autoa altapäin kun kaveri pyöritteli tyhjäkäynnillä toinen takarengas tunkattuna, niin korvalla paikansin äänen selkeästi vaihdelaatikon takaosaan. Eli kytkimen puolta en niinkään epäile. Purin kardaanin jo pois ja mun mielestä se näyttää kaikkine osineen hyväkuntoiselta. Tosin en tiedä miltä ne pitäisi näyttää ja tuntua, mutta kaikki osat liikkuu herkästi, ei suuria välyksiä missään jne. Vaihdelaatikon akseli (jossa kardaani oli kiinni) liikkuu herkästi ja mitään pykäliä tms. ei tunnu!!
Valutin laatikon öljyt pois ja valutin rätin läpi pulloon. Rättiin jäi vain hieman metallipölyä.
Mitä ajatuksia tämä herättää? Mistä lähteä jatkamaan tutkimista? Ajattelin vielä ensi kerralla tunkata perän kokonaan ilmaan ja kokeilla pyöriikö perä herkästi, lautasratasta ajatellen. On vain niin vaikea kuvitella että ääni kuuluisi vaihdelaatikosta jos perä olisi rikki.. Tuntuu vain erikoiselle että kytkin alhaallakin raklatus/kolina/kolkotus kuuluu ajaessa, mutta käsin pyöritellessä vaihteiston akselia ei huomaa mitään vikaa.
Jos tässä nyt lähden vaihteistoa irrottamaan niin onko siinä jotain erikoista? Startteri irti, piuhat irti, vaihdevivut irti ja sitte kaikki laatikon pultit irti ja varautuu että painaa jokusen kilon?Avataanko aina sielä kytkimeltä asti (torx pultit) vai voiko avata ensin siitä laatikon puolesta välistä (norm pultit)? Varmaankin kyllä koko laatikko, mutta houkuttelisi ensin vilkasta vaan siihen takaosan sisään ku siinä kerran pultit erikseen on ja ääni kuulostaa tulevan siitä.
Niin, auto on jo sisäänajettu, 300tkm.
Kiitos jos auttajia löytyy!
Kuuntelin autoa altapäin kun kaveri pyöritteli tyhjäkäynnillä toinen takarengas tunkattuna, niin korvalla paikansin äänen selkeästi vaihdelaatikon takaosaan. Eli kytkimen puolta en niinkään epäile. Purin kardaanin jo pois ja mun mielestä se näyttää kaikkine osineen hyväkuntoiselta. Tosin en tiedä miltä ne pitäisi näyttää ja tuntua, mutta kaikki osat liikkuu herkästi, ei suuria välyksiä missään jne. Vaihdelaatikon akseli (jossa kardaani oli kiinni) liikkuu herkästi ja mitään pykäliä tms. ei tunnu!!
Valutin laatikon öljyt pois ja valutin rätin läpi pulloon. Rättiin jäi vain hieman metallipölyä.
Mitä ajatuksia tämä herättää? Mistä lähteä jatkamaan tutkimista? Ajattelin vielä ensi kerralla tunkata perän kokonaan ilmaan ja kokeilla pyöriikö perä herkästi, lautasratasta ajatellen. On vain niin vaikea kuvitella että ääni kuuluisi vaihdelaatikosta jos perä olisi rikki.. Tuntuu vain erikoiselle että kytkin alhaallakin raklatus/kolina/kolkotus kuuluu ajaessa, mutta käsin pyöritellessä vaihteiston akselia ei huomaa mitään vikaa.
Jos tässä nyt lähden vaihteistoa irrottamaan niin onko siinä jotain erikoista? Startteri irti, piuhat irti, vaihdevivut irti ja sitte kaikki laatikon pultit irti ja varautuu että painaa jokusen kilon?Avataanko aina sielä kytkimeltä asti (torx pultit) vai voiko avata ensin siitä laatikon puolesta välistä (norm pultit)? Varmaankin kyllä koko laatikko, mutta houkuttelisi ensin vilkasta vaan siihen takaosan sisään ku siinä kerran pultit erikseen on ja ääni kuulostaa tulevan siitä.
Niin, auto on jo sisäänajettu, 300tkm.

Kiitos jos auttajia löytyy!
Comment