Announcement

Collapse
No announcement yet.

528i -96 Lämmöt normaalit ja keittää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ^^pazi^^
    Bimmer Rookie
    • Mar 2013
    • 134
    • Iisalmi

    528i -96 Lämmöt normaalit ja keittää

    Elikkäs muutaman päivän ihmettelyn jälkeen alkaa keinot loppumaan iteltä ja neuvoo tarttis. Vika ilmeni siis kun auto seiso viikonlopun yli ja siitä lähdin ajamaan ja ihmettelin kun ei lämmintä puhalla. Kohta pomppas lämmöt ihan yhtäkkiä punarajalle ja sammutin auton. Vesipumppu, termari ja syyläri vaihdettu (syylärissä pientä vuotoa jo ennestään).

    Vesipumpun ja termostaatin vaihdon ja parin tunnin ilmauksen jälkeen toimi normaalisti, lämmintä tuli sisälle ja lämmöt pysy puolivälissä. Seiso puolituntia, ja taas sama homma. Tänään tuli uus syyläri ja taas ilmailtiin huolella, ja toimi normaalisti jonkinaikaa ja sitten taas keitti, mutta lämmöt pysy puolivälissä.

    Kansivikaa tai palanutta kanspahvia tottakai heti alussa mietittiin, mutta mikään ei tunnu täsmäävän kun öljyt ja nesteet ei oo sekasin, ei varsinaista painetta luo mihinkään, pakokaasu ihan normaalia ja jollain aineella katottiin onko nesteitten seassa pakokaasua. Ei oo lämmöt käyny punarajan yli kertaakaan.

    Huomenna pitää vielä koittaa voiko olla niin paska tuuri että entisen termostaatin hajottua uusikin valmiiksi rikki..
    Eniten se ihmetyttää että lämmöt näyttää ihan normaalia, sisälle tulee välillä lämmintä välillä haaleaa ja siltikin keittää.
  • Kissvesala
    Moderator
    • Jun 2010
    • 3110
    • Liminka

    #2
    Eihän siellä varmasti oo ilmaa? Onko sähköohjattu termari?
    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
    Kissvesala.fi
    Priva tai o443424479

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      #3
      Originally posted by ^^pazi^^ View Post
      Elikkäs muutaman päivän ihmettelyn jälkeen alkaa keinot loppumaan iteltä ja neuvoo tarttis. Vika ilmeni siis kun auto seiso viikonlopun yli ja siitä lähdin ajamaan ja ihmettelin kun ei lämmintä puhalla. Kohta pomppas lämmöt ihan yhtäkkiä punarajalle ja sammutin auton. Vesipumppu, termari ja syyläri vaihdettu (syylärissä pientä vuotoa jo ennestään).

      Vesipumpun ja termostaatin vaihdon ja parin tunnin ilmauksen jälkeen toimi normaalisti, lämmintä tuli sisälle ja lämmöt pysy puolivälissä. Seiso puolituntia, ja taas sama homma. Tänään tuli uus syyläri ja taas ilmailtiin huolella, ja toimi normaalisti jonkinaikaa ja sitten taas keitti, mutta lämmöt pysy puolivälissä.

      Kansivikaa tai palanutta kanspahvia tottakai heti alussa mietittiin, mutta mikään ei tunnu täsmäävän kun öljyt ja nesteet ei oo sekasin, ei varsinaista painetta luo mihinkään, pakokaasu ihan normaalia ja jollain aineella katottiin onko nesteitten seassa pakokaasua. Ei oo lämmöt käyny punarajan yli kertaakaan.

      Huomenna pitää vielä koittaa voiko olla niin paska tuuri että entisen termostaatin hajottua uusikin valmiiksi rikki..
      Eniten se ihmetyttää että lämmöt näyttää ihan normaalia, sisälle tulee välillä lämmintä välillä haaleaa ja siltikin keittää.
      Vaihdoitko uuden paisarin korkin? Ilmasitko ruuveista vai pullolla? Ja varmasti keula ylhäällä kunnolla? Ja löytyykö kiertovesipumppu autostasi?
      Vesiventtiilit kannattaa tarkistaa, että eivät ole jumissa!
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • ^^pazi^^
        Bimmer Rookie
        • Mar 2013
        • 134
        • Iisalmi

        #4
        Originally posted by janke View Post
        Vaihdoitko uuden paisarin korkin? Ilmasitko ruuveista vai pullolla? Ja varmasti keula ylhäällä kunnolla? Ja löytyykö kiertovesipumppu autostasi?
        Vesiventtiilit kannattaa tarkistaa, että eivät ole jumissa!
        Ei kai tuossa sähköohjattua termaria oo. Ja ilmattu on alipaineella ja lisäks vielä ruuveilla. Mistä tuo kiertovesipumppu löytyy jos on?

        E: ja on toisella korkillakin kokeiltu, sama tulos :/

        Comment

        • Yyz
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 151
          • Pirkkala

          #5
          Miten se keittää jos lämmöt näyttää normaalia? Kuuluuko porina vai tuleeko neste yli?
          Lämppäri oli varmaan täysillä ja virrat päällä ilmatessa.
          Uusikin termari voi olla kyllä joskus viallinen.

          Comment

          • ^^pazi^^
            Bimmer Rookie
            • Mar 2013
            • 134
            • Iisalmi

            #6
            Originally posted by Yyz View Post
            Miten se keittää jos lämmöt näyttää normaalia? Kuuluuko porina vai tuleeko neste yli?
            Lämppäri oli varmaan täysillä ja virrat päällä ilmatessa.
            Uusikin termari voi olla kyllä joskus viallinen.
            Rupee höyry nousemaan pellinalta ja paisuntasäiliössä käy kova porina. Ja oli joo virrat päällä ja lämmöt täysillä.

            Comment

            • Yyz
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 151
              • Pirkkala

              #7
              Ompas outo, ihan niinkuin kuitenkin sais jostain ilmaa järjestelmään tai vesipumppu ei toimisi.
              Sähköinen vesipumppu, jos sellainen on, (kaikissa ei ole) on asennettu lämmönsäätöventtiilien kanssa samaan hässäkkään.

              Comment

              • Looks
                Bimmer Rookie
                • May 2005
                • 157
                • 61°04′N, 028°11′E

                #8
                niin kuin aikasemmin mainittiin, toimiiko kiertovesipumppu? Voisit purkaa koko paketin.. ja putsata nuo vesiventtiilitkin.http://www.realoem.com/bmw/showphoto.do?id=64118374994 löytyy kuskinpuolen iskaritolpan vierestä..
                Last edited by Looks; 19-11-2013, 09:43.
                e30 cabrio
                ----
                ex e30, e21, e36, e46, e39, e60

                ----
                EI se siitä.. samaa paskaa päivästä toiseen!

                Comment

                • Yyz
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2009
                  • 151
                  • Pirkkala

                  #9
                  Onko paisarin korkki sama mikä oli edellisessä jäähdyttimessä? Voi myös aiheuttaa outoja oireita jos ei tiivisty kunnolla tai on muuten viallinen.

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by Yyz View Post
                    Onko paisarin korkki sama mikä oli edellisessä jäähdyttimessä? Voi myös aiheuttaa outoja oireita jos ei tiivisty kunnolla tai on muuten viallinen.
                    Aivan. Ei voi puhua keittämisestä jos kerran lämmöt on normaalit. Kun keittäminen on aina sitä, että ensin nousee lämpötila, jonka jälkeen vasta järjestelmän paine tulee liian suureksi ja neste tulee ulos.

                    Mutta, jos käy kuten itselle on kerran käynyt, eli paisarin korkki hajoaa eikä enää pidä lainkaan painetta, työntää korkki nesteen ulos jo koneen normaalilämmössä. Tämä ei ole keittämistä vaan sitä ettei järjestelmä kykene pitämään edes normaalipainetta. Järjestelmässä on normaalilämmössä lievä ylipaine.

                    Ehdotan seuraavaa:

                    1. Testaa korkin pitävyys.

                    - kokeile onko korkki kiinni.
                    - puristele ylävesiletkua

                    Jos kaikki on OK, korkista ei kuulu suhinoita ja paisarin nestepinta muuttuu puristelun tahdissa
                    Jos korkki suhisee se on joko löysällä tai rikki.

                    Ilmoittamasi oireet lämmitysilman puutteesta viittaa nesteen vähyyteen, eli siis nestevuotoon, ja siitä johtuvaan ilman pääsemisen järjestelmään.

                    Periaatteessa huono korkki jo riittää melkoisen nestevuodon syyksi, mutta kun kilometrejä kertyy voi hyvinkin olla useampi vuotokohta päällä yhtäaikaa.

                    2. Tarkista myös vaihdetun vesipumpun jne letkulemmareiden kiinnitykset, ja se että letkujen liitokset on kuivat.
                    Last edited by Havis; 19-11-2013, 10:15.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • ^^pazi^^
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2013
                      • 134
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by Havis View Post
                      Aivan. Ei voi puhua keittämisestä jos kerran lämmöt on normaalit. Kun keittäminen on aina sitä, että ensin nousee lämpötila, jonka jälkeen vasta järjestelmän paine tulee liian suureksi ja neste tulee ulos.

                      Mutta, jos käy kuten itselle on kerran käynyt, eli paisarin korkki hajoaa eikä enää pidä lainkaan painetta, työntää korkki nesteen ulos jo koneen normaalilämmössä. Tämä ei ole keittämistä vaan sitä ettei järjestelmä kykene pitämään edes normaalipainetta. Järjestelmässä on normaalilämmössä lievä ylipaine.

                      Ehdotan seuraavaa:

                      1. Testaa korkin pitävyys.

                      - kokeile onko korkki kiinni.
                      - puristele ylävesiletkua

                      Jos kaikki on OK, korkista ei kuulu suhinoita ja paisarin nestepinta muuttuu puristelun tahdissa
                      Jos korkki suhisee se on joko löysällä tai rikki.

                      Ilmoittamasi oireet lämmitysilman puutteesta viittaa nesteen vähyyteen, eli siis nestevuotoon, ja siitä johtuvaan ilman pääsemisen järjestelmään.

                      Periaatteessa huono korkki jo riittää melkoisen nestevuodon syyksi, mutta kun kilometrejä kertyy voi hyvinkin olla useampi vuotokohta päällä yhtäaikaa.

                      2. Tarkista myös vaihdetun vesipumpun jne letkulemmareiden kiinnitykset, ja se että letkujen liitokset on kuivat.
                      Korkki kokeiltu ja ehjältä vaikuttaa. Nyt ilmataan järjestelmäää, ainaki yksi ilmalukko löyty tuosta letkusta joka menee ohjaamoon. Lämmintä puhaltaa, lämmöt ei seilaa. Jos vielä temppuilee niin pitää se kiertovesipumppu käyttää irti.

                      Comment

                      • Yyz
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2009
                        • 151
                        • Pirkkala

                        #12
                        Kiertovesipumppu lähtee muistaakseni käyntiin kun laittaa lämmöt täysille, jos ei niin lämppärin ilmaantumista voi auttaa polkaisemalla kierrokset muutaman kerran neljään tonniin. Jonka jälkeen ilmaus normaalisti ilmausruuveista.

                        Comment

                        • ^^pazi^^
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2013
                          • 134
                          • Iisalmi

                          #13
                          Nyt alkaa näyttämään jo hyvältä, kaikki toimii niinkuin pitää ja ajamassakin käyty. Termostaatin käytin irti ja sitä kautta nestettä koneeseen ja ilmausta. Nyt jännätään joko kohta taas temppuilee :S

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            #14
                            Originally posted by ^^pazi^^ View Post
                            Nyt alkaa näyttämään jo hyvältä, kaikki toimii niinkuin pitää ja ajamassakin käyty. Termostaatin käytin irti ja sitä kautta nestettä koneeseen ja ilmausta. Nyt jännätään joko kohta taas temppuilee :S
                            Seuraa paisarin pintaa about samanlämpöisestä koneesta jonkun aikaa, esim kylmästä koneesta useampana päivänä. Jos pinta laskee vuoto on vielä jossain.

                            Olen opetellut omasta M52:sta tsekkamaan sen siten, että käyntilämpimässä koneessa pinnan pitää olla selvästi COLD viivan yli, n. 20+ asteessa Cold viivan tietämillä +- pari senttiä sinne tänne, ja pakkasella saa olla jokusen sentin alle COLD.

                            Jäähdytysnestevuodot on joskus viheliätä löytää, kun se nesteen piru haihtuu nopeesti vuotokohdasta, eikä kaikki paikat vuoda ennenkuin käyntilämmössä.
                            Last edited by Havis; 19-11-2013, 13:53.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • ^^pazi^^
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2013
                              • 134
                              • Iisalmi

                              #15
                              Originally posted by Havis View Post
                              Seuraa paisarin pintaa about samanlämpöisestä koneesta jonkun aikaa, esim kylmästä koneesta useampana päivänä. Jos pinta laskee vuoto on vielä jossain.

                              Olen opetellut omasta M52:sta tsekkamaan sen siten, että käyntilämpimässä koneessa pinnan pitää olla selvästi COLD viivan yli, n. 20+ asteessa Cold viivan tietämillä +- pari senttiä sinne tänne, ja pakkasella saa olla jokusen sentin alle COLD.

                              Jäähdytysnestevuodot on joskus viheliätä löytää, kun se nesteen piru haihtuu nopeesti vuotokohdasta, eikä kaikki paikat vuoda ennenkuin käyntilämmössä.
                              Jep. Pari kertaa antanu jäähtyä ja taas ajellu lämpimäks ja nyt ei oo ongelmaa ollu. Mikähän lie sit alunperin ongelman aiheuttanu.. vika hävis siis nyt toistaseksi sillä että termostaatille tehtiin vanhanaikanen kikka eli pieni reikä reunaan että saa ilmattua ja sitten vaan lisää ilmausta. Jospa toimis

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎