Announcement

Collapse
No announcement yet.

saa poistaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bomb5
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 726
    • Kivijärvi

    #31
    Olikohan tuossa kampiakselin asento lukittu vauhtipyörän kehältä? Ei näyttäny kyllä kovin pahalta hommalta tuo. Ei tosin vaihtanu pulttia uuteen ja tuo vääntökään ei näyttäny ihan 400 Nm:ltä, mutta joku kinkkihän tuo olikin.
    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by Bomb5 View Post
      Ihan mielenkiinnosta, mitä öljyä käytätte ja paljonko moottoreilla on ajettu?
      n. 205tkm ajettu. Öljyt on Castrol Magnatec 5W-40.
      E39 528iA

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #33
        Originally posted by Bmw Master View Post
        Kuinka paljon vuotaa, juotuuko lisäämään öljyä? Mulla vuotaa sieltä sun täältä, mutta ajattelin antaa olla. Öljynvaihtovälillä joutuu lisäämään puoli litraa niin pienempi vaiva kuin ruveta remontoimaan
        Ei tuo paljon vuoda eikä näyttäisi tiputtavan auton alle. Tosin en ole pariin kuukauteen katsonut miltä pohjassa nyt näyttää, tarttee varmaan kohta vilkaista ennen katsastusta... Ei vaadi mitään säännöllistä öljyn lisäämistä, toki öljyä kuitenkin hiukan lisään vaihtovälillä (joka on n.11tkm).
        E39 528iA

        Comment

        • Bomb5
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2011
          • 726
          • Kivijärvi

          #34
          Mulla itseasiassa viime maaliskuussa katsuri huomautti, että öljypohja on hieman öljyinen ja yhdessä sitä hieman ihmeteltiin. Ei tosin tullut täysin selväksi, mitä öljyä se oli, vai oliko vain vesipärskettä. Sanoin, että ei kyllä ole mielestäni vuotanut, eikä tiputa maahan tippoja lainkaan. En tiedä vaikuttiko jotenkin se, että kävin hieman reippaammilla kierroksilla ajelemassa just ennen katsastusta, että päästöt olis varmasti kohdallaan, mitä ne kyllä aina ovat olleetkin. Tuolloin epäilin, että saattaa vuotaa sinne suodatinjalan tiivisteestä, mikä mulla on vaihtolistalla. Vuoto vaan oli niin pientä, että en tehnyt asialle vielä mitään. Esim. jouluna öljyt vaihtaessa öljypohja oli ihan kuiva. Vaihdoin juuri 5W-40 diamondiin ja sillä ajattelin ajella jatkossa. Autolla on rullailtu kohta 150 tkm, mutta onhan noilla tiivisteillä ikää jo n. 13 vuotta kuitenkin.
          Last edited by Bomb5; 05-01-2014, 12:27.
          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

          Comment

          • dokki
            BTCF Member
            • Feb 2013
            • 236
            • valtimo-sotkamo

            #35
            öljyt

            öljynä käytän teboilin diamondia öljyä ei juuri syö vaihtovälillä (10tkm).miten teillä ääntää nostajat kylmästä startatessa?itsellä ei nakuta ihme kyllä yhtään vaikka mittarissa 454tkm ja autohan on e39 523iA.
            BMW e39 530dA-98
            BMW e38 735iAL-97

            EX:BMW e39 523iA-97
            BMW e36 320ci-92
            BMW e36 316i -92
            BMW e36 325 -91 252hv 315nm
            Honda civic TIC -89 220hv 230nm

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #36
              Originally posted by TJJ View Post
              Eikä tuo minulla öljypohjan vuodoltakaan näytä, tai voi siinäkin pientä vuotoa olla, mutta osa tulee selvästi tuolta akselin kohdalta.
              Alkoi tuo kuitenkin näyttämään öljypohjan(kin) vuodolta, öljypohjan ulkopinta on tuoreessa öljyssä ja tietty öljytöhnää joka paikassa. Vuotoa on selvästi sauman kohdalla useassa kohdassa. Tilanne taisi mennä vielä huonommaksi kun taannoin kiristin öljypohjan ruuveja, nehän pitää ollakin vain 10Nm momentissa ja lisäkiristys on turhaa.

              Nyt on tiivisteen vaihto menossa, siinäpä on monenlaista hauskaa puuhastelua ennen kuin tiivisteeseen pääsee käsiksi...
              E39 528iA

              Comment

              • Gedd
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2010
                • 479
                • Tampere

                #37
                Mulla vuoti 528 öljyä seuraavista paikoista:

                Vanoksen letku, se siinä koneen edessä, prässätyt liitokset suolesta
                Venttiilikopan tiiviste
                Öljynsuodattimenjalan tiiviste
                Etustefa
                Öljypohjan tiiviste

                Noista ehdin korjaamaan suodattimenjalan, venakopan ja vanoksen letkun ja öljyvuoto väheni puoleen. Etustefa ja/tai öljypohja hikoili vielä hieman.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Originally posted by Gedd View Post
                  Mulla vuoti 528 öljyä seuraavista paikoista:

                  Vanoksen letku, se siinä koneen edessä, prässätyt liitokset suolesta
                  Venttiilikopan tiiviste
                  Öljynsuodattimenjalan tiiviste
                  Etustefa
                  Öljypohjan tiiviste

                  Noista ehdin korjaamaan suodattimenjalan, venakopan ja vanoksen letkun ja öljyvuoto väheni puoleen. Etustefa ja/tai öljypohja hikoili vielä hieman.
                  Kyllähän näissä se suurin vuoto tulee nimenomaan tuosta suodatinjalan tiivisteestä ja sikäli vittumainen vuoto, että levittää öljyä todella hämäävästi joka paikkaan(jopa konehuoneessa ylöspäin?).
                  Eli konehuoneessa vallitsee aika erikoiset ilman virtaukset niin että tuo suodatinjalan levittämää öljyä löytyy vähän joka puolelta.
                  Se siis kannattaa vaihtaa AINA pelkästään ensin, pestä konehuone ja tsekata tilanne muutaman viikon kuluttua uudelleen.
                  Erityisesti moni öljypohjan tiivisteen vaihto jää lopulta tämän muistisäännön vuoksi tekemättä.
                  Pientä hikoiluahan saa toki olla, tiputusta ei.

                  Comment

                  • mppari
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2013
                    • 45
                    • Finland

                    #39
                    mppari

                    Missäs tuo huohottimen putki siaitsee tuossa 523ia moottorissa

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #40
                      Originally posted by mppari View Post
                      Missäs tuo huohottimen putki siaitsee tuossa 523ia moottorissa
                      Uudempi vai vanhempi kuin 9/98?

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎